handdator

Visa fullständig version : Händer det nåt i Vättern???

Tamtam
2010-10-18, 17:03
Supersugen att besöka favoritsjön i höst/vinter.
Finns det nån lax kvar för fiske, vill inte gärna ta 15mil genom skogarna till Baggerud-Vänern om det är skit...
Låt mej veta mvh

Kjelle
2010-10-19, 10:06
Är också nyfiken på Vättern.
Har också mycket kortare dit än till Vänern.
24mil till hästholmen.

Fiskar gärna Åmål på hösten, men har ju över femtio mil dit.

Då blir det hellre Simrishamn med bara 31 mil.

Kjelle

Flodström
2010-10-19, 14:35
Polarn (Vättern-vetteran) var ute för nån vecka sedan. Fick en röding men annars dött. Lite för varmt i vattnet än men han menade att det höll på att komma i gång och han var positiv till kommande fiske :D

spökfiskarn
2010-10-19, 17:36
det kommer upp lite små lax men dom stora har lyst med sin frånvaro för min del, dock har jag hört om lite större lax, rödingen och öringen har dock varit på hugget hela sommaren, jag fiskar från hjo och karlsborg. Dom kommer köra laxcup vättern iår igen med lite större förhoppningar.

rs2johan
2010-10-19, 20:07
jag körde hästholmen i helgen, men enbart röding tyvär. däremot har jag hört flera som har haft riktigt bra fiske på lax dom sista veckorna. största jag hört hittills är en 7.5kilos som Team Gesse tog utanför hästholmen.
Blir snart en ny tur upp till vättern.

Mogge
2010-12-09, 12:32
Verkar som att rödingfisket varit rätt bra sista tiden - och att det kryddats med en och annan lax med toppar kring nio kilo.

rs2johan
2010-12-09, 20:09
Jag körde fredag-söndag denna helgen som varit, väldigt mycket returer av alla arter. Fick ett 10-tal laxar varav endast en godkänd som fick gå tillbaka och växa till sig.
Det verkar som att vi kommer få ett bra fiske om 2-3år i vättern.

Peter S
2010-12-13, 01:04
Persson och jag var i granvik och hästholmen nu i helgen, det var 3.7 - 4.2 grader i sjön.
Vi fick en lax, fem rödingar och två öringar över måttet. Jag brände en fin lax som lärde mig läxan att knyta löjtackel på grövre än 0.40 fc... JÄVLA PIRAYA! Ska man behöva stålwire till de där vätternlaxarna eller?! :confused:

Vi hittade inget bete som var nämnvärt bättre än andra, utan både strikepro, lilla x-rap och löja gav unjefär likvärda fångster. Roligt var att en gk röding och laxen jag brände högg medan jag höll i spöt för att kolla löjan. Ett spö i propellersprutet kommer hädanefter vara obligatoriskt.

Gott om smålax, som sagt.

Vätterns trollingklubb hade tävling i lördags, och de hade väl två laxar över 8kg och en på 6 i topp, fördelat på ca 15 båtar. Vissa hade haft svårt att få i betena, för de fick så mycket småröding att de inte hann ut med grejerna innan det högg på nästa spö!

Lite oroande att den fisk vi tog hem var proppfull av bandmask, alltså ett rejält nystan, det kan inte vara helt lysande för tillväxten.

SMHI och YR måste varit på julbord med bjudsprit inför och under helgens predictions...

Mogge
2010-12-14, 16:09
Lite oroande att den fisk vi tog hem var proppfull av bandmask, alltså ett rejält nystan, det kan inte vara helt lysande för tillväxten.

SMHI och YR måste varit på julbord med bjudsprit inför och under helgens predictions...

Håller med dig till 100% på ovanstående två punkter.