handdator

Visa fullständig version : Plasta upp väggar, former m.m vilken väv?

Flodström
2010-09-20, 01:21
Hej!

Funderar på att tillverka en del egna grejor till båten i polyester/glasfiber.
Som glad amatör på det här området behöver jag all hjälp jag kan få........

Första frågorna blir:
vilken vävtyp (glasfiberväv/matta?) skall man använda till att bygga former i båten så att det blir snyggt och slätt?

I första hand tänker jag på mindre mellanväggar och skiljeväggar (för luft, ljus etc...) och kanske hyllor oxå.

Har oxå tänkt att göra egna formar/pluggar till mindre saker s.s. fack och lagringslådor och liknande till båten bl.a..

Köper man väv på rulle eller i bitar? På rulle verkar mest praktiskt så man slipper att skarva.

Och vilken polyester? Skall inte vara till båtskrov om jag säger så :rolleyes:
Finns allt på BT?

joj
2010-09-20, 07:37
Det jag har byggt i min båt är gjort med prylar från Biltema, har ju mest gjort inredningsdetaljer egentligen men allt har funkat. Vissa saker har jag byggt i enkel laminat men andra saker har jag förstärkt med Plywood eller med Divinycell.
Biltemas glasfiberväv är dock inte speciellt lättjobbad, ganska svår att genomblöta den och allmänt styv och svårarbetad men har du en gång lärt dej den mattan så är du grymt duktig på vanliga.

Biltemas Polyester känns inte som några konstigheter alls, verkar va bra skit!

Alla skott och luckor jag plastade till Flippern så var jag på en blank melaminskiva eller på en glasskiva och plastade, ett vaxat fönster eller likn. ger ju en helt spegelblank yta. Gjorde allt med lösa skivor med gelcoat på utsida, när det skulle sättas ihop med andra bitar eller skrovet så punktlimmade jag ihop bitarna med smältlim sen slipa bort 6-7 cm gelcoat runtom och remsa ihop och fast alltihop på in- och utsida med 10 cm remsor som man laminerar ihop på en skiva vid sidan om och sen lyfter på plats med två spackelspadar så slipper man krångla med torra vävar i hörn, och sen relativt enkelt spackla upp med gelcoat spackel igen där man slipat bort innan.

trango
2010-09-20, 08:32
Joj ger bra råd!

Polyestern skulle jag helt klart köpa på BT. De har rätt stor omsättning och min erfarenhet är att man får rätt fräsha kemikalier på biltema. Speciellt härdaren ska man var noggrann med - är den för gammal funkar det inte speciellt bra. Köp även engångshandskar - otalkad latex tycker jag är bäst. Ta på dig två par, när det yttersta lagret blir kletigt och måste bytas går det mycket lätt att dra på sig den nya handsken (på den innersta som du inte behöver byta). Hoppas du förstår hur jag menar :-). Det finns massor av olika mattor att välja mellan. Dels CSM (Chopped strand mat), vävd och dessutom olika typer av kombimatta som är en kombination av vävd och CSM. Fördelen med vävd matta är att den är mycket stark och ger en rätt fin yta. Men det är svårt att få genomvätning om man lägger flera lager vävd på varann. Därför brukar den kombineras med CSM som mellanlager. Man lägger alltså vartannat lager vävd och vartannat lager CSM. Eller också köper man en kombimatta som har lager CMF och ett lager vävda fibrer - detta snabbar upp arbetet. En vikt på runt 400 g/m2 verkar vara ganska vanligt men för mer komplicerade former och vid gjutning från plugg tycker jag det funkar bra med relativt lätta vävar, typ 200 g/m2. Dessa är enkla att forma runt komplicerade former. Det krävs iofs fler lager men man slipper alltför stora problem med luft od.

Finns massor att veta om plast - men det är ändå rätt enkelt att få ett bra resultat!

Fråga vidare om något är oklart!
/F

Flodström
2010-09-20, 18:18
Tackar för tipsen här grabbar.

Vilka verktyg behöver införskaffas till det här jobbet? Och var hittar jag dom?
Gäller i.o.f.s. oxå glasfiberväven, var hittar jag den? :rolleyes:

Är glasfiberväv dyrt?

joj
2010-09-20, 18:53
Aluminium roller är ett måste.

En massa billiga hinkar, jag har fixat 5 liters gräddfils hinkar från ett skolkök.

Nåt bra att mäta upp Polyetser och härdare i är trevligt, det hade inte jag senast och plastmuggar smälter, snabbt...

trango
2010-09-20, 20:12
BT för polyester härdare, billiga runda penslar, packtejp till pluggen och aceton

Olika typer av matta;

http://www.byggplast-batprylar.se/ , epotex, Nils Malmgergn, kompositfabriken. Observera att vissa mattor är kompatibla med epoxy, detta gör dom dyrare....

Köp också en Stanley pansarfil, engångshandskar och en riktigt bra halvmask.
/F

trango
2010-09-20, 20:14
Mikroballonger för att blanda spackel kan man också köpa på BT

joj
2010-09-20, 21:10
Och när du köper den bruna packtejpen så köp INTE Tesa, jag gjorde den lilla missen och hade ett helvete att få loss det hela, körde senast med nån tejp av okänt märke och då lossnade det lätt.

Tamtam
2010-09-24, 12:04
Ska du plasta vägg i skyddade utrymmen kommer du långt med vanlig K-plyfa som stomme, spar en hel del material oxå
Kläs med fördel med vävd matta (rut) för bra finish dock är den elakt svårjobbad.
Fungerar utmärkt på många ställen om man tänker till lite, dessutom håller den ner onödig tyngd, massiv glasfiber är mycket tungt. mvh

Tamtam
2010-09-24, 13:05
Glöm ej heller att med elektrikerns VP-rör (16mm) kan man "lura" en tunn plastyta att verka betydligt grövre/kraftigare, användbart i mindre intressanta utrymmen kanske.
Kolla oxå upp denna Gyproc plåtprofil kallas H50x50 och är en L vinkelprofil avsedd för gipsväggar i olika situationer, med en plåtsax och en värme/lim pistol är den fantastiskt användbar rätt klippt går den att få att passa i alla situationer oavsett underlag som form till fästen hyllplan etc, användningen är oändlig, stapelvara för mina plastkonstruktioner i aktern, oxå mycket användbar för att förstärka luckor etc. underifrån (form) lycka till

Tamtam
2010-09-24, 13:16
Ska du plasta tvärskott eller passa in bitar mot ojämna ytor av något slag är detta ett tips (om du inte redan känner till det då)
Fäst en tunn plywood grovt tillskuren i rätt läge för objekt som skall tillpassas, ta sedan fram typ tjock kartong (inte wellpapp) i bitar lägg den mot plywooden och skjut ut mot tillpassningsyta klipp sedan till en perfekt passform och nita kartongen med en stiftpistol på rätt plats sedan bara fortsätta till du har all tillpassning klar och skära ut bit efter mall någon finputsning kanske och det passar helt perfekt.
Funkar skitbra lycka till

trango
2010-09-24, 19:07
Hmm, måste bidra till denna lavin av tipps!

För att spara vikt utan att ge avkall på styrka kan det vara värt att fundera på ett epoxy-plywoodlaminat. Köp WBT limmad björkplywood, passa in enligt tamtams finurliga metod och laminera med ett lager väv+epoxy. Mycket lätt och starkt. Ska du nå motsvarande styrka med massiv plast och polyester så blir det många lager och mycket tyngre!

Byggde Falcor i 6 mm plywood och hon blev stark som en bjärv...

/F

/F

Flodström
2010-09-24, 22:51
Många gode tips här, tackar
Just mellanväggar/skott är mitt dilemma. Att använda plyfa låter smart. Men måste man köra med epoxy för det? Räcker det inte med polyester? Känner inte till hållfstheten dom imellan men det är snack om att skilja utrymmen rent luft-mässigt, inte vatten-mässigt, :D kanske dock mekaniskt.

Måste nämligen skilja på cabin och styrhyttens område. :rolleyes:

trango
2010-09-25, 04:57
Just mellanväggar/skott är mitt dilemma. Att använda plyfa låter smart. Men måste man köra med epoxy för det? Räcker det inte med polyester? Känner inte till hållfstheten dom imellan men det är snack om att skilja utrymmen rent luft-mässigt, inte vatten-mässigt, :D kanske dock mekaniskt.

Det räcker antagligen fint med polyester. Skillnaden mellan epoxy och polyester är dels styrkan, töjbarheten och tätheten där epoxy är överlägset på alla punkter. Det innebär att om du lägger ett lager matta+polyester finns det en viss risk för fukttransport in i plywooden. Med matta+epoxy har du helt eliminerat den risken. Men i ditt fall med en struktur ovan vattenlinjen funkar nog polyester nog så bra!

/F

Tamtam
2010-09-25, 08:12

Finns det ingen risk för vattensug på något vis är det inga problem med plyfan alls, och din båt är byggd av polyester inte epoxi bara dyrt och fäster inte lika bra på ett polyester underlag som polyestern självt.
Är du orolig för evt. vatteninträngning kan man alltid måla yta senare med polyurethanfärg.
Ska du använda plyfa kör en med GROV yta porerna ska stå vidöppna för att verkligen suga in polyestern när du lägger på.
Dock är det för en mellanvägg mellan kabin och styrplats (om detta inte finns redan från Beason!!) skulle jag nog snacka med tillverkaren och kanske be dem plasta skivor som råmaterial sedan endast forma/ plasta in dem i rätt läge i båten själv beror alldeles på omfattningen och eget kunnande.
Märkligt om detta inte redan är färdigställt av tillverkaren redan.....mvh

Kjelle
2010-09-25, 08:41
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/attachment.php?attachmentid=942&d=1274818602

Peter kör med samma lösning som många andra båtbyggare, bland annat McLays alubåtar, att väggen mellan styrhytt och cabin bara går halva vägen ner mot golvet.
Många verkar gilla detta, fast jag vill ha hela väggar, och även en dörr ner till cabinen så jag kan stänga om mig när jag sover eller skiter :-)

Tamtam
2010-09-25, 09:15
Ok med tanke på bilden skulle jag nog välja bygga ett skjutdörrsparti upphängt i bakkanten av taket samt bygga kanske något insynskydd till portipottan där man vill ha den (blir det inte äckligt att ha i ruffen!!!??)
Då kan man använda värmaren mer effektivt dvs även under fiske, istället för att behöva frysa/stora overaller/vind och blåst trots en värmare för 25.000Kr installerad.
Så funkar min lilla båt och jag kan inte annat än säga jag är nöjd, har även bord i ruffen faktiskt men då är den helruffad ingen WA vilket jag misstänker ni prioriterar mvh

Tamtam
2010-09-25, 10:42
Här är en sak att hålla i minnet om man plastar lösa delar för bultning till båten i olika situationer.
Har du för avsikt att plasta en 90 graders vinkel exv kommer denna inte bli 90 grader oavsett om formen är exakt eller inte, pga krympningen kommer den snarare bli 85 grader eller liknande, detta beror till stor del på hur många lager som ligger i själva böjen ju fler desto värre problem, här måste man redan från början kompensera för detta i formen dvs göra denna ca 93-96 grader från början.
Värt att hålla i minnet, problemet blir naturligtvis mindre om stöttande sidor plastas in samtidigt, dock det finns krafter i plasten som man kanske inte riktigt räknar med.
Har byggt mängder av tillbehör till min båt och använt framförallt plåt och formplyfa för plugg lätt vaxning innan bara sen full rulle.

Tamtam
2010-09-25, 10:54
Tittade på Beasons hemsida de har ju alldeles utmärkta skjutdörrspartier som option redan på de här båtarna!!??
Förstår inte riktigt om ni inte använder dessa ser riktigt bra ut mvh

Kjelle
2010-09-25, 11:18
Min båt kommer med skjutdörr:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showpost.php?p=9915&postcount=3
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/attachment.php?attachmentid=1231&d=1284622232
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/attachment.php?attachmentid=1234&d=1284622232

Flodström
2010-09-25, 20:54
Tittade på Beasons hemsida de har ju alldeles utmärkta skjutdörrspartier som option redan på de här båtarna!!??
Förstår inte riktigt om ni inte använder dessa ser riktigt bra ut mvh

Du behöver inte spekulera om dörrpartier etc.. hade jag haft pengarna så hade båten levererats färdig. Köpte ett 3/4-fabrikat minus lite till, bara för att få råd till just en sån här båt. Det jag har och som inte kostar skjortan är min egen arbetsinsats :D
Dessutom så är jag inte helt nöjd med Beasons lösning på skjutdörren (kolla i din tråd om beslag TAMTAM) :rolleyes:

Tamtam
2010-09-26, 14:06
Okej, ekonomisk fråga, är de så dyra som tillval kanske?
Även denna går väl att få i 3/4 fabrikatet
Går ju att bygga själv kanske med bättre tillbehör än vad Beason erbjuder, dock har jag inte direkt hittat några marin anpassade skenor ännu.
Du har dock en fördel då taket är fast, det går att hänga dörren i överkanten, funkar nog bättre, mitt är skjutbart framåt vilket gör att all mekanik måste sitta i nedre skena vilket gör den väldigt utsatt för skit/grus osv.

Tamtam
2010-09-26, 17:29
Hittade lite "maringrade" beslag till "sliding doors" på den berömda sajten.
http://stores.ebay.com/OEMarine-Boat-Parts-and-More

Flodström
2010-09-26, 23:17
Hittade lite "maringrade" beslag till "sliding doors" på den berömda sajten.
http://stores.ebay.com/OEMarine-Boat-Parts-and-More

Bra att du hittade den siten. Har inte fått upp den tidigare fast jag sökt på det mesta då det gäller sliding/doors/boat/marine etc....

Kanske nått där som kan användas fast jag är inte övertygad att dom skenorna i PVC är så jäkla starka. Håller kanske i Florida där temp. sällan går under nollan. PVC i -25°C här i Scandinavia har jag dåliga erfarenheter av :(

Kanske det går att bocka till skenor i syrafast?

Det är den här typen av dörr jag vill satsa på, samma typ som Doninger använde på sin tid. Kanske man kan få tag på den som producerade dom, men det finns väll inget kvar kan jag tänka mig :sad:

Den här ideén är oxå en av anledningarna till frågan om plastning, jag måste plasta upp en fästram/dörrkarm till styrhytten som kan passa till dörrpartiet och som har en annan lutning än Beason. Beasons dörr lutar innåt uppåt men mitt dörrparti skall vara mer lodrät för att få 10-20 cm mer hytt-utrymme (men inte mindre akter-durk) . Tanken är en tredje stol till passagerarna......... (för familjen oxå självklart) :D

Tamtam
2010-09-27, 07:14
Jisses vilken dörr på en småbåt!! Ser mera ut som en fastighets entre.
Verkar som Doninger var kvalitetsmedvetna får jag säga.
Men allt kommer till ett pris och här är det tyngd, massiv sådan med de rostfria handtagen, låset etc., dessutom två dörrar betyder dubbla bekymmer.....
Undrar om du inte skulle kunna använda vanliga skjutdörrsbeslag, iaf om du hänger tyngden i överkanten, finns ett tyskt fabrikat med aluskenor och gjutna vagnar som funkar bra, påminner om det i annonsen men gjort helt i metall bara en fråga om hur mycket det korroderar.
Har själv monterat en hel del sådana grejor i jobbet och är man noggrann och monterar alla tillbehör rätt fungerar det bra som fan.
Fungerar dessvärre inte för mitt behov alltför känsliga grejor men kan man gömma grejorna liknande som på Doninger där i överkanten borde det funka utmärkt under lång tid, ska se om jag hittar länk mvh

Tamtam
2010-09-27, 07:24
Ganska säker på att det heter Blum.
Säljs bla av Theofils i Hammarby sjöstad

Tamtam
2010-09-27, 07:28
Bra att du hittade den siten. Har inte fått upp den tidigare fast jag sökt på det mesta då det gäller sliding/doors/boat/marine etc....

Kanske nått där som kan användas fast jag är inte övertygad att dom skenorna i PVC är så jäkla starka. Håller kanske i Florida där temp. sällan går under nollan. PVC i -25°C här i Scandinavia har jag dåliga erfarenheter av :(

Kanske det går att bocka till skenor i syrafast?

Det är den här typen av dörr jag vill satsa på, samma typ som Doninger använde på sin tid. Kanske man kan få tag på den som producerade dom, men det finns väll inget kvar kan jag tänka mig :sad:

Den här ideén är oxå en av anledningarna till frågan om plastning, jag måste plasta upp en fästram/dörrkarm till styrhytten som kan passa till dörrpartiet och som har en annan lutning än Beason. Beasons dörr lutar innåt uppåt men mitt dörrparti skall vara mer lodrät för att få 10-20 cm mer hytt-utrymme (men inte mindre akter-durk) . Tanken är en tredje stol till passagerarna......... (för familjen oxå självklart) :D

Att tillverka ett sådant parti är väl inte så svårt dock ska man veta att det är mycket jobb, stora bitar får plastas på plåt, finns ett skäl att Beason tar betalt för grejorna....
Tänk på att ju smalare dörrarna är desto större moment bli det mot överkanten om den kärvar det minsta när du ska öppna, dvs vagnarna i skenan på dörrens överkant bör sitta så långt ifrån varandra som möjligt
annars finns stor risk det jävlas, speciellt om själva dörren är lättare.
Här tror jag sajtens skenor kan vara bättre de har styrning för vagnarnas hjul både på ovansida och undersida dessutom är de kullagrade, dessa kan vara något för mej kanske.mvh
Här bör man tänka på vibrationer oxå metall beslag kan ge jävliga sådana när motorn går iaf en trollingmotor på lite högre varv.

Tamtam
2010-09-28, 10:35
Flodström behöver du luckor missa inte "luckor till båt" de skickar till Norge oxå.

Flodström
2010-09-28, 23:12
Flodström behöver du luckor missa inte "luckor till båt" de skickar till Norge oxå.

Tack. Kollade upp dom men inget jag har användning för. Du köpte sista "boxen" för slang. Kommer att plasta upp det jag behöver av fack, förvaringsutrymmen etc nu i vinter. :rolleyes:

Tänkte försöka att ta reda på vem som producerade Doningers dörrar. Kanske det var någon underleverantör, vad vet jag?
Kan i alla fall få tag på tidigare ägare till företaget tror jag.

Flodström
2010-09-28, 23:15
Jisses vilken dörr på en småbåt!! Ser mera ut som en fastighets entre.
Verkar som Doninger var kvalitetsmedvetna får jag säga.
Men allt kommer till ett pris och här är det tyngd, massiv sådan med de rostfria handtagen, låset etc., dessutom två dörrar betyder dubbla bekymmer..... mvh

Doninger producerade sina båtar uteslutande i glas, plast, och polerat rostfritt/syrafast ingen Alu där inte. Men så gick dom kk oxå :(

Kjelle
2010-09-28, 23:27
Tänkte försöka att ta reda på vem som producerade Doningers dörrar. Kanske det var någon underleverantör, vad vet jag?
Kan i alla fall få tag på tidigare ägare till företaget tror jag.

Egentligen vet jag vem som producerade de, men minns tyvärr inte. 37 år gammal och minnet suger.
Saken är den att jag i vintras kollade runt på några Doninger på nätet.
Bland annat fanns där en färdiggjuten båt som ej var ihopsatt. Rostfria ramar till rutorna fanns, men inga rutor eller dörrar.
jag hade kontakt med gubben ett flertal gånger, och han berättade att det var hans bror som var ägare till Doninger, och att gubben jag pratade med hade fått sin båt som tack för en del hjälp.
Han berättade att rutramar och all övrig rostfritt gjordes lokalt uppe vid Vänern, men att rutor och dörrpartier köptes från Noruega del skatt.
Han nämnde även namnet på tillverkaren.....
Jag hittade hans annons på annonsbörsen, försökte igår kväll att leta fram annonsen i annonsbörsens arkiv men hittar den inte.
Annars så hade du helt säkert fått all info från den gubben.

Mvh
Kjelle

Tamtam
2010-09-29, 07:32
Haha bad om en "shipping qoute" för en bottenskena samt två "trucks" från Florida till min skjutdörr, vederbörande ville ha $75 för att flyga hit grejorna.
Totalt skulle det bli $205 för allt plus statens avgifter här, blir dyra plastbitar minsann...........

Flodström
2010-09-29, 14:56
Tja TAMTAM, vad är alternativet, nått för 100 USD som nästan fungerar?
Dörrpartier till den typ av båtar vi använder kostar multum. Fick pris på dörrparti till min båt, från Sverige: 45.000 kr Al eller 90.000 rostfritt :(
Inte att tänka på
Kostade lika mycket i USA :( :(

Flodström
2010-09-29, 14:57
Kjelle............tänk mera :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Kjelle
2010-09-29, 15:14
Kjelle............tänk mera :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Haha nu låter du som frugan :p:p:D:D:D:D:o

Tamtam
2010-10-18, 16:50
Tja TAMTAM, vad är alternativet, nått för 100 USD som nästan fungerar?
Dörrpartier till den typ av båtar vi använder kostar multum. Fick pris på dörrparti till min båt, från Sverige: 45.000 kr Al eller 90.000 rostfritt :(
Inte att tänka på
Kostade lika mycket i USA :( :(

Var detta från Beason???? (för tillägg av dörr)
Måste vara ett skämt här för annars är Beason i saltad Rocad klass minsann.... och firman på västkusten kan konsten att ta betalt så det räcker....sanslöst.

Flodström
2010-10-19, 00:53
Nej för tusan det var från ometall.se och det var dörrar efter min ritning, inga standarddörrar här inte. :confused:

Vad Beason tar för sin bakvägg med dörr vet jag inte men det är inte aktuellt för jag önskar en annan lösning (ej singel sliding utan dübbel sliding)