handdator

Visa fullständig version : Skitig båt!

Tamtam
2010-08-15, 20:16
Vill ha tips på riktigt bra rengörinsmedel för gelcoat hårt smutsad!
Tvättade idag insidan fan skiten sitter som den är svetsad fast på plasten, fick ta till T-röd hela tiden.
Jo jag vet har man ett vaxlager i botten glider det av, har väl fuskat med detta kanske :rolleyes:

trango
2010-08-15, 20:28
Tvättade idag insidan fan skiten sitter som den är svetsad fast på plasten, fick ta till T-röd hela tiden.
Jo jag vet har man ett vaxlager i botten glider det av, har väl fuskat med detta kanske :rolleyes:

Prova fasadtvätt - är avsett för att ta bort alger och mögel från hus - funkar riktigt bra även på båtar!

/F

Team Helsingborg
2010-08-15, 20:30
Har läst på flera ställen att man kan ta bort brunranden vid vattenlinjen med oxalsyra. Oxalsyra ska även finnas i rabarber, flera menar att det bästa är att gnida rabarber mot den bruna randen. OBS inget skämt....

trango
2010-08-15, 20:43
Nej, oxalsyra funkar klockrent - går faktist också riktigt bra att ta bort dåligt lukt från skor med oxalsyra. Om man inte har rabarber kan man köpa oxalsyra från kemiförråden som ligger på Umeå Universitet.

Team Gesse
2010-08-15, 21:01

Autosmart Amaze Tuff och Autosmart Mirror Image funkar klockrent. Amaze Tuff avlägsnar oxid, repor samt småskador snabbt och effektivt. Mirror Image både polerar och ger en skyddande vaxyta i ett och samma arbetsmoment. Produkten appliceras bäst med roterande eller med oscillerande polermaskin. Men det går även för hand på mindre ytor där man inte kommer åt med polermaskin. Jag blev mycket förvånad över hur bra detta medel verkligen var.

Hejan
2010-08-18, 22:44
Nej, oxalsyra funkar klockrent - går faktist också riktigt bra att ta bort dåligt lukt från skor med oxalsyra. Om man inte har rabarber kan man köpa oxalsyra från kemiförråden som ligger på Umeå Universitet.

Japp, oxalsyra är rena mirakelmedlet - det illbruna bara rinner bort och det blir otäckt rent.
Undrar om det är bra för plasten - har en gammal båt så jag behöver inte bry mig men... Någon som vet?

Tänk också på att det blir missfärgningar på vissa metaller- etsar väl antar jag. Galvad trailer blev inte så snygg... men den är ju ett bruksföremål den också.

Köpte min O i pulverform från färghandeln.

thors_strato
2010-08-19, 00:06
Har kört med oxalsyra de senaste åren och det har fungerar klockrent.
Blanda 1 på tio med vatten och stryk på med en mjuk tvätt svamp och vänta ca 1 minut och stryk på igen. Efter andra påstrykningen, spola med vatten.

Mvh
Nicklas.

lasse
2010-08-19, 00:21
Rönnkvist tvättmedel ska vara grymt.
Bra pris på jula just nu http://www.jula.se/battvattmedel-129416

Laxxe
2010-08-19, 20:59
Sno frugans WIM rengörningsmedel (bör vara den nya sorten utan slipmedel) funkar bra och är skonsamt mot både fingrar och andra material
Laxxe

Pe 3
2010-08-20, 23:06
Rönnkvist har jag också hört ska vara riktigt bra! och jag har letat efter den flaskan varje gång som jag har vart på Jula men inte hittat den. Så jag har inga referenser förutom att jag har blivit rekommenderad att tvätta av båten med den..

Musky
2010-08-21, 00:48
Japp, oxalsyra är rena mirakelmedlet - det illbruna bara rinner bort och det blir otäckt rent.
Undrar om det är bra för plasten - har en gammal båt så jag behöver inte bry mig men... Någon som vet?

Tänk också på att det blir missfärgningar på vissa metaller- etsar väl antar jag. Galvad trailer blev inte så snygg... men den är ju ett bruksföremål den också.

Köpte min O i pulverform från färghandeln.

Oxalsyra är frätande men biter på organiskt material därav så effektivt på all brun/grön skit som fastnar under vattenlinjen när båten ligger i. Ingen fara för plasten. Har själv använt 2 olika produkter de senaste 4 åren från Hempel, se nedan och nej jag jobbar inte för Hempel. Dessa funkar helt OK men de första året hade de en annan produkt som var som en gröt man applicerade med en tvättsvamp och resultatet var rena rama trolleriet.

Den bruna skiten som är omöjlig att tvätta/skrubba av försvann som av ett under på några sekunder och ytan var precis som ny. Då rengjorde man hela undersidan på mindre än 1 timme men med de existerande produkterna nedan får man gnugga en del men resultatet blir lika bra.

CLEANING GEL

Kraftig, icke-slipande rengöringsgel för borttagning av rost och missfärgning från avgaser, beläggningar i vattenlinjen, fendermärken och andra märken från små och stora områden med gelcoat och målade ytor. Rinner inte vid applicering på vertikala ytor. Kemisk process eliminerar behovet av att gnugga eller skrubba ytan.
Applicera med borste, låt verka i 15 till 30 minuter, skölj av med sötvatten och borsta vid behov. Använd inte i direkt solljus.

CLEANING POWDER

Kraftigt rengöringspulver för borttagning av svåra beläggningar. Missfärgningar och gulning från gelcoat. Avlägsnar missfärgningar på skrovet till följd av humusbeläggningar i sötvatten eller bräckt vatten. Särskilt lämplig för rengöring av stora ytor, såsom halkfria däck, där smuts lätt ansamlas.
Blanda Cleaning Powder och tillräckligt med sötvatten så att en pasta bildas. Applicera jämnt på gelcoat som har varit utsatt för sötvatten. Låt verka i 10-20 minuter. Rengör med en mjuk borste medan pastan fortfarande är fuktig och skölj sedan ordentligt med sötvatten innan pastan hårdnar.

iron9
2011-07-05, 10:48
Rönnkvist tvättmedel ska vara grymt.
Bra pris på jula just nu http://www.jula.se/battvattmedel-129416

Kan verkligen rekommendera detta. Jag behövde få bort gammalt blod och kaffefläckar innan vi åkte på semester till Bohuslän förra veckan (hyrde stuga).
Även om vi inte övernattade i den så ville vi ju ha den ren på dagsutflykterna.
Jag minns inte hur den skulle spädas, men jag körde den outspädd i sprayflaska. Först spolade jag en till två m2:s yta med vatten och sprayade ett tunt lager med tvättmedlet. Sedan bearbetade jag ytan med mjuk bilborste på skaft ett par minuter. Där det var halkmönster i plasten fick jag ta till nylonkvast för att komma ned i botten.
Båten blev som ny, kritvit men matt. Om jag haft tid skulle jag vaxat den direkt men jag fick nöja mej med en vaxshampoo tvätt t.v. Ska göra om proceduren till hösten och vaxa den då. Till skillnad från många andra rengöringsmedel som jag tittade på och läste om, så avlägsnar denna gammal vax.
Det gick åt 1/2 l av medlet till en 6,5 m WA.

Mvh
Johnny

joj
2011-07-05, 11:12
Jag brukar få min helt ren med Fälgtvätt som lämpligt nog innehåller Oxalsyra, har ju min liggande i sjön jämt så det blir en rejäl brun rand och brun botten att rengöra och den blir som samt helt ren. Bara spraya på och gno löst med svampså det sprids ut, vänta några minuter och sen fram med tvätten och spola av. Fick även insidan av båten ren med detta.

Nu har ju inte Hans så mycket laxblod på insidan av sin båt att oroa sig över men det kan ju vara kul med rent och snyggt akterdäck.

Team Roksvoll
2011-07-05, 12:49
jeg kjøpte spray beregnet for utemøbler i plast hos clas ohlson og den fungerte bra på min båt. sprayet på, ventet 5 min og så brukte jeg en svamp før jeg spylte av.

Tamtam
2011-07-05, 19:04
Jag brukar få min helt ren med Fälgtvätt som lämpligt nog innehåller Oxalsyra, har ju min liggande i sjön jämt så det blir en rejäl brun rand och brun botten att rengöra och den blir som samt helt ren. Bara spraya på och gno löst med svampså det sprids ut, vänta några minuter och sen fram med tvätten och spola av. Fick även insidan av båten ren med detta.

Nu har ju inte Hans så mycket laxblod på insidan av sin båt att oroa sig över men det kan ju vara kul med rent och snyggt akterdäck.

Det där var fräckt Johan!
Du gottar dej åt mitt nederlag i kubik! :D
Mvh bästa hälsningar!

joj
2011-07-05, 23:22
Haha jo lite fast jag gjorde samma nederlag själv idag, bommade i fint väder men dimma ställde till det så jag inte kunde åka dit jag ville men jag hann i alla fall tvätta ur insidan på båten ordentligt...

Tamtam
2011-07-06, 19:11
Haha jo lite fast jag gjorde samma nederlag själv idag, bommade i fint väder men dimma ställde till det så jag inte kunde åka dit jag ville men jag hann i alla fall tvätta ur insidan på båten ordentligt...

Haha ja en kraftig fördel med bra autopiloter är att man kan svabba däck under trollingen, räcker med att sticka upp näsan över relingen då och då, vad gäller sensommaräventyr med Mattias förväntar jag mej rapport från området!
Kanske provar häruppe, den välkände engelsmannen på forumet brinner av iver, själv är man väl inte fullt så entusiastisk kanske....
Först blir det mälar försök på gösen, riktigt kul, ungefär som färg torkar men den smakar bra iaf mvh, bästa hälsningar! (även till Mattias)