handdator

Visa fullständig version : Kabel mellan laptop och autopilot??

hkarjala
2010-09-01, 15:02
Har skaffat mig en laptop med sjökortprogram,och nu vill jag ansluta en autopilot till den. Vad e de för kabel man ska ha? Ska troligen köpa Raymarine s1000.

Tamtam
2010-09-01, 15:49
Borde gå med en vanlig seriell RS-232 kabel (under förutsättning din lap har sådana gamla portar och inte bara USB vilket jag inte tror du kan använda!!!)
Denna port brukar sitta på baksidan på alla lite äldre lappar och kallas nog 9polig D-sub om jag minns rätt.
Dock kan det nog vara pyssligt att koppla då jag tror du måste klippa den på pilotsidan sedan löda rätt kabel till pilotens ingångar skulle tro det räcker med två max tre att ansluta för detta behöver du veta datorns pinout och pilotens pin in.
Dock kanske Ray har färdiga grejor vet ej om inte blir det nog pyssligt som sagt visst går det frågan är bara hur bra programmet funkar med piloten....
En Lowrance eller Ray plotter är nog ett bättre val här.
Om du inte har någon koll ta reda på om programmet ifråga funkar bra med piloter, i teorin gör de flesta detta men i praktiken...
Kom ihåg att störst fördel av piloten har du för att bibehålla kurs rakt fram och för detta behövs ingen koppling till en normal GPS.
Gäller naturligtvis inte dej då din KRÄVER en GPS för att fungera dock behöver du inte låta denna styra bara ge inputs för körning rakt fram på samma sätt som en fluxgate kompass på dyrare piloter.

Tamtam
2010-09-01, 18:15
Om du bara har för avsikt att ta en nödvändig GPS signal till piloten så är inte datorn nödvändig för detta.
Här kan man utnyttja mitt tips exv om Lowrance reserv gps antenn och ansluta direkt till piloten funkar utmärkt till detta oxå eller koppla exv en handhållen GPS

Tamtam
2010-09-01, 18:23
pinout for 9-pin DSUB asynch connection Pin Sig Signal Explanation

1 DCD Data Carrier Detect The data carrier is present
2 RxD Receive Data The data received by the machine
3 TxD Transmitt Data The data transmitted from the machine
4 DTR Data Terminal Ready The data terminal is ready to receive data
5 GND Ground Ground
6 DSR Data Set Ready The data set is reday
7 RTS Request to send A request to transmitt data
8 CTS Clear to send A permission to transmit data
9 RI Ring indicator Incomming ring signal detected

Stift 3 samt 5 på datorns kontakt borde räcka transmit och ground
Dessa kopplas till pilotens RX receive samt ground.
Dessutom måste du ställa in porten för baudrate (4800) enda som funkar med NMEA 0183 lycka till posta om du får snurr på det

hkarjala
2010-09-01, 20:41
Tack för svar! Har även ett kombi lowrance lms 339 som jag har som ekolod men den tappar positionen ibland (inbygd antenn) vet ej va de kan bero på. Helst skulle ja vilja använda den för där har ja ju kablaget färdigt.

Tamtam
2010-09-02, 20:06
Tack för svar! Har även ett kombi lowrance lms 339 som jag har som ekolod men den tappar positionen ibland (inbygd antenn) vet ej va de kan bero på. Helst skulle ja vilja använda den för där har ja ju kablaget färdigt.

Om du har problem med den inbyggda antennen skulle troligen min föreslagna reserv antenn lösa problemet (NMEA 0183), kolla upp din manual har den modellen ingång för NMEA 2000 skulle en sådan antenn (LGC-2-3-4000 oxå lösa problemet under förutsättning det är den inbyggda antennen som orsakar det hela. lycka till

Tamtam
2010-09-02, 20:18
Bara för att klargöra om den inbyggda antennen är kass kan du mata enheten med en extern GPS signal (antenn)kolla upp din manual där finns allt beskrivet antingen (oftast) används NMEA 0183 men om burken är ny nog kan även NMEA 2000 användas, då måste du använda enhetens möjlighet till nätverk helt enkelt dock observera för att detta ska fungera måste enhet ifråga vara felfri FÖRUTOM antennen.
Här ska jag tillägga detta är värt att kolla då troligen men inte säkert om burken annars fungerar så fixar detta problemet lycka till

Tamtam
2010-09-03, 21:08
Kollade din LMS 339s manual finns både 0183 och 2000 tillgängligt och som sagt mata den med extern antenn är inget problem dock kanske något kostsamt, kolla baksidan på burken där ska finnas en blå kontakt/sockel märkt "network" denna är ingång för NMEA 2000, andra datakablar för NMEA 0183 ligger i strömkabeln som lösa kabeländor. lycka till

Flodström
2010-09-04, 02:11

Att den tappar GPS-signalen kan bero på att du har något över LMS-en som stör/skymmer satelitsignalerna typ tak eller "targabåge". Även du själv kan skymma signaler då du står nära/över GPS-en. Kolla om du kan flytta nått om det här är fallet? :rolleyes:

Mig veterligen så har inte S1000 någon NMEA2000-ingång, bara NMEA-0183.
Det är den signalen du skall använda från LMS-en om du köper en S1000

Flodström
2010-09-04, 02:18
BTW, vet inte om du har NMEA-0183 ut från din PC? Om du har det så borde du kunna få till en egen kabel. Du måste isf veta vilken tråd från utgången som är "transmit"/output och vilken som är "return"/jord eller 0:a (Signal- GND)

Transmitt koplar du till "+receive" på S1000. retun/jord koplar du til "-receive" har jag för mig. :rolleyes:

Samma koppling om du utgår från LMS-en.

Tamtam
2010-09-04, 19:19
BTW, vet inte om du har NMEA-0183 ut från din PC? Om du har det så borde du kunna få till en egen kabel. Du måste isf veta vilken tråd från utgången som är "transmit"/output och vilken som är "return"/jord eller 0:a (Signal- GND)

Transmitt koplar du till "+receive" på S1000. retun/jord koplar du til "-receive" har jag för mig. :rolleyes:

Han kan mata om nödvändigt LMSen med en 2000 ansluten antenn för att sedan skicka en 0183 signal vidare till piloten.
Grundtips köp inte en maskin med integrerad antenn dör den (tydligen inte ovanligt) av någon anledning åker du iaf på byte till extern.
Kolla länken visst pyssel är det men det fungerar tro mej mvh

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=827

Tamtam
2010-09-04, 19:24

Det är inte datorn i sej självt som har en 0183 signal, den kommer från program/software man använder sej av som exv Ozi/Fugawi och liknande, om program i fråga kan kommunicera externt med pilot framgår av specen till programmet.

TeamScuirus
2010-09-04, 21:38
Det er mulig at serieporten på PCen din ikke klarer å drive inngangen på S1000. Et annet problem er at S1000 har RS422 og PCen RS232, dette kan løses med å koble jord i fra RS232 på PCen til de to negative inngangene på S1000. En mye bedre løsninge er en RS232 til RS422 konverter, å bruke en Ethernet til RS422 er en enda mer elegant løsning. Med disse konverteren får du ingen problemer med driveregenskapene på PCen.

Jeg har kjempegod erfaring med denne Ethernet til RS232/422/485 konverteren fra Moxa

http://www.moxa.com/product/NPort_DE-311.htm

Det finnes nå en ny forbedret versjon kalt NPort 5100A og en 2 kanalsversjon kalt NPort 5200A