Visa fullständig version : Båten rullar trögt vid sjösättning
Jonas Västerås
2010-08-31, 01:40
Jag har en bromsad Bålsta 1000kg årsmodell 2003. Jag har märkt senaste året att båten går väldigt trögt att få av vid sjösättning om rampen inte lutar. Detta har aldrig varit nåt problem förut utan det började förra året. Jag har kollat alla kölrullar och däck och dom rullar fint när man testar. Det finns 4st luftfyllda däck på trailern och det är ingen punka på nån av dom.
Hej Jonas testa iaf smörja kölrulle axlarna kan vara så att under tryck går det trögare, borde jag själv göra när orken faller på och båten av har nämligen ungefär samma problem själv, de tar 90 procent av tyngden de andra bara stödjer mvh
Jonas Västerås
2010-09-01, 16:49
Hej Jonas testa iaf smörja kölrulle axlarna kan vara så att under tryck går det trögare, borde jag själv göra när orken faller på och båten av har nämligen ungefär samma problem själv, de tar 90 procent av tyngden de andra bara stödjer mvh
Det kanske inte skadar att byta axlarna? Jag får väl testa och fetta in dom med hjullagerfett. Jag får tacka för svaret.
Team Char
2010-09-01, 17:48
Bytte mina kölrullar på trailern till några i plast som användes till Silver båtarna. Före var man nästan tvungen att backa ned båten tills den flöt för att få av den nu rullar den av hur lätt som helst
Bytte mina kölrullar på trailern till några i plast som användes till Silver båtarna. Före var man nästan tvungen att backa ned båten tills den flöt för att få av den nu rullar den av hur lätt som helst
Är det gulaktiga polyurethan rullar???
Helt överlägsna hade dessa på min tidigare kärra fy fan vilka bra grejor köpte dem i USA fanns inte här dessvärre har jag inte hittat passande till 1500 Bålstan.
Spelar ingen roll hur länge båten står på de blir aldrig platta utan bibehåller formen riktigt bra grejor, för att inte tala om hur lätt man drog upp grejorna oxå, kan starkt rekommenderas om ni hittar passande!!!!
Team Char
2010-09-01, 18:35
Dom är grå och är en orginal del från TK tror jag det var specielt för Silvers båtar och dom var inte specielt dyra
larsson laxkungen
2010-09-02, 08:43
Jag har köpt nya hårda kölrullar . De funkar kanon och båten glider av på ett kick.
Kolla länken för in info. Finns i 2 st storlekar
http://www.pvtarvike.fi/index.php?page=catalog&path=0/Swd9Q0CGRX&orderBy=products_edited&style=desc&cur=0&max=12
Länk till grossist i Sverige där jag köpte dessa kölrullar.
http://www.conventumab.se/index.php?pgid=7
De där blå tittade jag på när det var båtmässa senast och de sitter orginal på Majava trailer och är nog de bsta du kan köpa. Annars så ber du någon att svarva kölrullar av nylon. Har nylon rullar på min trailer och det är nästan så jag får bromsa båten på väg upp. Behöver aldrig pulla på båten trotts att det knappt är någon lutning.
Jonas Västerås
2010-09-02, 20:45
Jag sjösatte båten idag och det gick trögt trots bra lutning på rampen. Jag körde iväg trailern och lossade kölrullarna och dränkte in axlarna med fett. Jag tog upp båten igen och släppte på vinschen och den gled ut utan att jag rörde den :D
Jag sjösatte båten idag och det gick trögt trots bra lutning på rampen. Jag körde iväg trailern och lossade kölrullarna och dränkte in axlarna med fett. Jag tog upp båten igen och släppte på vinschen och den gled ut utan att jag rörde den :DAha, så du var lite stel i axlarna...? ;)
Jonas Västerås
2010-09-03, 17:44
Aha, så du var lite stel i axlarna...? ;)
Jag höll till vid rampen vid Tidö-Lindö Marin. Kom dit nästa gång så ska du få Lite "smörj" :D
Jag sjösatte båten idag och det gick trögt trots bra lutning på rampen. Jag körde iväg trailern och lossade kölrullarna och dränkte in axlarna med fett. Jag tog upp båten igen och släppte på vinschen och den gled ut utan att jag rörde den :D
Ante mej Jonas som sagt ska göra detta själv vid tillfälle, skulle önska det fanns passande polyrullar oxå till Bålsta 1500an dessa var grymt överlägsna välsmorda så rullade/rusade allt perfekt både upp och ned oavsett tyngd!!!!
Jonas Västerås
2010-09-18, 15:34
När jag smörjde upp axlarna så upptäckte jag att kölrullarna blivit lite spruckna. Jag åkte till Bålsta släpet dan efter och köpte 2st nya kölrullar och 2st axlar. När jag bytte dom så upptäckte jag att dom fyra luftfyllda gummihjulen uppe på trailern börjat få små sprickor i sidorna. Dom är 7år gamla så jag vart inte så förvånad. Ny tur till Bålsta och köpa nya hjul. Axlar, kölrullar och nya hjul gick på 1700kr. Nu känns dock trailern lite fräschare. :grin:
Grymt bra kölrullar på Bålsta 1450, min gamla tunga båt rullar hur lätt som helst på trailern, hade en obromsad Brenderup innan och då fick jag knuffa ut båten som rullade tungt men nu måste jag veva ner den och hålla emot så den inte rullar för fort.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.