Visa fullständig version : Laxodlingen i Norge!!??
Flodström
2011-04-20, 02:39
Hej
Hittills i år har ca 200.000 lax rµmt. Huvuddelen av det här har hänt utanför Trondheimsfjorden. Det blir många odlade laxar som kommer att sprida laxlus och oxå genetiskt förorena älvarna i fjorden.
Nu senast hörde jag en odlare i Nordtrøndelag (Marine Harvest) som blev pålagd att nödslakta 700.000 lax p.g.a. sjukdom (PD, Pancreas Disease) i ett försök på att rädda laxodlare runt om i området!!??
Odlarna gräver sin egen grav, men det går för långsamt tyvärr. :twisted:
Här nedan ser ni hur situationen är där jag bor (ca mitt i nederkant) och varför laxen och havsöringen har försvunnit (smolten dör under utvandring). Varje röd punkt med fisk i, representerar en konsesjon (licens) med en produktionsmängd på mellan 700 till 1000 tonn
(ni kan ju räkna punkterna, men det skall vara 154 st) :confused:
Det är sjukt, borde förbjudas , ska man äta lax ska man fånga upp den som vi, med trolling, samma sak med all annan fisk, tänk vad haven hade varit finare, fullare och mycket mer näringsrika utan massa trålare o skit som går runt !!
En fråga - hur utarmar odlad lax genetiken hos de naturliga bestånden? Reproducerar sig odlad lax som rymt?
/F
http://www-vabr.slu.se/Projekt/Miljo/Rapport%2028%20Genetiska%20risker%20med%20odlad%20 fisk%20f%C3%B6r%20naturliga%20best%C3%A5nd.pdf
här är bra beskrivning på hela problemet!!
Hej
Hittills i år har ca 200.000 lax rµmt. Huvuddelen av det här har hänt utanför Trondheimsfjorden. Det blir många odlade laxar som kommer att sprida laxlus och oxå genetiskt förorena älvarna i fjorden.
Nu senast hörde jag en odlare i Nordtrøndelag (Marine Harvest) som blev pålagd att nödslakta 700.000 lax p.g.a. sjukdom (PD, Pancreas Disease) i ett försök på att rädda laxodlare runt om i området!!??
Odlarna gräver sin egen grav, men det går för långsamt tyvärr. :twisted:
Här nedan ser ni hur situationen är där jag bor (ca mitt i nederkant) och varför laxen och havsöringen har försvunnit (smolten dör under utvandring). Varje röd punkt med fisk i, representerar en konsesjon (licens) med en produktionsmängd på mellan 700 till 1000 tonn
(ni kan ju räkna punkterna, men det skall vara 154 st) :confused:
Nja Flodström, visst finns det "botemedel" mot evt. genetisk förorening i älvarna, bara ta ALLT i kilnoten, sedan sortera bort opdrettarna och släppa naturlig fisk vidare, inte kan det vara något problem, bara att någon ska betala.... man undrar ibland vad "trygden" används till, det stenrika Norge har väl inga problem med pengar dessutom om odlarnas fiskar är ett problem låt dem och konsumenterna betala för problemet med "genetisk forurensing", laxlusen däremot är en annan sak.....
Flodström
2011-04-23, 02:58
Nja Flodström, visst finns det "botemedel" mot evt. genetisk förorening i älvarna, bara ta ALLT i kilnoten, sedan sortera bort opdrettarna och släppa naturlig fisk vidare, inte kan det vara något problem, bara att någon ska betala.... man undrar ibland vad "trygden" används till, det stenrika Norge har väl inga problem med pengar dessutom om odlarnas fiskar är ett problem låt dem och konsumenterna betala för problemet med "genetisk forurensing", laxlusen däremot är en annan sak.....
Nu är du riktigt ute och cyklar TAMTAM (att du är så lite påläst kunde jag inte föreställa mig, och du har fiskat i Norge!!??):visst finns det "botemedel" mot evt. genetisk förorening i älvarna, bara ta ALLT i kilnoten, sedan sortera bort opdrettarna och släppa naturlig fisk vidare
Som svar på det skall du här få lite fakta:
1) Kilnotfisket håller på att avvecklas, finns nästan inga kilnøtter kvar (fiskar max 2-3 veckor nu i ett fåtal älvar). Dessutom, att stänga av en hel älv med kilnøtter har man aldrig praktiserat förr här i Norge av den enkla anledningen att det går inte rent fysiskt.
I Etneelven är det planlagt att sätta upp en fälla för all uppvandrande fisk, på samma sätt som man har gjort i en del älvar i Canade och i Alaska. Det är omfattande byggnadsverk som skall klara av att stå emot stora flommar (i Etne ca 100-200m3/sek) och vara självränsande + att det under flom oxå skall hindra fisk i att vandra upp, runt eller över fällan. All fisk skall ju fångas, oxå under sådana extrema tillfällen.
Fällan i Etneelven (en älv i storlek som mörrum) kostar ett antal miljoner NOK att bygga + 1/2 ext./år för drift och underhåll.
I en älv med storleken som t.ex Orkla eller Gaula, ja då snakkar vi om 50-100 Mil för EN fälla (med kapacitet på 1-2000m3/sek).
2) I bl.a. Surna (som du oxå känner till) har man selekterat "stamfisk" (lekfisk) från odlad fisk nu i många år. Resultatet av det arbetet är nedslående: Efter selektion av lekfisk har den fisken fått genomgå extra provtagningar. Det har då visat sig att den selekterade "vilda laxen" i genomsnit är till 50% av odlad härkomst. Det betyder att den selektionen du föreslår på inget sätt kan selektera bort de odlade individerna. Och i laxälvar som t.ex. Orkla, Surna, Gaula etc så blir det ett enormt arbete med att ta prover på varenda lekfisk (om man nu hade satt upp fällor i älvmynningarna då), det är ju snakk om 10-tusentals lax att ta prover från!!??
Etneelven kommer att bli ett pilotprojekt, men frågan kvarstår: kommer det att fungera i den "lilla" älven. Kanske, då lekbeståndet inte är speciellt stort i Etne.
Större delen av kostnaden för bygget kommer från odlarna.
3) Men hade man kunnat bygga fällor i alla laxförande vattendrag återstår det största problemet: Att bli kvitt laxlusen, som nu oxå blivit resistent mot all medicinering. En fullständigt omöjlig sak att bli kvitt och som oxå skulle själpa ett vart försök på att rädda de vilda lax- och öringstammarna. Lusen dödar ca 99% av all utvandrande laxsmolt i vårt område. Kanske oxå 100% av all havsöring, då just den arten lever hela sitt liv i de smittade fjordområdena.
4) Du nämner "trygden" och alla de medel den drar in? Det är inte mycket pengar att hämta från den, snarare som ett piss i havet enl. mig. Dessutom så är jag glad att man inte använder dom få medlen til att reparera skador en hel odlingsindustri är skylldig i.
Har har du en kort-kort info. från DN, Direktoratet for Naturforvaltning ang vilka medel som kommer in och hur medlen sen används:
Innbetaling av fiskeravgift og bruk av Statens fiskefond
Inntektene fra salg av fiskeravgift tilfaller Statens fiskefond. I 2009 betalte nesten 77 000 fiskere fiskeravgiften og tilførte Statens fiskefond 16 millioner kroner.
Fra og med 2002 betales det fiskeravgift kun for fiske etter laks, sjøørret og sjørøye etter gitte bestemmelser. Fiskefondets inntekter brukes derfor kun til tiltak knyttet til disse artene. Tilskudd blir gitt til tiltak i regi av lag og organisasjoner etter søknad. Det kan gis tilskudd til investeringer, spesielle driftsutgifter til fiskefremmende formål, anvendt forskning og overvåking.
Det finns en enkel lösning på det här store problemet och hotet mot de vilda lax och havsöringstammarna, men den lösningen är tyvärr politisk:
Få in hela odlings-skiten i stängda kassar/hermetiska tankar och delvis dammar på land så får man full kontroll på hela problematiken.
Men styrande politiker i Stortinget sitter ju själva med aktierna i industrien (jmf. Lisbeth "Sinkaberg-Hansen", fiskeriministern) så varför skulle dom ta beslut som sänker aktieutbytet för dom? Inte tal om så länge man kan sitta i styrande positioner och vara jävig (inhabil)........helt lagligt!!?? :confused:
Ok, Flodström, jag lägger mej raklång här i vanlig ordning, tänkte väl kanske inte på "flommarna"
Om det är så att enda räddningen på något vis är att flytta upp odlingen på land så är det nog bara att titta i månen efter evt. framtida Norgeresor för det verkar bara vara downhill hela vägen här.
Mycket märkligt att ett land som Norge tillåter detta att hända, har man inte lagar för skydd av ursprungliga arter som industrin måste respektera???
Att man väger kraftindustri mot älvintressen för ström måste tillhandahållas kan jag väl förstå men detta är havets motsvarighet till kycklingproduktion och inte mycket mer, mycket märkligt.
Eftersom du sågar min ide om nätfiske i mynningarna kanske jag artigt kan få påpeka att detta iaf köper lite tid vad gäller föroreningen samt att man hårt spöfiskar/nätfiskar hölorna efter säsong på oppdrettarna så älven är någorlunda rensad innan okt-nov på dessa för de är döden för älven.....på sikt, åtminstone vad gäller fantastiskt fina älvegna laxar.
Har det redan gått till viss genetisk blandning och kanske allvarlig sådan verkar det redan vara försent.
Lusen har jag inget svar på annat än lägg ner allt eller lägg upp på land om det ska fortsätta produceras, skamligt av norrbaggarna att inte ta tag i problemet, man har en fantastisk resurs många gånger rätt utanför dörren, enastående på sitt sätt och sedan låter man allt bara glida iväg...... men vad är inte möjligt vad gäller vinstintressen och framför allt arbetstillfällen då kan man gå mycket långt, arbetstillfällen är heliga saker för de styrande mvh
Jonas Västerås
2011-04-23, 13:25
Jag läste en interjuv med nån politiker på Hitra som sa att om han får välja så föredrar han odlad lax före den vilda då den odlade skapar så mycket arbete. Flodström jag såg kartan du länkade till och det verkar kört för Vossolaxen då fjorden utanför verkar vara proppad med odlingar.
Flodström
2011-04-25, 01:22
Ok, Flodström, jag lägger mej raklång här i vanlig ordning, tänkte väl kanske inte på "flommarna"
Om det är så att enda räddningen på något vis är att flytta upp odlingen på land så är det nog bara att titta i månen efter evt. framtida Norgeresor för det verkar bara vara downhill hela vägen här.
Mycket märkligt att ett land som Norge tillåter detta att hända, har man inte lagar för skydd av ursprungliga arter som industrin måste respektera???
Att man väger kraftindustri mot älvintressen för ström måste tillhandahållas kan jag väl förstå men detta är havets motsvarighet till kycklingproduktion och inte mycket mer, mycket märkligt.
Eftersom du sågar min ide om nätfiske i mynningarna kanske jag artigt kan få påpeka att detta iaf köper lite tid vad gäller föroreningen samt att man hårt spöfiskar/nätfiskar hölorna efter säsong på oppdrettarna så älven är någorlunda rensad innan okt-nov på dessa för de är döden för älven.....på sikt, åtminstone vad gäller fantastiskt fina älvegna laxar.
Har det redan gått till viss genetisk blandning och kanske allvarlig sådan verkar det redan vara försent.
Lusen har jag inget svar på annat än lägg ner allt eller lägg upp på land om det ska fortsätta produceras, skamligt av norrbaggarna att inte ta tag i problemet, man har en fantastisk resurs många gånger rätt utanför dörren, enastående på sitt sätt och sedan låter man allt bara glida iväg...... men vad är inte möjligt vad gäller vinstintressen och framför allt arbetstillfällen då kan man gå mycket långt, arbetstillfällen är heliga saker för de styrande mvh
De e lungt TAMTAM :D
Det du nämde om utfiskning görs redan i stort sätt i alla laxälvar här (sen 10-15 år tillbaka).
Att få in odlingsprocesserna i slutna anläggningar tycks vara det absolut enda och oxå sista utvägen om man överhuvudtaget har en seriös tanke på att rädda den vilda laxen och havsöringen. Man kan väll aldrig få bort odlingsverksamheten så då är slutna anläggningar enda möjligheten.
Slutna anläggningar finns det många fjordbaserade lösningar på som som fungerar fin-fint (med bättre ekonomi t.o.m.) och som oxå kan kombineras med landbaserade anläggningar för smolt och post-smolt produktion.
Flodström
2011-04-25, 01:34
Jag läste en interjuv med nån politiker på Hitra som sa att om han får välja så föredrar han odlad lax före den vilda då den odlade skapar så mycket arbete. Flodström jag såg kartan du länkade till och det verkar kört för Vossolaxen då fjorden utanför verkar vara proppad med odlingar.
Tacka fan för det Jonas, dom har ju tillåtit att odlarna får hålla på där (200.000 har rymt och 700.000 skall nödslaktas p.g.a. sjukdom). Så nått måste han säga och då kommer sådana oseriösa uttalanden.
Sanningen om odlad lax, det sista som kommit på bordet nu, var att mängden Omega-3 fett o dlad lax har dramatiskt gått ner till nåvåer som gör att det snart inte är lönt att äta den fisken om man önskar få i sig det fina Omega-3 fettet.
Vild lax har ett betydligt större innehåll av Omega-3 fett ;)
Jonas, Vossolaxen förklarades död av forskningen för snart 10 år sedan. Nu finns bara fryst mjölke från hanfisk i genbanken i Eidfjord. Allt annat (i älven) är hybrider av vild och odlad lax av tvivelaktig härkomst, trist som fan då jag hade kunnat trolla där.
Vosso("Bolstadelva") hadde fram till ca 1989-1990 norges högsta genomsnittsvikt på älvfångad lax, runt 12 kg !!?? Vilket trollingeldorado har inte försvunnit från den fjorden (Bolstadfjorden) :confused:
Flodström
2011-04-25, 01:46
men vad är inte möjligt vad gäller vinstintressen och framför allt arbetstillfällen då kan man gå mycket långt, arbetstillfällen är heliga saker för de styrande mvh
Sanningen om "alla jobb" som odlingsverksamheten skapar:
Man exporterar ju alla arbetstillfällen från det här landet. Sen sittar vi kvar här med all miljöförstörelse och tomma lax och havsöringsälvar!!??
Varje konsesjon/licens, och det är väll nu ca 1300 st på landsbasis, skapar max 2,7 helårsarbeten/licens vilket totalt blir ca 3.500 helårsarbeten (för hela landet). Argument som att: den skapar ju så många arbetsplatser är bara tomm propaganda (storljug enl mig) från odlingsindustrins talsmänn.
I utlandet skapar den exporterade laxen kanske det 10-dubbla antalet arbetsplatser i förädlingsindustrin. :confused:
Det är inget annat än skandal att man låter detta hända, iaf på dryga 2000 talet, helt förjävligt, en av Norges största resurser och mer eller mindre unik i världen, återigen har Norge inte lagar mot detta eller är det något bara tryckt på papper som man sedan kringgår/skiter i???
Många intressen idag som ska tillgodoses och lax/öring är pga av sitt älvberoende känsligare än andra arter som sagt sorgligt är det, vad är vackrare än en fin norsk laxälv där älvegen lax och öring stiger!!
(iaf enligt min åsikt, ett Norge utan detta bjuder förvisso på vacker storslagen natur men utan riktiga laxälvar ja vad blir det då annat än just storslagen natur.... alla vill inte köra havsfiske, detta är noll och intet med vissa undantag mot laxfiske i alla dess former, notera det är min åsikt) mvh
Flodström
2011-05-03, 01:12
Håller helt med dig TAMTAM, stor skandal är det.
Blir väll till slut nått a´la utbyggda älvar, typ fallens dag, och för lax och havsöring, ja då får ni ta båten ut under "laxfiskens dag" (ut till kasseodlingen) den dagen vild anadrom laxfisk har blivit utrotad. :confused:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.