handdator

Visa fullständig version : VHF Antenn

enigma
2010-09-13, 19:15
Hej,

Skall montera en VHF Antenn på taket på min nya båt. Hade tänkt mig en på ca 1.2m. Är det skillnad på VHF-Antenner? Vilka är bäst?

Fungerar alla vhf-antenner till alla vhfer eller måste man kolla så att den passar till just den vhfen man skall skaffa.

Gärna tips på Antenn o VHF, jag hade tänkt o köpa billigast möjliga vhf men inte nödvändigtvis den billigaste antennen. Finns det någon mening med att köpa en dyrare vhf?

Mvh Hans

Team Helsingborg
2010-09-13, 20:55
Köp en vhf antenn i glasfiber dvs en standard antenn, finns hos alla båttillbehörsbutiker. Dessa passar i stort sett till alla vhf. Ett tips är att köpa en "non solder" (tror jag de heter) kontakt. Dessa behöver inte lödas. Antennen ska monteras högt och rakt.

En billig vhf duger säkert, vill man ha det bästa ska man köpa Sailor. Dessa kostar allt från multum till ca 6600 kr för Sailor 6215 som är deras senaste. Mao dyra...Ett tips är att hålla utkik efter en beg Sailor Rt 2048, dessa går att få för ett par tusenlappar, de dyker upp på Blocket med jämna mellanrum. Ser ut som något som varit med i första världskriget men prestandan och kvaliten är oändligt bättre än allt annat som heter Lowrance, Cobra och Raymarine för några tusingar.

Hade en Rt 2048 på förra båten, dessvärre följde den med köpet, Det har jag ångrat rejält.

enigma
2010-09-13, 23:11
okej tack,

du säger dom e bättre men vad kan bli bättre? Ljudkvaliten?

Kjelle
2010-09-13, 23:25
Jag har haft billiga Icom VHF i mina båtar, inget strul, funkar alltid.
Bra högtalare. Har givetvis inte haft möjlighet att jämföra mottagning med dyra VHF.

I min nya båt lutar det åt Standard Horizon Matrix AIS vhf.

Båda Standard Horizon och Icom är ansedd att vara toppenmärken inom marin kommunikation.

Kjelle

Flodström
2010-09-14, 01:48
Hej,

Skall montera en VHF Antenn på taket på min nya båt. Hade tänkt mig en på ca 1.2m. Är det skillnad på VHF-Antenner? Vilka är bäst?

Fungerar alla vhf-antenner till alla vhfer eller måste man kolla så att den passar till just den vhfen man skall skaffa.

Gärna tips på Antenn o VHF, jag hade tänkt o köpa billigast möjliga vhf men inte nödvändigtvis den billigaste antennen. Finns det någon mening med att köpa en dyrare vhf?

Mvh Hans

Hans, skall du långt ut på hav/Östersjön kan det vara ide att satsa på en längre antenn, en fällbar 2,4 m antenn (om du inte har en hög kabinbåt?). Då når du mycket längre än med den kortare antennen (begränsas av jordradiusen). Verkningsgraden ökar oxå, mer energi går till sambandet och mindre till uppvärmning av VHF-radion. :rolleyes:
ICOM är oxå sjyssta grejor för rimliga pengar.

Team Cjap
2010-09-14, 04:44
Jeg har skiftet min antenne og vhf ud. valget blev denne antenne http://www.shipshop.dk/shakespeare_galaxy_5225_xp_silver_serie___2_4_mete r_vhf_antenne_6db_gain-p-4899.html?cPath=32_574 og en Furuno RO 4800 VHF / DSC radio med integreret AIS. den er monteret på en Drago 570 på taget jeg kan sende og modtage 22 sømil uden problemer. når du kigger ny vhf så kig på priserne i Danmark de er billiger end i Sverige.
Her er et link så du kan læse mere om antennen på shakespeare`s hjemmeside.
http://shakespeare-marine.com/catalog/shakespeare.pdf
læs side 53 og 54

Team Helsingborg
2010-09-14, 09:34
okej tack,

du säger dom e bättre men vad kan bli bättre? Ljudkvaliten?

När vi var ute med förra båten med Sailor vhf så upplevde vi att vi hade avsevärt bättre räckvidd (hörbarhet) än andra. När simris (hamnvärden i Simrishamn) ropade upp (med en sailor vhf) båtar ute vid Knixet , gissningsvis, 30-40 nm därifrån så hörde vi hela konversationen. Det gör vi inte idag och vad jag förstår inte de flesta andra heller. En nackdel var att vi ibland fick in Balter och Ryssar som låg långt ute och trålade.