handdator

Visa fullständig version : Gulaschgryta

Jonas Västerås
2011-01-17, 21:50
1kg högrev skuret/klippt i tärningar
3-5 rivna gula lökar
5dl vatten
1 köttbuljong
ca 3tsk salt
4msk paprika pulver
1 tsk mald/krossad kummin
3 krm mald vitpeppar
1-3 krm chilipulver
1/2 dl tomatpure

Stek högreven och löken och häll det i en gryta.Häll i kryddblandningen tomatpuren och vattnet och koka i ca 1.5- 2t. Jag brukar reda av med ca 1-2 msk mjöl blandat med 1dl vatten och koka i ca 5min. Jag brukar äta detta med kokt ris. Att toppa med
Crème fraiche är en höjdare.

Tamtam
2011-01-18, 00:12
1kg högrev skuret/klippt i tärningar
3-5 rivna gula lökar
5dl vatten
1 köttbuljong
ca 3tsk salt
4msk paprika pulver
1 tsk mald/krossad kummin
3 krm mald vitpeppar
1-3 krm chilipulver
1/2 dl tomatpure

Stek högreven och löken och häll det i en gryta.Häll i kryddblandningen tomatpuren och vattnet och koka i ca 1.5- 2t. Jag brukar reda av med ca 1-2 msk mjöl blandat med 1dl vatten och koka i ca 5min. Jag brukar äta detta med kokt ris. Att toppa med
Crème fraiche är en höjdare.

Haha Jonas låter riktigt gott, dock får du inte glömma passande vintips här, absolut bästa hälsningar!

Flodström
2011-01-18, 17:15
Bör väll vara ett ganska kraftigt och mustigt rödvin kan jag tänka mig :rolleyes:
BTW, låter gott Jonas ;)

Jonas Västerås
2011-01-18, 17:49
Nu har grytan precis börjat och koka så det är väl färdigt om ca 1.5-2t. Lite besviken på högreven som jag köpte. Den såg så fin ut på ytan men mitt i var det en talgbit på ca 300g:mad: Jag har aldrig varit med om så fet högrev. Gissar att det är nån gammal mjölkkossa med 10år på nacken. Jag skrev fel i receptet ovan när jag skrev chilipulver, jag andvänder cayenepeppar. Många vill ha vitlök i gulaschen men jag skippar den.

Tamtam
2011-01-18, 20:02
Nu har grytan precis börjat och koka så det är väl färdigt om ca 1.5-2t. Lite besviken på högreven som jag köpte. Den såg så fin ut på ytan men mitt i var det en talgbit på ca 300g:mad: Jag har aldrig varit med om så fet högrev. Gissar att det är nån gammal mjölkkossa med 10år på nacken. Jag skrev fel i receptet ovan när jag skrev chilipulver, jag andvänder cayenepeppar. Många vill ha vitlök i gulaschen men jag skippar den.

Vitlök skrev du, ja gärna minst två krossade klyftor och ett franskt rött slottsvin till, bästa hälsningar! :-D

Kjelle
2011-03-04, 15:03
Det är stor risk för att vi provar ditt recept nu i helgen.
Får 70kg färdigstyckad nötkött på söndag.

Återkommer isåfall med rapport.

Kjelle

Flodström
2011-03-04, 19:12
Blir ingen liten gryta i s f :o :lol:
cheers Kjelle med familj :D

Tamtam
2011-03-04, 19:21
Haha men låter gott! måste bara prova Jonas recept, dessvärre med mängder av vitlök och som sagt ett tungt franskt slottsvin mvh bästa hälsningar :D

Kjelle
2011-03-04, 21:45
Hehe Cheers Ramon. Polarna köpte en 204kg nötbit, men kom på att den kanske var lite väl stor hahha.
När han sen erbjöd mig att köpa delar av den styckad, klar i märkta påsar, delar i färdig färs, då var det bara att tacka :-)

Jonas Västerås
2011-03-12, 22:58
Hehe Cheers Ramon. Polarna köpte en 204kg nötbit, men kom på att den kanske var lite väl stor hahha.
När han sen erbjöd mig att köpa delar av den styckad, klar i märkta påsar, delar i färdig färs, då var det bara att tacka :-)

Om du ska testa mitt recept var försiktig med saltet.Jag rekomonderar 3tsk i mitt recept men börja med 2tsk, finns säkert många som vill ha 4tsk. Jag köpte en väldigt fin högrevsbit idag på 950g som får bli gulaschgryta. Sist jag testa receptet så körde jag med vitlök och jag ångra det. Jag är lite känslig för vitlök ska jag erkänna. I en potatisgratäng så älskar jag vitlök.

Tamtam
2011-03-12, 23:44
Haha Jonas vitlök salt och ett gott rödvin till din goda gulashgryta är väl ändå guds gåva till mänskligheten! haha Jonas absolut bästa hälsningar till dej förr eller senare möts vi på vattnet, men då får du inte fega ur för Understen!:D