handdator

Visa fullständig version : mitt båt projekt

kribban
2010-11-01, 20:16
hej här ny på forumet detta är en dröm som går i uppfyllelse
har köpt en fjordling 17 5,30 lång 2meter bred skurit ur hela inredningen
ska bygga om den till en öppen båt med mitt pulpet
bracket bak för att inte inkräkta på ytan i båten
motorn kommer att inhandlas i vår
70-80 hk har kollat på yamaha honda evinrude e-tec tohatsu får se vad de blir

båten kommer att utrustas med 2 djupriggar som är under konstruktion
samt spöhållare paravaner
utrustning som jag har
Lowrance 525df med 50/200hz givare

har 2 bilder på projektet
hoppas på att få tag i ett garage i vinter
vill bli färdig så fort så möjligt

Finnishstallion
2010-11-01, 20:39
ska bli roligt att följa detta bygge. Har liknande planer på en bår i samma storleksklass. Hur har du tänkt lösa bygget med bracket så att det blir stabilt?

Flodström
2010-11-01, 23:24
Kribban, du är kanske i samma situation som Dalton här på forummet en gång var i då han skar rent i sin gamla Flipper 700. Kolla hans båt nu (samma) men man känner knapt igen den :o
Han kan säkert ge dig många tips (o lite bilder oxå kanske) då jobbet du skall göra verkar vara ungefär detsamma, bortsett från braketten då. (om du nu inte är ett proffs då, hmmmm) ;)

Tamtam
2010-11-02, 17:16
Han borde oxå fråga Dalton hur lång tid det tar......
Ingen ska säga att du är rädd för jobb iaf.
Hoppas du är van vid plastarbeten för den kunskapen kommer du behöva, den saken är klar.
Brackets har jag viss vana vid, gillar dem inte, lägger motortyngd enligt min åsikt för långt bak, motorn gräver ner sej när du ska upp i planing, hade detta på min båt, blev tvungen att förlänga skrovet för att det skulle funka.
Dock lycka till hoppas du får till det.

kribban
2010-11-02, 19:08
ska bli roligt att följa detta bygge. Har liknande planer på en bår i samma storleksklass. Hur har du tänkt lösa bygget med bracket så att det blir stabilt?
tänkte gjuta av botten på båten o länga den lika som skälvaste motorfästet bygger ut från båten annars gräver den bara ner sig
konstruktionen där bak får du se på bild längre fram i vår om jag inte får tag i ett varm garage

kribban
2010-11-02, 19:17
Kribban, du är kanske i samma situation som Dalton här på forummet en gång var i då han skar rent i sin gamla Flipper 700. Kolla hans båt nu (samma) men man känner knapt igen den :o
Han kan säkert ge dig många tips (o lite bilder oxå kanske) då jobbet du skall göra verkar vara ungefär detsamma, bortsett från braketten då. (om du nu inte är ett proffs då, hmmmm) ;)
tips är aldrig fel är inget proffs men har plastat endel kommer ha hjälp av min brorson han jobbar som plastare har en lösning på bracketen tro den ska funka bra har byggt en sådan tidigare i höst den blev riktigt bra mototrn har inte lossnat än :)

kribban
2010-11-02, 19:44
Han borde oxå fråga Dalton hur lång tid det tar......
Ingen ska säga att du är rädd för jobb iaf.
Hoppas du är van vid plastarbeten för den kunskapen kommer du behöva, den saken är klar.
Brackets har jag viss vana vid, gillar dem inte, lägger motortyngd enligt min åsikt för långt bak, motorn gräver ner sej när du ska upp i planing, hade detta på min båt, blev tvungen att förlänga skrovet för att det skulle funka.
Dock lycka till hoppas du får till det.
har lite plast vana, jag och min brorson byggde om hans båt i höst tog ca 2 veckor får tillägga att min brorson jobbar som plastare.
Montera bracket på hans båt o de funkar kalas . tiden får utvisa om jag blir nöjd

Kjelle
2010-11-02, 19:49
Kanske bygga något i likhet med en Armstrong brakett?
Denna ger dig en flytförmåga med.

1449

1450

1451

Mvh
Kjelle

Kjelle
2010-11-02, 19:51
Eller kanske göra som Beason, göra braketten som en direkt förlängning av skrovet under vattenlinjen:
1452

1453

1454

Flodström
2010-11-02, 20:21
Förlänga skrovet är antagligen det bästa och blir oxå starkast. Flytförmågan ökar ju oxå och minskar planingströskeln (som trimtabs gör).

Tänk bara på att planlägga och på förhand montera alla skrovgenomföringar (typ självlänsarar, kabeltrummor etc) innan du monterar delarna/braketten/skrovförlängningen. Då sparar du en massa extraarbete jag lovar :confused:

Flodström
2010-11-02, 20:26
båten kommer att utrustas med 2 djupriggar som är under konstruktion

Det gick plötsligt upp för mig att: "under konstruktion" !!??
Nu blev jag attans nyfiken....... bilder, bilder, bilder kribban :D :D :D

Tamtam
2010-11-02, 20:30
Kanske bygga något i likhet med en Armstrong brakett?
Denna ger dig en flytförmåga med.

1449

1450

1451

Mvh
Kjelle

Enligt min åsikt inget bra

kribban
2010-11-02, 20:31
Eller kanske göra som Beason, göra braketten som en direkt förlängning av skrovet under vattenlinjen:
1452

1453

1454
tack för tipsen är alltid välkommet ,så lätt att förhasta sig så sitter man o surar varför gjorde jag inte så istället

Tamtam
2010-11-02, 20:32
1452

1453

1454

Enligt min åsikt helt rätt!

67n
2010-11-02, 20:46
Gleder meg til å følge med på projektet. Tror en fjordling må være en bra base for et trollingbåt projekt. En venn av meg har en fjordling i outboard utgave, og det er en utrolig bra båt med tanke på at den er fra 70-tallet. Panzer troller!

Tamtam
2010-11-02, 20:52
Säger så här utan att vara negativ, förvissa dej mycket noga om vad som är rätt i projektet innan du spenderar pengar....
För det kommer bli mycket av den varan, se till att de används på rätt sätt innan du gör något..... som sagt lycka till mvh
PS här finns mycket att tänka på, bla att akterspeglar för inombordare som på bilden normalt INTE är lika förstärkta som för utombordare då vikten av motorn tas av skrovets bottendelar till skillnad mot utombordare, här bör du räkna med rätt gjorda förstärkningsarbeten, bracket eller inte.

kribban
2010-11-02, 20:56
Ja du Flodström ska försöka bygga riggar enkla sådana
har syrafast rostfritt kapat till lite delar ska till hjertmans o kolla på block får se om ja fyndar
problemet som skaver i huvet är, var jag ska hitta ett bra hjul rulle att ha vajern på.
men de löser sig
grejen är den att mitt mål är att få ihop allt så billigt som möjligt
ny motor ska handlas till våren hu de blir dyrt

bilder kommer inom kort

kribban
2010-11-02, 21:52
Säger så här utan att vara negativ, förvissa dej mycket noga om vad som är rätt i projektet innan du spenderar pengar....
För det kommer bli mycket av den varan, se till att de används på rätt sätt innan du gör något..... som sagt lycka till mvh
PS här finns mycket att tänka på, bla att akterspeglar för inombordare som på bilden normalt INTE är lika förstärkta som för utombordare då vikten av motorn tas av skrovets bottendelar till skillnad mot utombordare, här bör du räkna med rätt gjorda förstärkningsarbeten, bracket eller inte.
motorn som satt i denna båten var en aq 130 med aq 100 drev utan motorfäste all tyngd hängde på akterspegeln, den sammanlagda vikten var ca 170 kg obs. detta är en norsk kvalitetsbåt.
Akterspegeln ska bli förstärkt, 150 hk ska inte va något problem :)

Flodström
2010-11-03, 01:16
Ja du Flodström ska försöka bygga riggar enkla sådana
har syrafast rostfritt kapat till lite delar ska till hjertmans o kolla på block får se om ja fyndar
problemet som skaver i huvet är, var jag ska hitta ett bra hjul rulle att ha vajern på.
men de löser sig
grejen är den att mitt mål är att få ihop allt så billigt som möjligt
ny motor ska handlas till våren hu de blir dyrt

bilder kommer inom kort

Skall du ha handvevade riggar så rekommenderar jag dig att köpa beg på ebay, blocket, t.ex. Satsa på ett par kända märken.
Allt för mycket jobb att göra själv med spole, vev, broms, räkneverk, bom etc.
Ett par beggade och du har allt, inklusive wiren med lodlås. ;)

kribban
2010-11-03, 06:30
Skall du ha handvevade riggar så rekommenderar jag dig att köpa beg på ebay, blocket, t.ex. Satsa på ett par kända märken.
aha köpte mitt ekolod på tiger gps när dollar var nere i 6 kronor
de går att fynda på ebay har haft lite trassel med pay pal eftersom
min engelska inte är så värst bra men men
har en kusin som bor i chicago :)

Tamtam
2010-11-03, 17:28

Haha Flodström, en jag känner skickade ner en ihopfälld dragg med en utlösare längst ner en gång i tiden utanför Huvudskär och visst fan högg fisken! :D
Sanningen är att fisken skiter i hur fina grejor man har bara man lägger dem på rätt ställe.
Vad gäller din inombordar akterspegel och styrkan, om jag minns rätt har den båten ett skarndäck i aktern som på bilderna är bortskuret, detta har en kraftigt uppstyvande effekt, men om det inte finns där längre.... men jag antar du har för avsikt att ersätta det på något sätt. som sagt lycka till, ingenting är omöjligt med glasfiber båtar tar bara något längre tid!

trango
2010-11-03, 19:49
Grymt kul projekt. Fjordligen är en riktigt bra båt - spöade allt på sin tid - och det mesta i nutid också. Det är inte speciellt ovanligt med 300 hk utombordare på Fjordlingar! Jag måste dock hålla med Tamtam, påbyggnader som skarndäck och HT betyder väldigt mycket för skrovets styrka, så det är nog värt att fundera på hur du ska bibehålla den strukturella styrkan i skrovet. Tror detta är ett tillfälle där divinylcell skulle kunna vara en bra lösning.

Hur ska du göra med tunneln om du förlänger skrovet?

Om du jagar begagnade riggar kolla på Penn Phantom Master, riktigt fina och går ofta att få till rätt pris.

Ser verkligen fram emot ditt projekt!

/F

kribban
2010-11-03, 21:16
trango de finns ingen tunnel på inombordar versionen

undra hur många som vågar åka med när båten är klar :)
tacksam för alla tips o förslag

Flodström
2010-11-04, 17:50
undra hur många som vågar åka med när båten är klar :)

Jo för fan, jag ställer upp, de e lungt hehe :cool:
Bor du i Halland så är det inte så långt att köra från mig, ca 6 tim. :rolleyes:

kribban
2010-11-11, 22:26
lite bilder på blivande planerboard mast 2meter lång 40 mm rör i rostfritt hoppas de räcker.
Har byggd ihop pulpeten idag plastning återstår
tycker detta är riktigt kul

Tamtam
2010-11-12, 14:32
lite bilder på blivande planerboard mast 2meter lång 40 mm rör i rostfritt hoppas de räcker.

Ja lyckas du böja 40mm rostfritt med pulkorna måste det vara världsrekord (eller väldigt tunt gods i röret) kämpa på och posta :D

joj
2010-11-12, 16:55
Ja lyckas du böja 40mm rostfritt med pulkorna måste det vara världsrekord (eller väldigt tunt gods i röret) kämpa på och posta :D
Min 50 mm rostfria mast är lite böjd :grin::grin: fast inte av pulka... ett lågt träd i vägen :oops:

Dalton
2010-11-12, 18:59
Blir nog bra Kribban skruva på ribbor i nerkant som du kan plasta mot så du får en fot att fästa mot durken.Ribborna kan du ta bort sen. Om du sen ribbar upp i akterkant styvar du upp hela pulpeten mycket. Glöm ej att slipa alla hörnen runda med, plast gillar ej skarpa hörn. Lägger upp en bild som förklaring.

Tamtam
2010-11-13, 11:40
Blir nog bra Kribban skruva på ribbor i nerkant som du kan plasta mot så du får en fot att fästa mot durken.Ribborna kan du ta bort sen. Om du sen ribbar upp i akterkant styvar du upp hela pulpeten mycket. Glöm ej att slipa alla hörnen runda med, plast gillar ej skarpa hörn. Lägger upp en bild som förklaring.

Fint gjord pulpet! riktigt bra måste jag säga.
Ett alternativ till att skruva rakt ner i däck när den ska fästas, vid nybyggnad speciellt om det finns en inplastad trädurk under är att använda den berömda H50x50 från Gyproc som form på däck sedan plasta upp en lodrät vinkel från däcket på de rätta ställena, sedan bultar man rätt igenom bägge pulpet och vinkel men man gör det horisontellt istället vilket gör att plasten mot trädäcket förblir obruten, så gjorde jag på en tidigare båt på samtlig inredning, tyckte det blev väldigt bra, bara ett tips på hur användbar den plåtskenan är till mycket i en plastbåt som form, finns inga gränser bara fantasi, speciellt om du ska ha bultförband mot ojämn skrovsida, etc.

Tyvärr har jag inga bilder men det är enkelt och funkar på alla ytor där man vill fästa med bult till skrov.
Gjorde så här värmelimma passande bit av plåtskenan till yta där vinkel ska vara, lägg upp två lager matta mot och upp på den, låt härda, ta sedan bort skenan och skrapa bort limmet mycket noga, trimma bort överflödig matta ovan skenan som ej behövs, därefter en bra avslipning av plastyta som låg mot skenan, sedan tas tillklippta mattbitar och bara ställs emot den lodräta yran till passande tjocklek, obs dessa ska ej gå ut på däckytan utan är bara för att tjocka upp godset i vinkeln, efter detta avsluta med ett par lager som går ut på andra sida över däcket.trimma sedan allt överflödigt och du har ett mycket starkt fäste för bultning varsomhelst inte bara däcket, man kan oxå forma skenan genom att klippa med plåtsax i kanterna då kan vilken form som helst uppnås, en given vän i båten när man höll på som värst, funkar som upplag till hyllplan i aktern och formar man den rätt kan man få horisontella upplag oavsett hur ojämna ytor man ska fästa till.
Detta är oxå ett sätt att kraftigt förstärka plastluckor som känns svaga under fötterna, bara lägga som jag beskrev på undersidan med passande antal vinklar, ökar bara vikten marginellt men du kan köra en tanks över om du vill!:D

kribban
2010-11-13, 20:49
Ja lyckas du böja 40mm rostfritt med pulkorna måste det vara världsrekord (eller väldigt tunt gods i röret) kämpa på och posta :Defter lite läsning på olika forum läste jag om en gubbe som lyckats att kröka sin mast ,han varnade att man ska inte ha för klena grejer
då var de bara att leta upp nått som verka starkt .
skönt att höra av er på forumet vad som funkar och inte
kommer fler bilder var på jobbet o fixa lite:)

kribban
2010-11-13, 20:51
Min 50 mm rostfria mast är lite böjd :grin::grin: fast inte av pulka... ett lågt träd i vägen :oops:
jag ska hålla utkik efter träd he he
vem vill ha en böjd mast ?? :)

kribban
2010-11-13, 21:04
Blir nog bra Kribban skruva på ribbor i nerkant som du kan plasta mot så du får en fot att fästa mot durken.Ribborna kan du ta bort sen. Om du sen ribbar upp i akterkant styvar du upp hela pulpeten mycket. Glöm ej att slipa alla hörnen runda med, plast gillar ej skarpa hörn. Lägger upp en bild som förklaring.man har gott av ett bra under arbete fasning av alla kanter är ett måste för att få ett bra resultat
ska plasta fast min direkt i durken
detta kommer bli kalas tror jag, annars är de bara att göra om :)
fin pulpet .:).

kribban
2010-11-13, 21:09
Lite bilder :) masten är inte riktigt klar har lite fix med brommsen bara

kribban
2010-11-13, 21:20
Fint gjord pulpet! riktigt bra måste jag säga.
Ett alternativ till att skruva rakt ner i däck när den ska fästas, vid nybyggnad speciellt om det finns en inplastad trädurk under är att använda den berömda H50x50 från Gyproc som form på däck sedan plasta upp en lodrät vinkel från däcket på de rätta ställena, sedan bultar man rätt igenom bägge pulpet och vinkel men man gör det horisontellt istället vilket gör att plasten mot trädäcket förblir obruten, så gjorde jag på en tidigare båt på samtlig inredning, tyckte det blev väldigt bra, bara ett tips på hur användbar den plåtskenan är till mycket i en plastbåt som form, finns inga gränser bara fantasi, speciellt om du ska ha bultförband mot ojämn skrovsida, etc.

Tyvärr har jag inga bilder men det är enkelt och funkar på alla ytor där man vill fästa med bult till skrov.
Gjorde så här värmelimma passande bit av plåtskenan till yta där vinkel ska vara, lägg upp två lager matta mot och upp på den, låt härda, ta sedan bort skenan och skrapa bort limmet mycket noga, trimma bort överflödig matta ovan skenan som ej behövs, därefter en bra avslipning av plastyta som låg mot skenan, sedan tas tillklippta mattbitar och bara ställs emot den lodräta yran till passande tjocklek, obs dessa ska ej gå ut på däckytan utan är bara för att tjocka upp godset i vinkeln, efter detta avsluta med ett par lager som går ut på andra sida över däcket.trimma sedan allt överflödigt och du har ett mycket starkt fäste för bultning varsomhelst inte bara däcket, man kan oxå forma skenan genom att klippa med plåtsax i kanterna då kan vilken form som helst uppnås, en given vän i båten när man höll på som värst, funkar som upplag till hyllplan i aktern och formar man den rätt kan man få horisontella upplag oavsett hur ojämna ytor man ska fästa till.
Detta är oxå ett sätt att kraftigt förstärka plastluckor som känns svaga under fötterna, bara lägga som jag beskrev på undersidan med passande antal vinklar, ökar bara vikten marginellt men du kan köra en tanks över om du vill!:Dhade tänkt att plasta fast pulpeten direkt i durken tror de funkar bra
min brorson har gjort så de blev skitbra
han spackla fast sin pulpet med glasfiberspackel sen jämna han till fogen med att dra med en gummi duks bit så fick han fogen att bli rund och fin
så var de bara att plasta på

Flodström
2010-11-13, 22:13
Lite bilder :) masten är inte riktigt klar har lite fix med brommsen bara

Ser ju skitbra ut. Den kommer att bli kanon att trolla med, helt säkert :D

Flodström
2010-11-13, 22:16
BTW, om den inte skall vara delad så bör du göra masten fällbar. Annars kan du få problem med transporten (träd o tunnlar etc...) ;)

Tamtam
2010-11-14, 12:15
hade tänkt att plasta fast pulpeten direkt i durken tror de funkar bra
min brorson har gjort så de blev skitbra
han spackla fast sin pulpet med glasfiberspackel sen jämna han till fogen med att dra med en gummi duks bit så fick han fogen att bli rund och fin
så var de bara att plasta på

Ja man ska naturligtvis använda rätt metod i de olika lägena och att plasta fast den skadar ju inte evt. tätskikt över plywood om sådan finns.
Vad gällde din 2m långa mast antar jag du har för avsikt att använda någon form av stödben, skulle inte tro den viker sej iofs, men infästningen på däck utsätts för väldiga hävstångskrafter om ostöttad en bit upp! lycka till

kribban
2010-11-14, 16:18
Ja man ska naturligtvis använda rätt metod i de olika lägena och att plasta fast den skadar ju inte evt. tätskikt över plywood om sådan finns.
Vad gällde din 2m långa mast antar jag du har för avsikt att använda någon form av stödben, skulle inte tro den viker sej iofs, men infästningen på däck utsätts för väldiga hävstångskrafter om ostöttad en bit upp! lycka till
de kommer att plastas en helt ny durk i hela båten ..har redan skurit bort den gammla durken har ävent tagit bort flytskum, durk o skum var halv ruttet och blött
masten ska sitta längst fram ska borra hål med hålsåg i den lilla överbygganaden som är kvar, plastar fast ett glasfiber rör som masten ska stickas ner i ca en halvmeter ska gå snabbt att ta ur båten om de behövs,tror du att de behövs stöd ändå ???
angående masten är den för lång?? bättre med kortare??
ja vet inget om detta har aldrig använt planermast

kribban
2010-11-14, 16:37
BTW, om den inte skall vara delad så bör du göra masten fällbar. Annars kan du få problem med transporten (träd o tunnlar etc...) ;)ska plasta fast ett halvmeter långt glasfiberrör längst fram i båten som masten kommer att sitta i med lås sprint igenom
den ska vara lätt att montera bort tror inte min fru ställer upp att de ska trollas så fort man kommer ut på havet :)

joj
2010-11-14, 17:03
de kommer att plastas en helt ny durk i hela båten ..har redan skurit bort den gammla durken har ävent tagit bort flytskum, durk o skum var halv ruttet och blött
masten ska sitta längst fram ska borra hål med hålsåg i den lilla överbygganaden som är kvar, plastar fast ett glasfiber rör som masten ska stickas ner i ca en halvmeter ska gå snabbt att ta ur båten om de behövs,tror du att de behövs stöd ändå ???

Tror ditt mastbygge kommer funka perfekt, en polare har liknande konstruktion med masten ner i ett hål i däcket och däcket fungerar då som stag, han har kört så i många år.
Min mast är 2,5 meter hög och jag tror spridarbommen är 1 meter bred och den funkar perfekt.

Tamtam
2010-11-14, 17:19

Sådan konstruktion låter bra som sagt stödet har du på köpet, blir nog utmärkt precis som en segelbåt med genomgående mast till kölen.
Ska du använda låsbult och skall borra i masten, gör det långt ner eller åtminstone tvärs båtriktning annars har du en brottanvisning i maströret, absolut bäst är att borra långt ner! (beror oxå på rörets godstjocklek)
Hu ryser när jag hör rutten durk, skum och annat skit, har själv bytt liknande grejor på en gammal rishög inte alls olik Fjordlingen, faktiskt något längre, blev en bra och billig båt numera såld var jävligt nöjd med den, billig, lätt och klarade sej utmärkt med en mindre 4taktare lycka till kämpa på alltid lika kul om man får fram egenhändiga bra resultat för lite pengar!

Tamtam
2010-11-14, 17:29
Bara en fråga, hur är original motorn i den? (är det en B18 eller 20 med limpor och allt)
Noterar att 100a drevet verkar fattas, är själva snurran körd oxå?
Letar du ekonomi (dock kanske inte bränsleekonomi)..... fan vet om det lönar sej att byta till en japan, visserligen blir det en hundkoja i aktern då kanske men ser man till att väg finns till akterhörnen.....:D som sagt lycka till

Finnishstallion
2010-11-14, 19:39
Hur är B20:orna i tillförlitlighet? Servicevänliga? Reservdelar? Finns ju en hel del inombordare till salu för humana priser

Ursäkta att jag snor tråden... Du får skälla på mig om du vill.

Flodström
2010-11-14, 21:37

Låter smart det. Tänk bara på att röret inte skall släppa in vatten i båten vid regn eller vågor som mot förmodan kan slå upp. Om det rinner ner till en självlänsande durk är dock inga problem.
Att masten sitter fast ordentligt och inte kan vridas eller lyftas allt för lätt sätter du stort pris på då du skall veva in pulkorna, då vill du att masten inte vrider sig under vevandet ;)

Stöd är bra att ha (två stag, och kan bestå av wire) då man trollar i hög sjö. Sitter inte masten fixerad ordentligt kan den vicka och slå, om än med bara några mm och det kan man bli ganska trött på att höra, speciellt med en lång mast. En lång/hög mast är i.o.f. ganska bra för då blir det lättare att få ut grejorna på planerlinan :D

kribban
2010-11-17, 20:03
Bara en fråga, hur är original motorn i den? (är det en B18 eller 20 med limpor och allt)
Noterar att 100a drevet verkar fattas, är själva snurran körd oxå?
Letar du ekonomi (dock kanske inte bränsleekonomi)..... fan vet om det lönar sej att byta till en japan, visserligen blir det en hundkoja i aktern då kanske men ser man till att väg finns till akterhörnen.....:D som sagt lycka till

de satt en b18 med 100a drev som jag sålde på blocket för 1000 spänn
var inge vidare skick på grejerna .
utombordare gillar jag har aldrig fått stopp på havet
har haft mariner suzuki tohatsu ..
bästa märket när de gäller driftsäkerhet om man bortser från måndags ex va de nu kan vara
enligt en verkstad som arbetar med dom flesta märkena sa utan tvekan yamaha
jag tror att de kommer sitta en yamaha i baken på båten har kollat på e-tec
honda och suzuki jag får se
va rekommenderar du?

kribban
2010-11-17, 20:08
Hur är B20:orna i tillförlitlighet? Servicevänliga? Reservdelar? Finns ju en hel del inombordare till salu för humana priser

Ursäkta att jag snor tråden... Du får skälla på mig om du vill.
en b20 är en super enkel motor är de bra skick på en b20 körd du aldrig sönder den, är typ en pansar motor enkel att meka med
tillgången på reservdelar är nog inga problem
http://www.kgtrimning.com/

Kjelle
2010-11-17, 20:24
Vill här lägga tilll, se till så att det originala kamdrevet i bakelit (hur fan det stavas), och att du istället kör ett ståldrev.
I det stora och hela finns det bara ett svagt punkt på en B-20, just kamdrevet.
resten av motorn är idiotsäker. Nästan så du kan renovera den på plats ute på sjön.

kribban
2010-11-17, 21:10
Låter smart det. Tänk bara på att röret inte skall släppa in vatten i båten vid regn eller vågor som mot förmodan kan slå upp. Om det rinner ner till en självlänsande durk är dock inga problem.
Att masten sitter fast ordentligt och inte kan vridas eller lyftas allt för lätt sätter du stort pris på då du skall veva in pulkorna, då vill du att masten inte vrider sig under vevandet ;)

Stöd är bra att ha (två stag, och kan bestå av wire) då man trollar i hög sjö. Sitter inte masten fixerad ordentligt kan den vicka och slå, om än med bara några mm och det kan man bli ganska trött på att höra, speciellt med en lång mast. En lång/hög mast är i.o.f. ganska bra för då blir det lättare att få ut grejorna på planerlinan :Dtur att jag gjorde masten så lång
de ger sig hur mycke jysteringar man får göra om den behöver stagas
den ska låsas med genomgående bult iallafall
kommer bli kul att testa till våren :)
har börjat bygga paravaner har skurit rostfri plåt idag 4 st 50cm x 25cm
har gjort färdigt masten ikväll så nu har den en fungerande broms :)

kribban
2010-11-17, 21:13
bild på färdig broms ,,ska byta till persienn snöre

kribban
2010-11-17, 21:18
Vill här lägga tilll, se till så att det originala kamdrevet i bakelit (hur fan det stavas), och att du istället kör ett ståldrev.
I det stora och hela finns det bara ett svagt punkt på en B-20, just kamdrevet.
resten av motorn är idiotsäker. Nästan så du kan renovera den på plats ute på sjön.precis :)

Fiskarn0383
2010-11-17, 23:45
Är det rem på de marina b20? För bilvarianterna från 60/70-talet var det ju stötstänger på. Men det låter onekligen bättre med stål än bakelit.

Flodström
2010-11-18, 01:32

Fina spolar i rostfritt antar jag :D
Ser att du skall vrida handtaget så det låser ut mot spolen och att den friktionen skall låsa spolen?

Om jag inte har fel här så kan du kanske få problem med friktionen p.g.a. att det är starka krafter som påverkar mast, lina och spolar under trollingen.

Då friktionsstället sitter så nära centrum av spolarna kan det vara svårt att få dom att sitta ordentligt. Men det får ju praktiska tester avgöra. Men du skall veta att det kan ske att dom ger sig. Dock inte om du alltid kör ut hela planerlinan. Då påverkas inte bromsen. :rolleyes:

Kjelle
2010-11-18, 14:44
det är stötstänger precis som på de i bil.

Tamtam
2010-11-18, 17:40

Ser bra ut!
Glöm inte linstyrningar och som sagt persienn lina skitbra omöjlig att köra av, kolla Hjertmans de brukar ha spolar om ca 91 m till bra pris.

Tamtam
2010-11-18, 17:45
Ligger kanske nåt i Flodströms påpekande vad gäller den lilla ytan till broms på spolarna iofs.....
Om du försett spolarna med rördistanser borde du kunna dra åt duktigt, skulle det iaf "spöka" på den ena lägg linriktningen ut från spolen så att vid ryck i linan spole och låsning alltid dras åt (istället för att släppa, blir duktig snurr då har varit med om det!) lycka till och kämpa på.

Tamtam
2010-11-18, 17:50
de satt en b18 med 100a drev som jag sålde på blocket för 1000 spänn
var inge vidare skick på grejerna .
utombordare gillar jag har aldrig fått stopp på havet
har haft mariner suzuki tohatsu ..
bästa märket när de gäller driftsäkerhet om man bortser från måndags ex va de nu kan vara
enligt en verkstad som arbetar med dom flesta märkena sa utan tvekan yamaha
jag tror att de kommer sitta en yamaha i baken på båten har kollat på e-tec
honda och suzuki jag får se
va rekommenderar du?

Tror inte du går fel med någon japansk fyrtaktare, de är nog bra allihop, Etec vet jag inget om och vill inte uttala mej, information finns på forumet om det fabrikatet om du söker, detta är en direktinsprutad 2taktare.

Flodström
2010-11-19, 00:50
Ang. motorer så finns det en del att välja på. Mit förslag blir dock
1) Honda (mest tystgående, men dyr).
2) Suzuki (rimlig i pris).
3) Yamaha (men har inte erfarenhet av dem)
;)

trango
2010-11-19, 13:47
Har kört en Suzuki några år - mycket nöjd. De andra alternativen vet jag inte mycket om...

Tamtam
2010-11-19, 19:46
Vad gäller Yamaha, har haft några, tycker om dem skarpt men jag vill inte påstå att de skulle vara ett bättre val än någon annan japan.
Åkte ut med en kompis för något år sedan iaf, han har en Yamaha 4takt 115 i bak.
Båten var inte rörd på minst tre månader, han vred om nyckeln och den startade direkt och då menar jag direkt knappast ett kolvslag!!
Visar fördelen med bränsleinsprutning jämfört med förgasare.....
Den gick mycket jämnt fint och tyst, fattig som jag är blev man imponerad, lessnar jag på min gamla tvåtakt blev det en sådan direkt...... (och där blir det kolvslag även om skiten gick för några minuter sedan :D)
Fördelen är att banditerna inte är intresserade direkt och fisket sköter den lilla (Yamaha 4takt) 8a hästaren.
Yamaha 4t är utan tvekan skitbra grejor men om de skulle vara bättre än andra japaner vet jag inte.

kribban
2010-11-19, 23:41
de är väl hugget som stucket så att säga! bra maskiner allihop
de blir en suzuki yamaha elr honda med insprutning, ekonomin får bestämma till våren hur ny maskin de blir
vill ha en ny motor men min fru är inte lika entusiastisk :| de är därför ja försöker bygga allt själv så blir de mer peng till motor :)
i morgon ska jag eventuellt svetsa lite till på planer masten så blir de kanske lite jobb på paravanerna också
var på karlssons köpte 95 meter persienn lina 1,4 mm 70 spänn
hur mycke kostar en riktig lina

Kjelle
2010-11-20, 05:18
Jag kör och har kört Suzuki ett tag och är riktigt nöjd.
Fördelar med Suzukin är lägre vikt, mycket lägre pris, låg förbrukning och toppen kvalite.
Vad du än väljer, håll dig lång lång borta från Mercury och Mariner.
Försök även att hålla bra avstånd när du kör om en båt med Mercury då dessa motorer är så fulla av sjukdommar att de kan räknas vara smittsamma.........
Kan som bäst beskrivas som mariniserad Harley Davidsson....
Kör två timmar, meka fem timmar.
Honda är bra och dyr, Yamaha är säkert också lika bra, har dock själv inga erfarenheter med Yammy.

rs2johan
2010-11-20, 09:15
Fördelar med Suzukin är lägre vikt, mycket lägre pris, låg förbrukning och toppen kvalite.
Försök även att hålla bra avstånd när du kör om en båt med Mercury då dessa motorer är så fulla av sjukdommar att de kan räknas vara smittsamma.........
Honda är bra och dyr, Yamaha är säkert också lika bra, har dock själv inga erfarenheter med Yammy.

Det kan inte vara så att du inte kan sköta dina motorer med tanke på att du får meka mer med dom än att köra med dom? tänker på all skit du menar att mercury ha....tråkigt med den inställningen!
här nere är vi 5st som alla åker mercury, allt från 2005-2010 års modell. INGEN av oss har mekat en enda minut med dom! kan du förklara detta kjelle? Det är lätt att skriva att allt är skit, men kan du ge några exempel vore jag glad.
Jag vet om fler yamaha (växelhusen) och suzuki som gått sönder än mercury.
Jag vill inte vara gnällig på något sätt, tycker bara att du kan ge några exempel!

Kjelle
2010-11-20, 09:33
Exempel finnes det flera av.
Två stycken sprillana nya fyrataktare fick jag lämna tillbaka på grund av att gjutskarvarna i motorblocken ej hade maskinerats klart, gjutskarven skar sönder packningarna så att oljan rann rakt genom motorn.
Jag vill minnas att vi var fyra fem stycken som fick lämna tillbaka våra motorer.
I stort sett ALLA mina trollingpolare hemma i Norge körde Mercury på den tiden, nu vill ingen av oss ta i de motorna. Ett par kompisar fick lämna tebax sina motorer, en med en spricka i toppen eller motorblocket, den andra med en trasig kamaxel efter 100timmar.

Vi har säkert haft maximal otur, men jag chansar inte när jag skall långt ut på sjön.

I övrigt så är jag mekaniker i grunden(dock ej marin), så jag känner att skötseln är på topp.

rs2johan
2010-11-20, 10:20
Exempel finnes det flera av.
Två stycken sprillana nya fyrataktare fick jag lämna tillbaka på grund av att gjutskarvarna i motorblocken ej hade maskinerats klart, gjutskarven skar sönder packningarna så att oljan rann rakt genom motorn.
Jag vill minnas att vi var fyra fem stycken som fick lämna tillbaka våra motorer.
I stort sett ALLA mina trollingpolare hemma i Norge körde Mercury på den tiden, nu vill ingen av oss ta i de motorna. Ett par kompisar fick lämna tebax sina motorer, en med en spricka i toppen eller motorblocket, den andra med en trasig kamaxel efter 100timmar.

Vi har säkert haft maximal otur, men jag chansar inte när jag skall långt ut på sjön.

I övrigt så är jag mekaniker i grunden(dock ej marin), så jag känner att skötseln är på topp.

Jag förstår att du inte litar så bra på dem när sånt händer, hur många år sen är detta? antar att det är ganska många år sedan?
betyder detta att dom fortfarande är kass? menar att man inte ska dra alla över en kam! Finns dåliga exempel när det gäller alla motorer.
Jag har mekat väldigt mycket dragracing och har sett väldigt mycket skit. Men även det bästa har sina bristingar ibland.

Kjelle
2010-11-20, 12:16
Jag tror att de med gjutproblemen var år 2001, kan ha varit -00 eller -02.
Sprickan och kamaxelproblemen var ett år eller två senare.
Även det bästa har sina bristningar :-) massa av mina polare i Norge kör drag race i olika klasser, de köpte billigt ryskt titanium, ej certifierad hohoho, maskinerade fram nya vevstakar. Vevstakarna höll bra vidd lätt test, vid race på Orsa eller Mantorp gick ena vevstaken av, kolven flög i topplocket och topplock, cylinder och kolv flög rakt upp mot brösten på polaren. Stackarn fick en enorm flygtur innan han landade som vrak. Våknade upp senare på Mora lasarett :-) gick dock bra med killen.
En annan polare gjorde vevstakar till sin gatuhoj, samma sak hände, dock ingen flygtur, men en styck 1600ccm Harley motor utspridd på 150X150 meter :-)
Första hojen var en nitro harley. Killarna kör för Hawgz MC Toten.

Kjelle

Kjelle
2010-11-20, 12:18
Vet dock inte hur Mercury är idag, kommer inte testa annat fabrikat innan jag evt får problem med Sukiz :-)

rs2johan
2010-11-20, 12:53
Vet dock inte hur Mercury är idag, kommer inte testa annat fabrikat innan jag evt får problem med Sukiz :-)

Jag vill inte vara uppkäftig eller något liknade, så jag hoppas du förstår mig:cool:
ville bara diskutera ämnet lite=)
åker nu en mercury-10 och kör runt 50 timmar i månaden och inte ett problem hittills. däremot är ju som sagt vikten en nackdel på mercuryn.
/Johan

Kjelle
2010-11-20, 12:59
Jag vill inte vara uppkäftig eller något liknade, så jag hoppas du förstår mig:cool:
ville bara diskutera ämnet lite=)
åker nu en mercury-10 och kör runt 50 timmar i månaden och inte ett problem hittills. däremot är ju som sagt vikten en nackdel på mercuryn.
/Johan

Det är lugnt, förmodligen är det därför det heter diskussionsforum :-)

Skönt att du är nöjd med din motor.

Kjelle

Tamtam
2010-11-20, 18:14
de blir en suzuki yamaha elr honda med insprutning, ekonomin får bestämma till våren hur ny maskin de blir
vill ha en ny motor men min fru är inte lika entusiastisk :| de är därför ja försöker bygga allt själv så blir de mer peng till motor :)
i morgon ska jag eventuellt svetsa lite till på planer masten så blir de kanske lite jobb på paravanerna också
var på karlssons köpte 95 meter persienn lina 1,4 mm 70 spänn
hur mycke kostar en riktig lina

70 kronor du skrev det själv persiennlina kan inte bli riktigare iaf enligt min åsikt, försök köra av den om du kan utlösarna glider bra oxå, alltid kört med sådan och finner ingen anledning att byta lycka till
PS du köpte väl två rullar, 95m på varje spole, då kan man ladda ordentligt.

Tamtam
2010-11-20, 18:25
Vad gäller Mercury 4takt inget ont om dessa iofs men jag noterade att en kamrat fick lägga ca 15tusen i rep (brunnen startmotor samt fel i växelhuset) på en 75a jämfört med min Yamaha som gått dubbelt så långt på timräknaren, kostade mej inte ett skit annat än rutinservice.....
Därmed inte sagt att Mercury skulle vara sämre på något vis skit händer men för mej är första valet den dan spargrisen hamnar på slaktbänken en japansk 4t (Yamaha:D) snurra

kribban
2010-11-20, 18:29
hahahaha tror de är sant jag och min granne va ute o fiska i augusti
grannen har en gammal tohatsu vi var i närheten av en mercury vi fick fel på brännsle tillförslen på hans motor ..saken är klar ska köpa en stor japansk motor så man kan hålla stort avstånd :)

Tamtam
2010-11-20, 18:49
hahahaha tror de är sant jag och min granne va ute o fiska i augusti
grannen har en gammal tohatsu vi var i närheten av en mercury vi fick fel på brännsle tillförslen på hans motor ..saken är klar ska köpa en stor japansk motor så man kan hålla stort avstånd :)

Haha säg åt grannen att kolla/byta pumpblåsan på slangen absolut vanligaste soppa problemet iaf med utombordartank, kärvar backventilerna så hamnar man i vassen (i bästa fall:D)

Flodström
2010-11-21, 16:18

Nja? inte helt sant då Honda har minst dubbelt så lång erfarenhet med marina 4-taktare (som utombordare). Honda var tidigt ute med 4-takt på sjön. Dom var länge allenarådande tills det plötsligt gick upp för de andra fabrikanterna att det kanske gick att sälja 4-taktare, pga nationellt strängare miljökrav på båtmotorer som användes i sjöar, bl.a. i USA på 90-talet ca.

Jag har själv mest erfarenhet av Mercury, Mariner, Honda och Suzuki
(och 1969 års Crescent som jag byggde ett elektroniskt tändningssysten till hahaha :lol: :lol: :lol: )

Men som många här är eniga i, en av de tre fabrikaten och du blir helnöjd, alla ggr. ;)

Flodström
2010-11-21, 16:25
BTW, har ju tidigare kört RR (Road Racing) och t.o.m. varit VM-meck så lite hum om motorer har man nog.
Men när det gäller t.ex Honda så är jag inte nöjd med deras "trim-tiltlösning"
(f.ö. samma system som på alla andra fabrikat) där man styr motorns vinkel med h.a. två korskopplade räleer (som driver en hydraulisk motor)
.
I en 115hk som jag tidigare hade så hängde det ena räleet upp sig med påföljd att motorn tiltade ner hela tiden. Ett jäkla knepigt fel att bevisa då det bara uppstod tillfälligtvis. Och till trotts för byta av tilt-knapparna. :confused:

Finnishstallion
2010-11-21, 19:09
Vart med om samma sak på en Honda. Fast då tiltade motorn upp hela tiden. Irriterande och farligt när man inte får ner den igen på öppet hav. Slutade med att vi fick kapa sladden till tillten för att fortsätta turen.

Tamtam
2010-11-21, 20:56
Nja? inte helt sant då Honda har minst dubbelt så lång erfarenhet med marina 4-taktare (som utombordare). Honda var tidigt ute med 4-takt på sjön. Dom var länge allenarådande tills det plötsligt gick upp för de andra fabrikanterna att det kanske gick att sälja 4-taktare, pga nationellt strängare miljökrav på båtmotorer som användes i sjöar, bl.a. i USA på 90-talet ca.

Jag har själv mest erfarenhet av Mercury, Mariner, Honda och Suzuki
(och 1969 års Crescent som jag byggde ett elektroniskt tändningssysten till hahaha :lol: :lol: :lol: )

Men som många här är eniga i, en av de tre fabrikaten och du blir helnöjd, alla ggr. ;)

Ett annat tips är att kryssa den lokala båthamnen, kolla vilken som är i majoritet på akterspeglarna, skulle inte förvåna om de är vackert blåaktiga, lyssna med ägarna och hör deras åsikt :rolleyes:
Därmed inte sagt att någon (japan) är bättre än någon annan på något vis :D

Flodström
2010-11-22, 13:07
Vart med om samma sak på en Honda. Fast då tiltade motorn upp hela tiden. Irriterande och farligt när man inte får ner den igen på öppet hav. Slutade med att vi fick kapa sladden till tillten för att fortsätta turen.

Hmmmm. det var det jag själv var rädd för skulle hända på min motor. Det här snackade jag med Honda om och jag menade att det här kunde vara ett ganska allvarligt fel till trotts för ett litet "skitfel" i nått så triviellt som ett räle. Tänk om felet hade uppstått i dåligt väder?

Inte alla som kan förstå sig på ett sånt fel och sen kapa kabeln som ni gjorde. (bra och kreativt gjort :eek: )
Kan sluta med förlis om vädret är riktigt dåligt. Det här var Honda alldeles oförstående till och dessutom: ett sånt fel hade dom aldrig hört talas om, jo mors du, vilka blånekare!!?? :twisted:

Oavsett så är det här inget unikt för just Honda, alla märken kan och råkar ut för den här typen av fel, även Yamaha :grin:

Tamtam
2010-11-22, 19:15
Haha Flodström du bjuder på det...
Har haft några Yamaha med P/T inga problem och alla jag vet som kör samma märke inga problem heller.
Därmed inte sagt att de "blåaktiga" motorerna skulle vara bättre på något vis men så vitt jag vet är det utomordentligt bra grejor iaf.

Flodström
2010-11-23, 00:45
:lol:
Tror de flesta märken kör med samma dubbelräle, står nämligen inte Honda på den delen jag fick bortsett från Hondas reservdels nr på plastpåsen den låg i.
Säkert samma producent till alla fabrikat :rolleyes:

kribban
2010-11-23, 18:33
nog med motor snack :)..nu har jag en alvarlig fråga ...
nu är frågan den !När man kör med planer masten var är de bästa stället att ha spöhållarna ?
kolla skiss
masten kommer att sitta längst fram i båten
hade tänkt område 1 och 2 eller ska man ha spöhållarna längre fram? längre bak kanske

kribban
2010-11-23, 18:48
skiss

Flodström
2010-11-23, 19:32
nog med motor snack :)..nu har jag en alvarlig fråga ...
nu är frågan den !När man kör med planer masten var är de bästa stället att ha spöhållarna ?
kolla skiss
masten kommer att sitta längst fram i båten
hade tänkt område 1 och 2 eller ska man ha spöhållarna längre fram? längre bak kanske

Definitivt i området nr 1.
Annars får du konflikt med riggspöna. Det är inte alltid du trollar rakt fram. Då du skall vända eller väja för något, då är du glad att du har lite avstånd mellan rigg och planerspöna.

Det bästa är att ha planerspöna på tak, alternativt på en targabåge. Men i ditt fall funkar det oxå att placera spöna på t.ex räckerören (i område nr 1). Men då måste det vara spöhållare som inte vrider sig på räcket, det är stora krafter som påverkar ett fäste längst ner på en hållare. ;)

Flodström
2010-11-23, 19:33
BTW, fin teckning av båten din hehe :D

Tamtam
2010-11-24, 18:51
skiss

Gör så här, skriv ut bilden som du postade, ta in alla faktorer, riggarnas placering, höjd på mast i förhållande till spön/spötoppar, ta sedan en 90 grad passare och lägg sedan centrum av denna rätt över mastens placering, vrid sedan båtbilden i förhållande till passaren detta tillsammans med topp på mast samt spön ger dej många svar här.
Tänk på att ett alt. är att montera spöhållarna TVÄRS båten dvs i pulpetens framkant, behöver du svänga tvärt betyder detta bara att de yttersta spöna tar i linorna istället för samtliga om längsmonterade mvh lycka till.

joj
2010-11-24, 19:35
Håller med tamtam, gör en rostfri båge över vindrutan och sätt 6 spöhållare på så är du rätt säker mot att planerlinan ska lyfta ur spön och du har bättre plats längs relingen för att springa med håv och annat och lite lättare att montera spöhållare för dipsyspön framför riggarna.

magic
2010-11-24, 21:48
Antingen område 1 eller på targabåge över pulpeten. Oavsett vilket så kan/bör du ha 10 spöhållare istf 6 där "framme". Dels kan du komma att vilja köra med fler än tre ytspön per sida, dels vill du kunna använda dessa främre spöhållare som "avlastning" när du röjer undan spön vid (rigg-)hugg och dels kan du ha dem som transportspöhållare. Av samma anledning (transport) kan det vara bra att ha 10 spöhållare i aktern. De brukar ge sig efter några vändor, men det är dumt att låsa sig vid ett visst antal och vid vissa positioner innan du provat. 26 spöhållare brukar vara lagom (10 yta, 6 rigg, 10 transport). :cool:

Flodström
2010-11-25, 00:35
Min erfarenhet säger att du bör ha spöhållarna för planerfisket på taket eller på en targabåge. Det är det bästa som dom andra här oxå har erfarit. Men min polare som kör med Galia 660 kör alltid med spöna i det område som du kallar nr 1 och som jag upplevt det så funkar ju det oxå helt OK. Dock, han kör med korta spön, 7 fotingar, dock med längre spön på Östersjön.

Magic kom med ett bra tips till dig, och jag håller med: man kan inte ha för många spöhållare (bara man ser till att minst 2 passar till ölboxar, hehe :D )

Ett tipa oxå ang håven: se till att ha en ordentlig spö/skaft hållare på ett ställe som gör att håven inte ligger i vägen før riggning, köra fisk etc...
Under transport ut och hem kan den självklart vara surrad någon annan stans ;)

magic
2010-11-25, 09:34
Jag är lite kluven. Det finns ju några generella fördelar med sidomontaget jämfört med takmontage. Du får närmare till spöna/rullarna från förarstolen, extra bra om du fiskar ensam. Detta medför att du har bättre koll på vad som händer (spötoppar/bromsar/räkneverk/trassel/fisk) och kan reagera snabbare om nåt går fel. Om du gör en 90+-gradare med båten går pulklinan över spötopparna istället för att fastna i dem.

Återigen, bäst att prova sig fram lite innan man svetsar fast dem. ;)

Bild på Silver där sidomontaget (2x6 st) skymtar:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/album.php?albumid=69&pictureid=534

joj
2010-11-25, 09:48
Helt rätt Magic att man ska ha plats för alla spön framåt i båten, har själv irriterat mej på att jag bara har 8 spöhållare på taket och fiskar man med 12 spön blir det stökigt att drilla med spön som står i vägen i transportspöhållarna i sittbrunnen. Ska bli 4 spöhållare till på taket i vinter.

Det bästa jag fiskat med var med spöhållarna på sidan på en targabåge i lodrätt ordning, syns på länken nedan hur jag menar, lätt att nå alla spön även för oss kortväxta. Länken visar Extrems fina Beason.

Länk (http://1.bp.blogspot.com/_GdYK4UNvIGo/TN5kGpNCnFI/AAAAAAAACdk/Y1Uv4NkKV9s/s1600/DSC00025-733883.JPG)

norman
2010-11-25, 10:04
Så där har jag tänkt att targa bågen ska se ut på min balja ,spöhållarna tripp trapp trull 4st på vardera sida 10 st vågrätt ,har samlat material ett tag,så som gammal rör svetsare får man sätta fart nu när vintern är på gång:)http://teamnorman.blogspot.com/

Tamtam
2010-11-25, 16:06
Ett annat sätt är att montera spöhållarna till planer boarden på den nämnda targabågen, bygger du den stabil nog kan du montera spolar och brytblock i varje ända av bågen, på det viset undviker du alla evt. problem med att linorna vid tvära svängar tar i spöna då dessa befinner sej i linje med spolarna eller tom.kanske något framför.
Den lilla nackdelen ligger då kanske i att pulkorna därmed befinner sej längre bak motsvarande avstånd från förens spets (normalläge för mast eller åtminstone vanligaste läget) till T-bågens läge, dessutom slipper du faktiskt en normal lång mastjävel att hantera för jämnan, räcker med välgjorda spröt, en ide jag funderat allt mera på med tiden....
Dessutom tala om för vad och i vilket vatten du räknar med att använda grejorna, kan vara så att spöpulkor är det bästa alternativet, som jag skrivit förr underskatta INTE dessa, de är ett mycket starkt alternativ även i stora vatten, många riktigt bra trollare använder bara sådana... finns nog ett skäl:rolleyes:
Mvh lycka till och kämpa på!

norman
2010-11-25, 17:53
Det här med targa båge har jag funderat på länge,fördelen en massa spöhållare ,lätt att montera arbets belysning rullar till pulkor antenn till vhf ,plotter med mera,& givetvis fällbara spröt,om man vill,fördelen med mast det går snabbare att få ut beten,går lite saktare med spröt är väll vinkeln på linan,spöparavan har vi använt en del tycker det tar bort en del av känslan när man drillar fisk,men det funkar bra bara man inte hänger på för stora beten: är vi offtopic nu ?

kribban
2010-11-25, 18:05
BTW, fin teckning av båten din hehe :D
paint är inget super prg men de funkar :D

kribban
2010-11-25, 18:11
Definitivt i området nr 1.
Annars får du konflikt med riggspöna. Det är inte alltid du trollar rakt fram. Då du skall vända eller väja för något, då är du glad att du har lite avstånd mellan rigg och planerspöna.

Det bästa är att ha planerspöna på tak, alternativt på en targabåge. Men i ditt fall funkar det oxå att placera spöna på t.ex räckerören (i område nr 1). Men då måste det vara spöhållare som inte vrider sig på räcket, det är stora krafter som påverkar ett fäste längst ner på en hållare. ;)ok område 1
ska försöka göra egna spöhållare som går att skruva fast ...
vad funkar bra om man ska köpa hållare?

kribban
2010-11-25, 18:40
Gör så här, skriv ut bilden som du postade, ta in alla faktorer, riggarnas placering, höjd på mast i förhållande till spön/spötoppar, ta sedan en 90 grad passare och lägg sedan centrum av denna rätt över mastens placering, vrid sedan båtbilden i förhållande till passaren detta tillsammans med topp på mast samt spön ger dej många svar här.
Tänk på att ett alt. är att montera spöhållarna TVÄRS båten dvs i pulpetens framkant, behöver du svänga tvärt betyder detta bara att de yttersta spöna tar i linorna istället för samtliga om längsmonterade mvh lycka till.har mycke att tänka på , funderar på en liten båge över pulpeten 10 spö ska få plats
som du säger viktig att tänka igenom allt
ska skriva ut teckningen ta mer bilder på båten samt mått vill att de ska funka så bra som möjligt
gör som ni säger här på forumet nästan iallafall hehe
tack för alla tips än en gång :)

kribban
2010-11-25, 18:50
Håller med tamtam, gör en rostfri båge över vindrutan och sätt 6 spöhållare på så är du rätt säker mot att planerlinan ska lyfta ur spön och du har bättre plats längs relingen för att springa med håv och annat och lite lättare att montera spöhållare för dipsyspön framför riggarna.
eftersom jag är nybörjare så min plan är 6 spö på planermasten
2 spö på var rigg..
kör man med dipsy på planermasten?
eller dipsy utöver masten och djupriggarna
jag fattar trögt men långsamt :D
hur många spö är en lämpligt att ha ?

kribban
2010-11-25, 19:06
Antingen område 1 eller på targabåge över pulpeten. Oavsett vilket så kan/bör du ha 10 spöhållare istf 6 där "framme". Dels kan du komma att vilja köra med fler än tre ytspön per sida, dels vill du kunna använda dessa främre spöhållare som "avlastning" när du röjer undan spön vid (rigg-)hugg och dels kan du ha dem som transportspöhållare. Av samma anledning (transport) kan det vara bra att ha 10 spöhållare i aktern. De brukar ge sig efter några vändor, men det är dumt att låsa sig vid ett visst antal och vid vissa positioner innan du provat. 26 spöhållare brukar vara lagom (10 yta, 6 rigg, 10 transport). :cool:du menar att man fiskar med 16 spö sammtidigt
ska börja med 10, kommer fiska mycke själv blir även tillsammans med mina fiske kompisar
tänker inte begränsa mig med spöhållare
targabåge verkar vara ett måste
tacksam för all input som sakt var har aldrig vart med o fiskat på någon trolling båt

Tamtam
2010-11-25, 20:30
Nej, fel, targabåge är inget måste alls, bara om den förbättrar vad du tänkt göra med båten, i första hand tänk efter själv hur du vill lägga upp det, resten är bara råd du får eftersom du frågar om dem mvh och lycka till

norman
2010-11-25, 22:02
du menar att man fiskar med 16 spö sammtidigt
ska börja med 10, kommer fiska mycke själv blir även tillsammans med mina fiske kompisar
tacksam för all input som sakt var har aldrig vart med o fiskat på någon trolling båtHOOO en autopilot vid ensam fiske,blir jäkla mycke trassel annars ja vet,dyrt med nya beten & lina när man har varit ute 7 -10 sek/m själv inte speciellt trivsamt heller,:cool::cool:

joj
2010-11-25, 22:44
du menar att man fiskar med 16 spö sammtidigt
tacksam för all input som sakt var har aldrig vart med o fiskat på någon trolling båt

Han menar nog att vid vissa tillfällen fiskar man med 3 spön per djuprigg och andra gånger 2 spön per rigg beroende på säsong eller fisken humör.

Helt rätt att göra båten så du lätt kan växla mellan olika tekniker.

Dipsy fiskas direkt från båten HÄR (http://1.bp.blogspot.com/_zXYwjl9b3rY/TJnv7RNkBFI/AAAAAAAAAjE/uhcySxwbuwM/s1600/DSC00581-744808.JPG) ser du hur jag har löst det i min båt, en Big Jon hållare en halvmeter framför riggarna blev perfekt!!

magic
2010-11-25, 23:03
Han menar nog att vid vissa tillfällen fiskar man med 3 spön per djuprigg och andra gånger 2 spön per rigg beroende på säsong eller fisken humörJust så, och ibland 1 spö på rigg och 9-10 i ytan, beror på säsong och arena.

Dipsy kör du antingen med eller utan pulka - det finns exempel på galna norrmän som kör 2-3 Dipsy på varje pulka vid sommarfisket. :D

Tamtam
2010-11-26, 18:17
Han menar nog att vid vissa tillfällen fiskar man med 3 spön per djuprigg och andra gånger 2 spön per rigg beroende på säsong eller fisken humör.

Helt rätt att göra båten så du lätt kan växla mellan olika tekniker.

Dipsy fiskas direkt från båten HÄR (http://1.bp.blogspot.com/_zXYwjl9b3rY/TJnv7RNkBFI/AAAAAAAAAjE/uhcySxwbuwM/s1600/DSC00581-744808.JPG) ser du hur jag har löst det i min båt, en Big Jon hållare en halvmeter framför riggarna blev perfekt!!

Haha Johan är en av de två pansar BJ jag sålde till dej, grundtips om de känns som om tuben kanske är lite kort och osäker ibland, lägg en kort bit halkskydds tape på INSIDAN högst upp på röret precis där handtaget ligger emot när Dipsyn är ute, en klart bra säkerhetsgrej mvh och lycka till med dem!

Flodström
2010-11-26, 19:22

joj, en kommentar till bilden: Ser att du har allt för lätt lod på riggen din. Wiren pekar ju nästan 45° bakåt.
Blir svårt att veta djupet i sådana fall. Kanske du fiskade på 15-18 m i stället för dina planlagte 30 ??? :confused:

Flodström
2010-11-26, 19:36
HOOO en autopilot vid ensam fiske,blir jäkla mycke trassel annars ja vet,dyrt med nya beten & lina när man har varit ute 7 -10 sek/m själv inte speciellt trivsamt heller,:cool::cool:

Ha ha ha, det är ingen garanti för att inte snurra under vindfulla dagar. Jag vet, då de enda, 2 gånger jag har snurrat på är: Med autopilot (S1000 + AP12/14H) och under vindfulla dagar :confused:

joj
2010-11-26, 19:38
joj, en kommentar till bilden: Ser att du har allt för lätt lod på riggen din. Wiren pekar ju nästan 45° bakåt.
Blir svårt att veta djupet i sådana fall. Kanske du fiskade på 15-18 m i stället för dina planlagte 30 ??? :confused:
Ja det lodet väger bara 5,8 kg, en jäkla skillnad mot 7 kg, med ganska stor säkerhet så står den riggen på 60 fot där. Den andra riggen har mindre vinkel bakåt med 7 kg lod på 95 fot, tror formen på det lätta lodet är lite tokig med.
Farten är troligen 2,7-2,8 knop på bilden.

Flodström
2010-11-26, 19:39
BTW, glömde att säga att om det är blåsigt när du är ute och trollar: Se till att ha en kompis vid ratten och stäng av autopiloten. Finns ännu ingen autopilot som har kontroll på både bäring och gaspådrag under sådana dagar :-|

joj
2010-11-26, 19:43
Haha Johan är en av de två pansar BJ jag sålde till dej, grundtips om de känns som om tuben kanske är lite kort och osäker ibland, lägg en kort bit halkskydds tape på INSIDAN högst upp på röret precis där handtaget ligger emot när Dipsyn är ute, en klart bra säkerhetsgrej mvh och lycka till med dem!
Fan va bra dom spöhållarna är :D

Bra idé med tejpen där!

joj
2010-11-26, 20:01
BTW, glömde att säga att om det är blåsigt när du är ute och trollar: Se till att ha en kompis vid ratten och stäng av autopiloten. Finns ännu ingen autopilot som har kontroll på både bäring och gaspådrag under sådana dagar :-|
Brukar hålla mej nära förarplatsen i grisigare väder, är ju vindstilla där, men framförallt lägger jag mej på kurs och fart som jag vet funkar. S1000 piloten har hittills aldrig lagt av pga att den inte hållit kursen bara man håller uppe farten. Blir det för illa åker jag hellre hem.

En pilot med inbyggd farthållare i samma fjärrkontroll skulle vara godis.

Jag monterade nödstoppet till piloten jävligt klantigt första året, var så otroligt lätt hänt att lägga armen på nödstoppet när jag var och knapprade på ekolodet, gjorde det ett antal gånger men nu är den flyttad.

Tamtam
2010-11-26, 20:12
Haha finns inget som slår en öldriven pilot, iaf inte i busväder det vet jag med säkerhet! :D

Flodström
2010-11-26, 20:25
Haha finns inget som slår en öldriven pilot, iaf inte i busväder det vet jag med säkerhet! :D

Håller med, men det går dock åt en hel del öl, mer ju dåligare vädret, är som kompensation :rolleyes: :D

Tamtam
2010-11-26, 21:13
Håller med, men det går dock åt en hel del öl, mer ju dåligare vädret, är som kompensation :rolleyes: :D

Nja Flodström vete fan ju mer öl och desto sämre väder brukar betyda säkerhetsbälte på rorsman (så han inte ramlar ur stolen/förarsätet!!)
Tro mej har hänt!:D

Flodström
2010-11-26, 21:55
Nja Flodström vete fan ju mer öl och desto sämre väder brukar betyda säkerhetsbälte på rorsman (så han inte ramlar ur stolen/förarsätet!!)

Ramlar rorsman ur stolen, ja då är det för lite styr-öl hahaha :D :D
Du får för guds skull inte dricka "gravöl" för då går det åt helvete ;)

joj
2010-11-26, 22:48

Då ska du inte hyra in mej, jag är riktigt vass på att sitta och somna vid roret :mrgreen: så piloten styr alltid numera, jag behöver inte ens öl, somnar ändå. :mrgreen:

Tamtam
2010-11-26, 23:06
Nja Flodström, vi brukar kalla det "styrolja" låter bättre! :rolleyes:

Tamtam
2010-11-26, 23:18
Då ska du inte hyra in mej, jag är riktigt vass på att sitta och somna vid roret :mrgreen: så piloten styr alltid numera, jag behöver inte ens öl, somnar ändå. :mrgreen:

Haha Johan, minns en mycket strandnära trolling tripp efter öring i Stockholms skärgård för många år sedan, jag satt vid rodret, tempen var långt under nollan och vi hade två kexchoklad att dela på under dagen..... sent på eftermiddagen körde vi längs en kant och sedan minns jag inget längre...
Vaknade av ett skrik va fan gör du styr för helvete vi är på väg upp på land!!
Haha minnen!

joj
2010-11-27, 10:04
Haha Johan, minns en mycket strandnära trolling tripp efter öring i Stockholms skärgård för många år sedan, jag satt vid rodret, tempen var långt under nollan och vi hade två kexchoklad att dela på under dagen..... sent på eftermiddagen körde vi längs en kant och sedan minns jag inget längre...
Vaknade av ett skrik va fan gör du styr för helvete vi är på väg upp på land!!
Haha minnen!

Haha, jo jag har gjort nåt liknande utanför Omberg, båten höll på att göra en "Crazy Ivan" medans jag blundade lite det är precis därför jag aldrig trollar utan autopilot numera, ska bli otroligt spännande att se vad en Garmin GHP10 klarar och hur långt man kan provocera den.

Tamtam
2010-11-28, 19:39
Hur bra autopiloter funkar är alltid av intresse, dessutom denna modellen är dyr... så det räcker, extra viktigt att den levererar då, finns det nåt värre skit än en svindyr autopilot som iaf sviker när den som bäst behövs! mvh

kribban
2010-12-06, 18:43
har en liten detalj kvar .flagstång samt fäste :)
testat flyt egenskaperna i utgämnings tanken till poolen på mitt jobb
funderar på att testa en i hamnen från kaj kanten säkert någon som undrar om man har alla hemma :D

Flodström
2010-12-06, 19:08
Elegant, men varför så stort avstånd mellan pontonerna? Hadde väl räckt med halva avståndet eller är det urprovat med tidigare modeller? :rolleyes:

Spännande med "kajtesten", du måste säkert springa i 2-3 kn så ser du hehehe :cool:

kribban
2010-12-06, 20:25
Elegant, men varför så stort avstånd mellan pontonerna? Hadde väl räckt med halva avståndet eller är det urprovat med tidigare modeller? :rolleyes:

Spännande med "kajtesten", du måste säkert springa i 2-3 kn så ser du hehehe :cool:angående bredden ska prova lite olika avstånd
vet ej den optimala bredden vill få så bra drag som de går .
ska bara kolla isläget i hamnen sen bär de av hehe
går man i rask takt ca 7 km då skall man få lite hum om hur dom funkar
får hoppas på tur :)

kribban
2010-12-06, 20:34
min sammling nya o gammla grejer blandat
kommer fiska mest i kattegat funkar säkert i andra vatten också
har endel drag samt stora flugor fångat mycke öring på stora flugor
rostfria doggers är under tillverkning
hoppas att laxen hugger lika bra som min katt:D

Kjelle
2010-12-06, 21:02
:-) Najs katthugg

kribban
2011-02-16, 21:35
jaha då har man köpt en motor 2010 75hk e-tec :)
och projektet går vidare
tillverkar spöhållare på jobbet för tillfället
var på båtmässan handla 6 shakespear spön 7fot 12-20 Lb till planer masten :)

kribban
2011-04-09, 12:15
börja bygga en i plyfa men de blev ju inte så snyggt
ifall om ska man sälja båten är de bra om de ser jyst ut.
köpte en komplettpulpet som vanligt är inget färdigt från fabrik så ja byggde om den :)
minskat bredmåttet 20cm så nuvarande mått är 90 cm,minska höjdmåttet 8cm mm.
nu är jag nöjd med pulpeten
gjort 12 spöhållare .
plastat durken färdig för inplastning i båten
de går framåt hoppas på trolling i simris vättern elr vänern i år men men ...

Kjelle
2011-04-09, 12:26
Bra jobbat :-)
Det verkar vara många duktiga plastare här. Plstning har inte jag vågat ge mig på än hehe.

Väntar på nästa bildrapport :-)

Kjelle

kribban
2011-04-09, 12:43
Bra jobbat :-)
Det verkar vara många duktiga plastare här. Plstning har inte jag vågat ge mig på än hehe.

Väntar på nästa bildrapport :-)

Kjelle
tackar är inte så duktig man får göra så gott man kan, har en brorson som är duktig lär mig av honom:)
trevligt med all input här i forumet mycke kunskap samt ideer som man får ta del av tack alla
kommer fler bilder håller på att bygga tunnel på båten som utombordar varianten av fjordling har
kommer lite uppdate ikväll :)

Tamtam
2011-04-09, 21:36
tackar är inte så duktig man får göra så gott man kan, har en brorson som är duktig lär mig av honom:)
trevligt med all input här i forumet mycke kunskap samt ideer som man får ta del av tack alla
kommer fler bilder håller på att bygga tunnel på båten som utombordar varianten av fjordling har

Hmm plasta tunnel som utbordar varianten har på en Fjordling....
Detta låter riktigt imponerande måste jag säga, för om inte inombordar varianten har den tunneln borde kölen se ut som en vanlig båt...
Posta bilder, helt i min smak, plast är inte så svårt om man fått upp lite vana men just denna konstruktionen låter svårt så det räcker mvh bästa hälsningar och lycka till med projektet!

Tamtam
2011-04-09, 21:40
Eller har den köl av typ "skida"????
Därav möjligheten att lägga till tunneln??? intresserad posta bilder mvh

Flodström
2011-04-09, 21:42

Är ju inte småtterier du har gett dig in på.......... :o ;)
Spännande med bilder, ja.......... :cool:

kribban
2011-04-10, 09:47
Eller har den köl av typ "skida"????
Därav möjligheten att lägga till tunneln??? intresserad posta bilder mvhhej Tamtam lägger in en bild hur orginal tunnel serut.
historian om denna tunnel är tydligen så, att när dom skulle provköra den första fjordlingen med utombordare hade den ingen tunnel och var oerhört rank
då var de någon klurig norrman som kom på denna lösningen
men igentligen var de säkert en svensk :)
tunnel töms på vatten vid ca 10 knop
inombordar varianten har ingen tunnel pgr av lägre tyngdpunkt
satt b18 b20 väger ca150- 160kg utan drev
ska plasta tunneln idag om de blir tillräckligt varmt
lägger upp bilder i kväll
ha de :)

kribban
2011-04-10, 09:51
Är ju inte småtterier du har gett dig in på.......... :o ;)
Spännande med bilder, ja.......... :cool:
hu ja mycke jobb blir de samtidigt kul att fixa lite ..bilder kommer :)

Tamtam
2011-04-10, 18:41
hej Tamtam lägger in en bild hur orginal tunnel serut.
historian om denna tunnel är tydligen så, att när dom skulle provköra den första fjordlingen med utombordare hade den ingen tunnel och var oerhört rank
då var de någon klurig norrman som kom på denna lösningen
men igentligen var de säkert en svensk :)
tunnel töms på vatten vid ca 10 knop
inombordar varianten har ingen tunnel pgr av lägre tyngdpunkt
satt b18 b20 väger ca150- 160kg utan drev
ska plasta tunneln idag om de blir tillräckligt varmt
lägger upp bilder i kväll
ha de :)

Ja nu går det runt i skallen...
Högerbilden, visar den en utombordar Fjordlings köl med tunneln borttagen???
Tycker mej se tunnel locket till höger efter demontering.
Om så, posta bild på din köl dvs inombordarvarianten som du ska om jag minns rätt bygga om till utombordar variant.
Har nämligen haft en båt mycket snarlik Fjordlingen, utan tunnel och med utombordare och visst var den rank.... så det räckte men gick bra med små motorer, riktigt snål och det är ju aldrig fel. mvh lycka till

kribban
2011-04-10, 22:17
Ja nu går det runt i skallen...
Högerbilden, visar den en utombordar Fjordlings köl med tunneln borttagen???
Tycker mej se tunnel locket till höger efter demontering.
Om så, posta bild på din köl dvs inombordarvarianten som du ska om jag minns rätt bygga om till utombordar variant.
Har nämligen haft en båt mycket snarlik Fjordlingen, utan tunnel och med utombordare och visst var den rank.... så det räckte men gick bra med små motorer, riktigt snål och det är ju aldrig fel. mvh lycka till
ville visa hur orginal tunnel serut .skrovet gjuts för sig och kölen för sig sedan skruvas kölen fast i båten
inombodar varianten är ett vanligt skrov utan tunnel ,se bild till vänster
lägger in bilder på dagens arbete:) ..

Flodström
2011-04-11, 23:39
Märklig båt enl. min mening :cool:
Intressenat att se det färdiga konseptet :rolleyes:

Tamtam
2011-04-12, 08:10
ville visa hur orginal tunnel serut .skrovet gjuts för sig och kölen för sig sedan skruvas kölen fast i båten
inombodar varianten är ett vanligt skrov utan tunnel ,se bild till vänster
lägger in bilder på dagens arbete:) ..

Tror jag förstår här.....
Du lägger tunnellocket på insidan fastplastat i skrovet, ja fiffigt är det men se till att det blir mycket mycket välgjort, annars sjunker du direkt......
Detta borde i viss mån påverka djupgåendet vid stillaliggande eller icke planingsfart, kanske marginellt iofs, djärva grejor, hälsa plastaren!:D
Inget är omöjligt bara en fråga om hur bra resultatet blir, jag antar plastaren är riktigt medveten om hur extremt viktigt det är här att alla fästytor är rätt preparerade så du inte råkar ut för delamination senare...mycket viktigt mvh

Tamtam
2011-04-12, 08:20
Kan inte undgå viss undran här ändå.....
Kom ihåg att du kommer ha ständigt vattentryck underifrån på den tunneln, hela båtens vikt kommer trycka vattnet uppåt hela tiden du ligger under planingsfart och tunneln är fylld, ska inte lägga mej i direkt men själv känner jag mej mycket tveksam här och skulle inte gjort det själv, absolut inte.
Utombordar variantens tunnel är en helt annan sak, den är ingen fara på något sätt men den här varianten.....
Jag kan ha helt fel och missuppfattat men om inte jag skulle avstått direkt, kom ihåg att ni plastar ny till gammal plast här, dessutom endast från en sida och det resultatet är aldrig lika bra som en helt ny gjutning av skrov lycka till

Tamtam
2011-04-12, 09:14
Visst går det men bygger nog på att man i princip bygger en båt i båten då dvs drar upp tunnelns fästytor mycket långt på skrovets insidor, blir en tung konstruktion, ja mycket tveksam, mycket vikt blir det om du ska kunna lita på det för lång tid........mvh bara vad jag tror inte vad jag vet

kribban
2011-06-08, 20:34
Visst går det men bygger nog på att man i princip bygger en båt i båten då dvs drar upp tunnelns fästytor mycket långt på skrovets insidor, blir en tung konstruktion, ja mycket tveksam, mycket vikt blir det om du ska kunna lita på det för lång tid........mvh bara vad jag tror inte vad jag vethej de här funkar bra :)båten är inte så tung har prov kört båten 35 knop +
har haft lite paus från internet jobbat var enda kväll samt greklands semester

lite uppdate med bilder kanske skulle smaka :)
har fler nya bilder, de funka inte att ladda upp tar de en annan dag

tanken rymmer 54 liter för den som undrar :)

kribban
2011-06-12, 21:18
blir ett räcke längst bak till spöhållare, målning av skrov får bli ett senare projekt

Olzone
2011-06-12, 22:52
coot ser fint ut :)
hur ser det ut där motorn sitter?

Dalton
2011-06-12, 23:02
he he tänk va lite plast o färg kan göra
ser mycket trevligt ut

kribban
2011-06-13, 23:51
he he tänk va lite plast o färg kan göra
ser mycket trevligt ut tackar men vilket slit, nu känns de bra att slippa allt kli på armar och ben samt övriga kroppen ,de har varit en plåga..skönt att få kladdat på lite färg ska eventuellt montera motor samt plotter ekolod imorgon
relingslisten dyker upp på fredag elller nästa vecka ska bli riktig trevligt att börja fiska med båten .

kribban
2011-06-13, 23:54
coot ser fint ut :)
hur ser det ut där motorn sitter?har bilderpå aktern ,gick inte att ladda upp ska försöka i morgon

kribban
2011-06-14, 22:20
mera bilder

Hyted
2011-06-14, 22:26
Ser fint ut! Hur går motorn annars?

rle
2011-06-14, 23:15
Imponerad..;)

rival-andy
2011-06-15, 19:52
Vilken supermotor. Lätt som satan och minimalt med förbrukning! Men byt till stålpropeller och måla riggen!:shock::D

Kjelle
2011-06-15, 20:08
bra jobbat, det ser ju riktigt bra ut.

Motorn, fan du verkar komma undan oxidering och allt annat skit.
Byt som sagt till stålpropp så är det så bra det kan bli :-)

Olzone
2011-06-15, 23:08
Snyggt! E-tecken ser fräch ut, jag kör med samma ;-)

Kjelle
2011-06-15, 23:46
hahhahahahahhaha.

kribban
2011-06-18, 09:12
Ser fint ut! Hur går motorn annars?den starta på första försöket hehehe

kribban
2011-06-18, 09:13
Imponerad..;)Tackar :)

kribban
2011-06-18, 09:21
Vilken supermotor. Lätt som satan och minimalt med förbrukning! Men byt till stålpropeller och måla riggen!:shock::Djapp! de är en framtidsmotor ,ska måla den ikväll har funderat på en propeller med reversering för att slippa jysteringar med varvtalet för rätt trolling fart:D

kribban
2011-06-18, 09:24
bra jobbat, det ser ju riktigt bra ut.

Motorn, fan du verkar komma undan oxidering och allt annat skit.
Byt som sagt till stålpropp så är det så bra det kan bli :-)tro du de finns någon stål propeller i usa som passar :rolleyes:

kribban
2011-06-18, 09:25
Snyggt! E-tecken ser fräch ut, jag kör med samma ;-)montera motorn i förrgår ska provköra idag:p

Olzone
2011-06-18, 17:56
vad ska du ha för ruta till pulpeten? köpa/göra själv... :-)

kribban
2011-06-18, 19:50
vad ska du ha för ruta till pulpeten? köpa/göra själv... :-)gör själv, lägger in bilder senare i sommar ..var ute o fiska makril på premiär turen fick ett 40 tal de va kul..motorn går kanon :-)

Olzone
2011-06-18, 21:20
Berätta gärna hur du gör, ska göra om mina pulpeter i vinter.