Visa fullständig version : Flodström Katastrof!
Har du noterat att Ebay håller på att klippa alla kontaktmöjligheter med säljare som bara erbjuder USA only shipping går ej att kontakta längre för tillstånd jävla förbannade skit, tur att man inte handlar så mycket numer! mvh
www.jetcarrier.com tar två minuter att skaffa sig en USA adress, sen ändrar du din adress på Ebay till den du får hos Jetcarrier. Då ser det ut båda för Ebay och säljaren som att du bor i USA, säljaren behöver inte ens veta att prylarna skall exporteras i nästa steg.
Rekommenderas.
/Kjelle(Ramon kör också med Jetcarrier).
låter smidigt de där? När köparn då oftast skriver fri frakt inom USA så behöver man väl då bara betala jetcarrier för frakten öveR?
Finns det någon chans att man slipper tull om man använder dem, eller allt tullas?
Det är verkligen smidigt.
Du betalar i ditt fall bara för frakten från Jetcarrier i USA till Sverige.
Dock ingen tull på frakten, vilket tillkommer om du anlitar en amerikansk transportör/post.
Jetcarrier är bolagsreggade i Sverige, så du köper tjänsten(frakten) av ett Svenskt bolag och då tillkommer ingen tull på frakten.
Jetcarrier tar hellre inte ut någon tullavgift(de är speditörer och tar själva hand om förtullningen). Så inga dolda avgifter o annat skit.
Du betalar frakten, och givetvis tull o moms på varans värde.
Kjelle
www.jetcarrier.com tar två minuter att skaffa sig en USA adress, sen ändrar du din adress på Ebay till den du får hos Jetcarrier. Då ser det ut båda för Ebay och säljaren som att du bor i USA, säljaren behöver inte ens veta att prylarna skall exporteras i nästa steg.
Rekommenderas.
/Kjelle(Ramon kör också med Jetcarrier).
Problemet är att du måste buda från en USA nätuppkoppling oxå.......
Problemet är att du måste buda från en USA nätuppkoppling oxå.......
Är till 99% säker på att du har fel.
Det är din adress reggad hos ebay som styr om du får buda eller ej.
Jag har inga problem att buda på auktioner där säljaren vald att sälja till "USA only", men i Ebays registre så har jag en USA adress i Linden NJ.
Om jag loggar in med frugans konto så kan jag varken kontakta säljaren eller buda, men med mitt konto är det nemas problemas.
Kolla upp detta.
Kjelle
Ok Kjelle kan nog stämma men jag handlar så lite nuförtiden, vete fan om jag orkar ändra på det viset, får se mvh
Flodström
2010-10-28, 18:16
Ok Kjelle kan nog stämma men jag handlar så lite nuförtiden, vete fan om jag orkar ändra på det viset, får se mvh
Hmmmm, tips: om det kommer fram nått som du verkligen önskar lägga in bud på så kan det vara fördelaktigt att du redan innan har registrerat dig hos JetCarrier/Linden i New Jersey ;)
Du ändrar egentligen inget, men du registrerar din USA-address, i tillägg till din tidigare, och då kan du själv välja till vilken adress säljaren skall skicka godset.
Jag har aldrig haft problem med att buda på USA-only. T.o.m. då säljaren har blockat bud från utlandet. Då har jag tagit kontakt och säljaren har då lagt in mig som undantag från blockingen :D
Har oxå kjöpt många saker i USA med fri transport till Linden. Inga extra transportkostnader i det läget, hehe :rolleyes:
har någon varit med om att dom inte behövt momsa varan? Man kan ju slippa de om man har tur när säljaren skickar direkt.
Flodström
2010-10-29, 23:58
posten Norge: momsfritt/tullfritt om varan skickas som gåva, dock: skall vara under 1000 NOK och skickat från en privat person-adress
Varor under 200 NOK i värde: ingen förtullning oavsett vem och hur varan skickas. Stortinget planlägger att höja den gränsen till 400 NOK för tullarna håller på att jobba ihjäl sig.
Tror det är nått liknande i Sverige?
har du tur så åker paketet rakt genom Postens tullavdelning.
Jetcarrier, här betalar du alltid tull.
nått liknande är det, kan inte gränserna riktigt.
De ja tänkte på var om det var så att dom alltid kolla på paket från jetcarrier eftersom dom vet att folk importerar med dem.
I jämnförelse så har jag tagit hem rullar från USA utan att momsa, skickade vanligt från företag till mig. Där handlar det väl mest om paketet kollas eller inte för innehållet är rätt solklart.
Jetcarrier har en egen tullavdelning och tullar alla paket själva.
Du mailar själv in/laddar upp dina kvitton till Jetcarrier.
Posten är helt CP, ena dagen slinker det dyra paket förbi tullen, en annan gång fick jag betala tullavgift+moms på en vara med värde 150SEK, med tullavgift och gebyrer plus moms så hamnade vi på nästan dubbla summan.
Kjelle
Kjelle
Internethandel, från ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som import vilket innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.
Gäller det även för begagnade varor?
Det gäller alla varor som du har beställt av en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på Internet.
Hur mycket kostar det?
* Tullavgiften varierar från tullfritt till 20 procent och beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1600 kronor behöver du inte betala någon tull. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
* Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Momsen är oftast 25 procent. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 SEK är befriade från moms. Posten eller din speditör beräknar importavgifterna enligt de uppgifter som finns tillgängliga vid förtullningen.
* Dessutom tillkommer speditörens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).
Tänk på att ta reda på vilka avgifter som kan komma ifråga innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning för dig.
Exempel: CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1650 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1700 x 3,5%=60 kr
Moms 25 procent: (1700 + 60) x 25%=440 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2300 kr (1650+50+60+440+100)
Posten eller den speditör som transporterar varan till Sverige ombesörjer förtullningen. Importavgifterna betalar du när du hämtar ut din vara.
Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och alla sorters varor förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via Internet.
Annat att vara uppmärksam på är att vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, det vill säga restriktioner. Varor som omfattas av restriktioner är exempelvis läkemedel, alkohol, parfymer, tobaksvaror, vapen och explosiva varor samt utrotningshotade växter och djur. För att få föra in en restriktionsvara behöver du i regel ett införseltillstånd eller en registrering hos berörd myndighet.
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html
tull o moms e ju 2 olika saker, tullen kan ju kvitta den e så lite, det e momsen som svider mest. Dock så om man betalar tull så kommer väl momsen automatiskt. iom att jetcarrier tullar allt själva så antar ja då att man inte slipper momsen heller.
Flodström
2010-10-30, 20:16
Helt riktigt enigma.
märk det här, med JetCarrier så betalar du inte moms på frakten från USA.
Och ingen "speditionsavgift". Du betalar bara frakt, moms och ev tullavgift.
JetCarrier ombesörjer att varan kommer till din postlåda/ditt postkontor så det blir ett tillägg vanligtvis (på bårfrakt, men inte flygfrakt) från hamnen/tullstationen hem till dig (du kan kolla fraktkostnaderna på posten.se.
Här är det faktiskt så att JetCarrier tar reda på billigaste fraktsätt från deras lager/hamn till dig. Inte säkert det skickas med posten då, hehe :rolleyes:
Jonas Västerås
2010-10-31, 21:47
http://www.thepooter.com/
Jag beställde ett tre-pack med pruttkuddar från denna firma och jag slapp både tull och moms. Totalvärdet vart 36$, under 500kr är det väl fritt från tull och moms? Jag fick grejorna 12 dagar efter beställningen och frakten gick på 10$. Jag gissar att grejorna fraktades med båt?
Alla privata bolag (undantag kanske Fedex då och då) kommer köra fullt uppställ dvs tull och moms.
Dock ibland händer det att Postens tomtar sover på sin post och släpper även dyra saker men de är det enda undantaget... iaf enligt min erfarenhet fan hatar UPS totalt, värsta av alla svindyra frakter och där sover ingen garanterat....:D
Liten ordlista
UPS = United parcel service ett svindyrt privat bolag som jag undviker värre än pesten.... med deras jävla dörr till dörr leveranser då ingen är hemma... dock ganska billigt inom USA vad gäller frakt.
USPS = United states postal service dvs det amerikanska postverket bra, humana och mycket säkra både till sjöss och i luften samarbetar med posten här (dvs grejorna hamnar på ditt lokala Posten hämtställe för dej att plocka upp när det passar DEJ) ett klart val för mej under åren!
UPS Sverige er under en hver kritikk. Jeg hadde flere problemer med deres på døren leveanser i sommer. Det toppet seg da jeg prøvde å ringe dit, og telefon nummeret jeg fant på deres webbside (også eniro), ikke var i bruk. Måtte ringe UPS Norge for å få riktig telefonnummer til UPS Sverige. Har bedre erfaringer med den norske avdelingen, men like dyre.
Flodström
2010-11-01, 23:15
http://www.thepooter.com/
Jag beställde ett tre-pack med pruttkuddar från denna firma och jag slapp både tull och moms. Totalvärdet vart 36$, under 500kr är det väl fritt från tull och moms? Jag fick grejorna 12 dagar efter beställningen och frakten gick på 10$. Jag gissar att grejorna fraktades med båt?
Finns inte en båt/ett frakfartyg i hela världen som fraktar från USA hit på mindre än ca 20 dagar. Snabbast är faktiskt JetCarrier, dom använder sig av specialbåtar som går fooooort. Då tar det knapt 3 veckor + en vecka för tull och att skicka vidare hemma (posten etc...)
Det är verkligen smidigt.
Du betalar i ditt fall bara för frakten från Jetcarrier i USA till Sverige.
Dock ingen tull på frakten, vilket tillkommer om du anlitar en amerikansk transportör/post.
Jetcarrier är bolagsreggade i Sverige, så du köper tjänsten(frakten) av ett Svenskt bolag och då tillkommer ingen tull på frakten.
Jetcarrier tar hellre inte ut någon tullavgift(de är speditörer och tar själva hand om förtullningen). Så inga dolda avgifter o annat skit.
Du betalar frakten, och givetvis tull o moms på varans värde.
Kjelle
En fråga här bara, jag har tänkt nyttja mej av JetCarrier för två nya Big Jon djupriggar. Bokar jag frakten innan jag gör köpet, eller väntar jag tills det är på väg till min konto hos JC i Linden så jag får med alla uppgifter som tracking nr o.s.v?
Är Big Jon Tournament reko djupriggar? Har varit så mycket snack om mjukstart på Scotty här. BJ har "clutch" och borde väl inte ha det problemet.
Mvh
Johnny
Vilket som, om du bokar frakten innan du får tracking nummer, så går du bara in o "ändrar" bokningen och lägger till spårningsnummer.
Tror det är samma problem på Big Jon, har för mig att Flodström har ett par styck, så kolla med honom.
Kjelle
Slå mig gärna en signal om du har frågor om Jetcarrier, tror du har mitt nummer sen tidigare.
Nu skall jag meka båt.
Kjelle
Flodström
2011-02-12, 19:55
En fråga här bara, jag har tänkt nyttja mej av JetCarrier för två nya Big Jon djupriggar. Bokar jag frakten innan jag gör köpet, eller väntar jag tills det är på väg till min konto hos JC i Linden så jag får med alla uppgifter som tracking nr o.s.v?
Är Big Jon Tournament reko djupriggar? Har varit så mycket snack om mjukstart på Scotty här. BJ har "clutch" och borde väl inte ha det problemet.
Mvh
Johnny
Frakten kan du lugnt boka efter att du har beställt och betalat riggarna så som Kjelle nämnde. När du sen har fått bekräftelse på att dom är skickade så går du in på din fraktsida och fyller ut spårningsnummer/tracking.
Ang "ryck" (så har du PM från mig)
Både Scotty och Big Jon har en s.k. friktionsbroms som går ut på att wiren inte skall slitas av om man kör loden i botten. Enda skillnaden mellan de båda fabrikaten är att Big Jons friktionsbroms är lätt åtkommlig via stjärnskruven på utsidan av spolen. Skotty har ju sin under locket och kan bara ställas om då riggen inte är i bruk.
Ang "ryck" så har inte friktionsbromsen någon positiv effekt att tillföra och den kan häller inte jämställas med clutch/koppling (d.v.s den kan inte ställas om under rotation/motordrift).
Rycket finns där, och kan bara tas bort genom att begränsa effekten i elmotorn i uppstartfasen, precis som man gör med t.ex el-hissar. ;)
Okej, jag tolkade den delen av informationen fel då.
Är det en prisvärd och tillförlitlig djuprigg, den är snabbare än Captain's Pak och har auto-stop? Pris för två st $925 + 40 frakt till JetCarrier. Dessutom ett fördelaktigt dollarpris.
Tack för infon Kjelle och Flodström
Mvh
Johnny
Har du någon form av Scotty allergi?
Annars så skulle iaf jag gå för två stycken Pro pack 1116.
Pris 1040$ plus frakt hos Keith på alltackle.com (http://www.alltackle.com/scotty.htm)
Pris 1040$ plus frakt hos Keith på alltackle.com (http://www.alltackle.com/scotty.htm)
Haha Ja mvh:D:D
Men det är inte direkt för BJs skull!
Plastallergi:D
Nja nog så att Kjelle har riktigt rätt här skulle jag tro.....
Scottys plast är nog av den bättre kvaliten, säkert en utmärkt rigg, känner flera som har dessa och de är alla väldigt nöjda, tror inte BJ tillför något förutom kanske ett högre pris. mvh lycka till med ditt val!
Det berömda "rycket" får du med alla riggar som är snabba utan motorstyrning, ungefär som en gammal borrmaskin jämfört med en modern som har elektronisk motorstyrning, evt clutch som nämns har inget med detta att göra tro mej mvh
Flodström
2011-02-13, 02:18
Plastallergi:D
:lol:
Det är säkert bra riggar. Beprövade och populära, dock inte vanliga här i Scandinacia. Vet inte varför......... Big Jons planerboard grejer är ju jäkligt populära dock?
Känner en i Møre & Romsdal her i Norge som kör med just dom riggarna du tänkt att köpa. Han har oxå frågat mig om mjukstart och jag planlägger att bygga det till honom ;)
Tänker du köra 9 kg lod så är det gränsfall på dom riggarna då termobryt. löser ut lite då och då. Men det har tydligen bara hänt då han kör djupt i de Norska fjordarna och under upptagning. Har du planer på den typen av fiske så rekommenderar jag dig att i stället se på den största modellen av elriggar i serien. :rolleyes:
Försökt hitta någon uppgift om Scotty 1116 har autostop eller inte. Har den det?
Den har dock 30 cm längre bom än BJ vilket jag tycker är en fördel.
Mvh
Johnny
Den har autostop. En for loddet i vannflaten og en helt oppe. Det er 2 små plastbiter en fester på kablen, fungerer også om du kjører med powerpro/tilsvarende.
Det berömda "rycket" får du med alla riggar som är snabba utan motorstyrning, ungefär som en gammal borrmaskin jämfört med en modern som har elektronisk motorstyrning, evt clutch som nämns har inget med detta att göra tro mej mvh
Det er inte helt riktig. Cannon Digi-troll har innebygd myksttart både up och ned. Silkemykt begge veier ! Ingen ryck alls. (75 m/min hisshastighet)
Det er inte helt riktig. Cannon Digi-troll har innebygd myksttart både up och ned. Silkemykt begge veier ! Ingen ryck alls. (75 m/min hisshastighet)
Jodå känner till det, har två st Digitroll IV själv och som sagt dessa har motorstyrning, påpekandet gällde alla som inte har det....mvh
Evt. autostop tror jag inte är så viktigt, iaf inte om du ständigt kör stacker, då måste du iaf bevaka när denna kommer till ytan, visst vet jag att man kan förinställa en massa grejor i elektronik och på wiren men vem fan orkar hålla på med det...
Flodström
2011-02-13, 13:57
Försökt hitta någon uppgift om Scotty 1116 har autostop eller inte. Har den det?
Den har dock 30 cm längre bom än BJ vilket jag tycker är en fördel.
Mvh
Johnny
Som några påpekade här så har Scotty autostopp (ett plast-clips som du själv monterar). men inte bara det, du kan oxå montera flera stopp på wiren och på så sätt får du autostopp rätt före stackerna kommer upp ur vattnet. Ganska smidigt och kör man alltid med samma upplägg med stacker-avstånd och djup så behöver man bara montera stoppen en gång. Stopp-clips kan oxå köpas separat och dom har oxå lite olika färg har jag för mig. ;)
30 cm längre bom gör avståndet mellan loden till 0,6 m. Mindre risk att loden eller flashers etc går ihop under kraftiga svängar, och dessutom lite bättre spridning på beten ;)
Som några påpekade här så har Scotty autostopp (ett plast-clips som du själv monterar). men inte bara det, du kan oxå montera flera stopp på wiren och på så sätt får du autostopp rätt före stackerna kommer upp ur vattnet. Ganska smidigt och kör man alltid med samma upplägg med stacker-avstånd och djup så behöver man bara montera stoppen en gång. Stopp-clips kan oxå köpas separat och dom har oxå lite olika färg har jag för mig. ;)
30 cm längre bom gör avståndet mellan loden till 0,6 m. Mindre risk att loden eller flashers etc går ihop under kraftiga svängar, och dessutom lite bättre spridning på beten ;)
Ja ja, okej då. Det får väl bli "djupriggs-Glock" då - Scotty.
Missförstå mej inte, jag är tacksam för era synpunkter.
Alltackle har ett US pris för två Scotty 1116 för $1039.99. Kan man beställa för det priset om man fraktar via JetCarrier? Annars kostar dom $1300.
Mvh
Johnny
SCY1116PR är den du väljer om den skall skickas till Jetcarrier.
SCY1116PRE är den du väljer om du vill att den skall skickas direkt till dig i Sverige.
$1300 avser pris inkl frakt till Europa(cosk tillkommer moms och tull).
Jag skulle vald SCY1116PR och kört med Jetcarrier.
Kjelle
Flodström
2011-02-13, 17:01
Ja ja, okej då. Det får väl bli "djupriggs-Glock" då - Scotty.
Missförstå mej inte, jag är tacksam för era synpunkter.
Alltackle har ett US pris för två Scotty 1116 för $1039.99. Kan man beställa för det priset om man fraktar via JetCarrier? Annars kostar dom $1300.
Mvh
Johnny
Med det svar jag uppgav så menade jag ingen ting, mer än att visa till möjligheten till autostopp inte bara när lodet kommit upp :D.
Jag använde dock autostoppmöjligheten allt för litet, vilket vid ett tillfälle kostade mig 3 m wire (stackern förstörde wiren då det inte var något autostopp på wiren + at jag glömde bort att riggen hissade i några sekunder :confused:
Har ju själv bytt från Scotty till Big Jon :oops: Så det återstår att testa ut fördelar och nackdelar mellan dom :rolleyes:
Nästa gång kanske det blir Cannon, vem vet, hehe :cool:
Ja vi väntar på en recension av den helt nydesignade Digi-Troll IV, bara en fråga om vem som skriver den, dock blir det inte jag iaf :D
Flodström
2011-02-13, 23:16
:mrgreen:
Hehehe !
;)
SCY1116PR är den du väljer om den skall skickas till Jetcarrier.
SCY1116PRE är den du väljer om du vill att den skall skickas direkt till dig i Sverige.
$1300 avser pris inkl frakt till Europa(cosk tillkommer moms och tull).
Jag skulle vald SCY1116PR och kört med Jetcarrier.
Kjelle
Jag hittade två nya Scotty 1116 hos en handlare idag när jag var ute på en resa, som jag prutade ned till 10 000 kr. Den ena som display i butiken och den andra i box. Han har haft dom i lager 2-3 år. Det har väl inte blivit någon förändring i prestandan på modell 1116 under den tiden, eller hur? Så om jag beställer två nya från USA idag så är det väl ingen skillnad i alla fall? Om jag åker och hämtar dom imorgon så har jag dom direkt och förmodligen med garanti här. Om jag beställer från USA med båt via JetCarrier så har jag dom om en månad och har sparat max 900 kr ($1039.99 inkl frakt till JetCarrier).
Inte mycket att fundera över, eller hur? Bara att slå till, eller finns det någon hake?
Mvh
Johnny
Nej enligt min åsikt tror inte de är förändrats alls, något som Scotty inte är berömda för...
Vore jag som du skulle jag köpa hemma för priset, då har du alltid någon att skälla på, på svenska om det skiter sej!
Lycka till, de är säkert riktigt bra grejor även om jag aldrig kört dem själv. mvh
Jag hittade två nya Scotty 1116 hos en handlare idag när jag var ute på en resa, som jag prutade ned till 10 000 kr. Den ena som display i butiken och den andra i box. Han har haft dom i lager 2-3 år. Det har väl inte blivit någon förändring i prestandan på modell 1116 under den tiden, eller hur? Så om jag beställer två nya från USA idag så är det väl ingen skillnad i alla fall? Om jag åker och hämtar dom imorgon så har jag dom direkt och förmodligen med garanti här. Om jag beställer från USA med båt via JetCarrier så har jag dom om en månad och har sparat max 900 kr ($1039.99 inkl frakt till JetCarrier).
Inte mycket att fundera över, eller hur? Bara att slå till, eller finns det någon hake?
Mvh
Johnny
10 000för båda två, nya i butik i Sverige?
Då skall du nog köpa direkt.
Du säljer de för samma summa om två år, då begagnade.
Är dom bara 2-3 år så är den enda skillnaden kontakterna.
Det kan faktiskt vara så att du har tur och riggarna har den nya Marinco kontakten istället för skiten som Hella säljer.
Men när en handlare säger "2-3år" kan det lika gärna vara snack om tio år hehe.
Kolla så att det verkligen är 1116, den skall ha utdragbar bom, dubbla spöhållare och svängplatta.
Kontakten, om det är den gamla runda mässingkontakten från Hella så byter du denna efter två år, då är den nämligen grön....
Är det den större chromade kontakten från Marico så du är lyckan fulländad :-)
Jetcarrier tar dock bara 1-1,3 vecka.
Kjelle
Flodström
2011-02-14, 22:53
Mvh
Johnny
Johnny,
Kolla under locket (det stora överst), är det TVÅ remmar (en kort + en lite längre) och tre remskivor, då är riggarna gamla >6-7 år? Är det bara en, lång kuggremm med en liten drivremskiva på motorn som driver direkt över på drivhjulet till wirespolen (via ett litet brythjul) då är det samma konstruktion som i dagens riggar.
OBS, om den är försedd med en liten kontakt i backelit (på 12V strömkabeln) med mässingskontakter, är riggen äldre än ca 4 år. Den kontakttypen har Scotty bytt ut för ca 4 år sedan och ersatt dom med en ganska stor kontakt i gummi och rostfritt som Kjelle poengterade. ;)
Er det virkelig 1116, så kjøp. Ingen annen endring annet enn Marico kontakt de siste år. Hellakontakten holder ikke 2 år engang om dom får se saltvatn. Må være det dårligste produktet Hella har produsert gjennom tidene, men nye Marico koster 45 daler for settet på 307
Ble 1116 produsert mens de brukte 2 reimer Flodstrøm? Tror det kun er 1105 som er både produsert med 2, og seinere 1 reim. Modellskiftet var i 2001.
Det stemmer det Einar skriver, 1116 kom aldrig med to reimer.
1105 heter den modellen.
sålde och skickade iväg en sådan i förra veckan.
Flodström
2011-02-14, 23:50
Det stemmer det Einar skriver, 1116 kom aldrig med to reimer.
1105 heter den modellen.
sålde och skickade iväg en sådan i förra veckan.
Baserade mig bara på Scottys egen information?
Men är det så som ni säger så producerades inga 1116-riggar före 2001 och då fanns det häller inga 1116-riggar med två remmar :rolleyes:
Spare belt set (1 large, 1 small) for 2 belt Depthpower
electric downriggers (2000 models and earlier).
Single drive belt for Depthpower electric downriggers
(2001 models and later).
Haha och jag som trodde Cannons senaste kontakter i kabeln var rena skiten, Scotty grejor kanon, tydligen ikke....
Dock har jag installerat Hella grejor från Scotty på ett par Vector och blev väl inte så imponerad av kvaliteten, dock trodde jag det var användbara grejor, iaf om man med jämna mellanrum ger service dvs fetta in eller spraya 5-56 iaf om man befinner sej i en norsk fjord där vattnet är 10 gånger aggresivare....:D
De hellakontaktene som scotty brukte før var elendige, spes i saltvann. 5-56 øker levetid, men de blir grønne. Marinco som blir brukt på nye scotty virker bra, og som nevnt er kontakter et svakt punkt på el-rigger. De kan være et bra alternativ til cannon sine kontakter (nye og gamle). Bruker mye sprayfett på Marico kontaktene også, spes viktig å få olje/fett der ledninger festes.
Flodström
2011-02-16, 00:55
Jag använde mina tidigare Scotty 1116 riggar i två år här i Hardangerfjorden där citat: "vattnet är 10 gånger aggresivare" utan att kunna se på Marinco-kontakterna att dom var använda. Använde häller aldrig några sprayer eller fett. :rolleyes:
Men jag duschade alltid av alla grejor med sötvatten så fort jag kom i land. Dock inte kontakterna på båten. ;)
Nog är det väl Scotty 1116 alltid. Skönt att ha dem hemma på en gång så man kan börja planera för fästen. Den ena var färdigmonterad och den andra i box.
Kontakterna gör det inget att jag får byta. Jag vill ändå ha samma som jag redan har i båten till elmotor m.m. Jag kan rekommendera dom här som finns på Swedol. Hane 79 kr, hona 39 resp. 47 kr. Svensktillverkade för marint bruk.
Använder kontakterna även till att koppla ihop båtvinchen (3500 lbs) och batteri/styrenhet. Men där går nog gränsen för vad dom tål. Kontakten går inte varm, men man kan ana en viss temeraturhöjning efter upptagning.
Tror ändå att jag ska byta till släpvagnskoppling där, har ändå en liggande.
Mvh
Johnny
Jag använde mina tidigare Scotty 1116 riggar i två år här i Hardangerfjorden där citat: "vattnet är 10 gånger aggresivare" utan att kunna se på Marinco-kontakterna att dom var använda. Använde häller aldrig några sprayer eller fett. :rolleyes:
Men jag duschade alltid av alla grejor med sötvatten så fort jag kom i land. Dock inte kontakterna på båten. ;)
Haha Flodström troligen är ett av problemen vad gäller detta är att utöka sina offeranoder på aktern...
Helt enkelt att lägga på ett extra kilo och koppla detta till minuspolen, sparar både snurrans anoder och allt annat runtikring för skitpengar, ju saltare vatten desto viktigare mvh
Flodström
2011-02-17, 14:21
Behövs inga offeranoder till syrafast (=Marinco) ;)
Kanske helt rätt vad gäller syrafast av hög kvalitet men som sagt ett extra kilo av billiga anoder under vattenlinjen kopplade till minuspolen sparar allt annat för lång tid ink även motorns anoder som normalt är svinmycket dyrare, visst bryts de ned men det tar avsevärt längre tid.... mvh bästa hälsningar
Flodström
2011-02-17, 19:15
Kanske helt rätt vad gäller syrafast av hög kvalitet men som sagt ett extra kilo av billiga anoder under vattenlinjen kopplade till minuspolen sparar allt annat för lång tid ink även motorns anoder som normalt är svinmycket dyrare, visst bryts de ned men det tar avsevärt längre tid.... mvh bästa hälsningar
Jo, i det är jag helt enig med dig om TAMTAM. Har funderat lite på just den saken. Kanske man skall fästa en stor offeranod under vattenlinjen bak på aktern och förbinda den med -polen på batteriet (som oxå är förbunden med motorblocket via motorkablarna). Såg ju hur offeranoderna såg ut på förra Hondan :o
Fick byte en av dom (den största) efter bara 2 år.:confused:
Flodström
2011-02-17, 19:20
Nog är det väl Scotty 1116 alltid. Skönt att ha dem hemma på en gång så man kan börja planera för fästen. Den ena var färdigmonterad och den andra i box. Mvh Johnny
Kanon, Grattis med nya riggar! Bra pris oxå, även om du måste byta kontakterna vilket dock är en skitsak :lol:
Såg Scotty's relingfästen #1027 i affären, men tycker att rörfästet erbjuder för litet stöd. Är lite intresserad av JiiCee's riggfäste: http://www.jiicee.com/vene_se.html
Är det någon som har någon erfarenhet av det, eller tips på andra liknande fästen. LMP har inget dessvärre, men dom kanske kan göra ett.
Mvh
Johnny
Kanon, Grattis med nya riggar! Bra pris oxå, även om du måste byta kontakterna vilket dock är en skitsak :lol:
Synd att det är så korta kablar på riggarna. Skulle vilja byta dom till längre så jag kan placera uttagen lite mer skyddat, både för väta och skada. Kan ju inte har kontakter som sticker ut i vägen.
Räcker 4,5 kvadrat ledning till riggarna?
Mvh
Johnny
Flodström
2011-02-18, 01:24
Jodå, det räcker. Scotty säljer kabel som är AWG 12 (3,3 mm2) så din 4,5 mm2 håller bra det (obs, kör med förtennt kabel). Inte glöm att montera en "hängsäkring" till varje rigg på 30A och en typ ATC/bilsäkring funkar OK. ;)
Btw, det är bäst att skarva originalkabeln till riggarna hällre än att byta ut kabeln. Skall du byta ut hela kabeln så måste du ha samma kabeltyp som Scotty kör med då den kabeln är en del av tätningen in till relä och motor.
Enig med Ramon. Om du ikke finner en gummi isolert kabel som har samme ytre diameter som originalen, så skarve/skjøt, da kablen er en del av tetningen inn mot elektronikken. Skal du skarve/skjøte elkabel til riggen, så lodde og bruk krympestrømpe eller hva det heter på svensk.
En enkel regel for ledningskvadrat og strøm er min 1 mm2 pr 10amp på korte kabler
Såg Scotty's relingfästen #1027 i affären, men tycker att rörfästet erbjuder för litet stöd. Är lite intresserad av JiiCee's riggfäste: http://www.jiicee.com/vene_se.html
Är det någon som har någon erfarenhet av det, eller tips på andra liknande fästen. LMP har inget dessvärre, men dom kanske kan göra ett.
Mvh
Johnny
Hmmm här blir jag lite fundersam, säger så här posta bild på plats du tänkt dej för riggens placering, om det är på rostfria rör tror jag att jag har en del tips att komma med, glöm aldrig bort den lokala smedfirman här, dessa svetsar rostfritt till normalt hög kvalitet och dina infästningar blir så starka så man kan lyfta båten med dem tro mej.
Vad gäller strömkablarna från dina riggar, antar du har båt rakt under riggarna?? håll ned längden på kabeln så mycket som möjligt till kontakt, finns ingen anledning att förlänga något om inte riggen sitter på ställning två meter bakom båten, från kontakt till batteri, kör 6m2 kabel så kort som möjligt till närmaste säkringscentral, detta fungerar utan problem mvh tro mej
Dvs om närmaste säkringscentral har ordentliga kablar som matar oxå.
Flodström
2011-02-18, 21:01
Mvh
Johnny
Johnny, se på jeekay´s fästen han lagade till sina Scotty (post 29):
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=768&page=3
Kan lätt komletteras med stöd både på utsidan och insidan Det är viktigt att du oxå har stöd på insidan, glöm inte det. Har du ett vinklat räcke som det jeekay visade på bild så behövs inte stöd, varken på utsidan eller insidan.
Men antar du inte har det?
Alla dom riggfästen (räckefästen) du refererar till har inte något stöd på insidan och är inte godkända (av mig, av säkerhetsskäl) ;)
Team Char här på forummet har oxå postat bilder på hemmagjorda riggfästen i samma stil som ett par riggfästen jag lagade till en kamrat. Skall se om jag hittar den tråden.
Ni kan gå in & titta på mina foton,riggfästen med stöd på utsidan fast skruvade på pollarn !
Flodström
2011-02-18, 21:34
Hittade dom bilderna jag själv la in i april 2010,
(gå till post 17):
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=1140&page=2
En "U"-bockad plåt + två rörklemmer/U-plåt, från Hydroscand är allt som behövs ;)
Hmmm här blir jag lite fundersam, säger så här posta bild på plats du tänkt dej för riggens placering, om det är på rostfria rör tror jag att jag har en del tips att komma med, glöm aldrig bort den lokala smedfirman här, dessa svetsar rostfritt till normalt hög kvalitet och dina infästningar blir så starka så man kan lyfta båten med dem tro mej.
Vad gäller strömkablarna från dina riggar, antar du har båt rakt under riggarna?? håll ned längden på kabeln så mycket som möjligt till kontakt, finns ingen anledning att förlänga något om inte riggen sitter på ställning två meter bakom båten, från kontakt till batteri, kör 6m2 kabel så kort som möjligt till närmaste säkringscentral, detta fungerar utan problem mvh tro mej
Dvs om närmaste säkringscentral har ordentliga kablar som matar oxå.
Djupriggarna ska sitta bakom spöhållarna på den lediga platsen. Måste flytta minst en av spöhållarna för att få lite mer utrymme. Jag vill ha kontakterna i hörnet under den uppfällbara soffan så att kontakten inte sticker ut där man rör sej.
Mvh
Johnny
Hittade dom bilderna jag själv la in i april 2010,
(gå till post 17):
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=1140&page=2
En "U"-bockad plåt + två rörklemmer/U-plåt, från Hydroscand är allt som behövs ;)
Hej Ramon!
Om du vill visa upp en särskild post i en tråd, så kan du klicka på post-nummret(i detta fall post nummer 17) och sen kopiera länken. Då slipper man leta bland inläggen för att hitta nr 17. Sen limmar du bara in länken till det ena inlägget.
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showpost.php?p=6938&postcount=17
Mvh
Kjelle
Flodström
2011-02-19, 15:04
Smart Kjelle. :lol: Jag visste inte det där för jag har aldrig "pekat" på ett inläggsnummer tidigare, och aldrig har någon sagt nått om det. Fint att någon nämner det, hehehe :D
Btw, Jag är ju medlemm i många forum och har väll aldrig tänkt på det. något forum har ju inte ens nummer på inläggen, ett helvete att leta sig fram då..............
Djupriggarna ska sitta bakom spöhållarna på den lediga platsen. Måste flytta minst en av spöhållarna för att få lite mer utrymme. Jag vill ha kontakterna i hörnet under den uppfällbara soffan så att kontakten inte sticker ut där man rör sej.
Mvh
Johnny
Ok förstår, hade kanske lite bråttom där, noterar att du nog inte har de rostfria bockade i hörnet vidare till akterns rörreling, på endast raka rör blir det knepigare speciellt om du som många andra är allergisk mot att borra i båten....
Annars fungerar en bit rostfritt eller kraftig aluminium tillsammans med hydroscand fästen till rören sedan ett stag rakt ner på antingen utsida eller insida, vad gäller kablarna bara förse insida båt under riggarna med kontakter från Elfa finns med luckor som stänger när du drar ur, borde inte vara något problem men som sagt det blir nog att borra en del..... mvh lycka till
PS fin gös, riktigt goda fileer!
Hej Ramon!
Om du vill visa upp en särskild post i en tråd, så kan du klicka på post-nummret(i detta fall post nummer 17) och sen kopiera länken. Då slipper man leta bland inläggen för att hitta nr 17. Sen limmar du bara in länken till det ena inlägget.
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showpost.php?p=6938&postcount=17
Mvh
Kjelle
Haha Kjelle ser att du laddar för sydligt storvilt!
Finns den med lax och småspigg oxå?
Lägg en länk till var man hittar liknande mvh bästa hälsningar!
Hehe den där hittade jag på ett annat Amerikanskt trollingforum. Hojtar till direkt om jag hittar en animerad öring bild.
Kjelle
Mvh
Johnny
Varför inte göra som Lasse (Laxxe på forumet) gjorde, här är hans suveräna rigg fästen:
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/28FC/Beason28FC008.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/28FC/Beason28FC007.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/28FC/Beason28FC009.jpg
Annars ser du till att fixa räcken runt bakre hörnen på båten, och köper LMP relingfästen.
Jag kommer köra med LMP relingfäste.
http://shop.textalk.se/shop/14464/art64/h1723/3071723-origpic-3c3492.jpg
Flodström
2011-02-20, 19:26
Problemet hans är ju att han inte har någon vinklad reling. Men en annan lösning kan vara att tillverka två st små trollingbarer vinklade ca 45° i varje hörn av aktern och så högt upp att soffan kan fällas upp. Trollingbaren kan göras av Alu eller rostfritt eller en kombination av trä och metall. Bara kreativiteten hindrar att det låter sig göras :rolleyes:
Var det inte en Galia 660 du hade Johnny?
Nja, här vill jag säga att ordna stabila fästen är inget som helst problem, bara gå till smederna med en vettig ritning på bockad rostfri plåt, laxxes princip är helt utmärkt men det hela är beroende på hur båten ser ut och om man är villig att borra i skrovet eller inte.....det mesta om det ska fungera väl måste anpassas till just förutsättningarna, laxxes är helt rätt som sagt i princip men iden blir annorlunda mot bild men gör samma sak på annan båt.
Själv har jag en lösning likt LMP men mina plattor är tigade till hörnen på de rostfria rörräckena samt att den fria bakkanten har ett likaså tigat stag 45 grader ner till rörräckets fot i hörnan, pansarstabilt är det och som sagt kan lyfta båten i det.
Steg ett vad gäller djupriggar ditt fäste mellan båt och riggens tillbehör ska vara stabilt och mycket starkt, och om du kör cannons plastsnurror absolut rakt, om inte bricka upp basen till absolut planhet.
Mitt tips mvh lycka till
Problemet hans är ju att han inte har någon vinklad reling. Men en annan lösning kan vara att tillverka två st små trollingbarer vinklade ca 45° i varje hörn av aktern och så högt upp att soffan kan fällas upp. Trollingbaren kan göras av Alu eller rostfritt eller en kombination av trä och metall. Bara kreativiteten hindrar att det låter sig göras :rolleyes:
Var det inte en Galia 660 du hade Johnny?
Ja, Galia 660. Jag vill nog ha riggarna där jag visade på bilden förut (#69). Utan att ha någon erfarenhet så känns det lättare att hantera dem om man kan stå aningen bakom dom. Måste väl vara lättare att dra in vajern och stacka o.s.v.
Det kommer att bli någon form at bockad rostfri plåt med stöd på utsidan, eller en tjockare aluplatta som går hela vägen ut till stödpunkten som sedan kan ha ett vertikalt stöd i teak t. ex.
Skulle behöva 4 st rörinfästningar som syns på många av montagen. Vad finns dom att köpa. LMP kan också leverera såna vad jag vet.
Arbetet med fästena kommer dock att ligga nere helt tills början av mars. Måste lägga all ledig tid nu med att plugga. Har kurser och prov i Göteborg om 1,5 vecka. Ska försöka fixa Fartygsbefäl VIII också i år.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-02-21, 00:48
Här ser du ett alternativ till lösning på just Galia 660. Du kan i princip förlänga trollingbaren så att den blir som et "U" och sen montera riggfästena rätt framför hans (på bild) två bultar på relingen.
Den här lösningen kommer inte i konflikt med din uppfällbara aktersoffa. ;)
Flodström
2011-02-21, 01:05
Johnny, här har du ytterligare en lösning (på polarns Galia 660).
Den här lösningen fordrar ingen svetsning och är kanske..... enklare för dig?
Riggarna kommer oxå lite längre fram än med den första lösningen jag postade nyligen.
Du bockar en rostfri plåt som ett "U", sen bockas kanter ut från U-et så att det får perfekt höjd för ett par av Hydroscands 25 mm polypropylenklips och en rostfri platta med samma dim. som på dina riggars basplatta.
Du kan bocka plåten så att de slutliga måtten får samma basdimensioner som din rigg-basplatta. Borrar du hålen på samma ställe som på basplattan så är det bara att skruva ihop ;)
Längst ner i Uet borrar du ett hål för genomgående bult (för M6-ellerM8) så att Uet kan fixeras till relingen under räckeröret. Då kan det inte vrida sig på räcket. :D
Johnny, här har du ytterligare en lösning (på polarns Galia 660).
Den här lösningen fordrar ingen svetsning och är kanske..... enklare för dig?
Riggarna kommer oxå lite längre fram än med den första lösningen jag postade nyligen.
Du bockar en rostfri plåt som ett "U", sen bockas kanter ut från U-et så att det får perfekt höjd för ett par av Hydroscands 25 mm polypropylenklips och en rostfri platta med samma dim. som på dina riggars basplatta.
Du kan bocka plåten så att de slutliga måtten får samma basdimensioner som din rigg-basplatta. Borrar du hålen på samma ställe som på basplattan så är det bara att skruva ihop ;)
Längst ner i Uet borrar du ett hål för genomgående bult (för M6-ellerM8) så att Uet kan fixeras till relingen under räckeröret. Då kan det inte vrida sig på räcket. :D
Väldigt slimmat och bra fäste. Löser ett annat problem också, att kunna använda helkapellet utan att demontera fästena. Samma sak med soffan bak, man måste kunna sätta fast ryggdynan på bågen bak när man är ute med vänner osv.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-02-21, 20:35
Väldigt slimmat och bra fäste. Löser ett annat problem också, att kunna använda helkapellet utan att demontera fästena. Samma sak med soffan bak, man måste kunna sätta fast ryggdynan på bågen bak när man är ute med vänner osv.
Mvh
Johnny
Tycker oxå att det där fästet verkar vara en bra lösning för dig. Om du går för den lösningen så måste det vara lite precision på bockningen. Gör först en provbockning i någon tunnplåt (lätt att bocka) så du får fram de rätta måtten.
Om du väljer att använda dom samma Hydroscand-klips jag använder så bör du i tillägg ha en stödplatta på den yttersta klipshalvan så att trycket på plasten fördelas på hela klipset, inte bara i skruvhålen. Finns färdiga sånna plattor i rostfritt på Hydroscand.
Du skall använda 2 par till varje riggfäste.
Tycker oxå att det där fästet verkar vara en bra lösning för dig. Om du går för den lösningen så måste det vara lite precision på bockningen. Gör först en provbockning i någon tunnplåt (lätt att bocka) så du får fram de rätta måtten.
Om du väljer att använda dom samma Hydroscand-klips jag använder så bör du i tillägg ha en stödplatta på den yttersta klipshalvan så att trycket på plasten fördelas på hela klipset, inte bara i skruvhålen. Finns färdiga sånna plattor i rostfritt på Hydroscand.
Du skall använda 2 par till varje riggfäste.
Tack för hjälpen. Det ska finnas återförsäljare i Halmstad såg jag på nätet, så det löser sig nog.
Mange tack
Så blev det till slut. Hittade en plåtfirma i Halmstad som hade en otroligt stort sortiment av rostfritt och alu.
Valde att bocka en 5 mm aluplåt. Känns otroligt stabilt.
Jag hade betänkligheter för att sätta eluttagen öppet för att kontakterna stack ut så långt. Men genom att sätta dom så nära djupriggen som möjligt så blir dom delvis skyddade av denna. Eldragningen blev mycket enklare med denna placering också.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-03-12, 19:42
Hej, det där ser ju riktigt proffsigt ut nJohnny. Fint arbete och det ser bra ut.
Skulle du få problem i framtiden med att riggen vrider sig innöver på räcket kan du komplettera med en bockad L-profil. men det ser du efter vart som du får erfarenhet med det här fästet. Du får gärna posta fler bilder på fästet, senare då du är ute och trollar :D
Flodström
2011-03-12, 19:50
Btw, på utsidan av riggfästet kan man tape dit några dekaler, det gjorde jag på mina Alu-fästen som jag själv tillverkade:
Men va fan, det är ju Scotty dekaler! Usch :D mvh bästa hälsningar :D
Hej, det där ser ju riktigt proffsigt ut nJohnny. Fint arbete och det ser bra ut.
Skulle du få problem i framtiden med att riggen vrider sig innöver på räcket kan du komplettera med en bockad L-profil. men det ser du efter vart som du får erfarenhet med det här fästet. Du får gärna posta fler bilder på fästet, senare då du är ute och trollar :D
Helt med dej Flodström ser riktigt bra ut lycka till
Flodström
2011-03-12, 20:14
Men va fan, det är ju Scotty dekaler! Usch :D mvh bästa hälsningar :D
Hade tänkt att skriva: "men nu blir TAMTAM sur" hehehe men skrev inte det. Behövdes inte hahaha :lol: :lol: :lol:
Skål Hasse ;)
Hade tänkt att skriva: "men nu blir TAMTAM sur" hehehe men skrev inte det. Behövdes inte hahaha :lol: :lol: :lol:
Skål Hasse ;)
Haha får väl instämma dock har jag inga starkvaror i glaset (som tur är! :D)
mvh absolut bästa hälsningar!:D
Det blir inte bra med spöhållarna så nära djupriggen, för trångt. Helst skulle dom vara mellan mellan grabbräckena. Men den fria ytan är avsedd för att stiga på när man går i båten från brygga, så där vill jag inte ha något som är i vägen.
En lösning vore att sätta dit infällda spöhållare, men det går inte att vinkla dem som man vill. Det är för trångt invändigt. Olssons Fiske har en rostfri infälld spöhållare med liten vinkel som skulle fungera, men den har tyvärr inget lock. Vill inte ha in vatten i det utrymmet.
Det får nog vara som det är tills vidare. Jag ska skaffa en lämplig targabåge som går att fälla framåt i garaget. Då flyttar jag upp spöhållarna dit.
Mvh
Johnny
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.