handdator

Visa fullständig version : Bottenfärg

janne_blues
2009-03-22, 08:50
Okej vänner!
Det verkar vara lite osäkert med reglerna för antalet med hur många spön jag kan använda nu i Maj då jag åker till ert underbara land. Men egentligen spelar det ingen roll för jag å min kompis pilkar ju som vi alltid gör och bara njuter av att vara hos er.
Men då kan jag ställa en annan delikat fråga som jag inte har någon reda på....
Är det ett måste att bottenmåla min båt för att slippa all växtlighet på den då jag är i saltvatten??? Det handlar ju trots allt bara om max 5 dagar...
Räcker det inta att bara tvätta av den noga när jag kommer tillbaka hem, eller har det redan efter dessa få dagar hunnit växa eller kanske snarare etablera sig typ havstulpaner på skrovet?? :o :shock:

/ Janne

joj
2009-03-22, 13:58
Ingen fara alls, när du åker hem därifrån skrapar du bort om det finns något under och sen kan du ju se till att ha båten på land några dagar så dör resten.

På sommaren får jag ta upp min några gånger för att skrapa bort det som växer, jag bottenmålar inte alls utan tar upp och håller rent efter hand. När det är 20 grader i vattnet i övergödda viken så växer det som fan under....

Flodström
2009-03-22, 19:56
För 5 dag. fiske behöver du inte göra ett dugg. Gör bara ren skrovet på en gång du tar upp den. Väntar du med det och påväxten hinner torka så blir det besvärligare, det blir som torkat lim :evil:

Värst påväxt får du i juli-aug.

Ang lax/havsöringtrolling i havsmiljöer/kusten och fjordar i Norge så är det bara tillåtet med 2 spön/ båt. Fiskar du däremot efter typ havsabborre, sej eller bleka så finns det inte några spöbegränsningar. Trollar du med fler än 2 spön så kan du inte ta upp någon lax eller havsöring, inte ens en odlad lax :(

Team Cloud 9
2009-08-12, 19:28
Ang lax/havsöringtrolling i havsmiljöer/kusten och fjordar i Norge så är det bara tillåtet med 2 spön/ båt. Fiskar du däremot efter typ havsabborre, sej eller bleka så finns det inte några spöbegränsningar. Trollar du med fler än 2 spön så kan du inte ta upp någon lax eller havsöring, inte ens en odlad lax :(

Hejsan

Finns det länken över bestämmelse på engelska kanske? Pga att det är många tyska kompisar som skulle gärna veta det.