handdator

Visa fullständig version : Trögt gasreglage!

Musky
2011-04-11, 23:29
Efter vinteruppehåll upplever jag mitt gasreglage som betydligt trögare än vanligt, det är även svårt att lägga i friläge vilket gör manövrering i hamn rejält obehagligt. Det verkar främst vara växelvajern som är problemet då det separata gasreglaget inte upplevs trögt. Modellen jag har är av följande typ: http://marinesupplydirect.com/Quicksilver-Side-Mount-Remote-Control-8-pin-881170A15-P1037723.aspx

Vad bör man göra för att felsöka, är det lönt att öppna upp reglaget och eventuellt smörja eller på annat sätt åtgärda eller kan 6 års användande vara tillräckligt för att det är dags för en ny växelvajer eller rent av byta hela reglaget?

Någon båt- och motorkunnig som kan ge råd i denna fråga?

/Staffan

Tamtam
2011-04-12, 07:58
Troligen är det vajern som kärvar, kan vara sliten dock lite långsökt, tips ta loss den, häng upp den lodrätt och försök få in mängder av 5-56 innanför höljet från överändan, dra lite fram och tillbaks på själva vajern samtidigt som du håller i höljet, låt hänga tills du ser att 5-56 kommit ut i nederänden, där skulle jag börja om inget annat uppenbart fel finns lycka till

Musky
2011-04-12, 21:20
Troligen är det vajern som kärvar, kan vara sliten dock lite långsökt, tips ta loss den, häng upp den lodrätt och försök få in mängder av 5-56 innanför höljet från överändan, dra lite fram och tillbaks på själva vajern samtidigt som du håller i höljet, låt hänga tills du ser att 5-56 kommit ut i nederänden, där skulle jag börja om inget annat uppenbart fel finns lycka till

Låter som en plan, vad är där att tänka på om man lossar vajrarna och eventuellt även öppnar upp reglaget för att inspektera slitage och smörja. Man vill ju inte riskera att inställningarna blir fel och tex tomgången är på 2000 rpm när man monterat ihop det och lägger i växeln :eek:

rival-andy
2011-04-12, 21:32
Låter som en plan, vad är där att tänka på om man lossar vajrarna och eventuellt även öppnar upp reglaget för att inspektera slitage och smörja. Man vill ju inte riskera att inställningarna blir fel och tex tomgången är på 2000 rpm när man monterat ihop det och lägger i växeln :eek:

Det är ganska enkel installation där du korrigerar vajerspänningen bak vid motorn med en"plastmutter" som sitter på själva vajern. När du kollar så förstår du. Växelvajern justerar du så den inte spänner åt något håll vid friläge och gasen ger sig tämligen naturligt vid ingen gas respektive full gas. Svårt att förklara i text, desto enklare i verkligheten. Det kan vara lite pilligt att få kablaget bra vid reglaget men lite tålamod så brukar det fungera. Lossa sidokåpan på motorn när du grejar bak så sparar du massor av tid.

Flodström
2011-04-13, 02:27
Efter vinteruppehåll upplever jag mitt gasreglage som betydligt trögare än vanligt, det är även svårt att lägga i friläge vilket gör manövrering i hamn rejält obehagligt. Det verkar främst vara växelvajern som är problemet då det separata gasreglaget inte upplevs trögt. Modellen jag har är av följande typ: http://marinesupplydirect.com/Quicksilver-Side-Mount-Remote-Control-8-pin-881170A15-P1037723.aspx

Vad bör man göra för att felsöka, är det lönt att öppna upp reglaget och eventuellt smörja eller på annat sätt åtgärda eller kan 6 års användande vara tillräckligt för att det är dags för en ny växelvajer eller rent av byta hela reglaget?

Någon båt- och motorkunnig som kan ge råd i denna fråga?

/Staffan

Du har antagligen fått korrosion i wire-kablaget. Och i synnerhet i växelkablaget. Hjälper dåligt med 5-56 i det här fallet, korrosionen kommer att fortsätta. Jag hade nog inte tvekat att skaffa nya kablar i ditt tillfälle. ;)
Hur gamla är dom?

Musky
2011-04-13, 09:33
Du har antagligen fått korrosion i wire-kablaget. Och i synnerhet i växelkablaget. Hjälper dåligt med 5-56 i det här fallet, korrosionen kommer att fortsätta. Jag hade nog inte tvekat att skaffa nya kablar i ditt tillfälle. ;)
Hur gamla är dom?

Reglaget och kablarna är sedan 2005 dvs ca 6 år nu. Jag har alltid upplevt Quicksilver reglaget som trögt och kvalitetsmässigt har det övrigt att önska...

Så trögt som det har blivit sen vinterförvaringen är på gränsen till brukbart.
Det hörs även ett skrapande ljud inifrån reglaget när man för det fram i det övre gasregistret. Pratade med snubben på verkstaden som senast servade och han sa att det var väldigt viktigt att kolla att kablarna ligger fritt från reglaget och ner mot motorn då de rör sig betydligt när reglaget rörs.

Kollade detta igår men de låg så fritt de kunde och problemet var definitivt inte att kablarna låg i kläm. Funderar på att lossa växelvajern vid motorn och se om det fortfarande är trögt att använda reglaget. Enligt servicesnubben så tyckte han att man skulle byta hela reglaget inklusive vajrarna när det kärvade så här då det inte var lönt att byta bara växelvajern. Tydligen var det brickor och annat i reglaget som troligen var slitna enligt honom. Frågan är om detta är ännu ett försäljningstrick eller man faktiskt ska lita på honom!?

Kollade lite priser i USA och ett nytt reglage gick på ca 1500:- SEK. Nu är frågan om man ska våga satsa de kommande intensiva trollingveckorna i Simrishamn med det kärvande reglaget och riskera en avdragen växelvajer 15 distans från land eller fort som fan börja montera ner och förhoppningsvis lösa problemet....:confused:

joj
2011-04-13, 10:09
Låter ju inte fel att lossa växelvajern vid motorn och kanske utesluta eller bekräfta vajern som felkälla.

Flodström
2011-04-14, 01:28
Joj´s förslag låter vettigt.
Problemet med t.ex en kärvande wire är at den kan löpa fritt och utan större motstånd (inga spänningar mot spiralhöljet) men under belastning kan kärvheten (eg. korrosionen) komma i dagen då wiren spänner mot höljet.

Då du har tidspress på dig så kanske det första du bör göra är att kolla igenom alla delar för att ev. hitta källan till problemet.

Kan wiren dras ur höljet så är det inga problem att hitta felet. Värre om det är "plomberat" med stopphylsor eller andra nitade eller pressade metalldelar etc..

Se till att ha med en fungerande VHF ;)