Visa fullständig version : Hissning Suzuki 115
Team Helsingborg
2010-08-11, 15:06
Har en Ryds 600 bf med relativt ny 115 Suzuki, får inte riktigt någon bra toppfart, har svårt att komma över 30 knop. Båten bör göra 33-35 knop om allt fungerar som det ska. Har bytt motor förra året och kört ca 30h hitintills, hade en likadan 115 fast äldre tidigare och då kom vi över 32 kn. Har tre teorier:
Har bytt upp en storlek större propeller (21´ till 23´) , förra varvade 6100 rpm nu får jag bara upp den till 5200 rpm. (en tums större ska göra ca 200-300 rpm i skillnad)
Inte tillräckligt hissad, sitter nu i andra hålet. Är det någon som vet hur högt er motor är hissad på er Ryds 600 bf?
Ska köras in mer. Nya motorn har ca 30 h totalt.
Antikavitationsplattan ska vara minst i nivå med lägsta höjden på skrovet, gärna nån tum över, känns oxå som en 23 tums propp låter lite stort, har du rostfri eller alupropp?
Antikavitationsplattan ska vara minst i nivå med lägsta höjden på skrovet, gärna nån tum över, känns oxå som en 23 tums propp låter lite stort, har du rostfri eller alupropp?
Helt med Johan här dock kolla manualen för rekommenderat varv vid toppfart.
Den ska varva ut lagom men inte övervarva och detta bestämmer proppen samt normallast/tyngd
Får du inte upp den dit har du för stor dia alt. stigning
Helt med Johan här dock kolla manualen för rekommenderat varv vid toppfart.
Den ska varva ut lagom men inte övervarva och detta bestämmer proppen samt normallast/tyngd
Får du inte upp den dit har du för stor dia alt. stigning
Just det läste en gång en bra tumregel att när båten är helt tom, lite bränsle, och du är ensam i båten ska den nå maxvarv eller övervarva lite lätt så blir det rätt bra sen.
Team Helsingborg
2010-08-11, 19:34
Såg nu att jag gått från 19 tum till 21 (inte 21-23 som nämnts först). Rek rpm är 5000-6000 och som jag nämnde innan så gjorde min gamla 2001a över 6000 rpm med en 19 tums prop. Gick därför upp en storlek för att komma ner inom rek rpm område. Allt annat lika så skulle den nya motorn (2009) ha ett maxvarv runt 5700-5800. Båda prop är original alu. Körning är med två personer och något hundra kilo trollingutrustning samt med ren botten. Kan nämnas att en Cresent Virgo 21 fot med Suzuki 115 och 23 tums prop ska (enligt båttest) gå i drygt 35 knop, den båten väger 1100kg mot 750 kg för vår Ryds. +/- för utrustning etc.
Av dessa anledningar så är jag inne på att jag har hyfsat rätt propeller.
Kavitionsplattan är i linje med skrovbotten, finns således marginal för höjning om jag fattat allt rätt. Sen om det gör de 5-7 knopen jag fattas vet jag inte.
Såg nu att jag gått från 19 tum till 21 (inte 21-23 som nämnts först). Rek rpm är 5000-6000 och som jag nämnde innan så gjorde min gamla 2001a över 6000 rpm med en 19 tums prop. Gick därför upp en storlek för att komma ner inom rek rpm område. Allt annat lika så skulle den nya motorn (2009) ha ett maxvarv runt 5700-5800. Båda prop är original alu. Körning är med två personer och något hundra kilo trollingutrustning samt med ren botten. Kan nämnas att en Cresent Virgo 21 fot med Suzuki 115 och 23 tums prop ska (enligt båttest) gå i drygt 35 knop, den båten väger 1100kg mot 750 kg för vår Ryds. +/- för utrustning etc.
Kavitionsplattan är i linje med skrovbotten, finns således marginal för höjning om jag fattat allt rätt. Sen om det gör de 5-7 knopen jag fattas vet jag inte.
Tror inte detta, kan tillägga att min Finnsport 600C tungt lastad ger ca 31 knop med en gammal Johnson 90hk 2takt standard aluprop och två gubbs ombord.
Då varvar den ut ganska lagom, låter precis rätt från maskinen och varvräknaren bekräftar, ca 5800 fullt
Utgår ifrån att du använder ditt power trim där finns nog 1,5 knop minst att hämta vid rätt uttrimning
Varje 2" du går upp i pitch ger en rpm skillnad på ca 400rpm.
Du måste haft en annan utväxling i växelhuset på din gamla motor.
Vad är den ungefärliga längden på båten i vattnet?
Vad är uppskattad vikt när du fiskar (fulltankad, med polare och utrustning)?
Jag kan köra en liten test på den och se vilka siffror jag får fram.
kjelle
Kjelle
Om du skall upp över 30 knop så skall propellern enligt beräkning vara rätt.
En 19" propeller som går på 6000rpm med en växelhus utväxling på 2.59:1 får en fart på ca
Hmm jag har ju piskat upp min Flipper 620 i 31,7 knop med en Yamaha F100 med en 21 tums alu. Har du möjlighet att få prova andra proppar av motorförsäljaren?
Team Helsingborg
2010-08-14, 14:56
Gällande utväxlingen så är jag ganska säker att den är densamma. Båten väger ca 1300 med två gubbs, bör vara ca 5-5,5m vattenlinje.
Tror att 19 är standard original, tycker inte att en 21 ska ge ett rpm som är så lågt som i mitt fall, enda sättet att få svar är väl att prova en mindre, vill dock vänta med det eftersom det är en del mek att ta upp båten etc. Tanken är att samtidigt justera hissningen om den är inte är rätt.
Tamtam; jag änvänder powertrimen, ger som du nämner ca 1-2 kn.
Gällande utväxlingen så är jag ganska säker att den är densamma. Båten väger ca 1300 med två gubbs, bör vara ca 5-5,5m vattenlinje.
Tror att 19 är standard original, tycker inte att en 21 ska ge ett rpm som är så lågt som i mitt fall, enda sättet att få svar är väl att prova en mindre, vill dock vänta med det eftersom det är en del mek att ta upp båten etc. Tanken är att samtidigt justera hissningen om den är inte är rätt.
Tamtam; jag änvänder powertrimen, ger som du nämner ca 1-2 kn.
För att inte tala om lättare styrmoment!
Lycka till själv tror jag du bara har för stor dia. alt. stigning bara testa steget under så löser det sej mvh
Faktum enligt min erfarenhet att på normala båtar för motor ifråga är det sällan man bör byta från original stigning och dia de har koll på detta från tillverkare och försäljare, själv har jag aldrig behövt ändra.
Obs detta gäller normal installation inte exv dubbelmontage eller andra udda installationer.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.