handdator

Visa fullständig version : Färgkarta över piratskedar.

Lidberg
2010-08-08, 13:03
Var ute igår på sjön och trollade. Blev då tyvärr av med en av mina favoriter, nämligen en gul-vit piratsked. Köpte betet för många årsedan på tradera och har aldrig sett denna färgen sedan dess.
Så jag undrar om det finns någon färgkarta på dessa skedar någonstans? Vilka är det som är grosist för dessa i sverige?
För övrigt så fick jag med mig en liten lax på 62cm och en öring på 74cm hem.
/Lidberg

PikeLess
2010-08-08, 15:33
Om det var en äkta "Joe’s Pirate" sked så kan den bli svår att få tag på, efter det att Renosky tog över tillverkningen så har dessa nästan varit omöjliga att få tag på.

Den enda helt gul-vita skeden jag känner till som de gjorde va denna:
http://www.renoskylures.com/Merchant/graphics/00000001/JP/PS55-12.jpg

Om det va den du hade så brukar det dyka upp enstaka på Ebay i USA ibland, Tradera och Blocket kan också va ett alternativ, ev kan någon redskapshandlare här hemma ha enstaka kvar, men att hitta just den färgen kan bli svårt, då det va över tio år sen någon tog in de i Sverige.

Och tänk på att om skeden inte har en döskalle instansad på den smala delen, då är det bara en kopia, och dessa finns det massor att få tag på. Sen att det inte fångar fisk är en annan historia! :rolleyes:

Färgkartor:
http://www.renoskylures.com/Merchant/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=RLI&Category_Code=JPGL44

http://www.renoskylures.com/Merchant/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=RLI&Category_Code=JPGL55

http://www.renoskylures.com/Merchant/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=RLI&Category_Code=JPGL66

Lidberg
2010-08-08, 16:36
Tack Mattias för svaret.
Jo. Det var en äkta pirat. Döskallemärket fanns där. Färgen ser ut att stämma. Min var neongul på framsidan och vit på baksidan. Dock hade den en annan tejp. Hade en grönglittrig fiskbens tejp på sig. Vet ej om detta var orginal på den. Men tror det iallafall. Har tyvärr inga bilder på den. Har ett par likadana piratskedar med samma mönster, dock i andra färger. Ska se om jag kan ta nått kort på de och lägga upp här när jag kommer hem från jobbet.

Lidberg
2010-08-08, 16:44
Och visst fångar de fisk. Laxen jag fick igår tog på en annan Pirat:)

Kjelle
2010-08-08, 17:16
Och visst fångar de fisk. Laxen jag fick igår tog på en annan Pirat:)

Hmm snart dags att låta mina piratskedar få simma lite :-)
Har själv inte haft någon tro på dessa skedar.

Kjelle

Tamtam
2010-08-08, 18:01
Tack Mattias för svaret.
Jo. Det var en äkta pirat. Döskallemärket fanns där. Färgen ser ut att stämma. Min var neongul på framsidan och vit på baksidan. Dock hade den en annan tejp. Hade en grönglittrig fiskbens tejp på sig. Vet ej om detta var orginal på den. Men tror det iallafall. Har tyvärr inga bilder på den. Har ett par likadana piratskedar med samma mönster, dock i andra färger. Ska se om jag kan ta nått kort på de och lägga upp här när jag kommer hem från jobbet.

Du kan väl alltid handla i online shoppen!
(Mattias länk)
Borde inte vara något problem, skicka mejl och fråga om de accepterar PayPal annars såg jag att de accepterade check och Visa borde inte vara något problem som sagt lycka till

PikeLess
2010-08-08, 21:05
Du kan väl alltid handla i online shoppen!

Om det ändå vore så enkelt, jag har försökt handla där flera gånger, samt försökt kontakta dem via mail utan resultat. Men det va några år sen, kanske fungerar det bättre nu. :confused:

Kanske skulle man göra ett nytt försök, man kan aldrig få för många av dessa skedar! :cool:

Team Char
2010-08-08, 23:11
Jag la upp en beställning i deras online shop och fick en chock när dom mailade över frakt kostnaden 136dollar för frakten på 20 skedar:o

Lidberg
2010-08-08, 23:21
Om ni inte är ute efter någon specifik färg och har vägarna förbi trollhättan så har de ett gäng piratskedar på fiskeshopen här i stan. Dock ej den färgen jag söker:(

Lidberg
2010-08-08, 23:40
Såhär såg den ut. Fast den var gul med grön fiskbenstejp.

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=86&pictureid=644

PikeLess
2010-08-11, 13:42
Kom just in ett gäng på Ebay:

http://cgi.ebay.com/24-SALMON-TROUT-PIKE-PIRATE-TROLLING-SPOON-LURE-GROUP10_W0QQitemZ110571560044QQcmdZViewItemQQssPag eNameZRSS:B:SRCH:US:101

http://cgi.ebay.com/27-SALMON-TROUT-PIKE-PIRATE-TROLLING-SPOON-LURE-GROUP-9_W0QQitemZ110571559564QQcmdZViewItemQQssPageNameZ RSS:B:SRCH:US:101

Lidberg
2010-08-11, 17:13
Tack Mattias! NU är det dax att lära sig shoppa på ebay då:)

Tamtam
2010-08-11, 19:22
Notera detta är USA only (shipping) auktioner.
För att få delta måste du begära tillstånd innan, lägg inga bud om du inte erhållit sådant dvs skicka meddelande till säljare och anmäl intresse som utlänning, väldigt ofta är det inga problem men du MÅSTE fråga innan!
Lycka till har deltagit själv i mängder av USA only auktioner efter begärt tillstånd.

Tamtam
2010-08-11, 19:45
Har ställt ett email till renoskylures och inte fått ett svar..... ännu iaf.
Mycket märkligt, USA företag brukar med få undantag alltid svara om man uttrycker sej hövligt och med respekt, få undantag, kanske Renosky tillhör dessa då....
Skit samma isf. finns minst lika många bra skedar av annat fabrikat!

PS ett av problemen de direkt ser är att för en vettig fraktkostnad tvingas de eller en anställd till det lokala postkontoret för ifyllande av utrikesfraktsedlar, jämfört med "local pickup UPS" dvs en bil plockar upp det vid dörren för billig frakt inom USA, ser man då till den totala ordern om kanske $40 eller så blir det helt enkelt ingen affär för dem bara jobb.....
Om det är så att dessa skedar är bra borde någon ta upp agentur här och ta hem ett större antal av gångbara färger för då börjar det bli intressant för tillverkaren och då svarar vederbörande, dock bör du ha bra och artig amerikansk engelska i bakfickan :rolleyes:

Lidberg
2010-08-15, 23:02
Hmm. Tyvärr ville nog inte denna säljare på ebay skicka till sverige då han ej har svarat på mitt mail:(

Tamtam
2010-08-15, 23:36
Hmm. Tyvärr ville nog inte denna säljare på ebay skicka till sverige då han ej har svarat på mitt mail:(

Här ska jag inte vara stor i mun iofs men det är MYCKET viktigt hur du utrycker dej i en mejl kontakt dvs bra och noggrann hövlig amerikansk engelska (gärna använda ordet "sir" ofta :rolleyes: är viktigt ) men ibland hjälper inte detta heller.
Dock förvånansvärt ofta faktiskt, prova igen lycka till

Lidberg
2010-08-16, 13:40
Får be min kära flickvän maila honom igen då. Hon är lite bättre på utrikiska än mig. Engelska var väll inte direkt mitt starka ämne i skolan:S

Tamtam
2010-08-16, 20:48
Det är ett mycket användbart språk i den här branchen tro mej!

Lidberg
2010-08-17, 17:01
Jag vet. Speciellt när det gäller att handla prylar. Min flickvän och andra kompisar har hjälp mig att handla en del från staterna men även från andra länder. Även bra när det gäller bildelar. Höll förr på med streetracing och då inhandlades lite gosaker från övriga europa:). Sålde dock bilen för några årsedan. Man har ju inte tid med allt roligt tyvärr.