handdator

Visa fullständig version : Imma på insida rutor stängd kabin regn

Tamtam
2010-08-19, 19:33
Någon som har tips här förutom de uppenbara som värmeelement/fläkt/defrosterutblås under rutorna ungefär som i bilen!
Andra genvägar kanske??? mvh :rolleyes:

pära
2010-08-19, 19:48
Någon som har tips här förutom de uppenbara som värmeelement/fläkt/defrosterutblås under rutorna ungefär som i bilen!
Andra genvägar kanske??? mvh :rolleyes:
Prova med en "skoputsarsvamp".Känns som selikon när man tar med fingret.Risken med detta är ju att man kan få "silikonsmitta" på båten om man ska måla ngn.detalj senare.Du kan ju prova på en liten yta av rutan .

/pära

Kjelle
2010-08-19, 20:52
Webasto marin 3900EVO heter din nya vän :-)

http://www.webasto-marin.se/produkter/blueheat-vaermare/air-top-evo-3900.html

Det finnes mindre Webasto med.

Annars, 3kwh dieselagg och en värmefläkt :-)

Flodström
2010-08-20, 02:17
Det är antagligen omöjligt att bli kvitt imma på rutorna under den kallare delen av året av den enkla anledningen att fuktmättad luft kondenserar på kalla enkelglas-rutor. Värst är det då man varit ute i lite regn/snö och kört fisk eller gjordt något annat så man blivit varm och sen går in i kabinen. Ett helvete hade i alla fall jag i förra båten men efter att jag installerade värmaren så hade jag inte en enda dag med imma på rutorna, som natt till dag
så............ Kjelles tips är det hottaste TAMTAM, du kommer inte undan den finessen, hehehe :D

Dragon
2010-08-21, 01:00
Truma Trumatic E 2400. Grym värmare drar lite och sotar inget!

Tamtam
2010-08-21, 18:35
Det är antagligen omöjligt att bli kvitt imma på rutorna under den kallare delen av året av den enkla anledningen att fuktmättad luft kondenserar på kalla enkelglas-rutor. Värst är det då man varit ute i lite regn/snö och kört fisk eller gjordt något annat så man blivit varm och sen går in i kabinen. Ett helvete hade i alla fall jag i förra båten men efter att jag installerade värmaren så hade jag inte en enda dag med imma på rutorna, som natt till dag
så............ Kjelles tips är det hottaste TAMTAM, du kommer inte undan den finessen, hehehe :D

Haha jag har värmare redan dock orkar jag inte med ytterligare rördragning dessutom kommer sådan att störa allting i båten då kabin och sovutrymmen är kombinerade på Finnsporten, en nackdel av 99 fördelar

Flodström
2010-08-21, 23:06
Har du värmare i båten med fläktmotor inbyggd så försök att dra en slang (50-60mm min. inv.) fram till förarplatsen via en Y-kopling med ventil.
det räcker med att du placerar slangen/rörmynningen så den sitter vid din högra sida och så att luftströmmen träffar förarrutan så skrått som möjligt. Då fortsätter luftströmmen runt ett par rutor till då du kör fläkten. Rörmynningen bör riktas ca straks ovanför nederkant på förarrutan så att luften förflyttas från din höra sida till den vänstra för att få med de andra rutorna. :rolleyes:

Oavsett, har du en fläktmotor i värmaren så går det här att lösa. Om du inte har, ja då måste du nog hitta en passande fläkt du kan använda till varmluften..... (tangientialfläktar är tystast, 12V 0,5-1A håller) ;)