Visa fullständig version : scotty 2116hp vs cannon digi troll 10ts
hansi_199
2011-01-06, 20:33
skal kjøpe nye rigger etter at mine gamle nå er solgt..
har tenkt på scotty 2116hp.. men åssen er digi troll 10ts i forhold?
Flodström
2011-01-06, 22:21
Tja, fjerner du all elektronik + at hvis du også fjerner muligheten till att senke ned dyploddet med motoren på Cannonriggen så får du en Scottyrigg :grin:
Det er mye elektronikk i Cannonriggen til en masse cool ting, bare hør med TAMTAM hehe ;)
Scottyriggen er dog meget enkelt oppbygget og har meget stor opptrekkhastighet. Den er en rigg som sjelden går i stykker grunnet ingen elektronikk og den er også kraftigt bygget for å holde lenge.
Cannonriggen er også kraftigt bygget og dei båda tar opp til 9 kg lodd (20 lb)
Sen er spørsmålet, hva legger du vekt på ved kjøp av nye dyprigger, pris eller funksjoner-finesser :rolleyes:
hansi_199
2011-01-06, 22:40
nå blir jo fiske i mjøsa. vanarn. østersjøen og mindre vann.. fiske etter laks og ørret..
har hatt scotty rigger og er veldig fornøyd. men skal kjøpe nye og bestiller fra statene.. og står nå med pengene og er egentlig samme om jeg tar cannon eller scotty.. men vil ha noe det er minst problem med og ganske greit og bruke.. så tenker mere på scotty selv. men hva hadde dere valgt?
Har ikke hatt digitroll, men masse andre manuelle og elrigger fra Cannon.
Har hatt en del problemer med disse.
Noen har fungert bra også.
Scotty, har vel egentlig ikke hatt problemer med disse i det hele tatt.
Fikk to nye wire en gang fordi mine rustet alt for fort.
Har hatt mellom 20 og 30 Scotty Elrigger.
Kommer pr idag IKKE gå fra Scotty til noe annet merke.
Men smaken är som arzlet, delad itu :-) höhöhö
Scotty ville vært mitt valg. De er stygge (også de nye), men virker hver gang. Kjelle er ikke noe sannhetsvitne. Han bytter så ofte at ikke noe rekker å bli slitt. Må ha vært utrolig dårlig legering i de wirene som rakk å ruste, om han ikke var en tur nedom dødehavet. Har åpnet et par gamle Cannon el-rigger som har vært i saltvann, og det er ikke noe pent syn (mye grønt pulver). Har aldri hørt noen som har mistet Scottyrigger under transport, men det er snart et rev utenfor simris som vil få navnet Cannongrunna.
hansi_199
2011-01-06, 23:23
da er det bare og forsette med scotty.. vært veldig fornøyd hittil så kjører på med scotty 2116 da..:-)
Fest de godt og bytt terminatorer ofte. En Scotty HP uten mjukstart må nappe voldsomt når den starter! Synes de gamle 1116 er voldsomme i starten når vi kjører 15# eller 20# lodd i Østersjøen, og den nye er high power. Jeg ser at gutta som kjører med tunge lodd, mister mange med Scotty elrigger.
Kjelle er ikke noe sannhetsvitne. Han bytter så ofte at ikke noe rekker å bli slitt. Må ha vært utrolig dårlig legering i de wirene som rakk å ruste, om han ikke var en tur nedom dødehavet.
Sant så sant :-) Wirene rustet opp på noen få måneder.
Men det var ikke noe problem, Fikk ner nye wire direkte.
Vet det kan gå fort med dårlige wirer. Min første dr var en Walker, og wiren ble ødelagt etter en helg utenfor Sunndaløra.
Haha det var jävlig fort.
Hei,
Jeg har kjørt med MAG10 fra 1992 til 2006. Den ene av disse er fortsatt i bruk av Thon. Den andre ligger på 25m utenfor Grimstad pga. at jeg glemte å skru til festeskruen. Jeg har fisket mange tusen timer både ferskvann og saltvann. Også ramsalt atlanterhavs vatn. Ikke en feil. Det ensete som er byttet er gummihetta på opp/ned knappen.
Har nå 3 Digi-troll IV og en Marlin EL. Kan ikke få fullrost de. De går også like fort som de nye Scotty, uten at jeg mener det betyr noe.
Har også fisket en 2-300 timer med Scotty, og har ingenting å utsette på de, men liker helt klart Digi-troll best.
Bra med litt positiv Cannon feedback, så ikke vi Scotty freaksen tar over :-)
Flodström
2011-01-07, 01:02
Kjørde mine Scottyrigger mest i Hardangerfjorden. 35‰ salthalt (marin miljø) og dei wirene hadde ikke en rustflekk :D Meget god kvalitet. Men wirene var i korteste laget, "kunn" 250 fot...................
PS. mjukstart er på gang, hehe. DS.
Flodström
2011-01-07, 01:08
Hei,
Jeg har kjørt med MAG10 fra 1992 til 2006. Den ene av disse er fortsatt i bruk av Thon. Den andre ligger på 25m utenfor Grimstad pga. at jeg glemte å skru til festeskruen. Jeg har fisket mange tusen timer både ferskvann og saltvann. Også ramsalt atlanterhavs vatn. Ikke en feil. Det ensete som er byttet er gummihetta på opp/ned knappen.
Har nå 3 Digi-troll IV og en Marlin EL. Kan ikke få fullrost de. De går også like fort som de nye Scotty, uten at jeg mener det betyr noe.
Har også fisket en 2-300 timer med Scotty, og har ingenting å utsette på de, men liker helt klart Digi-troll best.
Ja kjekt med litt positiv tilbakemelding vedr Mag 10 og digitroll :rolleyes:
Jag har for tillfellet to B.J. Brute som ikke er testet ut enn.
Kanskje jeg skall kjøyre en runde med Cannon etter att B.J. er testet skikkelig ut. :rolleyes:
Är du förnöjt med Scotty kjöp dem, en Cannon 10TS tillför inte mye nog bara höjre pris, alla dina borrhål passar direkt. (tror jag)
Note kommer helt nya Cannon 2011, men vet inget om dem, säkert bättre än tidigare iaf och till höjre pris. lycka till
Walker riggar är gjorda för ferskvann, tillverkas runt great lakes, inget för Norges fjordar.
Scotty däremot kommer från BC Canada dvs de är gjorda för precis samma sak som edra fjordar.
Cannon är oxå för saltvann, gillar man digitrollens finesser och vill ha dem/betala för dem är de ett givet val men inte annars, går nog lika bra med Scotty
Flodström
2011-01-07, 21:02
Är du förnöjt med Scotty kjöp dem, en Cannon 10TS tillför inte mye nog bara höjre pris, alla dina borrhål passar direkt. (tror jag)
Note kommer helt nya Cannon 2011, men vet inget om dem, säkert bättre än tidigare iaf och till höjre pris. lycka till
Har du någon mer information om det du säger här TAMTAM? Kul att få med sig lite nyheter även om dom inte kommit på marknaden än. :rolleyes:
hansi_199
2011-01-07, 21:18
ja kjønner.. di riggene jeg har nå blie festet sånn som dette.
men åssen er denne scottu fiber wiren da? i forhold til vanlig stål wire=
1849
Har du någon mer information om det du säger här TAMTAM? Kul att få med sig lite nyheter även om dom inte kommit på marknaden än. :rolleyes:
De nye Digi-troll 5 och 10 kom på markanaden i oktober/november 2010. De er vesentlig billigere enn Digi-troll IV. 10'ern er 3-400,-US$ billigere. DT5 er halv pris av DT IV. (750,- USD)
Digi-troll IV och 10 har innebygd mykstart/stopp som virker veldig mykt. De har ochså black box och cycling. DT IV har 2 forhåndprogrammerade dyp 2 tasetrykk och riggen går til det dypet du vil. DT 10 har 5 forhåndsvalgte dyp.
Usikker på hva DT 5 har. Tror ikke den har "black box" och cycling.
Mer info finnes her:http://store.cannondownriggers.com/category/324529/Electric_Downriggershttp://store.cannondownriggers.com/category/324529/Electric_Downriggers
Flodström
2011-01-07, 22:13
ja kjønner.. di riggene jeg har nå blie festet sånn som dette.
men åssen er denne scottu fiber wiren da? i forhold til vanlig stål wire=
http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45393/112392_s.jpg
Ser du har festet riggene litt utenfor pidestallet som trollingbaren er festet på. Kan bli svajigt hvis ikke materialet er stumt/hardt nok. Ellers ser det bra ut.
Den flettede fiber-wiren sies å lage mindre lyder men jeg har ikke prøvd den.
Trur det blir meir "gynging" med den på større dybder enn med stålwire :rolleyes:
Trur også den er meir utsatt for skader av kvasse gjenstander sammenlignet med stålwiren, men dette er kun en"synsing" fra meg. ;)
Flodström
2011-01-07, 22:17
De nye Digi-troll 5 och 10 kom på markanaden i oktober/november 2010. De er vesentlig billigere enn Digi-troll IV. 10'ern er 3-400,-US$ billigere. DT5 er halv pris av DT IV. (750,- USD)
Digi-troll IV och 10 har innebygd mykstart/stopp som virker veldig mykt. De har ochså black box och cycling. DT IV har 2 forhåndprogrammerade dyp 2 tasetrykk och riggen går til det dypet du vil. DT 10 har 5 forhåndsvalgte dyp.
Usikker på hva DT 5 har. Tror ikke den har "black box" och cycling.
Takk Anders. Hmm har sett dette. Det jeg trudde TAMTAM meint var att det kommer fleire nyheter i 2011 som ikke enn har kommet på markedet? Men hvis han meinte disse så har jeg alle reden sjekket dette opp. :cool:
hansi_199
2011-01-07, 22:35
har kjørt med 9kg lodd og ingen bevegelser.. det er laget i 1cm jern den trolling baren med 2x4" plank. inni. og er festen med 10mm bolter.. og 8 mm på rigg. er så dødt det bare får blitt.. har vært borti andre trolling barer som gynger og det er håpløst,
Mitt råd er å ikke bruke tyngre lodd enn du trenger til det fiske du driver med. Unødig slitasje å kjøre med 15-20# under fiske på de sjøer hvor en ikke skal dypere enn 15-20meter. Holder med 10# på sjøer som Mjøsa og Vänern.
Flodström
2011-01-07, 23:19
har kjørt med 9kg lodd og ingen bevegelser.. det er laget i 1cm jern den trolling baren med 2x4" plank. inni. og er festen med 10mm bolter.. og 8 mm på rigg. er så dødt det bare får blitt.. har vært borti andre trolling barer som gynger og det er håpløst,
Enig i att det ikke er noen "höjdare" med "gyngende" rigger, hehehe. Låter som din konstruksjon er meget solid og bra.
Mitt råd er å ikke bruke tyngre lodd enn du trenger til det fiske du driver med. Unødig slitasje å kjøre med 15-20# under fiske på de sjøer hvor en ikke skal dypere enn 15-20meter. Holder med 10# på sjøer som Mjøsa og Vänern.
Jeg f.eks. bruker 8,5-9,1 kg (18,7-20 lb) kg lodd her i Hardangerfjorden kun i tillfeller da jeg fisker dypere enn ca 100-125 fot. Ellers bruker jeg 6,5-6,8 kg lodd standard (14,3-15 lb) til i stort sett allt annet fiske grunnere enn dette. ;)
Men, har dog lodd på 4,5-5,5 kg (10-12,1 lb) som brukes i tillfeller under et meget grunt riggfiske (typ 5-7 m, 15-21 fot) :rolleyes:
hansi_199
2011-01-08, 00:19
det jeg har gjort var at jeg kjøpte meg 3 og 5 kg vekter når jeg begynte meg ordentlig trolling fiske. men jeg syntes dem ble så langt bakk over når jeg fikk dem lenger ned en 5 meter... derfor bruker jeg 7kg mest da får jeg rettere linje på viren,, og tenkte da at når det sto 17fot på riggen så ligger jeg på ca 5meter?
får det blir jo litt grunndere vis viren står en del bakk over vel?
men gleder meg veldig til disse nye riggene? litt annet en 1114 får jeg håpe.
men trenger forsatt et lcx skjerm..:-) eller globalmmap 9200.-)
Jeg har brukt 10# som enhetslodd på mjøsa, rans og vänern. Det kan se ut som om du har et stort etterslep med små lodd, men vinkel på wire er ikke linær fra overflate ned til lodd. Wiren ned til lodd beskriver en parabel om jeg husker matten riktig. Med 10# lodd tar jeg bunnen med 22meter ute på 19-20meters dyp i 2kn.
Flodström
2011-01-08, 14:14
det jeg har gjort var at jeg kjøpte meg 3 og 5 kg vekter når jeg begynte meg ordentlig trolling fiske. men jeg syntes dem ble så langt bakk over når jeg fikk dem lenger ned en 5 meter... derfor bruker jeg 7kg mest da får jeg rettere linje på viren,, og tenkte da at når det sto 17fot på riggen så ligger jeg på ca 5meter?
men gleder meg veldig til disse nye riggene? litt annet en 1114 får jeg håpe.
Det er vell ikke den store forskjellen på 2116 og 1114 meir en at det er lenger bom (60" mot 30") og litt hurtigere opptrekk på 2116 :-D
Flodström
2011-01-08, 14:19
Det er riktig at hvis du har lenger etterslep bak båten, ju meir feil viser dybdemåleren på riggene. En loddrett wire holder dybden eksakt og det bør en tenke på da man kører med for lette lodd.
At wiren beskriver en parabel ner mot loddet er dog ikke sikkert. Det er bl.a. avhengig av hvilken del som har størst vannmotstand. har du f.eks. et 4 kg lodd på si, 15m, og kun enn stakkerklemme en meter ovan loddet med flasher og beite/skjei/wobbler så er wiren nok så rak........ bakover skulle jeg tru. Dog ikke hvis du har en stang til stakket på si, 7 m, da trur jeg wiren beskriver en vinkel meir enn en parabel.
Men, uansett (parabel(vinkel etc) så betyr dette at en ikke har koll på dybdene og spesiellt vanskelig blir det hvis man ønsker å treffe en termoklin, der man ønsker å fiske strakst ovan og under dette skjiktet. Kan bli meget vanskelig med ett allt for lett lodd og dessutom så forsvinner også loddet lett fra skærmen på ekkoloddet (loddet kommer utenfor svingerens rekkevidde):rolleyes:
Helt rätt Einar enligt min åsikt, håller du normal trollingfart med normal stålwire på riggen och går 80-100 fot dra av 10% på ett 5kilos lod vad gäller djupet.
Använd aldrig onödigt tunga lod, detta sliter bara i onödan på dina grejor wire osv.
Dessutom tror jag att ett visst "blowback" som man får med ett lättare lod gör att betena rör sej mer oregelbundet dvs rör sej mer fram och tillbaka i vattnet jämfört med tyngre lod, enligt min åsikt bättre men att det skulle vara sanningen törs jag inte svära på, bara vad jag tror!
hansi_199
2011-01-08, 19:05
da skal jeg bestille meg noen lettere lodd tror jeg snart har 15stk av dem:-P da 6 av dem er shark:-P
noen som syntes disse shark loddene funker da`? syntes dem kun funker i norge vis jeg har lakert dem svarte..
Flodström
2011-01-08, 21:38
da skal jeg bestille meg noen lettere lodd tror jeg snart har 15stk av dem:-P da 6 av dem er shark:-P
noen som syntes disse shark loddene funker da`? syntes dem kun funker i norge vis jeg har lakert dem svarte..
Tja, vi kjørde med Sharklodd (blå 20 lb) da vi ble en av dei top-ten båtarna (#9) på TMB i 2009, hvis ikke det var kjent? ;)
Annars er dette teamet kjent for å bruke Shark-loddene til store vinster :rolleyes:
http://www.teamextreme.se/index.htm
Svarta lodd har jeg også stor tru på. Har difor selv skaffet Sharks svarte "Stealth" lodd i to vektklasser. :rolleyes:
Cannon absolut! Har mag 10 or med nya kontakten har icke strulat en gång och gör dom det byter jag ut kontakterna mot något annat. Snabbare och snyggare än scotty. Men det är inge fel på scotty häller, fiskat med båda men vi föll för cannon!
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.