handdator

Visa fullständig version : Rigg !

norman
2011-02-13, 08:46
Hittade den här riggen tycker den ser bra ut !

Tamtam
2011-02-13, 11:58
Ser ut som en elrigg men jag känner inte igen den, kanske är utmärkt, dock om det är en elrigg förvissa dej om att reservdelar/tillbehör och dylikt finns enkelt att få tag på i framtiden. lycka till

norman
2011-02-13, 13:55
http://www.tigerfiske.se/djuprigg.html

Flodström
2011-02-13, 14:05
Tillverkas tydligen i Borlänge, en ny Svensk produkt ? :o
Inget pris, inga data hmmmmm...... :?

norman
2011-03-21, 22:20
Tillverkas tydligen i Borlänge, en ny Svensk produkt ? :o
Inget pris, inga data hmmmmm...... :?
Är det så dom ska se ut :confused::confused::confused::confused:

Flodström
2011-03-21, 22:51

Tvivlar på det (sitter ju Cannon spöhållare på´n). På hemsidan deras (just nu) så visas den bilden du startade tråden med, inget annat.
Var fick du tag i den bilden du postat sist? Ser ut som ett sorts möte, inte verkstad :cool:

Kjelle
2011-03-21, 23:16
Fast den där riggen, det är ju en Penn Fathom Master, med Cannon dubbla spöhållare.
Bilden måste vara från ett rigg spionage möte :-)

norman
2011-03-21, 23:22
Tvivlar på det (sitter ju Cannon spöhållare på´n). På hemsidan deras (just nu) så visas den bilden du startade tråden med, inget annat.
Var fick du tag i den bilden du postat sist? Ser ut som ett sorts möte, inte verkstad :cool:
Trolling skolan på Bornholm,verona Pers rigg med eget taget foto,ps den förra riggen är inte fullt utvecklad än är väl så att det är för många kockar på en soppa ,Nu har ja sett den i verkligheten materilelt såg den bra ut .MEN det var problem med elektroniken tyvärr ,om 5 år kanske :(:(:(

Tamtam
2011-03-22, 07:06

Det där är en Penn Fathom Master 835 elrigg försedd med dubbla Cannon frontmonterade.
Riggen är kvalitetsmässigt enligt min åsikt nog det bästa som finns, dock inte det kraftfullaste, när det kommer till kvalitet och gediget gjorda grejor är de mycket svårslagna.
Jag har haft manuella av dem med precis samma spöhållare och det enda som i princip skiljer är att man har motoriserat den bara, i övrigt är de identiska.
Cannon spöhållaren funkar jättebra perfekt kompliment MEN (skit) plastbiten runt bommen har för stor diameter krävs mellanlägg, för min del bytte jag ut den och tillverkade kopia i aluminium med rätt håldiameter funkade utomordentligt bra, hur stabilt som helst.
Penn kan jag varmt rekommendera, iaf de manuella, kanske inte elriggarna men då på grund av att de inte tillverkas längre, kan bli problem med evt reservdelar, dessutom som sagt de har inte lika kraftiga motorer som de senare Cannon, Scotty Vector och Flodströms nya hantlar!
Men för allt normalt fiske med vettiga vikter är de nog utmärkta, bromsen är oslagbar silkesmjuk helt perfekt byggd, titta på detaljerna, bara riktiga kvalitets material! mvh

Tamtam
2011-03-22, 07:46
Just varför jag nämner bromsen, finns ett skäl här, den är totalt överlägsen iaf Cannon, dra bara åt den stora ratten så loden stannar och inte glider, behövs ej mer, det fina här är precisionen, skulle lodet ta botten ger riggen ut wire direkt, omedelbart, blir i princip inga ryck, dessutom finns som tillbehör ett "Clicker kit" en grej som monteras och i tillslaget skick varnar den direkt om lina löper ut.
Dessutom riggen på bilden har Cannons viktindragare även denna en perfekt grej att montera på Penn.

joj
2011-03-22, 07:49
Dom där Penn riggarna verkade sjukt lättanvända och såg riktigt gedigna ut, tyvärr fick man aldrig chansen att fiska med dom men perfekt att bara trycka på knappen så sänks den till förutbestämt djup och samma sak på väg upp, bara et tryck på knappen så att den stannar precis före utlösaren.

Fiskade med Cannon Digi-troll i Hedbergs Silver Condor och dom var ju oxå grymt lätta att sätta med förutbestämda djup på RCL knappen, den dagen jag väl byter till elrigg blir det Digi-Troll eller Penn med elektronik

Tamtam
2011-03-22, 07:54
Litet tillägg, om någon skulle kika närmare på beg Penn elriggar utomlands.....
Notera, det finns äldre (grått motorhus) och nyare (svart motorhus) är priset bra skulle iaf jag inte vara rädd att köpa ett svart par men som sagt tillverkningen av el lades ner för ett antal år sedan.

Tamtam
2011-03-22, 07:58
Dom där Penn riggarna verkade sjukt lättanvända och såg riktigt gedigna ut, tyvärr fick man aldrig chansen att fiska med dom men perfekt att bara trycka på knappen så sänks den till förutbestämt djup och samma sak på väg upp, bara et tryck på knappen så att den stannar precis före utlösaren.

Fiskade med Cannon Digi-troll i Hedbergs Silver Condor och dom var ju oxå grymt lätta att sätta med förutbestämda djup på RCL knappen, den dagen jag väl byter till elrigg blir det Digi-Troll eller Penn med elektronik

Nja Johan vad gäller Digi-Troll låt mej veta isf så ska jag se vad jag kan göra, finns nån tråd att dra i kanske vad gäller begagnat, har köpt och skruvat på ett antal nu även om jag inte direkt håller på längre.

Flodström
2011-03-22, 15:00
Trolling skolan på Bornholm,verona Pers rigg med eget taget foto,ps den förra riggen är inte fullt utvecklad än är väl så att det är för många kockar på en soppa ,Nu har ja sett den i verkligheten materilelt såg den bra ut .MEN det var problem med elektroniken tyvärr ,om 5 år kanske :(:(:(

Snackade med dom (Tigerfiske) härom dagen och han nämnde just det du säger här, att det är ett problem med elektroniken. Ser ut att vara fina riggar, bara dom får ordning på elen. ;)

Flodström
2011-03-22, 15:02
Just varför jag nämner bromsen, finns ett skäl här, den är totalt överlägsen iaf Cannon, dra bara åt den stora ratten så loden stannar och inte glider, behövs ej mer, det fina här är precisionen, skulle lodet ta botten ger riggen ut wire direkt, omedelbart, blir i princip inga ryck

Samma sak med Big Jon riggar, (Brute ES i alla fall), dom har oxå en "ratt" med samma funktion ;)

Tamtam
2011-03-22, 16:00
Samma sak med Big Jon riggar, (Brute ES i alla fall), dom har oxå en "ratt" med samma funktion ;)

Stämmer Flodström, men jag är övertygad om att Penns broms är avsevärt bättre, den är nämligen fullt i klass med en rullkonstruktion dvs den har om jag minns rätt FEM bromsbrickor inne i huset, riktigt bra grejor och detta är lika på de manuella såväl som på elen, cannons grejor är ett skämt i jämförelse.

Flodström
2011-03-23, 02:09
Stämmer Flodström, men jag är övertygad om att Penns broms är avsevärt bättre, den är nämligen fullt i klass med en rullkonstruktion dvs den har om jag minns rätt FEM bromsbrickor inne i huset, riktigt bra grejor och detta är lika på de manuella såväl som på elen, cannons grejor är ett skämt i jämförelse.

Du har nog rätt har TAMTAM, Big Jons rattbroms är en simpel variant. Tror det är den samma bromsmekaniken som på deras handvevade planerrullar :cool:

Skulle naturligtvis vart en "Ambis-broms" på B.J. hehe :D