handdator

Visa fullständig version : Lax på "planka"

Flodström
2010-11-28, 19:23
Hej!

Här kommer ett nytt recept på lax/öring ;)

Maträtten är ingen jag själv har kommit på. Jag åt den för första gången på Veronas (Bornholm):

Potatismos (på riktig potatis, inte pulver) , gott kryddat spritsas till en oval "form" på en grillplanka med platts till en stor filebit + lite sås på insidan.

Såsen (bara av typen "varm"), kan vara allt från vit dillsås till hummersås, ostsås etc.... ni bestämmer själva.

Häll sås i potatismos-"formen", ca 10 mm tjockt lag och lägg sedan filebiten (en portionsbit) i mitten av formen, upp på såsen och tryck ner fileen lite.

Grilla hela härligheten under grillgallret i ugnen, ca 15-20 min. Kör vittvin till och lite grönsaker typ gurka tomat + extra: sparris och/eller brockoli.

Ganska gott måste jag säga. :D

Tamtam
2010-11-28, 19:52
Det där såg riktigt gott ut!! mvh

Flodström
2010-11-28, 21:55
Jo det är kanongott TAMTAM. Hade vi inte bott så långt ifrån varandra så hade jag inviterat dig på en "test" :D :D :D

BTW, första gången jag lagade den rätten (bilden) så glömde jag att täcka hela plankan med potatismos, d.v.s. ut i kanterna. P.g.a. den fadäsen blev plankorna svidda. Kom i håg att lägga moset ända ut i kanten, nästan på utsidan oxå. Då slipper ni en massa rök i köket och svidda plank hehehe :-?

Team Cjap
2010-11-29, 18:04
Smager super har selv fået det på Verona, hvis man har någle der ikke kan lige fisk,(MEN hvem kan ikke det) kan man bruge en Engskbøf( oksefilet)

Flodström
2010-11-29, 23:19
Ah-ha, OK. kanske med kombinationen bearnaise eller grönpepparsås :rolleyes: