Visa fullständig version : Har du kommit igång med trollingen?
Och hur många gånger har ni varit ute och hur mycket fisk har detta gett?
/Kjelle
Vid min ramp har jag 30 cm kärnis fortfarande, men jag har letat efter luckor på andra sidan ön och det finns hopp. Men först sportfiskemässan!
Min båt står just nu insnöad i Vetlanda :evil: så premiären blir nästa vecka nån gång.
Jag drar till Hästholmen imorgon. trolling i dagarna tre.
Vid min ramp har jag 30 cm kärnis fortfarande, men jag har letat efter luckor på andra sidan ön och det finns hopp. Men först sportfiskemässan!
MM ok, då får du i uppgift att rapportera från mässan till alla oss som inte fick möjligheten i år.
Lite bilder och txt.
ok?
/Kjelle
Flodström
2009-03-29, 01:56
Här i Hardangerfjorden har krokusen snart blommat färdigt. Vattentempen är runt 5°C och vi har varit ute ett par-tre gånger. Men just nu står båten på land. I dag fick den ett nytt lager med bottenfärg pårollad. Oljebyte och anodbyte på motorn kvarstår. Sjösätter någon gång kommande vecka och då börjar satsningen på flundran. Annars har vi fått otroligt lite med jysst fisk i år i förhållande till genomsnittet. Vette fasen varför?
Skall bli intressant att testa Gulps 6" Bait Swimmers (Saltwater: "Herring") här i fjorden.
Trollingen börjar kommande helg och vi håller på tills båten blir såld (skall byta båt). Blir den såld så vet jag faktiskt inte när vi kommer i gång igen?
Jag har tyvärr inga bilder men mässan var mycket välbesökt på lördagen och folk fick gå kilometervis pga dels taskig planering av parkeringar för att dessa inte är klara, men också att hela området är mer eller mindre en arbetsplats. Det var, när man väl kommit in nästan så att man slapp gå själv, bara lyfta in landningstället och flyta med :)
Men visst fanns det mycket att titta på, klämma på och roliga människor med vardera specialiteter. Ännu roligare var det med alla dessa ungdomar som gick omkring (sprang nästan?) för att hitta än det ena än det andra mer specialicerade spöt eller rullen efter det andra och flugspön och nya drag kunde testas i flera bassänger om vart annat. Det jag kunde sakna var fler trollingbåtar med fler och annorlunda lösningar. Visst fanns det en handfull såna där, men fick man med hälften av de innovationer som kan skönjas vid starten av en stor trollingtävling hade de kanske fått boka en egen hall för enbart trolling viket inte går på det begränsade utrymmet.
Jag tyckte nästan det blev litet, trots alla dessa kvadrat, men det kan bero på anstormningen av mycket människor och att vissa av dem kräver så mycket plats.
Handlare fanns också på plats, men det var långt ifrån alla och jag saknade bl.a Regal som ju är trollinginriktade osv.
Kul och bra mässa som går att göra både större och bättre och med tanke på hur många som var där finns det hopp att de tagit till sig detta till nästa år.
Kris eller inte, fiska ska vi i alla fall.
drittling
2009-03-29, 18:08
Håller med föregående talare! Parkeringssituationen var ett skämt 150 meter kö till P-automaten. Mycket mäniskor, Många utställare på liten yta. Själv hade jag föredragit Älsjömässan.
Båten ligger fortfarande på trailern å väntar på några lager epoxy i botten. sen blir det en massa skruvande...
Kommer väl ut lagom till att gäddorna börjar ta ute på vänern...
Har gjort en riktig runda utanför Karlskrona, gick dåligt... tom balja...
Hoppas laxarna börjar dra sej uppåt snart nu. Sydkustfisket har varit strålande nu så nu måste vi snart få ta del av silvret.
Nu har jag också kört ett par kortare svängar i det närmaste området för att screena av vad som rör sig under ytan men det var svåert att få något att riktigt visa sig. Ett antal bra ståndställen har vi dragit över ett antal varv och på slutet blev jag nästan desperat för att få åtminstone något i båten, så gädd- och abborrdragen åkte fram i hopp om grövre borre och gös, men tji fick man.
Kallt i vattnet, nordanvindar närapå och tjatande kärringar i båten som ska hålla på med frukt, mackor, kaffe och "fel håll, vi solar här" fick mig att till slut ge upp och inse "bompass"...
Grrr...
Tur att bullarna var goda i alla fall.
Har kört ett par dagar från Kårehamn, Öland men det har varit helt dött.
Provar igen lite senare när vandrarna stryker förbi Öland.
/Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.