handdator

Visa fullständig version : Projekt WA Cabin 6,5 m

iron9
2010-08-16, 15:08
Vi har haft vår första båt en Ryds 510 GTS i två säsonger nu men känner att vi behöver byta upp oss till lite större. En som man kan övernatta i och som klarar lite högre sjö än nuvarande.
Det mesta fisket vi ägnar oss åt nu är kustfiske med kastspö efter HÖ, göstrolling och vertikalfiske i insjöarna här omkring. Vi skulle vilja trollingfiska lite mer efter lax men det är lite läskigt att gå ut med så liten båt. Jag har varit ute i Kårehamn och Simrishamn en gång vardera förra året när det var bra vindförhållanden, men vid bägge gångerna blev det sämre när det var dags att bege sig hem och då går det inte fort.
Det vi i nuläget mest tittat på är en bättre beg Trophy 6,5 m, Barcon 22 WA eller Galeon 660. Motorn skall vara en 4t på 100 - 115 hk.
Jag har läst om att Trophyn och Galeon 660 ska ha ett vassare skrov som gör att den går bätte i högre sjö. Men jag antar att det kanske påverkar djupgåendet radikalt, som gör dom svårare att sjösätta i våra sjöar med grunda ramper. Ett problem som bara uppstått vid längre torka när nivån sjunker.
Ruffen kommer väl till pass när man åker en längre sträcka för att fiska tidigt. Man tvingas ju gå upp mitt i natten nu. Bättre att åka kvällen före och övernatta i båten tills det blir ljust. Skönt att ha och värma sig i när man trollar på vintern också.
Samtidigt som en större båt öppnar upp för nya fiskesätt så försämras givetvis vissa andra som exempelvis insjöfisket. Många skulle väl redan nu betrakta vår båt idag som för stor för vertikalfiske, men det fungerar perfekt med fronmonterad 54 lbs elmotor. Och så är man inte lika utsatt om det blåser lite på sjön. En ännu större båt till vertikalfiske tillför inte något förutom övernattnings möjligheten. En större båt till kustfisket skulle heller inte vara fel.
Skulle vara kul att höra era synpunkter på våra tankegångar och om ni har några erfarenheter av båtmodellerna som nämns, eller kanske har bättre förslag.
Tackar på förhand.
Johnny

trango
2010-08-16, 18:07
Tjena,

Jag känner igen dina funderingar - kombinera havstrollingprestanda med smidighet för HÖ fiske och sjötrolling är inte trivialt! Efter två års funderingar och inventeringar av marknaden köpte en trophy i våras och jag kan inte göra annat än att rekomendera den! Riktigt bra båt som enligt min åsikt tål att jämföras med de bästa nordiska konstruktionerna. En fantastisk känsla att åka 25 knop i riktigt hög sjö utan någon som helst dramatik. Eller att ha ett akterdäck som är tillräckligt stort för att parkera en bubbla.

Själv kommer jag möjligen att skaffa ett lättare ekipage som får stå på trailer till fiske när Trophyn blir för osmidig. En 16 fots styrpulpet (typ örnvik 481R) med några år på nacken kostar mindre än en 10" plotter till storbåten! Det är riktigt svårt att få allt i en och samma båt och jag tror att man gör det lättare för sig om man överväger en båt för sjöfiske och en annan båt för havsfiske.

/F

/F

Tamtam
2010-08-16, 20:52
Glöm inte titta på 550 Big Fish kan nog vara en bra kombination om du har för avsikt att bara hålla dej med en båt, då kan du även krympa maskinen till ca 70hk

Tamtam
2010-08-16, 20:55
Vill du värma dej under fisket krävs nog en hyfsat stängd kabin, ungefär som min Finnsport dock inget jag rekommenderar som första val då alltför mycket arbete krävs för att få till den i övrigt men just på den punkten är den riktigt bra redan från början, är ej heller direkt en lättviktare.

iron9
2010-08-16, 21:48
Glöm inte titta på 550 Big Fish kan nog vara en bra kombination om du har för avsikt att bara hålla dej med en båt, då kan du även krympa maskinen till ca 70hk

Har väl tänkt lite på 600 BF, men jag har inte sett någon nyare än 1998.
Mvh
Johnny

iron9
2010-08-16, 21:51
Vill du värma dej under fisket krävs nog en hyfsat stängd kabin, ungefär som min Finnsport dock inget jag rekommenderar som första val då alltför mycket arbete krävs för att få till den i övrigt men just på den punkten är den riktigt bra redan från början, är ej heller direkt en lättviktare.

Skulle vara skönt med kombinerat kapell. Ett som man kunde stänga om sig när man sitter i pulpeten och ett helkapell.
Mvh
Johnny

iron9
2010-08-17, 00:46
Tjena,

Jag känner igen dina funderingar - kombinera havstrollingprestanda med smidighet för HÖ fiske och sjötrolling är inte trivialt! Efter två års funderingar och inventeringar av marknaden köpte en trophy i våras och jag kan inte göra annat än att rekomendera den! Riktigt bra båt som enligt min åsikt tål att jämföras med de bästa nordiska konstruktionerna. En fantastisk känsla att åka 25 knop i riktigt hög sjö utan någon som helst dramatik. Eller att ha ett akterdäck som är tillräckligt stort för att parkera en bubbla.

Själv kommer jag möjligen att skaffa ett lättare ekipage som får stå på trailer till fiske när Trophyn blir för osmidig. En 16 fots styrpulpet (typ örnvik 481R) med några år på nacken kostar mindre än en 10" plotter till storbåten! Det är riktigt svårt att få allt i en och samma båt och jag tror att man gör det lättare för sig om man överväger en båt för sjöfiske och en annan båt för havsfiske.

/F

/F

Jag har läst din tråd om ditt projekt, härlig båt.
Jag glömde att nämna att höjden på vårt hyrgarage är en begränsande faktor i val av båt. Höjden på ekipaget får inte överskrida 2,69 m och helst inte vara längre än 8m. Tror inte din båt överskrider 2,69 m i överkant på visiret. Vet du hur hög din båt är så vore det intressant att veta. Targabågar är heller inget som kommer att funka och tror inte på någon fällbar variant heller.
Utformningen på fördäck måste vara sådant att man kan känna att man står säkert när man spinnfiskar. Vissa är plana som en DC och därför ointressanta även om de därmed har en rymligare cabin.
Vi kommer förmodligen aldrig att laxtrolla så mycket att det blir lönsamt att ha en extramotor. Jag vill dessutom hålla ned vikten baktill så mycket som möjligt för att underlätta sjösättning i grundare vatten. Förra året hade vi en 4 hk 4t som fiskemotor och i år har vi gjort oss av med den och monterat elmotor fram + 105 ah batt i fören. Det är en otrolig skillnad nu när man ska sjösätta båten vid lågt vatten.
Mvh
Johnny

Team Helsingborg
2010-08-17, 09:39
Har väl tänkt lite på 600 BF, men jag har inte sett någon nyare än 1998.
Mvh
Johnny

Vi har en 600 BF sedan några år, hade tidigare en Beason 25 och innan dess en Ryds 535 BF.

Kan bara konstatera att vi är ofantligt nöjda med 600 BF, rimlig att ta på trailer, erkänt fina sjöegenskaper (går bättre än vår förra Beason). Sen kanske dessa inte har den bästa finishen. Fast det känns nästan som en fördel när man använder den till fiske.

trango
2010-08-17, 09:53
Jag har läst din tråd om ditt projekt, härlig båt.
Jag glömde att nämna att höjden på vårt hyrgarage är en begränsande faktor i val av båt. Höjden på ekipaget får inte överskrida 2,69 m och helst inte vara längre än 8m. Tror inte din båt överskrider 2,69 m i överkant på visiret. Vet du hur hög din båt är så vore det intressant att veta. Targabågar är heller inget som kommer att funka och tror inte på någon fällbar variant heller.
Utformningen på fördäck måste vara sådant att man kan känna att man står säkert när man spinnfiskar. Vissa är plana som en DC och därför ointressanta även om de därmed har en rymligare cabin.
Vi kommer förmodligen aldrig att laxtrolla så mycket att det blir lönsamt att ha en extramotor. Jag vill dessutom hålla ned vikten baktill så mycket som möjligt för att underlätta sjösättning i grundare vatten. Förra året hade vi en 4 hk 4t som fiskemotor och i år har vi gjort oss av med den och monterat elmotor fram + 105 ah batt i fören. Det är en otrolig skillnad nu när man ska sjösätta båten vid lågt vatten.
Mvh
Johnny

Fördäcket på trophyn är nedsänkt och det är inga problem att stå och fiska i fören. Jag kommer troligen inte heller utrusta båten med targabåge eftersom den skulle vara i vägen vid spinnfiske. Jag kan mäta höjden när jag tar upp den framåt hösten - har ingen trailer att ställa den på just nu så jag har ingen aning om hur hög den är.

Steget från en 5 meters styrpulpet till en 6 meters WA är större än man kan tro och där en 5 meters båt påverkas rätt mycket av vikten på akterspegeln är skillnaden mycket mindre på en 6 m WA. Hur lätt eller svår sjösättningen blir kommer du bara marginellt kunna påverka mha placering av batterier od.

Kanske en BF600 är lämpligare än en Trophy för dina ändamål?

/F

iron9
2010-08-17, 12:54
Steget från en 5 meters styrpulpet till en 6 meters WA är större än man kan tro och där en 5 meters båt påverkas rätt mycket av vikten på akterspegeln är skillnaden mycket mindre på en 6 m WA. Hur lätt eller svår sjösättningen blir kommer du bara marginellt kunna påverka mha placering av batterier od.

Kanske en BF600 är lämpligare än en Trophy för dina ändamål?

/F

Kanske det är fel att placera Trophyn i samma klass som de andra två förslagen. Även om den enl uppgift är 6,5 m lång som dom övriga så kanske den är betydligt bredare och tyngre. Är väl därför den går så bra även om det är lite sjö. Har du några uppgifter om vikt och bredd på din båt?
Mycket möjligt att den kanske är ett nummer för stor om den är för tung.
Mvh
Johnny

Tamtam
2010-08-17, 18:57
Det enda jag kan tillägga är att om du har för avsikt att använda båten mycket i mindre vatten och på trailer, håll ned vikt och storlek, inte värt att släpa på stora WA båtar för de enstaka turerna i stora vatten, bättre välja dagar då de mindre fungerar.......
Oxå har du för avsikt att använda elmotor tänk på höjden/vindfånget tillsammans med vikten, lycka till den optimala för allt finns inte (iaf inte utan en massa eget arbete det vet jag med säkerhet) lycka till

Tamtam
2010-08-17, 19:01
Kolla Rival 560 WA överst på startsidan, borde vara något (Thors Strato)

PikeLess
2010-08-17, 22:34
Ett riktigt bra alternativ till Ryds 600 är Bayliner 1802 Trophy, den har allt som Ryds 600 saknar.

+ Plats för två pers vid styrplatsen
+ Ordentliga fribord
+ Rymligare kabin
+ Ingen strulande självläns
+ Betydligt bättre byggkvalitet

- Väger lite mer

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_Trophy_1802_99__Mercury125hkTrailer__2852 7242.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/hoor/Bayliner_trophy_120hk_trolling_bat_28929445.htm?ca =23_11&w=3

trango
2010-08-17, 23:23
Kanske det är fel att placera Trophyn i samma klass som de andra två förslagen. Även om den enl uppgift är 6,5 m lång som dom övriga så kanske den är betydligt bredare och tyngre. Är väl därför den går så bra även om det är lite sjö. Har du några uppgifter om vikt och bredd på din båt?
Mycket möjligt att den kanske är ett nummer för stor om den är för tung.
Mvh
Johnny

En Trophy 2002 är en 20/8 båt dvs 20 fot lång och 8 fot bred. Vikten är ca 1200 kg med motor, antar det är med en tom 400 liters tank.

Tror inte att vikten/bredden är huvudförklaringen till Trophyns goda rykte när det gäller sjöegenskaper, enligt uppgift har den ett skrov som är mycket "inspirerat" av Phantom, engelska offshore racers designade av Steve Baker...

http://www.youtube.com/watch?v=JMaFLf3fiJk

Nån gång ska jag skaffa mig en Phantom :D

/F

iron9
2010-08-17, 23:33
Ett riktigt bra alternativ till Ryds 600 är Bayliner 1802 Trophy, den har allt som Ryds 600 saknar.

+ Ordentliga fribord
+ Rymligare kabin

- Väger lite mer

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_Trophy_1802_99__Mercury125hkTrailer__2852 7242.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/hoor/Bayliner_trophy_120hk_trolling_bat_28929445.htm?ca =23_11&w=3

Har inte sett dom förut på Blocket. Tack för tipset. Ett bra alternativ om man väljer ett 6 m alternativ istället. En 90 - 115 hk 4t skulle vara idealiskt.
Mvh
Johnny

iron9
2010-08-17, 23:56

+ Ordentliga fribord
+ Rymligare kabin

- Väger lite mer

Här är ett annat fint exempel också. Verkar vara mer rätt storlek om man väljer en Trophy för vårt ändamål:

http://www.blocket.se/orebro/Trollingmaskin__Bayliner_Trophy_2002_97__27916462. htm?ca=20&w=3&last=1

En annan fråga också ang amerikanska släp typ som syns i länken, är dom bromsade och har fjädring?
Mvh
Johnny

Kjelle
2010-08-18, 00:27
En annan fråga också ang amerikanska släp typ som syns i länken, är dom bromsade och har fjädring?
Mvh
Johnny

Ja de är bromsade och har fjädring, dock inte alltid bromsar på båda axlarna.
Problemet är den att det inte går att regga släpen i Sveariket, då axlar och kulhanskar EJ är CE godkända.

Du kan använda släpet som en 30 kärra, men då måste du koppla bort bromsar och fjädring.

Mvh
Kjelle

trango
2010-08-18, 08:28
Har inte sett dom förut på Blocket. Tack för tipset. Ett bra alternativ om man väljer ett 6 m alternativ istället. En 90 - 115 hk 4t skulle vara idealiskt.
Mvh
Johnny

Det råder "beteckningsförbistring" när det gäller trophys. Innan 1999 (tror jag) bygdes de med Bayliner som huvudman - modellerna hette då 1802, 2002, osv. Detta motsvarade en längd på 18 och 20 fot. Runt 1999 frigordes tillverkning från Bayliner, båtarna fick då nya modellbeteckningar och en delvis uppdaterad design. Bland annat ändrades fören och båtarna fick en kort peke. Som följd av denna peke blev skroven på den "nya" serien något längre - men såvitt jag vet är de övrigt identiska (eller i alla fall mycket lika).

Köper du en trophy avråder jag från Force motorn som sitter som standard på många av båtarna - det är ett chrysler-block som inte håller samma kvalitet som Mercury. Du behöver dessutom en större motor än en 115 hk, på min 2002 sitter en 150 hk och jag överväger en 175 hk när jag byter motor.

/F

iron9
2010-08-18, 11:34
Ja de är bromsade och har fjädring, dock inte alltid bromsar på båda axlarna.
Problemet är den att det inte går att regga släpen i Sveariket, då axlar och kulhanskar EJ är CE godkända.

Du kan använda släpet som en 30 kärra, men då måste du koppla bort bromsar och fjädring.

Mvh
Kjelle

Jo, jag vet att dom bara får köra i 30 km. Men man ska ju inte jämföra dessa med en svensk båtupptagningsvagn. Dom är ju faktiskt konstruerade för högre hastigheter och KAN köras i lite högre fart om man vågar riskera böter. Om det är en bromsad vagn är det då påskjutsbroms eller något anglikanskt elektriskt system som inte är direkt kompatibelt?
Mvh
Johnny

Kjelle
2010-08-18, 11:50
Jo, jag vet att dom bara får köra i 30 km. Men man ska ju inte jämföra dessa med en svensk båtupptagningsvagn. Dom är ju faktiskt konstruerade för högre hastigheter och KAN köras i lite högre fart om man vågar riskera böter. Om det är en bromsad vagn är det då påskjutsbroms eller något anglikanskt elektriskt system som inte är direkt kompatibelt?
Mvh
Johnny

Det var påskjut på mitt släp, men för 60mm kula.
Så jag tog bort bromsen, och monterade en annan kulhanske.

Visst, släpen är gjorda för fart och funkar hur bra som helst, 110kmt mellan Oskarshamn och Öland med en totalvikt på 3300kg, nemas problemas :twisted::twisted::twisted:

Men om du stoppas av znuten, med bromsar och fjädring så räknas inte släpet som 30kärra, och jag tror tyvärr du får båter för att använda olagligt/oreggad släp.

Kan ha fel dock.

Kjelle

Tamtam
2010-08-18, 19:04
Här är ett annat fint exempel också. Verkar vara mer rätt storlek om man väljer en Trophy för vårt ändamål:

http://www.blocket.se/orebro/Trollingmaskin__Bayliner_Trophy_2002_97__27916462. htm?ca=20&w=3&last=1

Mvh
Johnny

Båten är ett utmärkt objekt dock motor och kärra bör du inte betala för mycket för.
Kärran är säkert bra iofs men går inte att besiktiga för 80 kmt värdet kan nog motsvara en begagnad 30 kärra av motsvarande storlek, dock tror jag svensk tillverkade 30 kärror har bättre korrisionsskydd normalt, bilden tror jag visar ett USA aluminium släp som då är lättare

Kjelle
2010-08-18, 20:58
Sålde mitt USA släp på Blocket.
Släpet var i ungefär samma storlek med två axlar.
Perfekt som vinterförvaringsvagn då hela skrovets längd har stöd.

Fick 28000 SEK för mitt beggade släp, sålde då detta på sommare,
Är säker på att jag hade fått bättre betald om jag hade väntat till hösten då alla båtägare utan vagn kommer på att de har problem.

jag fick dock vad jag begärde och var nöjd med det.

Kjelle

Tamtam
2010-08-19, 18:46
Sålde mitt USA släp på Blocket.
Släpet var i ungefär samma storlek med två axlar.
Perfekt som vinterförvaringsvagn då hela skrovets längd har stöd.

Fick 28000 SEK för mitt beggade släp, sålde då detta på sommare,
Är säker på att jag hade fått bättre betald om jag hade väntat till hösten då alla båtägare utan vagn kommer på att de har problem.

jag fick dock vad jag begärde och var nöjd med det.

Kjelle

Ok det var som fan så mycket för en kärra som inte går att besiktiga!
Iofs tvåaxlat då.

iron9
2010-09-10, 10:21
Det finns några fina Örnvik 630 wa 2002-03 till salu. Hur står det till med kvaliten på dom? När började dom tillverkas utomlands?

Mvh
Johnny

iron9
2010-09-19, 13:18
Jag står inför ett angenämt valproblem idag..., mja.. inte det, har redan röstat.
Vi har sålt vår båt och har hittat två drömbåtar av samma fabrikat, modell och ålder att välja mellan. Två likadana båtar, men med olika motorer.
Båtarna är av modell WA 630 som väger 900 kg, årsm 2001 resp 2002. Jag har utelämnat båtmodell just nu eftersom jag vill fokusera på motorn.

Nr 1 har en 75 hk Optimax Smartcraft från 2009 under 50 h som man kan uppgradera till 115 hk för 5 000 kr. Den här båten har vi provåkt och ligger knappt 20 mil bort. Planade nätt och jämt men blir säkert bra med 115 hk.

Nr 2 har en Suzuki 140 hk efi från 2002 ca 150 h. Den har legat i bräckt vatten vid brygga i 9 säsonger. Vi har inte sett eller provkört båten som ligger mer än 50 mil bort. Vad jag kan bedöma från ett flertal bilder som skickats på den båten, så är båtarna likvärdiga. Priset är 15 000 lägre på denna båt. Båda två har hydraulstyrning och trimtabs.

Vi hade tänkt oss att trollingfiska lite mer seriöst nu med en större båt. Vi kunde inte gå ut på havet förut på samma sätt som denna båten tillåter. Inget av de här motoralternativen är någon idealiskt trollingmotor, men fullt möjligt. Vi vill inte investera i någon extra motor just nu, det blir kanske bara mellan 5 - 10 trollingpass på ett år till en början.
Utöver långa transporter till och från trollingplatser så kommer det även att bli mycket mer nöjesåkning nu än tidigare med vänner och bekanta.

Ett riktigt dilemma. Vi vill naturligtvis helst ha en 4 t motor:

Nr 1
+ Har garanti kvar, som dock försvinner när man uppgraderar den (vilket är absolut nödvädigt). Men man kan kanske lugna sig ett år tills man har kört in den ordentligt. Den har en annan propp med lägre stigning just nu så den varvar ut till 5 600 ungefär.
+ Bättre bränsleekonomi (?)
- 2 takt, oljelukt.
- 3 cyl, mer vibrationer

Nr 2
+ 4 takt.
+ högre effekt, bättre marshfart.
+ 4 cyl lägre vibrationer
- sämre bränsleekonomi (?)
- 8 år gammal motor, dock möjligt med Blocketförsäkring mot dolda fel 4 mån.

Hur skulle ni välja? Har ni andra för/nack- delar som ni skulle vilja komplettera resp alternativ med?
Vi har bara en vecka på oss att välja, sen åker båtarna upp för vinterförvaring och kommer nog inte ut till försäljning förrän våren - till ett väsentligt högre pris.
Vi gick ned rätt mycket på vår båt för att kunna handla billigt nu.

Tacksam för synpunkter
Mvh
Johnny

joj
2010-09-19, 14:27
Jag hade kört på alt. nr 2, väl beprövad och pålitlig trolligmotor och då är bra att det finns kraft i reserv, när du ska hem med en 20+ lax i baljan och 10 sekundmeter motvind så är det skönt med lite pulver ;-) även om det går uppdatera Optimaxen så vet man ju inte hur effektkurvan blir men det kanske dom kan ordna siffror på.
Han som hjälper mej med motorfrågor tycker inte det är bra för Optimaxens kompressor med trollingkörning men han älskar Optimaxerna i övrigt.

Kjelle
2010-09-19, 17:08
Båt nr 2 hade jag vald, utan den minska tvekan.
Har haft tre problemfria Suzukis på mina sista båtar.
Har haft sex eller Sju*ka* Mercurys på tidigare båtar, och inte haft EN ENDA Mercury utan att haft problemer.
Jag var tvungen att lämna tebax och få nya motorer två eller tre gånger under årens lopp. Vi var nog fyra fem stycken i trollingmiljöet i Norge som fick dåliga motorer och fick ha båtarna på verkstad flera gånger innan vi till slut fick nya motorer.

Stor skräpvarning på Mercury.
Nu var detta i och för sig Mercurys frytaktare, har inte haft några nyare tvåtaktare.

Kjelle

magic
2010-09-19, 18:56
Du ska inte jämföra Optimaxen från 09 med en traditionell tvåtaktare, Optimax går lika bra att trolla med som en fyrtaktare. Och du har ingen oljelukt från den heller. Däremot kan det vara bra med några extra hästar om du känner att du ligger på gränsen nu. Om du väljer att "trimma" motorn så se till att du får garantier från firman som gör det. Det är inte kul att stå utan garanti med en ny motor som rasat.

Ett tredje alternativ utöver de två du nämner skulle kunna vara att köpa båten med den nyare motorn och vid behov uppgradera genom att sälja motorn och köpa en ny - nu eller senare.

Jag har f.ö. goda erfarenheter av både Optimax och Suzuki.

iron9
2010-09-19, 19:45
Du ska inte jämföra Optimaxen från 09 med en traditionell tvåtaktare, Optimax går lika bra att trolla med som en fyrtaktare. Och du har ingen oljelukt från den heller. Däremot kan det vara bra med några extra hästar om du känner att du ligger på gränsen nu. Om du väljer att "trimma" motorn så se till att du får garantier från firman som gör det. Det är inte kul att stå utan garanti med en ny motor som rasat.

Ett tredje alternativ utöver de två du nämner skulle kunna vara att köpa båten med den nyare motorn och vid behov uppgradera genom att sälja motorn och köpa en ny - nu eller senare.

Jag har f.ö. goda erfarenheter av både Optimax och Suzuki.

Jo, jag tyckte nog att den luktade 2 takt.
Jag har kollat med Lundins i Eskilstuna och dom tar inte över någon garanti. Däremot lämnar dom garanti på motorer som dom själva sålt och uppgraderat. Verkar himla händigt, bara att posta styrboxen till dom så kommer den tillbaka med ny programvara!!!
Har inte pratat ännu med marinan som sålde motorn ännu. Det finns kanske en möjlighet att garantin gäller. Enligt Lundins så går det att trolla med Optimax, men efter ett långt pass går inte motorn bra. Vet inte om den skulle ta skada av det.
När jag först hörde talas om uppgradering av Optimax 75 hk till 115 hk så tänkte man, hur fan kan man pressa upp en så liten motor från 75 till 115 hk. Men så när jag såg motorn igår så tänkte man istället, hur fan kan man åka omkring med en sån jävla stor heffa klump om man är ute efter en lätt 75 hästars motor???
Varför köper någon en 180-190 kg tung motor om man vill har en 75 hk på en 5m båt???
Själva konceptet att uppgradera den till 115 hk köper jag rakt av, men man vill ju inte bli av med garantin på en 1 år gammal motor. Det är ju helt klart så att man egentligen säljer 75 hästars Optimaxer som strypta 115 hk motorer.

Mvh
Johnny

Flodström
2010-09-20, 00:16
Båda förslagen är bra här, alt 2 för att det är 140hk och 4-takt, men oxå alt 1 för att ev byta ut motorn till en helt ny, kanske till en typ 4-takt Suzuki :D

När det gäller bränsleekonomi så vete fasen om en 140 4-takt skulle dra mer. Har lite tro på det gämfört med en 115 trimmad 2-taktare. Marsha i 25-28 kn med 140 hk och 900 kg båt drar rel. lite soppa. Tror tvärt om för det är ett faktum att trimmade 2-taktare på fullgas drar något jävligt med soppa. Och då snackar jag om transportåka och nöjesåka, inte trolling.

Under trolling så kanske dom är rel. lika men inte säkert det häller. Det är ju två helt olika motorer vi snackar om här.
Men en 140 Suzuki från 2002 tror jag väger betydligt mer än motsvarande dagens 140:a så vikten kan ha en viss neg betydelse här (kolla upp vikterna). Men 150 tim är ju ingen drifttid, nyligen inkörd egentligen ;) .

iron9
2010-09-20, 13:06
Pratade med LG Marin idag som sålt Optimaxen 2009. Man kan uppgradera 75 hk, men bara till 90 hk med bibehållen garanti för 20 - 25 000 kr. Det finns mekaniska delar som måste bytas också.
LG Marin varnade för uppgradering av styrboxen hos Lundins Marin. Dom hade haft en kund som fått tillbaka en "pajad" box från dom.
Visst, man måste väl ta såna uppgifter med lite nypa salt, men ingen rök utan eld.

Mvh
Johnny

Dragon
2010-09-20, 19:34
Jag skulle tro att du kan ta det med en stor nypa salt Lundins är stora inom båtracingen i sverige och är hemma på vad dom sysslar med.
Klart levrantörerna vill smutskasta någon som sitter på kunskapen att kunna uppgradera en motor för 5000:- istället för att köpa en för 40000:- mer, När jag skulle uppgradera min 80hk-115hk så prata även han om att det kunde vara någon mekanisk pryl eller något som skulle plockas bort som inte fanns på 100-115hk

iron9
2010-09-21, 11:07
Men en 140 Suzuki från 2002 tror jag väger betydligt mer än motsvarande dagens 140:a så vikten kan ha en viss neg betydelse här (kolla upp vikterna). Men 150 tim är ju ingen drifttid, nyligen inkörd egentligen ;) .

Vikten verkar vara densamma. På papperet är 150 tim ingenting, men den åldras ju i alla fall och 9 säsonger i ur och skur i vattnet kan ju inte lämna en motor opåverkad. Mår väl kanske bättre då av att vara igång ofta hela säsongen även om det skulle stå 400 timmar på mätaren nu istället.

Mvh
Johnny

Kjelle
2010-09-21, 12:44
Du får rätt bra betald för en Suzuki DF140 som gått bara 150tim, sen lägger du till några kronor och byter upp dig till en sprillans ny motor.
All riggning, kablage etc finnes ju redan på plats.
Det bör inte ta mera än två timmar att rigga ner och byta motor.

Men jag skulle utan tvekan kör 2002 motorn i några år.
Kolla offeranoder, byta alla oljor, sen full gas.

Flodström
2010-09-21, 20:58
Vikten verkar vara densamma. På papperet är 150 tim ingenting, men den åldras ju i alla fall och 9 säsonger i ur och skur i vattnet kan ju inte lämna en motor opåverkad. Mår väl kanske bättre då av att vara igång ofta hela säsongen även om det skulle stå 400 timmar på mätaren nu istället.

Mvh
Johnny

Du har rätt i det Johnny. Kanske den dock är körd 10-20 tim per säsong, vem vet. Sen har det ju oxå betydelse om den har stått ute hela tiden, det får man ju kolla upp......

Jag har oxå samma tankar som kjelle, att kolla offeranoder, byta all olja, kolla tändstiften ev andra saker beroende på servicehäftets noteringar. Sen tuta och köra och ev. byta upp mig till nästa säsong :D

iron9
2010-09-21, 22:37
Jo vi får nog byta motor nån gång till i framtiden oberoende av statusen på motorn som följer med. Vi har nog tänkt att ha den här båten riktigt länge, förmodligen den sista vi köper. Tio år till pension, sen vill man nog inte traila längre. Därefter blir vi nog bryggseglare.
Den blir tillräckligt stor för att bli en bra trollingbåt och havsfiskebåt här på Västkusten. När vi blir bryggseglare har vi ju övernattningsmöjlighet så vi kan göra lite kortare utflykter.

Vi ska titta på objekt 2 nästa vecka (55 mil bort), säljaren av båten är bortrest.
I morgon ska vi titta på ett 3:e objekt med en Suzuki 90 hk 2002. Lite lite pulver, men med trollingbromsar kan man nog till och med göstrolla med den. Med förra båten kom vi ned i 1,2 kn med strutar och en 60 hk motor.

Mvh
Johnny

Flodström
2010-09-21, 23:03
Kollade upp vikten på Suzuki 140 hk. 2002 eller 2010 spelar ingen roll, väger lika mycket. Lite märkligt egentligen. Hondas motorer har blivit mycket lättare men OK, så vägde dom mycket mer förr än andra utombordare :rolleyes:

Ari_65
2010-09-22, 00:06
Kolla in båten Petter i Salomonseeker har köpt den verkar ju helt OK. O dom har ju flera modeller..

Ari_65
2010-09-22, 00:11
Han har köpt en Mclay 720

Ari_65
2010-09-22, 00:12
Här finns dom..
http://www.mclayboats.co.nz/

Kjelle
2010-09-22, 00:23
Fina båtar. Kollade själv in McLays båtar och hade lite kontakt med de i våras.
Kände/känner dock inte helt för alubåtar än sä länge, så det blir Beason på mig.
Vill minnas att Flodström också var i kontakt med Mclays innan han beställde sin Beason.

Flodström
2010-09-22, 00:53
Stämmer det Kjelle. Jag hadde dom båtarna i tankarna (speciellt den 720 modellen) innan jag beställde min Beason. Blev en ekonomisk fråga. McLay fans inte som 3/4-fabrikat :confused:

iron9
2010-09-27, 19:59
JAAAAAAAAAAHHHH...., äntligen hittade vi henne, även om vi fick åka upp till Tjockholmen.
Sitter på ett hotell norr om Stockholm ikväll, skittrött efter en lång dag. Jobbade natt, körde upp från Laholm kl 06.00 med gamla släpet och sålde det till en kille på Stockholms Radio. Träffade sedan säljaren till båten nedan och vi gjorde affär, båt, motor och släp.
Ikväll kommer vi sova gott. Känns som en riktigt bra båtaffär:cool:

Kjelle
2010-09-27, 20:13
Mycket najs Johnny, ett stort grattis :-)
Hoppas träffa dig och kolla in nybåten vid Kårehamn nästa sommar.

Kjelle

offshore
2010-09-27, 20:50
Grattis till nya båten!!
Galia 660 är en fin Trolling båt, låna en kompis 660 några dagar för nått år sedan
och fiska i östersjön,tyckte den gick riktigt fint i sjön och va trevlig att fiska i från.
ska du trolla mycket i båten gör en targa båge som du kan ha planer spöna i spöhållare (lodrätt linje i targabågen tycker jag är bäst)
och bra plats för antenner och om du ska ev ha radar o.s.v
Hoppas du får dra MYCKET LAX i Galian!!

iron9
2010-09-27, 21:23
Mycket najs Johnny, ett stort grattis :-)
Hoppas träffa dig och kolla in nybåten vid Kårehamn nästa sommar.

Kjelle

Ohh ja, det kommer vi säkert att göra. Vi är i Pataholm på somrarna. Vill verkligen satsa på lite på laxtrolling nu.
Kommer också att fiska lite på fiskebankarna utanför Varberg. Ska även försöka fiska på lite vrak som jag hittat uppgifter på utanför Bjärehalvön (Torekov). Närmsta lax/öring- vattnen har vi runt Ven i Landskrona. Var riktigt kul med förra båten där i våras.
Blåste bra på Värtan idag. Okej, full gas i motvind var inte helt bekvämt, men det gick. Men 20 kn var riktigt behagligt, inga slag alls. Vilken båt.
Det blev den båten med 140 hp Suzuki.

Mvh
Johnny

iron9
2010-09-27, 21:39
Grattis till nya båten!!
Galia 660 är en fin Trolling båt, låna en kompis 660 några dagar för nått år sedan
och fiska i östersjön,tyckte den gick riktigt fint i sjön och va trevlig att fiska i från.
ska du trolla mycket i båten gör en targa båge som du kan ha planer spöna i spöhållare (lodrätt linje i targabågen tycker jag är bäst)

Nope, ingen targabåge. Den får inte rum i garaget som vi förvarar båten i mellan fisketurerna. Dessutom är den i vägen när vi spinnfiskar. Som tur är så är lanternan fällbar.
Körde med upp till 4 ytparavaner förut med gamla båten med spöhållare på relingen. Se bild.
Ska försöka komma på någon lösning med att konstruera någon U-formad trollingbar med fästen för djupriggar och både sido- och akter spöhållar på. Sedan ska den snabbt och lätt kunna lossas och lyftas upp i taket med linor och små taljor. Vete fan hur den ska se ut just nu. Men jag vill ha bort allt fiskerelaterat när man är ute och nöjesåker eller har den liggande vid brygga tillfälligt. En trollingbar dessutom i vägen när man vill bada

Mvh
Johnny

offshore
2010-09-27, 22:03
OK!! förstår ang targabåge om båten ska användas till spinnfiske och vid förvaring m.m
Är det trimplan på båten? jag tyckte när jag körde båten, att när man körde ner den vassa fören med power trim och trimplanen.
så tog båten mot lite grövre sjön helt okej!!

Flodström
2010-09-28, 23:15
Grattis till Galian Johnny.
Polarn har en lika dan och hans riggning har jag en del bilder på som jag kunde posta här i tråden om behov finns. Har bilder på andra Galia 660 oxå för den delen. :D

iron9
2010-09-30, 00:09
Grattis till Galian Johnny.
Polarn har en lika dan och hans riggning har jag en del bilder på som jag kunde posta här i tråden om behov finns. Har bilder på andra Galia 660 oxå för den delen. :D

Tack, ja gör gärna det. Jag hittade en bild på hans båt före vårt köp och den har hjälpt oss att bestämma oss för en likadan. Schysst lösning för vhf antennen. Måste komma på ett snabbare sätt att fälla lanternan, och göra en anordning som den vilar på. Vi måste fälla den varje gång och den sitter med en lång lång spårskruv.
Det är den här båten va...?

Mvh
Johnny

Flodström
2010-10-02, 03:12
Nix Johnny, men jag har ju bilder på samma båt du postat här, från lite olika vinklar (bilden som du postat är tagen i Nydalens båthamn, Vättern. Kan posta några av dom. Skall oxå kolla upp bildera på polarns båt (och kanske du har sett den förr, vi får se...) :D

Flodström
2010-10-02, 18:03
Här är några kompletterande bilder på "Nydalen-Galian" (Lite närbild på trollingbar-arrangemanget)

Flodström
2010-10-03, 20:26
Här är lite småplock/bilder på polarns Galia 660.
Lägg märke till den extra relingen mellan pulpit och bakre räckerören. Där har han monterat 3-4 spöhållare för paravanspöna (inget som behöver tas bort om man spinnfiskar). Lägg oxå märke till håvens placering på styrbord sida av pulpeten.
Riggfästene är monterade på bakre del av räckerören i tillägg till en stor U-bockad plåt som nederst är skruvad i båtrelingen. Har du frågor om riggningen på den här Galian så kan jag nog svara på det :rolleyes:

trango
2010-10-03, 22:32
Snygg riggning!

/F

Flodström
2010-10-03, 22:40
Polarn har i senare tid kompletterat paravanspöna med en planermast i fören.
Han kan alltså välja att köra med antingen mast eller spöparavaner.
Tror att det funkar bättre med masten (och pulkor) då det går sjögång och mycket bra med spöparavaner då det är lite lugnare väder :rolleyes:

iron9
2010-10-05, 20:56
Polarn har i senare tid kompletterat paravanspöna med en planermast i fören.
Han kan alltså välja att köra med antingen mast eller spöparavaner.
Tror att det funkar bättre med masten (och pulkor) då det går sjögång och mycket bra med spöparavaner då det är lite lugnare väder :rolleyes:

Intressanta uppslag onekligen. Till vår båt fanns ett splitter nytt helkapell, men det är bara spray-hood en med bakstycke som är monterad. Bakre bågen är inte monterad eller hakar till kapellet. Vill inte ge mej på att borra i båten utan lämnar nog det uppdraget till en hantverkare på det området. Närmsta jag känner till är i Varberg. Var där förra året och lagade lite kapell på förra båten. Dom får nog göra det.
Jag får vänta tills kapellet är färdigmonterat innan jag börjar mixtra. Intressant lösning med utvändigt rör på sidorna för planer/paravan- spöna.
Om man syr slitsar i stora kapellet så hamnar inte spöhållarna i vägen för kapellet.
Mvh
Johnny

Flodström
2010-10-06, 02:01
har dessvärre inte sett polarns båt med monterat kapell/spray hood men föreställer mig som du säger att spöhållarna inte sitter i vägen.
Du skall oxå veta att han för det mesta, ja i stort sätt jämt kör med 7-fots paravanspön. ;)

Den speciella lösningen för de extra räckerören på var sida av pulpeten satt monterade då han köpte båten. Jag föreställer mig att den lösningen kan göras på fler sätt än det som är gjort på den här Galian. Räcken kan utnyttjas till mycket, t.o.m. för montage av grill :o :p

iron9
2010-10-25, 18:25
Första fisketuren med nya trollingbåten - som gäddracer. Har inte fått hem beställningen från England på plotter/ekolod och VHF, så det fick bli en göstrolling tur på Västersjön på Hallandsåsen (66 möh). Glad att den går att sjösätta i ganska grunt vatten. För tillfället var vattenståndet mycket gynnsamt.
Det funkade bra att göstrolla med elmotorn från förra båten. Lite högre "gas" fick man allt hålla men dubbla 75 ah hade inte tappat orken efter tre timmar i alla fall.
Och en fin gös på knappt två kg blev det på premiärturen också.

trango
2010-10-25, 20:18
Ser ut som en lyckad premiärtur!

Båten ser ut att vara i riktigt fint skick. Vad kör du för elmotor?

iron9
2010-10-25, 21:36
Watersnake SWDR 54/54. Jag har den på ett snabbfäste så jag inte behöver åka omkring med den jämt. Rekommenderad båtlängd 5,8 m, så den är helt klart underdimensionerad. Men jag har den inte till transport så toppfart är ointressant. Den här båten är mer kursstabil med elmotorn än den förra. Går bättre att styra med huvudmotorn i göstrolling fart 0,8 - 1,2 kn vid eldrift.
Kommer att funka bra vid spinnfiske också.
SÅ JÄKLA ROLIGT MED EN NY OCH LITE STÖRRE BÅT!!!!

Mvh
Johnny

Kjelle
2010-10-25, 22:41
Mycket trevliga bilder från premiärturen :-) även fisk första turen, inte alls fel :-)

Fortsätt gärna att fylla på med nya bilder.

Kjelle

iron9
2010-10-27, 19:47
Grattis till nya båten!!

Nope, ingen targabåge. Den får inte rum i garaget som vi förvarar båten i mellan fisketurerna. Dessutom är den i vägen när vi spinnfiskar. Som tur är så är lanternan fällbar.

Mvh
Johnny

Joo, det får nog bli någon targabåge i alla fall.
För det första så finns det absolut ingenting att hålla sig i när man går framöver med uppfälld spray-hood och till råga på allt så lutar ju båten ändå mer just då.
Sen är det ju inte bara VHF antenn som ska upp. Vill ha en AIS också och kanske radar lite längre fram. När jag ändå måste fälla lanternan, kan man lika gärna fälla en targabåge.
En targabåge skulle lösa problemet med transport-spöhållare också. Annars blir det att skruva dit sådana baktill.
Och så finns det fällbara universal-targabågar tydligen. "One size fits all".
http://www.byggplast-batprylar.se/D%C3%A4cksutrustning/D%C3%A4cksutrustning_%C3%B6vrigt/Sp%C3%B6h%C3%A5llare_D%C3%A4vertar/TARGAB%C3%85GE_ROSTFRI
Vet inte om den här är bra eller inte, någon som känner till den? Den verkar hyfsat prisvärd ändock.
Några andra tips på bågar?

Mvh
Johnny

Team Char
2010-10-27, 21:51
http://www.jiicee.com/vene_se.html

Flodström
2010-10-28, 15:41
Första fisketuren med nya trollingbåten - som gäddracer. Har inte fått hem beställningen från England på plotter/ekolod och VHF, så det fick bli en göstrolling tur på Västersjön på Hallandsåsen (66 möh). Glad att den går att sjösätta i ganska grunt vatten. För tillfället var vattenståndet mycket gynnsamt.
Det funkade bra att göstrolla med elmotorn från förra båten. Lite högre "gas" fick man allt hålla men dubbla 75 ah hade inte tappat orken efter tre timmar i alla fall.
Och en fin gös på knappt två kg blev det på premiärturen också.

Vilken fin höstdag ni fick prova nya båten i. Impad. Fin gös oxå, blev genast sugen på Gös a´la Blå porten, hehe ;)

Hur funkar det med elmotor på en sån stor båt? Verkar funka för dig men vad skall man tänka på om man vill satsa på den typ av trollingmotor?
Inget för montage på akterspegeln kan jag tänka mig :rolleyes:
Vilken storlek är det på din motor? Styr du med fjärrkontroll eller manuelt?

iron9
2010-10-28, 20:45
Vilken fin höstdag ni fick prova nya båten i. Impad. Fin gös oxå, blev genast sugen på Gös a´la Blå porten, hehe ;)

Hur funkar det med elmotor på en sån stor båt? Verkar funka för dig men vad skall man tänka på om man vill satsa på den typ av trollingmotor?
Inget för montage på akterspegeln kan jag tänka mig :rolleyes:
Vilken storlek är det på din motor? Styr du med fjärrkontroll eller manuelt?

Trango frågade tidigare (sid 6) om elmotorn, så du hittar de flesta svaren där.
När vi fiskade blåste det 5-6 m/s så att köra i rak motvind med elmotorn var omöjligt, vilket det för övrigt var med förra båten också i samma vind. Men vi trollade utmed en brant fram och tillbaka där det var sidvind hela tiden, och då gick det bra att styra med huvudmotorn även i den blåsten. Upp till 45 grader mot vinden går bra att trolla med elmotorn, men då får man styra med frjärrkontrollen till elmotorn. Blev ganska överraskad att det fortfarande funkade att göstrolla med elmotorn till denna båten.
Ska prova och se hur vertikalfisket fungerar nästa gång vi åker upp till sjön.
I Watersnakes program finns det inte större frontmonterade vad jag vet. Men däremot akterspegel monterade finns upp till 70 lbs, man bara saltvattentåliga till 54 lbs.
Tror säkert Minn Kota eller andra tillverkare har större frontmonterade, men dom kostar så himla mycket.

Mvh
Johnny

offshore
2010-10-28, 21:42
Här kommer bild på min kompis tidigare Galia 660,den enda Galia jag kört och fiskat ifrån
Och hur han riggat den,targa som jag skrev tidigare är grymt bra "enl mitt tycke"!!hade targa på min tidigare båt och yt-spön i lodrätt linje i targan funkar kanon,
på min båt i dag har jag T-top tak
och har spöna vågrätt i bakkant på taket.men lodrätt va bättre!!
som du ser på bilden är det gjort en trollingbar i trä liknande den på Ryds 600 Big-fish
med förvaring m.m

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=708

iron9
2010-11-01, 21:11
Ännu en underbar dag på sjön i absolut stilltje. Tre gösar i båten, och en i baljan hem på 3,9. Orkade inte köra slut på dubbla 75 ah batterier idag heller. Trollade 5 tim 0,8 - 1 kn och därefter 1 tim vertikalfiske. efter det toppade den ändå 1,4 kn!!
Fick hem mina grejor från JgTech idag också, 9 dgr. Helt godkänt.

Mvh
Johnny