Visa fullständig version : är trolling klassat till sportfiske????
TEAM FEAR NO FISH
2011-01-03, 21:49
är jag dum eller? i så fall på vilket vis?
TEAM FEAR NO FISH
2011-01-03, 22:07
tydligen så är det inte det. ingen som har ett rakt svar om detta
är jag dum eller? i så fall på vilket vis?Ja, trolling är sportfiske. Sportfiske brukar defineras som att fiska med handredskap i rekreationssyfte och inte för ekonomisk vinning (jfr yrkesfiske). Man brukar även lägga in hänsyn till fisk och miljö i definitionen. Om man är tveksam till om det är sportfiske man pysslar men kan man kolla in IGFAs regelverk, det anses vara styrande för hur sportfiske ska bedrivas.
Om du är dum och isåfall på vilket vis vet jag däremot inte. :)
Tumlaren
2011-01-04, 20:03
Ja, det klassas som sportfiske enligt vårat eget förbund Sportfiskarna som också håller SM tävlingar i trollingfiske.
Sedan finns det alltid belackare som ser ner på allt annat fiske än det de själva sysslar med och som kallar trollingfiske för båtsport samt annat trams.
Tumlaren
är jag dum eller? i så fall på vilket vis?
Säger så här, anser du det är roligt och du bedriver det enligt tillgängliga lagar så skit i detta, för som sagt enligt lagen är det tillåtet....
I alla fall på öppna ytor, för min del anser jag det vara sportfiske men vad andra tycker är ointressant så länge det är lagligt bedrivet enligt min åsikt, helt enkelt en smaksak, vissa gillar harrflugfiske vilket säkert är kul men jag lägger hellre min fritid på havet på jakt efter de stora blanka! mvh
Flodström
2011-01-05, 19:27
Har bara samma kommentar som Magic, d.v.s. att trolling per definition (laglig sådan) är en form av sportfiske från båt, men inta alla länder anser det. Norge t.ex har gjort trolling omöjlig utom på några få platser (mjøsa t.ex). men inte på en enda kuststräcka tillåts trolling på det sätts som trolling vanligtvis bedrivs, så då kvarstår frågan (men bara i Norge dock) :shock:
Har bara samma kommentar som Magic, d.v.s. att trolling per definition (laglig sådan) är en form av sportfiske från båt, men inta alla länder anser det. Norge t.ex har gjort trolling omöjlig utom på några få platser (mjøsa t.ex). men inte på en enda kuststräcka tillåts trolling på det sätts som trolling vanligtvis bedrivs, så då kvarstår frågan (men bara i Norge dock) :shock:
Ibland förstår man var Björn Rosengren fick sitt fina uttalande ifrån :mrgreen:;)
Trollinglagarna och lagen som innebär skatt på införsel av hästkrafter känns rätt sjuka :confused:
Flodström
2011-01-05, 19:39
Precis!
Gissa om det var många som protesterade den gången, men sen har jag hört det uttrycket otaliga gånger...................från "Ola Norman" själv :-? :-? :-?
Ibland förstår man var Björn Rosengren fick sitt fina uttalande ifrån :mrgreen:;)
:confused:
Vettefan om jagt hört, påminna oss blattar :-)
Men då ska man oxå första skillnaden mellan norska kustvatten och vår svenska jakt på Östersjölaxar, nog riktigt stor trots allt.....
Fy fan Flodström, bara tanken på att sätta ut fullt uppställ i en norsk fjord gör mej trött, skulle tro du aldrig ens får ut det pga alla hugg!!
Ni har helt andra förutsättningar normalt, letar ni lax vandrande in till älv måste det vara hur lätt som helst även med få spön speciellt om älven ligger långt in i fjorden, vandringsvägarna står ut som feta streck på sjökortet, går inte att missa helt säker sen är det bara en fråga om de hugger eller inte.... därom vet jag intet mvh
Vettefan om jagt hört, påminna oss blattar :-)
http://www.youtube.com/watch?v=hQJLz8xxXg0 :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Hahahahha så otroligt sant.
Flodström
2011-01-05, 20:15
Ja..... är det inte :confused:
Flodström
2011-01-05, 20:24
Men då ska man oxå första skillnaden mellan norska kustvatten och vår svenska jakt på Östersjölaxar, nog riktigt stor trots allt.....
Fy fan Flodström, bara tanken på att sätta ut fullt uppställ i en norsk fjord gör mej trött, skulle tro du aldrig ens får ut det pga alla hugg!!
Ni har helt andra förutsättningar normalt, letar ni lax vandrande in till älv måste det vara hur lätt som helst även med få spön speciellt om älven ligger långt in i fjorden, vandringsvägarna står ut som feta streck på sjökortet, går inte att missa helt säker sen är det bara en fråga om de hugger eller inte.... därom vet jag intet mvh
Nehej du, det är fan inte så enkelt som du tror. det är allt för få lax p g a att koncentrationen av vandringslax är för liten och vi fiskar ju bara på enskillda bestånd, inte som ni i Östersjön, fiske på blandade bestånd med större koncenrtationer. Hade vi kunnat trolla i norska havet på de blandade bestånden av ätande lax så kanske det hade varit nått men det är många bensintankar fulla för att komma dit ut :confused:
Det tas en och annan lax på trolling i Tronheimsfjorden i maj-juni innan det blir för mycket drivande skit i vattnet. I den fjorden är det många älvar som rinner ut. Changsen är dock liten då man bara får trolla med 2 spön :confused: :confused:
Blev fel Flodström jag menade hugg av alla arter i fjorden inte bara lax....tänk att köra igenom makrill/sejstim med allt ute, blir skitfin matfisk men kanske lite jobbigt....
Vandringsvägarna för lax in i horisontellt djupa fjordar torde vara kända, det är väl där "makrillgarnen" står!:rolleyes:
Kan nog bli glest mellan dem däroxå säkert, brukar vara det i älven iaf mvh
Var med på trolling i sjøen i Norge den gangen det var fritt antall stenger. Det var sportsfiske og nærmest en idrett når en kjørte inn i en sei eller makrell stim. Ellers må jeg si at jeg har hatt best resultat de siste åra, og det med lovlig antall stenger. Finn ut hvor de satte laksenøter eller garn tidligere og kjør med brisling fra yta og ned til 40ft. Agnsjekk hver 1/2time.
Det er ikke kommunisme at vi kun får kjøre med to stenger etter laks og ørret i sjøen, det heter forvaltning. Tror ikke de bruker flere stenger under laksetrolling på am vestkyst (usa/canada), og de er ikke sovjetstater. Vi har ellers noen sovjetiske trekk i Norge, men jeg synes ikke dette er noen av dem
Flodström
2011-01-06, 19:36
Det er dock inte antal spön som er det avgörande i en förvaltnings-strategi, men fångstbegränsningar a´la Vänern, d.v.s. att all odlad fisk kan avlivas och all villd fisk skall sättas ut så skonsamt och snabbt som möjligt (här lax och havsöring).
Med en sådan förvaltningsstrategi så skulle det inte ha någon betydelse om man trollade med 2 eller 10 spön, all villd fisk sätts oavsett ut igen...levande ;)
Haha Einar, Digitroll IV ställd på "cycling" mellan 10-40 fot rena mordet antagligen runt "makrellgarnen" mvh beste hilsen!:D
Flodström
2011-01-06, 19:49
Det man skall vara klar över är paradoxen att trolling med 10 spön, eller fler, faktiskt är tillåtet på kusten men inte i de norska sjöarna. Det är bara det att om du tar upp en anadrom laxfisk så är du inte laglig (gäller oxå för oppdrettslaks). Tar du däremot upp en sej, flundra bleka, torsk etc.... så är det helt lagligt.
Så därför skulle man i princip kunna rikta fisket på t.ex sei i dom stråk där man vet att oxå lax vandrar in utan att det får någon som hällst konsekvens.
Skulle man av någon "olycklig" :rolleyes: anledning råka få på en lax så är det ju bara att hiva ut den efter avkrokningen ;)
Ingen i "Naturoppsynet" skulle reagera på det, är vad jag har fått till svar.
Konsekvensen av det här betyder att själva båtsportfisket i marina vatten/på kusten, d.v.s. det rena trollingfisket i havet och i fjordana, fortfarande kan bedrivas på det sätt som alla andra trollare runt om i Scandinavia bedriver det på, typ 10 spön etc..... :-D
Den første begrensning i dorgefiske/trolling etter anadrom laksefisk var maks 3 stenger med 2 agn (sluk med en opphenger) pr stang/line, og planerboard forbud. Var selv oppsyn på den tiden, og reglene ble håndhevet så det var ok å kjøre med 6 stenger/liner med 1 agn pr stang/line. Jeg synes dette var et greit antall agn for en båt i trange fjorder, og sidespredning ordnet vi med sideparavaner, som de også gjør i dansk farevann. Selv kjørte jeg oftest med 2 yellowbirds, 2 dipsy og 2 på dr på den tiden.
Så kom regel med et agn pr person, men maks 2 pr båt. Ble senere endret til bare 2 pr båt. Siden min erfaring er at det oftest er dagens dybde som gjelder, så virker det som det er viktig å finne denne dybden. Gjør som Flodstrøm sier, jeg fisker med flere agn spredd over flere dybder. Får jeg laks eller ørret setter jeg denne tilbake. Da har jeg funnet dagens dybde, og fortsetter med 2 agn rundt den dybde jeg fikk hugget.
Du har rett Flodstrøm i at antallet stenger ikke nødvedigvis bestemmer hvor mange lakser/ørreter som blir drept, men den gangen begrensningene kom var utrykket c & r eller baglimit ukjent i norsk forvaltning. Trollingfiskere ble heller ikke hørt når anadrom laksefisk skulle forvaltes. Målet var og er at laksefisk skal helst fiskes i elvene av betalende fiskere/kunder. Men det er kun en forvaltningsmessig feil med å fiske laks i havet. Fiske i havet vil være på blandede bestand, dvs at vi kan komme til å fiske opp lakser fra svake stammer som burde vært fredet.
Haha Einar, Digitroll IV ställd på "cycling" mellan 10-40 fot rena mordet antagligen runt "makrellgarnen" mvh beste hilsen!:D
Det første trikset jeg lærte av lokale laksedorgere oppe på nordvestlandet, var å dorge rundt stengte laksenøter i helgene. Disse ble stengt hver helg så laksen ikke kunne gå inn i fangstkammeret (har sikkert et annet navn). Men ledegarna ledet laksen utover fra land, og laksen måtte gå utenom det stengte fangskammer. Var vel ikke helt lovlig, da jeg tror vi til tider var litt for tett på faststående redskap. De fleste brukte 2 Hørgårds laksdorger med 2 møresilda pr dorg. Vi var et par fra Mjøsa som var meget moderne med downriggers (bare 1 pr båt) og gule Eagle claw stenger.
Flodström
2011-01-06, 21:53
Grunnen/anledningen till de styvmoderliga regelverket för trolling (båtfiske med spö) kom som en konsekvens av att man från myndigheternas sida hade bestämt att den framtida "oppdretten" skulle ske som en form av sea-ranching
(havbeite/ delayed release)*.
För att skydda dom företag som skulle driva med denna verksamheten var man tvungen till att införa nya föreskrifter och lagændringar ang havsfisket. Att begränsa båtfisket till 2 spön per båt verkade på den tiden ganska rimligt och 2 spön per båt ansågs som att inte hota verksamheten till de företag som önskade etablera sea-ranching.
Hur det blev med sea-ranchingen vet vi numera, det blev intet, men lik förbannat så lever regelverket kvar :-? :confused:
* Lov om anadrome laksefisk og innlandsfisk. (skrift NOU, 1987:2)
* Om lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. (skrift: Ot.prp. nr 29 1991-92)
* Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. (lov av 15 mai 1992 nr 47)
Flodström
2011-01-06, 22:00
Det første trikset jeg lærte av lokale laksedorgere oppe på nordvestlandet, var å dorge rundt stengte laksenøter i helgene. Disse ble stengt hver helg så laksen ikke kunne gå inn i fangstkammeret (har sikkert et annet navn). Men ledegarna ledet laksen utover fra land, og laksen måtte gå utenom det stengte fangskammer. Var vel ikke helt lovlig, da jeg tror vi til tider var litt for tett på faststående redskap. De fleste brukte 2 Hørgårds laksdorger med 2 møresilda pr dorg. Vi var et par fra Mjøsa som var meget moderne med downriggers (bare 1 pr båt) og gule Eagle claw stenger.
Hehehe, husker dei knallgule Eagle Claw stengene. :rolleyes:
Ja det var ju känt var laxen vandrade bland de som drev med kilenot och krokgarns-fiske. Man hade alltid en changs om man viste var i fjordarna dom var placerade.
Inte lika lätt att hitta invandringsvägarna i dag då de flesta av kilnotfiskarna har slagit igen butiken och krokgarnsfisket är sedan länge oladligt, lyckligtvis :twisted:
Jeg glømte sea-ranchingen, men holder fortsatt en knapp på at de helst vil ha laksen opp i elvene til betalende kunder. Kan også ha noe å si at få politikere og samfunnstopper er trollingfiskere, men jeg vet om flere som fisker laks med flue.
De gule Eagle Clawene hadde rygg som kokt spagetti, men det er tatt mange og større lakser enn jeg har tatt, på dom.
Flodström
2011-01-06, 22:37
Jeg glømte sea-ranchingen, men holder fortsatt en knapp på at de helst vil ha laksen opp i elvene til betalende kunder. Kan også ha noe å si at få politikere og samfunnstopper er trollingfiskere, men jeg vet om flere som fisker laks med flue.
De gule Eagle Clawene hadde rygg som kokt spagetti, men det er tatt mange og større lakser enn jeg har tatt, på dom.
Njaa,,,,, sea-ranchingen skulle drives m.h.a. av klekkerier og smoltfarmer.
Det skulle settes ut oppdrettet laksesmolt i elvemunninger og 1-2-3 år etter så ville man eksklusivt fange den tilbakevandrande oppdrettede laksen.
Dette meinte man fra myndighetenes side var fremtiden for moderne oppdrett :-?
Villfisken skulle kun brukes som genbank og stamfiske, og selvføgelig til elvefisket.
Her var man en god del føre-var med at det kunn skulle brukes stedegne stammer av laks frå elvene. Dette hadde medført 0-innblandning av fremmede gener i stammane og problemet som er i dag med rømt oppdrett hadde ikke eksistert :twisted:
Haha Einar, elveeiger sitter i topp på kommune, og sikkert er toppolitiker i Stortinget fluefiskere med redan betalde vald!
Haha absolut beste hilsen!
Flodström
2011-01-07, 20:41
Haha Einar, elveeiger sitter i topp på kommune, og sikkert er toppolitiker i Stortinget fluefiskere med redan betalde vald!
Haha absolut beste hilsen!
Helt fel TAMTAM. Det är (som känt), politikerna i Stortinget(=Rikstan) som sitter med alla oppdretts-aktier. Trodde du viste det vid det här laget. Ta bara fiskeriministern som exempel (Lisbeth Berg-Hansen), en av de största aktieägarna i oppdretts-näringen......... Men även fiskeridepartementet och Havsforskningsinstitutets politiska ledare sitter med intressen i näringen. Snacka om jävigaIinnhabila personer och som naturligtvis har överskridit gränsen för korruption enl. de flesta här. :twisted:
Ikke helt feil Flodstrøm! Ok at fiskerimininster og havforskningsinstitutet er innhabile og i lomma på oppdrettnæringen. Kongen, Rieber Moen og toppene i Norges Jeger og Fisk (norges største forbund) er alle lakse fluefiskere.
Flodström
2011-01-07, 22:53
Heheh, joda, har fått det med mig 67n. Men dei har ikke ("lenger") så stor innflydelse i politikken på Stortinget som eigarane av oppdrettsaktier :-(
Vi får ikke et oppgjør i Norge før det ikke finnes vilde lakser igjen, som de nevnte topper kan fiske med flue. Da kan vi være etterpåkloke, som er den eneste eksakte norske videnskap. Jeg må nevne at jeg selv har vært like "syk" elvefisker etter laks, som jeg i dag er trollingfisker.
Som dyslektiker skriver jeg ikke noe bedre med økende promille. Nå drar jeg over til naboen og gjør det jeg er best til "drikke god rødvin"
Flodström
2011-01-07, 23:22
Go helg da 67n :lol:
Vi får ikke et oppgjør i Norge før det ikke finnes vilde lakser igjen, som de nevnte topper kan fiske med flue. Da kan vi være etterpåkloke, som er den eneste eksakte norske videnskap. Jeg må nevne at jeg selv har vært like "syk" elvefisker etter laks, som jeg i dag er trollingfisker.
Som dyslektiker skriver jeg ikke noe bedre med økende promille. Nå drar jeg over til naboen og gjør det jeg er best til "drikke god rødvin"
Haha Einar denne är best! mvh beste hilsen! håpe rödvinet ver godt!
Borde inte vattenslippapper funka till sånt där? Det finns ju väldigt finkorniga såna...
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.