handdator

Visa fullständig version : Wildwater o övriga guider?

Finnishstallion
2011-03-19, 21:35
Vad är det wildwater o andra duktiga guider kommit på för knep som en annan inte gjort? Var i simrishamn idag o tappa en. Resten helt dött. Sen hör man om wilwaters facit från i fre. 27 laxar! I o för sig från Bornholm men sånt fiske kan man ju bara drömma om

67n
2011-03-19, 21:58
Dom har bra etterretning på hvor det skal fiskes. Når dom er flere båter, så deler dom information seg imellom. Dom har også har bra lokale kontakter. Har selv fisket bholm i 10 år, og jeg fisker mye jevnere der nå ettter at jeg har fått en del lokale kjenninger som jeg kan spørre/fråga om hvor det skjer. Våren 09 fisket jeg i samme område som dom har fisket nå. Laksen sto som nå, i konsentrerte flak på små områder, og flyttet seg hver natt så vi hadde problemer med å finne laksen på morran. Vi "teamet" opp 13 båter som delte seg ut over bakkene, og når en båt fant laksen ga han de andre positionen. Vi hadde alle nytte av dette, men vi amatører har lett for ikke å dele info med andre.

PikeLess
2011-03-19, 22:06
duktiga guider?

Bornholm

Du svara nästan på din egen fråga! ;)

Det handlar mest om lite mer erfarenhet än andra, goda kontakter samt att va på rätt plats vid rätt tillfälle..hitta du "bara" fisken så är det inte "så svårt" att få den att hugga..
:cool:

67n
2011-03-19, 22:17
Jeg mener at lykket guiding er 90% etteretning/kontakter.

Tamtam
2011-03-19, 22:54
Vad är det wildwater o andra duktiga guider kommit på för knep som en annan inte gjort? Var i simrishamn idag o tappa en. Resten helt dött. Sen hör man om wilwaters facit från i fre. 27 laxar! I o för sig från Bornholm men sånt fiske kan man ju bara drömma om

Haha Marko de är proffs helt enkelt, är på vattnet varenda dag och har tillgång till varenda information som finns tro mej de lever av det plus att de har båtar som till och med yrkesfiskarna skulle vara avundsjuka på, va fan är problemet, de sitter där varenda dag, inga övermänniskor, (förutom då kanske Abelsson, den killen går utöver det vanliga)
Vi vanliga som uträttar nödvändiga ting för att samhället ska fungera har naturligtvis ingen chans, skit i dem och kör din egen resa, ungefär som att anlita snickaren när du ska bygga om huset, han har sakkunskapen helt enkelt...
Lovar tro mej har du kunder och båt som betalar soppan så är det bara att dra iväg, tro mej har legat på västsidan av Vättern några gånger och sett Abelsson försvinna mot öster (tvärs över sjön) med hjälp av ordentliga motorer och bränsle betalat av kunder samt ett sinne för fiske som du inte anar, när kvällen kom och vi hade en 2,5 kilos i båten hade han full pott dvs 6 fiskar och alla var större än våran så är det mvh bästa hälsningar

Tamtam
2011-03-19, 23:19
En gång i Baggerud, ostsidan av Vänern stötte vi på bröderna Anden (inte första gången) och drog några pilsner med dem på kvällen... tänkte nu jävlar ska vi ta dem!
De hade legat där nån vecka med betalande kunder...
Blev fullständigt totalt utfiskade i vanlig ordning i tre dagar, som tur var sa jag inget så någon hörde.....
Som sagt kör din egen resa och var glad över framgångarna, man vet aldrig, rätt som det är biter en fisk som till och med guiderna är avundsjuka på mvh bästa hälsningar

Flodström
2011-03-20, 02:13

Erfarenheter (efter lång tids fiske), kontakter och lokalkännande,
Det är det som är "knepet", enkelt va !!?? :shock:

joj
2011-03-20, 06:53
Du svara nästan på din egen fråga! ;)

Det handlar mest om lite mer erfarenhet än andra, goda kontakter samt att va på rätt plats vid rätt tillfälle..hitta du "bara" fisken så är det inte "så svårt" att få den att hugga..
:cool:

Håller helt och hållet med, dom gör inga konstighter men dom ser till att fiska i rätt områden hela tiden och med hjälp av deras erfarenheter hitta beten i rätt storlek, fart och färg. Dom har dessutom en grym uthållighet och kämpar på hela dagen och har bra båtar så dom kan köra dit dom tror laxen är.

Fisket som du läst om har jag varit med på och vi hittade små fläckar där laxen i fredags högg på allt som fanns. Igår hade vi det svårare men Lars Hedberg jobbade stenhårt för att hitta rätt i fisket och vi slutade med 8 stycken mellan 3-6 kg, båtarna runtom tog hela tiden större laxar än oss

Tamtam
2011-03-20, 20:01
Marko, tror inte detta är off-topic, tittar du på amerikansk trolling i de stora sjöarna, dvs exv. tävlingar där så skiljer de alltid på "pro division" och weekendfiskare som vi, dvs fältet är inte fritt som här, är du guide/proffs kan du aldrig anmäla dej till amatör startfältet utan måste tävla med de andra proffsen för rättvisans skull och de ganska stora prispengarna.
Nämligen så att där har du mängder med sk "guider" proffs trollare/charterbåtar.

Jonas Västerås
2011-03-20, 20:12
Jag var med en kille och trollade en dag vid Landsort och jag tror det var år 1999. Vi sjösatte båten samtidigt som bröderna Anden vid rampen i Trosa. När vi kom till rampen så hade vi 0 fisk. Bröderna Anden hade 2st laxar 16kg resp 10kg och en öring på 8kg. Kan tillägga att vi hade dom inom synhåll nästan hela dan. Detta var i slutet på maj. Vi ville boka dom men dom var fullbokade till början på juli :(

Tamtam
2011-03-20, 20:50
Jonas, vill du prova återigen vid Landsort har jag tips att ge, naturligtvis inte i bröderna Anden klass.
Gillar du inte Understen pga av trängseln där är Landsort inte bättre under högsäsong och helger... men iaf använder du tiden rätt kan du vara nästan helt ensam även under högsäsong men då bör du vara beredd att övernatta i området, tro mej finns mycket bra möjligheter, iaf avsevärt bättre än Understen om du vill stanna kvar i området kvällstid (sparar bränsle), dock inte fångstmässigt tyvärr, Understen är enligt min åsikt bättre så är det för vandrare.
Försökte skicka PM men gick inte så jag skriver här, vill du ha tips återkom, sen hur bra mina tips är, det vet jag inte men om du är där rätt så finns möjligheter tro mej mvh
PS jag känner även till Andens favorit körningar.
Återkom om du vill då via PM