Visa fullständig version : Trimma vobbler och skedar
Alltid kul att höra hur ni trimmar in era vobbler och skedar. Och vilka som får en bättre/sämre gång med exempelvis en extra ring och leke med borttagen bakre trekrok på en vobbler.
Ös nu på med tips hur ni får den perfekta gången på era beten.
/Lidberg
Flodström
2009-03-19, 19:32
Äh, har inte kontroll på det. Varje enkel trollingtur avgjör den saken. Men därimot bör du ha en pinne med 0,5-1m lina (med kullagerlekande och beteslås) i båten så du alltid kan testa gången på ditt bete.
"Pinnen" tillverkar du av ett gammalt spinnspö eller ett teleskop-metspö. Det skall vara så styvt som möjligt och samtidigt ha ett så litet vattenmotstånd som möjligt. M.h.a. den så kan du testa alla dina bete i olika trollingfart och trimma agnskallar och flashers oxå. "Pinnen" är ett bra redskap och det gör att du vet säkert hur alla dina olika beten rör sig i olika hastigheter. ;)
Det är ju smart. Då kan man ju hålla på att prova och exprementera en dag då det är långt mellan huggen. Ett sätt att slå ihjäl lite tid på.
Flodström
2009-03-22, 21:31
Ennu smartare: prova ut det medans du trollar. Då får du resultaten snabbare.
Du ställer in autopiloten och farten du tycker är bra. Sen startar du testen med dem beten du har tro på. Kolla hur dom rör sig i just den hastigheten. Så fort du är nöjd med gången på ett bete så sätter du ett spö med det. Då du har provat ut typ 10 beten så har du fullriggat. Sen under tiden du trollar så kan du testa flera saker: flashers, nya beten och gamla beten. Kolla oxå sådana bete du aldrig har fått fisk på: går dom ok eller går dom inte så bra? Finns mycket att göra då man trollar och inte får hugg hehehe :lol:
Ennu smartare: prova ut det medans du trollar. Då får du resultaten snabbare.
Du ställer in autopiloten och farten du tycker är bra. Sen startar du testen med dem beten du har tro på. Kolla hur dom rör sig i just den hastigheten. Så fort du är nöjd med gången på ett bete så sätter du ett spö med det. Då du har provat ut typ 10 beten så har du fullriggat. Sen under tiden du trollar så kan du testa flera saker: flashers, nya beten och gamla beten. Kolla oxå sådana bete du aldrig har fått fisk på: går dom ok eller går dom inte så bra? Finns mycket att göra då man trollar och inte får hugg hehehe :lol:
Lite svårare när man fiskar djupt och i strömt vatten då vet man ju inte riktigt vad som händer några meter ner då gäller det att tyda vinklar på riggvajrar och se gunget på locklblänkesspöna och justera fart efter det.
Ska du börja justera ska du ju veta i exakt vilken fart den går bra och få flera sorters beten att gå bra samtidigt.
Det är sant joj, men eftersom du svänger och kör åt alla möjliga håll där så är rörelserna ändå inte helt konstanta. Har man lite marginal innan de börjar spinna, klarar man både och tror jag. Men du har rätt, det kan skilja flera knop.
Jag brukar dra på farten ner lite motströms, vilket verkar trigga en del fisk.
Det är då en probe är värt sin vikt i guld.
Då ser ni ytfarten samt farten nere vid djupriggslodet.
Jag funderar på att investera i en sådan.
Det är då en probe är värt sin vikt i guld.
Då ser ni ytfarten samt farten nere vid djupriggslodet.
Jag funderar på att investera i en sådan.
Samma här! Är sugen på det till sommar- och höstfisket.
Köpa hem två stycken från over there?
En av mina polare är delägare av denna butiken, kan kolla med honom om han har något att gå på vid köp av flera stycken. http://www.gloutdoorstore.com/fishhawkthermotroll840.aspx
Jävlar i min låda, ursäkta uttrycket!
Jag vill också ha en sån!!!
Men billig var den inte.
Flodström
2009-03-29, 03:26
Då hade jag hällre satsat på en video-kamera. En bild säger mer än tusen flash från en display, hehehe.
Hela konseptet med att "trimma" beten måste rimligtvis röra sig om en generell hastighet för olika årstider (vatten-temp) och betesval? Varje bete måste naturligtvis kunna röra sig "lockande" i sitt intervall (t.ex. en bomber longA: i 2-3,5kn) och inte börja spinna eller rotera. Det är självklart att ytvattnet oftast rör sig i en hastighet och vattnet på djupen i en annan. Inte minst här i Hardangerfjorden där vi kan ha två till tre strömmar i olika riktningar och fart. Dessutom så har vi två andra komponenter att ta hänsyn till som ni inte är så vana till: halokliner, d.v.s. vattenskikt med olika salthalter med det "sötaste" överst och återkommande kraftiga tidvattenströmmar (men långt från så starka som i Saltstrømmen) Vi kan i bland se dem här fenomenen som stora spiraler på ekolodets skärm. Då är det mycket turbulent vatten med olika salthalter som interfererar med varandra i en tidvattenström.
Men man behöver inte komplicera saker och ting allt för mycket. Joj har dock en klar poäng i att man bör öva sig med att tyda vinklar på riggvajrar och gunget på locklblänkesspöna och sen lära sig att justera fart efter det.
Jisses!
Kanske ska man hålla sig till insjöar och innanskärgården?
;)
En av mina polare är delägare av denna butiken, kan kolla med honom om han har något att gå på vid köp av flera stycken. http://www.gloutdoorstore.com/fishhawkthermotroll840.aspx
Detta hade jag bommat att läsa, kolla gärna vad han kan få fram för pris. :)
Jag kollar upp detta och återkommer.
Är det flera som eventuellt vill köpa en Fishhawk X4?
/Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.