Visa fullständig version : Quicksilver/Örnvik
Letar vidare i sjön efter passande båtar... var iväg och kollade på Quicksilver 580/640 pilot house, och första intrycket måste jag säga var gött :)
men fundersam över riggning samt hur båtarna beter sig i de stora blå... har du bra råd/saker som är bra att tänka på men framför allt sjöduglighet samt hur ni har löst de med riggning av båten samt möjliga inköpsställen... stod och kliade mig i huvve ett bra tag idag hos handlarn :D
och en annan sak quicksilver fd. örnvik ? vart är dem tillverkade ? (årsm. 2010)
Har ingen själv...
Men jag har hört att de är lite framtunga och platta i botten så de blir stampiga vid transport eller rent av stötiga.
Annars ser de ju vettiga ut.
Kompisarnas är dock en QS 540 pilothouse.
Tja! Dom är tillverkade i Polen. Själv fick jag ett jävla strul med en örnvik. Jag hade en 530 flamingo och en 80 hk fyrtakt, den sprack upp i hela innan mätet och en längs gående stockarna fick en spricka.( i det stora stuv facket på akter däck)
Efter en jävla massa strul med garatier så kom det upp två polacker och fixa plastningen efter ett par månader. Detta var efter ca90 timmars körning.
Har en bekant som hade en 580 pilot house med 90:a på som det gick lika för.
Sen hade jag en hiskligt massa krakeleringar i gealcoten efter dessa få timmar i relingen, akterspegeln och i sittbrunnen.
Så jag fick en jävla näs bränna av Örnvik och rekomderar ingen att införskaffa dom.
wow har hört talas om "stress cracks" i gealcoaten men de låter ju inte bra :( tack för svar får leta vidare i sjön efter passande båt
Det är dock viktigt att skilja "stress cracks" i gelcoat och strukturella sprickor ner i glasfibern.
Jag har till dags datum inte varit ombord på en trollingbåt utan småsprickor i gelcoaten, båda USA, franske, Norska och Svenska båtar.
Gelcoaten är as-tunn och oflexibel, glasfibern under gelcoaten vrider och rör på sig och det är just då småsprickor i gelcoaten uppstår.
Det går att laga dessa, men nya kommer lika fort i samma område.
Skall dock bli spännande attt se om det dyker upp sådana på Beason i grov sjö :-)
Kjelle
Letar vidare i sjön efter passande båtar... var iväg och kollade på Quicksilver 580/640 pilot house, och första intrycket måste jag säga var gött :)
men fundersam över riggning samt hur båtarna beter sig i de stora blå... har du bra råd/saker som är bra att tänka på men framför allt sjöduglighet samt hur ni har löst de med riggning av båten samt möjliga inköpsställen... stod och kliade mig i huvve ett bra tag idag hos handlarn :D
och en annan sak quicksilver fd. örnvik ? vart är dem tillverkade ? (årsm. 2010)
Jag gjorde själv en rätt stor inventering av marknaden för några år sedan - knappast komplett och kan innehålla fel... Dyraste först, priser enligt hemsida eller personlig kontakt - utrustingsgrad är olika. Motorstyrkan är vad jag uppskattar att jag skulle vilja ha.
Merry Fisher 6.4x2.55m 950 kg, ca. 120 hk
Rocad 606WAC 6.06x2.14m 650kg, ca. 120 hk
Beason 630WA 6.3x2.5m 1000kg, ca. 150 hk
Oceanmaster 625F 6.25x2.5m 850 kg ca 120 hk
Barcon 22WA 6.35*2.38m 750 kg ca 120 hk
Merry Fisher 585 5.75x2.4m 880 kg ca 100 hk
Olympic 580C 6.25x2.28 700 kg ca 120 hk
Barcon 20 WA 6x2.38m 600 kg ca. 120 hk
Scandica 635 WA 6.35x2.35m 800 kg ca. 150 hk
Nordsjö 680 WA, 6.8x2.25m 650 kg, 120 hk.
Dessa saknar jag pris på;
Galeon 630 WA 6.35x2.4 850 kg 120 hk
Galeon 600 WA 5.99x2.50 1100 kg 150 hk
Seamaster 21 F WA 6.25x2.2, ? kg ? kg.
I slutändan köpte jag en amerikanare :-D
Det är dock viktigt att skilja "stress cracks" i gelcoat och strukturella sprickor ner i glasfibern.
Jag har till dags datum inte varit ombord på en trollingbåt utan småsprickor i gelcoaten, båda USA, franske, Norska och Svenska båtar.
Gelcoaten är as-tunn och oflexibel, glasfibern under gelcoaten vrider och rör på sig och det är just då småsprickor i gelcoaten uppstår.
Det går att laga dessa, men nya kommer lika fort i samma område.
Skall dock bli spännande attt se om det dyker upp sådana på Beason i grov sjö :-)
Kjelle
Jag har själv funderat lite över dessa sprickor. Egentligen skulle jag vilja påstå att en båt som efter använding i grov sjö inte uppvisar stress-cracks är snudd på feldimensionerad. Vad jag menar är att om ni kikar på ett flygplans vingar när de flyger så rör de sig väldigt mycket - ändå råder det inget tvivel om deras styrka. Betvivlar att ett flygplan med vingar dimensonerade för att inte flexa ens skulle lyfta. Om man ska dimensionera en båt som inte någonstans flexar blir den nog tokigt tung. Minns när gammelfarbror fiskar-Arne bedömde träbåtar, då ställde han sig alltid i aktern och ruskade om båten rejält. Var båten för stum var det inget att ha... Det gällde förståss icke-planande fiskebåtar byggda i trä så situationen är helt annorlunda idag. Belastningen på skroven är mycket större och en skrov som flexar FÖR mycket skulle leda till massor av problem.
Om man vill undvika stress-cracks är det nog bättre att välja en ytbehandling (AwlGrip?) som tål flexibiliteten än att lägga på XX fler lager matta och plast??
Jag vet inte jag?
Ja men krakeleringarna var bara kosmetica gämfört med hur det såg ut i båten, där var det annan tongång.
rival-andy
2010-08-13, 21:21
Jag körde en Rival 560 i 8 år och de enda små krackeleringar som visade sig på den båten var kring ett par räckesinfästningar som kan vart lite för hårt dragna, samt vid infästningen till masten. Där får jag dock skylla mig själv som inte satte dit stöttor från början. När det kom dit flexade inte mast mer sen.
Nu är väl iofs 8 år ingen ålder på en båt.
/ Andreas
teamrafett.blogspot.com
FannyFarm
2010-08-15, 17:12
Trots vad andra säger här så fungerar den jag har utmärkt ;-)
Har haft den sedan 07 och kört runt tusen timmar med den och den ser väl fortfarande ut ungefär som då den var ny i plasten.
Tror faktiskt det mesta som har med båtar att göra är mera beroende på just det exemplaret än märket i övrigt.
Vet om flera "kvalitets" märkesbåtar som haft exemplar som sett bedrövliga ut till och med från fabrik, men det talas det tystare om då det inte kan varar möjligt på ett kvalitetsmärke.;-)
Men för att återgå så hade Örnvik mycket problem med pilothouse modellerna dom första åren, men det verkar som att dom fått ordning på dom, för jag har inte hört något om dom senare.... än.
Annars så är modellen utmärkt som trollingbåt, däremot så har man mycket transporter så ska man nog titta efter annan modell, den är ingen fartmaskin precis och är det mycket sjö kan jag tänka mig att den blir jobbig då man sitter långt fram och båten är bred, m.a.o så kan det nog bli stötigt.
Jag har dock inga problem med det då jag hitintills enbart fiskar i insjöar (typ storsjön, jämtland) men ute till havs kan det nog bli liiite mera sjö.
Jag fick en äldre Örnvik utbytt mot en Quicksilver 2010.
Har inte hunnit köra ännu men rent generellt känns det som de ryckt upp sig med kvalitén. I alla fall me sånt man kan se. (luckor, badstege, montage osv)
Team Helsingborg
2010-11-21, 11:45
I det senaste numret av Vi båtägare så testas 640 Pilothouse, den får bra omdöme. Bra sjöegenskaper i farter upp till 20 knop. Slutordet är att den framstår som en sällsynt prisvärd fiskebåt.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.