Visa fullständig version : HDS, Marpa, Overlay, 2K/0183
Dessa orden znurrrar runt i huvudet nu.
Enligt min bifogade fil 1122(kolla denna), så måste man ha någon simnet/nmea2k converter för att koppla in nmea 0183 kompass för att få Marpa funktion.
Men om ni kollar Radar compressorn så har denna en nmea/comms ingång.
Till denna så har jag en svart kabel med rätt kontakt for processorn i ena änden, i andra änden är det bara massa lösa kablar (säkert tio stycken).
Min fråga är då om det går att koppla ett KVH kompass till processorn via denna kabeln? Eller MÅSTE signalen från KHV kompassen ändras från NMEA0183 till NMEA2K ?
OM det går att koppla in via nmea/comms porten, räcker även detta för att lägga radarn overlay på en HDS10? eller måste jag dra separata kabler från KVH kompassen till HDS 10:an och koppla dessa till HDS´ens nmea 0183?
Det lutar åt en HDS-10 och en HDS-8 i nybåten, men vill ha klart för mig hur det skall kopplas innan jag beställer. Annars kommer det säkert fattas saker när jag monterar.
Tacksam för svar.
Kjelle
TeamScuirus
2010-08-20, 23:23
Ja du trenger en NMEA 183 til NMEA 2000 konverter for å få MARPA på HDS.
Jeg hadde gått for Actisense NGW-1 i stedet for Simrad AT-10HD
http://www.actisense.com/HTML/Products/Gateways/NMEA_2000_Gateway_1/index.php
Skal denne da kobles til det nmea 2000 nettverket som jeg for eksempel har mine motordata på?
Eller må denne kobles til radar prosessoren?
Om den skal kobles til radar prosessoren, så må jeg også ha en overgang fra NMEA2000 til den 12 pins kontakten (nmea/comms) på prosessoren?
Hmmmm har inte Lowrance samtliga nödvändiga detaljer för samtliga funktioner bara plugga in och se det fungera???
Jag har iofs inte kollat men skulle finna det märkligt annars.
De har mej veterligen ingen (ännu) AIS burk men en fluxgate nödvändig för radaroverlay borde de ha om funktionen finns och de tillverkar en radarantenn.
Om inte borde det finnas fluxgate färdig för NMEA 2k från annan tillverkare.
Borde gå att även ansluta till NMEA 0183 om det finns i kabeln som på de äldre.
Kunnig på elektroniskt skit men detta ligger en aning ovanför egen budget så jag har inte fördjupat mej lycka till
Lowrance har (mig veterligt) aldrig haft någon fluxgatekompass med rate sensor i sitt sortiment, de har hänvisat till andra tillverkare för detta. Själv använder jag en Simrad RC42 för att få radaroverlay på en Lowrance LCX-112C via NMEA2000. Funkar alldeles utmärkt.
TeamScuirus
2010-08-22, 23:51
Lowrance og Simrad er begge varemerker fra samme firma, Navico, så selvsagt anbefaler Lowrance et Simradkompass. Jeg har AP24 med RC42 og kan anbefale dette kompasset.
TeamScuirus
2010-08-22, 23:53
Navico har en AIS tranceiver for bruk sammen med HDS og Simrad NSE (og selvsagt andre plottere også). Den heter NAIS300
http://seatronic.no/kartplotter-tilbehor-c-235_39/navico-nais-300-p-2450
Ja du trenger en NMEA 183 til NMEA 2000 konverter for å få MARPA på HDS.
Jeg hadde gått for Actisense NGW-1 i stedet for Simrad AT-10HD
http://www.actisense.com/HTML/Products/Gateways/NMEA_2000_Gateway_1/index.php
Skal denne da kobles til det nmea 2000 nettverket som jeg for eksempel har mine motordata på?
Eller må denne kobles til radar prosessoren?
Om den skal kobles til radar prosessoren, så må jeg også ha en overgang fra NMEA2000 til den 12 pins kontakten (nmea/comms) på prosessoren?
TeamScuirus
2010-08-23, 21:22
Skal kobles til radar prosessoren, men kan selvsagt være tilkoblet resten av NMEA 2000 nettverket. Har ikke studert disse koblingene i detalj, men antar du trenger overgangen.
Lägger till lite info här.
För att få ARPA, MARPA funktion på bland annat Lowrance HDS så måste du ha en heading sensor/Fluxgatecompass, typ Kvh autocomp eller Azimuth. Kompassen på Simrad AP24/AP28 funkar också.
Headingsensorn måste skicka info till båda radar processorn och till din HDS.
Har du till exempel Simrad AP24, så måste du ha en simnet- NMEA2K converter som skickar info till ditt NMEA2K nät till din HDS.
Sen måste du ha en AT10HD signalconverter från simnet till NMEA0183.
AT10HD har även rätt 12 pin female connector. som passar rätt på radar processorn.
När allt är kopplat och klart har du båda radar overlay och marpa eller arpa funktion(tracking/spårning av andra fartyg).
Lycka till.
/Kjelle
Team Cjap
2010-10-01, 12:42
Hej Kjelle.
Så fik jeg jeg min boks byttede til en AT 10 HD. som er en us model
Har kun fået et kabel (1) se link med som går fra boksen til mena 2000 der er ikke nogle converter på det kabel.
Når du har en AT 10 HD boks. har fået at vide at Lowrance Dk at den ikke skal bruges, som de har vist på deres tegning.
Det vil sige at du ikke skal bruge. Se link på side 10.
Den der hedder 1b (converter) og 1a.som er der fra og til nena 2000.
http://www.lowrance.com/upload/Lowrance/Documents/Software_Updates/HDS_3_0_RELEASE_NOTES.pdf
Han har det selv mappa på sin HDS.på den måde.
Hvis mit kommer til at virke så.
sender dig en mail senere med hvad kablet hedder og et par billeder. skal se om jeg ikke kan få lavet en tegning hvordan man tilslutter det.
Team Cjap
2010-10-06, 18:47
Så lykkes det at få Mappa og track på min HDS-10
kan se mere på min blog.
Man skal ikke bruge en konverter hvis din boks hedder RI 10 som er en us model
http://teamcjap.blogspot.com/
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.