Visa fullständig version : Tänker ditt team byta båt under sesongen 2009?
Svara på, vad har ni nu och vad tänker ni byta upp er till?
Scorpio540 med inbyggd bracket .Skulle jag byta så blev det antingen en Anytec622 eller en Alukin i samma storlek
Röstade nej men nu har man sålt båten.... Hmmm..
Letar för fullt men ska samtidigt försöka sälja min andra båt med jättetrollingmast. (segelbåt)
Sen får det bli en lite riktigare båt hoppas jag. Bara man hittar ett bra objekt med fin motor eller båt utan motor till bra pris.
Är lite kluven mellan HT, WA eller Förcabin.....
Gillar stuket på de amerikanska båtarna typ proline och trophy men det sitter ofta väldigt fel motorer på dom tyvärr.
Flodström
2009-09-05, 01:54
Har börjat med mitt projekt, d.v.s. att sälja gamla båten var första steg. En TG-7200 (finsk mittkabinbåt på 7,2m)
När affären är avklarad nu i slutet av sep. så blir det resa till Karlstad för ett snack med Peter på Beason om en något bantad 22 Cabin. Här på Vestlandet behövs kabin på båten bara så ni vet, hehe :D
Har börjat med mitt projekt, d.v.s. att sälja gamla båten var första steg. En TG-7200 (finsk mittkabinbåt på 7,2m)
När affären är avklarad nu i slutet av sep. så blir det resa till Karlstad för ett snack med Peter på Beason om en något bantad 22 Cabin. Här på Vestlandet behövs kabin på båten bara så ni vet, hehe :D
Tycker du ska köpa en sån här: Albemarle 24 (http://se.yachtworld.com/baatar/1988/Albemarle-24-Express-2077309/country.usa) och sätta i en Volvo Penta D6 så finns det ingen annan 24 fotare som klår dej, sen behövs väl bara en Cheva Blazer som dragbil med. :D
Men det blir nog fint med en Beason 22 GI oxå, bara du lovar att hålla oss uppdaterade så!
Här är en båt jag själv var mycket sugen på, men prisnivån samt vikt etcetera sjorde att den blev oaktuell.
http://www.thehulltruth.com/boats-sale/165314-1997-pursuit-2800-offshore-w-twin-yanmar-diesels-sold.html
Twin yanmar dieslar i mycket porrigt bra skick.
Älskar designen på båtskrovet.
Hehe den var ju lite cool ja... Finns ju så otroligt mycket häftiga trollingbåtar borta på andra sidan pölen. Din Cobia är ju oxå rätt ok ;-)
tackar :-), jorå jänkarna har massa feta båtar till rätt OK pris.
Den skutan var inte dum Kjelle
Vill ha vill ha:p
Innan hade vi en trolling utrustad ht-båt Ömo 495 med 50hk evinrude 4takt.
Nya fiskekompisen: ett litet lyft uppåt=)
Silver Eagle 630 cc-05 med framflyttad pulpet
Suzuki DF 140hk-05
Lowrance LCX 110
2st cannon unitroll med 3st spöhållare
Biosmast
20 st spöhållare
ugly stik gold tiger 7ft.
daiwa 47 lca & ambassadeur 7000 lc syncro
m.m.m.m.
Går som en dröm i sjön
Mycket trevlig trollingleksak.
Grattis.
Innan hade vi en trolling utrustad ht-båt Ömo 495 med 50hk evinrude 4takt.
Nya fiskekompisen: ett litet lyft uppåt=)
Silver Eagle 630 cc-05 med framflyttad pulpet
Suzuki DF 140hk-05
Lowrance LCX 110
2st cannon unitroll med 3st spöhållare
Biosmast
20 st spöhållare
ugly stik gold tiger 7ft.
daiwa 47 lca & ambassadeur 7000 lc syncro
m.m.m.m.
Går som en dröm i sjön
hkarjala
2009-09-14, 00:40
Har en Micore 550 gt nu som ska säljas! Har en galeon 630 wa på G.
E de nån här som har en galeon 630 wa?
Admin:
Harry, jag kopierade din fråga och skapade ett nytt inlägg.
Större möjlighet att du får svar på frågan.
Nytt inlägg hittar du här:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=535
Mvh
Kjelle
Nu har ny båt införskaffats.
Valet blev tillslut en Ryds 600 BF med en honda 90 på aktern.
plotter, ekolod, autopilot och övrig trollingutrustning sitter på.
Så nu ska bara tid finnas så får vi se hur det går denna hösten.
Lite skillnad mot min gamle bella 475r är det iaf i sjön...:p
Har harvat runt med min Ryds 580 BigFish i 16 år men den får hänga med ett tag till...:D
Team Cloud 9
2009-10-03, 19:29
Hejsan
Röstade kanske!!!
Bara man hittar ett bra båt typ Beason,Bayliner eller Campion!!!
MvH Lars
team gbg
2009-11-22, 16:41
köpt en galion 700 offshore med en 225 på nu ska den utrustas och fiskas in bara
Fiskarn0383
2009-12-21, 20:41
Gjorde mig av med min ryds 580 bigfish i somras och köpte en örnvik 530 ht istället.
Gjorde mig av med min ryds 580 bigfish i somras och köpte en örnvik 530 ht istället.
Hej o välkommen till forumet Anders!
Nöjd med Örnviken?
Du får gärna lägga upp lite riggningsbilder i bilddelen för "Bilder trollingbåt"
Hojta till om det är nåt du undrar över eller behöver hjälp med.
/Kjelle
Hej o välkommen till forumet Anders!
Nöjd med Örnviken?
Du får gärna lägga upp lite riggningsbilder i bilddelen för "Bilder trollingbåt"
Hojta till om det är nåt du undrar över eller behöver hjälp med.
/Kjelle
Hm, är mer intresserad av bilder på den gamla båten...;)
Mannen73
2009-12-21, 22:48
Köpte min första båt nu i september. En Örnvik Pilothouse 580 med en Mercury 100 hk fyrtakt.En del jobb kvar innan den är "trollingbar". Ska bli kul när allt är klart.
Köpte min första båt nu i september. En Örnvik Pilothouse 580 med en Mercury 100 hk fyrtakt.En del jobb kvar innan den är "trollingbar". Ska bli kul när allt är klart.
Kul Grattis med första båten, hoppas det kommer hamna många feta laxar i den.
Bilder på båt vore trevligt.
Mannen73
2009-12-21, 23:00
Bilder kommer framöver. Båten är inställd just nu.
mwikstrom
2009-12-22, 14:56
Bilder kommer framöver. Båten är inställd just nu.
Du har väl satt på paravanmast o vässat krokarna för den 26:e är de ju träff vid laxhall,ser ut att bli en kall tillställning:)börjar bli mer och mer avis på alla trollinghårdingar som kör med stora hytter och 25grader i hytten
Mannen73
2009-12-22, 15:45
Ingen mast än. Får söka anställning på annan båt denna gången också. Sol och blåst som det ser ut just nu. Hoppas det ändrar sig med blåsten. Jo det blir skönt med varm hytt framöver, speciellt när man ser er andra frysa arslet av er : )
Flodström
2009-12-22, 17:51
Men det blir nog fint med en Beason 22 GI oxå, bara du lovar att hålla oss uppdaterade så!
Uppdatering :D
Dollarn har tyvärr gått upp ganska kraftigt (trodde den skulle fortsätta sjunka :( ) och förtjänsten på ett USA-kjöp har nu minskat betydligt. Dessutom så har den Svenska kronan sjunkit bytydligt på senare tid. Blev alltså en Honda BF-150 från Marin&Fritid, Örebro (fick ett kanonpris vilket gjorde att jag valde dem) och båten, 22´Cabin, börjar Peter bygga på nu dom närmaste dagarna.
Då har jag oxå full garranti på motorn (vilket inte var fallet med ett USA-köp). M&F monterar oxå motorn till halva det Norska priset så det blir ett montage där oxå. Har själv lite svårt att bolla med 220 kg motor här hemma ;-)
Team Helsingborg
2009-12-22, 19:24
Någon ny båt blir det inte i år heller, gamla utmärkta Ryds 600 BF får hänga kvar ett tag till. Däremot sitter det en sprillans Suzuki 115 df på aktern. Alla gamla Daiwa rullar är utbytta. Nu ska bara vädret bli bättre så att man kan sjösätta i Simris.
Funderar på att byta, lösa planer men kanske kanske.
Någon här som evt behöver min nuvarande båt utan motorer och elektronik så är det bara till att skicka ett PM.
Flodström
2010-01-12, 18:04
Någon ny båt blir det inte i år heller, gamla utmärkta Ryds 600 BF får hänga kvar ett tag till. Däremot sitter det en sprillans Suzuki 115 df på aktern. Alla gamla Daiwa rullar är utbytta. Nu ska bara vädret bli bättre så att man kan sjösätta i Simris.
Har själv varit nära att köpa en likadan som din Big Fish. den jag tänkte på hade en Honda 130 i aktern och i övrigt kanonfin båt. Tyvärr så kunde inte övriga familjen tänka sig en båt utan kabin :confused:
Men en fin fiskemaskin är det i alla fall.
Funderar på att byta, lösa planer men kanske kanske.
Någon här som evt behöver min nuvarande båt utan motorer och elektronik så är det bara till att skicka ett PM.
:o Va nu? Vad tenker du isf byta till Kjelle?
:o Va nu? Vad tenker du isf byta till Kjelle?
Har inte helt bestämt mig, just nu är det bara vilda planer...
Kanske ni har förslag, mina kriterier är:
Bred, så nära 2,6 meter bred som möjligt.
Stort öppet akterdack.
Styrhus, gärna med stängbar dörr
Får gärna vara så jag eventuellt kan använda mina Suzuki motorer.
Familj-vänlig båt med övernattningsplatser för iaf tre stycken.
Sjöstärk värre
Möjlig att traila
min 7 meter lång, gärna 8 meter.
Höga fribord
en utomordentlig laxmagnet givetvis.....
lilleric
2010-01-13, 04:13
Kolla www.parkerboats.net finns fina där med dubbelmontage;) Själv tycker jag buster awc e fräck:mrgreen:
Stort öppet akterdack.
Sjöstärk värre
Möjlig att traila
Höga fribord
Flodström
2010-01-13, 14:35
Stort öppet akterdack.
Sjöstärk värre
Möjlig att traila
Höga fribord
Självklart måste det bli en Beason "familycruiser".
"Sjöstärk värre", ja det är den utan tvekan, en av de bästa i sitt slag. Har sett den på Vänern. En kanonbåt och den byggs av Peter i Karlstad. Du kan specifisera det mesta av det du önskar installera eller lösningar du önskar. Perfekt för två motorer, är specad till max 350 hk.
Peter är flexibel. Ide att kolla upp........ ;)
Kolla www.parkerboats.net finns fina där med dubbelmontage;) Själv tycker jag buster awc e fräck:mrgreen:
Tack Eric, har kollat dessa båtar tidigare o tycker om vad jag sett.
/Kjelle
Självklart måste det bli en Beason "familycruiser".
"Sjöstärk värre", ja det är den utan tvekan, en av de bästa i sitt slag. Har sett den på Vänern. En kanonbåt och den byggs av Peter i Karlstad. Du kan specifisera det mesta av det du önskar installera eller lösningar du önskar. Perfekt för två motorer, är specad till max 350 hk.
Peter är flexibel. Ide att kolla upp........ ;)
Mm det är en av båtarna som står överst på listan, har även kollat lite på Doningers båtar. Dessa två är nog mina "faves at the mo".
Family cruisern skulle jag vilja ha med längre akterdäck, och sen en badplattform ala USA båtar med dubbalmontage på plattformen.
/Kjelle
Flodström
2010-01-14, 02:29
Tror det är badplattform på de modellerna från Beason
Doninger finns inte, konkurs för ett par år sedan, var oxå en drömbåt för mig.....
Vill du kanske ha en Aluminiumbåt kan jag föreslå McLay Boats från N.Z.
De båtarna tål en stöt eller två hehehe. Skitsnygga är dom oxå. Jag funderade på en av dem men hadde då redan beställt min Beason.
Här lite bilder från siten mclayboats. http://www.mclayboats.co.nz/
Mclay 775 Cruiser Hardtop vore inte fel.
Ca 330 000SEK, men frakt tillkommer med MASSOR av SEK....
Sen moms och tull.
Den gula i bilden är ju riktigt underbar.
PikeLess
2010-01-14, 09:58
Family cruisern skulle jag vilja ha med längre akterdäck, och sen en badplattform ala USA båtar med dubbalmontage på plattformen.
http://www.kluck.se/lib/pict0045.jpg
:cool:
Flodström
2010-01-14, 14:31
Klockren bild på Beasons Familycruiser PikeLess, hehe. Där syns bl.a. det stora akterdäcket, badplattformen och upplägget med två Suzuki. Var det inte 2 x Suzuki du sa Kjelle, hehe ;)
Annars så fick jag en price quotation från McLay. Dock på en något mindre modell. Frakten var inte så gäli, och tänk på att priserna är i NZ-dollar, inte US :rolleyes:
Pricet var lockande måste jag säga. Så ta en check med dom och be att få en offert på båt med frakt till närmaste båtterminal i Sverige (Göteborg?) innan du avskriver dom helt. :wink:
Du måste dra av 10% på priset (NZ-skatt). Pris frakt för en 680-modell till Norge var på 7500 NZ dollar.
BTW, PikeLess, vems är båten du postade bilden på?
Feskfixarn
2010-01-14, 15:23
Bilden Pikless postat är tagen i Åmål och båten är Klucks www.kluck.se
Flodström
2010-01-14, 16:07
Tack Stefan
Den här sidan är ju direkt relaterat till Kjelle´s funderingar:
dubbla Suzuki 140 (http://www.kluck.se/default.asp?page.id=003)
Kan vara en anledning att ta kontakt med ägaren för att få lite information om båtens egenskaper med de motorerna? :rolleyes:
Hej Flodström!
McLay båtarna var riktigt fina, man blir bra sugen. Hur fungerar det med moms o tull då?
Det tillkommer en del kostnader ju? Var lite inne på deras "begagnade" båtar. Är det samma tull o moms på beg. och nya. Är det någon som vet, Kjelle, du borde väll ha lite koll på det?
/Jani
Flodström
2010-01-15, 00:17
Du betalar kanske lite tull på båten men det är momsen som du inte slipper, oavsett nytt eller beg. En 680-modell kostade ca 7500 NZ-dollar att ta hit till Scandinavia.
Dra av 10% på McLays priser (NZ-skatt). Lägg på frakten. Multiplicera med kursfaktorn (ca 5,2) och sen med 1,25 (momsen) så får du svaret på vad en import-båt kostar. ;)
Du betalar kanske lite tull på båten men det är momsen som du inte slipper, oavsett nytt eller beg. En 680-modell kostade ca 7500 NZ-dollar att ta hit till Scandinavia.
Dra av 10% på McLays priser (NZ-skatt). Lägg på frakten. Multiplicera med kursfaktorn (ca 5,2) och sen med 1,25 (momsen) så får du svaret på vad en import-båt kostar. ;)
Jag vet, hämtade hem båda min båt, mina motorer och min dodge från USA.
Det blir ju lite pengar.....
Flodström
2010-01-15, 15:24
Jag vet att du vet Kjelle, svaret var eg. till Jani hehehe ;)
Då jag räknade på pris från NZ så hamnade jag på ca 100.000 kr billigare än motsvarande båt här i Norge. Men problemet mitt var att det inte fanns några motsvarigheter till McLay eller Beason här. Så jag blev alltså tvungen att beställa från utlandet, och valet föll på Beason (valet stod mellan Beason 22 Cabin och Rocad 706 WAC). Då jag gjorde mitt val så viste jag inte att McLay-båtarna fanns :???:
Jag är oxå riktigt sugen på att byta båt, Flippern är bra som fan men jag är sugen på nåt lite större, är ännu inte säker på om det blir byte detta året eller nästa, det logiska är väl kanske att sälja till hösten och ha lite tid under vintern att rigga det nya.
Får se hur det blir, inget är bestämt än.
Team Helgøya
2010-01-22, 16:23
Hva med en 28WA Kjelle, også modifiserer du litt på hytta. Da har du monsterboat og dansegulv akter, sengeplass til 3 stk, selv om det er VELDIG intimt i stikkabinen, kanskje litt større på 28 enn 25. Og 350HK... nja... med litt forsterking kan en nok fint klemme på 2X250HK på en Beason.
Alubåter er fin fine de, og is er vel ikke noe problem så langt sør, men skal en trolle i vann med muligheter for at det kan ligge litt is hadde jeg vært veldig skeptisk med Alubåt. Uansett så kryr det av superbe Trollingbåter, bruker en tid kan en få omtrent den en måtte ønske seg, men i mine øyne er fortsatt båtene fra Karlstad de ultimate trollingmaskiner.
Är det några av er som sitter på några Beason bilder, vänligen maila mig dessa eller lägg in de i ditt fotoalbum här på forumet.
Vill gärna ha lite olika bilder båda på WA båtarna, Cabin och Family Cruiserna.
Mail: admin@scandinavian-trolling.com
/Kjelle
Team Helgøya
2010-01-22, 21:34
Ligger noen bilder i albumet Litt av hvert
samt 22 Cabin bilder på bloggen http://grovfisk.blogspot.com
Også en videosnutt av en liten rundreise inne i dama
http://grovfisk.blogspot.com/2008/08/p-tokt.html
Ellers er jo adressen http://www.beason.se
Tack Stefan
Den här sidan är ju direkt relaterat till Kjelle´s funderingar:
dubbla Suzuki 140 (http://www.kluck.se/default.asp?page.id=003)
Kan vara en anledning att ta kontakt med ägaren för att få lite information om båtens egenskaper med de motorerna? :rolleyes:
Det blir en sådan, bara snäppet större.
Den i bilden är en 25FC, det blir en 28FC på mig.
Den stora skillnaden blir att mitt akterdäck kommer helt bak dit motorna sitter på denna båten, sen förlängs båten vidare med motorbrakett/badplattform.
Kommer att se ut som denna bara förlängd tre fot.
http://www.kluck.se/lib/pict0045.jpg
kapten bölja
2010-01-29, 22:08
Hej.
Här är en annan alu-båtbyggare (AMF (http://www.amfboats.co.nz/cs/default.asp)) från Nya Zeeland:
Bilder:
http://www.flickr.com/photos/amfboats/sets/
stänger nu denna tråden då vi är klara med 2009.
Ny tråd med samma ämne men för 2010 hittar ni här:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=852
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.