handdator

Visa fullständig version : Öland

Kjelle
2009-03-30, 17:16
Är det några av er som kommer att trolla från Öland under Påsk?
Jag har inte möjlighet att åka iväg någon längre resa och kommer att fiska från Öland under Påsk, hoppas kunna fiska iallafall tre eller fyra dagar.

/Kjelle

lasse
2009-03-30, 22:54
Är det några av er som kommer att trolla från Öland under Påsk?
Jag har inte möjlighet att åka iväg någon längre resa och kommer att fiska från Öland under Påsk, hoppas kunna fiska iallafall tre eller fyra dagar.

/Kjelle

Nej tyvärr men behöver du sällskap så kanske vi kan komma ned 2 st.

solle
2009-04-05, 23:48
Gordon på ölandsfiske.se ska eventuellt ut om de inte lovar kanon vindar , då skulle han till simris över helgen. Han var ute i lördags utan ett påslag (kårehamn). Själv jobbade jag. :( Siktar på vandrarna utanför grönhögen i maj istället , men ska först fiska fem dagar i hällekis i april. Skulle vara skoj med lite mer båt i grönhögen , har bara varit jag och lasse i Team öland som varit där. Och då har vi oftast fiskat i samma båt , men det finns mycket ofiskat vatten kvar.. Lasse har 13.92 som rekord i gröhögen, själv har jag endast gått hårt åt näbbgäddorna!!!

Kjelle
2009-04-06, 00:04
Grönhögen är inte så långt från stugan så hojta till bara när det börjar bli dags.
Vi väntar på storken i slutet på April men nån fiskedag måste det bli tid för.

/Kjelle

Kjelle
2009-04-06, 00:32
Gordon på ölandsfiske.se ska eventuellt ut om de inte lovar kanon vindar , då skulle han till simris över helgen. Han var ute i lördags utan ett påslag (kårehamn). Själv jobbade jag. :( Siktar på vandrarna utanför grönhögen i maj istället , men ska först fiska fem dagar i hällekis i april. Skulle vara skoj med lite mer båt i grönhögen , har bara varit jag och lasse i Team öland som varit där. Och då har vi oftast fiskat i samma båt , men det finns mycket ofiskat vatten kvar.. Lasse har 13.92 som rekord i gröhögen, själv har jag endast gått hårt åt näbbgäddorna!!!

Om du har några intresanta positioner för Grönhögen så vore det riktigt bra att få dessa på ett PM, Vill du lägga ut de här så är det flera som får använding av de.

/Kjelle

solle
2009-04-09, 23:54
Om du har några intresanta positioner för Grönhögen så vore det riktigt bra att få dessa på ett PM, Vill du lägga ut de här så är det flera som får använding av de.

/Kjelle

Det är från rakt utanför grönhögens hamn och 20-30 meters kanten runt södra udden.. Lasses 13.92 ,tog bara någon distans ut från hamnen. Men de sista har tagit sydost om udden på kanten. Vi har inte lagt så mycket tid som vi skulle vilja där än , så mycket finns kvar att upptäcka. Lasse ska försöka hinna med tre tvådagars pass i maj. Jag hoppas att få tid till i alla fall tre dagar.. Det är mycket jobb... Men hellre en dålig dag på sjön än en bra dag på jobbet ! ;) Var det någon som kläckt..

Kjelle
2009-04-10, 10:07
Det är från rakt utanför grönhögens hamn och 20-30 meters kanten runt södra udden.. Lasses 13.92 ,tog bara någon distans ut från hamnen. Men de sista har tagit sydost om udden på kanten. Vi har inte lagt så mycket tid som vi skulle vilja där än , så mycket finns kvar att upptäcka. Lasse ska försöka hinna med tre tvådagars pass i maj. Jag hoppas att få tid till i alla fall tre dagar.. Det är mycket jobb... Men hellre en dålig dag på sjön än en bra dag på jobbet ! ;) Var det någon som kläckt..

Ok tack för info!

Är nu i Köpingsvik, håller på att packa båten, åker inom en timme till Kårehamn.

I vilka Kårehamnsområden är det ni fått fisk tidigt på våren tidigare år?

Kjelle

Kjelle
2009-05-13, 21:37
Åker iväg en sväng imorn till Ölands norra udde, kör sjövägen från Oskarshamn ca 30 distanser.
Är det några av er som har provat där uppe tidigare i år?

Rapport kommer.

/Kjelle

solle
2009-05-21, 15:51
Nu är de här... Lasse i Team Öland rev en runt 20kg idag efter 2 timmars fight... Det var inte lätt att lösa detta själv i båten, när han höll på att riva ena sidan var laxen ute och hämtade tre skedar med sänken på andra sidan av båten. När laxen sen kom in till båten hängde allt runt huvudet på den, och den behagade den att kliva av. Lasse kör vidare , och bor nog i grönhögen fram till söndag. Fisken var ute på 40 meter , tog en gul ismo quack med 20grams bly. Endast 6 näbbgäddor på en halv dags fiske... UT OCH TROLLA!!

Kjelle
2009-05-22, 13:12
Cooolt som bara den, jag kommer ner så snart jag får en möjlighet.
Har besök från Norge nu men de åker hem på Söndag, sen skall jag ha möjlighet att fiska mån, ons, tor och fredag.

/Kjelle

Team T.U.R.
2009-06-01, 21:28
Ingen som fiskat mer runt Öland?
Ser inte så mycket rapporter på Ölandsfiske-sidan heller. Känns ju väldigt hett runt södra udden men är väl fortfarande rätt oprövat!

Kjelle
2009-06-01, 23:26
Ingen som fiskat mer runt Öland?
Ser inte så mycket rapporter på Ölandsfiske-sidan heller. Känns ju väldigt hett runt södra udden men är väl fortfarande rätt oprövat!

Vad jag vet så är det några båtar som har kört en del runt södra udden den senaste tiden, inga rapporter tyder förmodligen på att resultatet vore dårligt.
Jag är själv sugen på att testa norra udden, det tar bara 40 min dit med min båt, problemet är bara att de få dagar jag har möjlighet att köra så finnes det ingen som kan hänga med :-(

/Kjelle

solle
2009-06-02, 00:11
Vad jag vet så är det några båtar som har kört en del runt södra udden den senaste tiden, inga rapporter tyder förmodligen på att resultatet vore dårligt.
Jag är själv sugen på att testa norra udden, det tar bara 40 min dit med min båt, problemet är bara att de få dagar jag har möjlighet att köra så finnes det ingen som kan hänga med :-(

/Kjelle

Vi var ute förra helgen , fyra båtar . Gordon var den ende som hade på , den tog på riggen och fortsatte fram under båten. Där han tappade den .. Det blåste upp rejält så alla gick in tidigare. Vi hade bara näbbgäddor , men fisken som har gått på är på 40 meterskanten rakt ut mot ölands södra grund. Alla ligger inom en distans. Har varit dåligt med tillfällen det sista ,har ju blåst hela tiden på södra udden. Men ser bra ut imorgon , samt att yrkesfiskarna fick förr ända fram till midsommar när de fick sätta garn..
Solle

solle
2009-06-03, 14:54
Första fisket mellan vindkulorna på ett bra tag. Det var bara näbbgäddor igår , det blev en 10-15 st på 5 timmar. Vattentemperaturen låg mellan 11.5-12.5 , så det känns fortfarande bra... Kanske kommer vi ut igen om en vecka eller så , nu blir det jobb..

Kjelle
2009-06-08, 01:24
Är det någon av er som har kört något på sistone?

Jari
2009-06-08, 17:40
Nja, jag skruvade på de första tio spöhållarna från Lorenz och var tvungen at gå ut någon timme mitt på dan innan Formel 1-loppet men det blev ingenting. Däremot var det många ute och ryckte strömming som fick bra så laxen borde inte vara så långt borta tycker man.

alis
2009-06-09, 21:43
Hej har dålig koll på fisket på öland vilka tider är bäst tänker på Grönhögen närmast samt Kårehamn

Kjelle
2009-06-13, 02:33
Hej Alis!

Hoppas några av de lokala kommer med lite tips, men tiderna på till exempel vandringsfisket varierar från år till år, men följer du rapporterna från till exempel Hasslö och Karlshamnsområdena så liggger till exempel Grönhögen nån eller några veckor senare.

Uppväxarfisket i Kårehamn är vad jag forstått bäst från September och ut hösten och vintern.
Har även sett rapporter på sporadiske fångster i stort sett hela året.

/K

Kjelle
2009-06-13, 02:35
Är det några av er Ölänningar som har plats för en trollingbåt under helger och veckor då jag inte är på ön?
Gärna en plats under tak, men detta är inget måste, en plats där det man i stort sett hela tiden har koll på grejorna vore ju bra.
Inhägnad område i Borgholm/Köpingsviksområdet vore bra, eller om man eventuellt kan hyra in sig i en ladugård.

Kom med förslag.
Mvh
kjelle

solle
2009-06-15, 23:35
Fisket efter uppväxare är bra redan i augusti, men toppen brukar vara i september. De kommer ifrån norr och följer öland söder ut efter hand. Yrkesfiskarna började förr fiska från gotland i början av augusti och följde laxen söder över.. Vandrare togs i grönhögen fram till midsommar, för egen del blir det jobb varje dag nu fram till första helgen i augusti. Sen måste jag ut och testa innan första träffen i Kåehamn. Skitfiske på er som ska ut i sommar!!!

Engstedt
2009-06-29, 15:47
Södra öland är helt klart intressant. Detta året körde våra båtar i Hasslö och sen drog vi till Nynäshamn. Nästa år kommer vi definitivt lägga en vecka i Grönhögen!
Mvh Olof

Kjelle
2009-07-01, 00:24
Håller med dig.
denna vårsesongen blev mycket förkortat, dels på grund utav att familjen ökte i storlek :-) och mycket på grund av renovering av gamla hus och olika projekter.
Men nästa sesong....

Nu är det istället uppväxarfisket som är på gång, båten står klar att användas vid stugan i Köpingsvik och jag har semester :-)

Men håller fortfarande på med renovering och takbyte :-( VÄRMTTTTTTTTTTTTT

/Kjelle

Kjelle
2010-03-11, 01:49
Södra öland är helt klart intressant. Detta året körde våra båtar i Hasslö och sen drog vi till Nynäshamn. Nästa år kommer vi definitivt lägga en vecka i Grönhögen!
Mvh Olof
'

Samma här.

Bor du på eller i närheten av Öland?
(Läste nånstans att du hadde båten försäkrad i ditt lokala försäkringsbolag på Öland)

Kjelle

Tamtam
2010-03-13, 19:37
Säsongen 2010 vandrare Grönhögen med omnejd, någon måste lägga upp en lista på fångster förslagsvis med allt (lax) från 6 kilo och uppåt.
Ni som fångar rapportera roligare för alla!
Regals lista från Stockholm rapporterar bara 10+ fiskar ger inte en rättvis bild (retar mej mest för att jag inte fått en på över tio själv de senaste två säsongerna!! :D
Förr var de nästan alltid 10 plus även om de var färre!)

joj
2010-03-16, 18:31
(retar mej mest för att jag inte fått en på över tio själv de senaste två säsongerna!! :D

Hehe inge kul att bara veva smålax :rolleyes: dessvärre har jag precis samma facit dom senaste två säsongerna...

Tänkte dock jobba hårt på att ändra på det denna säsongen, lite sugen på att göra ett test syd Öland, dundra ut 12-14 distans från Karlskrona skärgård och sen tuffa på österut några timmar och se om man hittar något intressant.

Om 1½ månad är det dags att dra igång vandringsfisket på allvar men frågan är ju hur den här kylan kommer påverka det hela.

Tamtam
2010-03-16, 19:06
Hehe inge kul att bara veva smålax :rolleyes: dessvärre har jag precis samma facit dom senaste två säsongerna...

Tänkte dock jobba hårt på att ändra på det denna säsongen, lite sugen på att göra ett test syd Öland, dundra ut 12-14 distans från Karlskrona skärgård och sen tuffa på österut några timmar och se om man hittar något intressant.

Om 1½ månad är det dags att dra igång vandringsfisket på allvar men frågan är ju hur den här kylan kommer påverka det hela.

Nja Johan vete fanden om du inte ska hårt koncentrera dej på Grönhögen och vattnen omedelbart söder om Ölands södra udde om du tänker dej österut från Karlskrona åtminstone på vandrare.....
Skulle tro ytvattnet är kallare betydligt längre fram på säsongen till våren jämfört med tidigare men hur stor roll det spelar vete fanden, dock lycka till framöver!!! :)

Engstedt
2010-03-22, 20:51
Jag bor i Kalmar. Trollar en del, Vänern, Vättern och Östersjön. Har tyvärr ingen egen båt, men flera trollingtokiga arbetskamrater som har båtar, bl.a har chefen en båt vi får nyttja bara vi håller den ren :) En Big Fish 610 nu med nya motorer för året, 2*50 Hp Yamaha.

Min gäddracer, en Linder400 med 20 hp Honda har jag försäkrad i Dina Ölands försäkringsbolag. Gick bra vid förra motorstölden, kan rekommendera dem.

Mvh Olof

'

Samma här.

Bor du på eller i närheten av Öland?
(Läste nånstans att du hadde båten försäkrad i ditt lokala försäkringsbolag på Öland)

Kjelle

Engstedt
2010-03-22, 20:54
Säsongen 2010 vandrare Grönhögen med omnejd, någon måste lägga upp en lista på fångster förslagsvis med allt (lax) från 6 kilo och uppåt.
Ni som fångar rapportera roligare för alla!
Regals lista från Stockholm rapporterar bara 10+ fiskar ger inte en rättvis bild (retar mej mest för att jag inte fått en på över tio själv de senaste två säsongerna!! :D

Regal registrerar inte heller vissa fiskar över 15 heller. Min fisk och även min kompis Petter som du träffade är inte upplagda. Detta trots att båda har mailat in rapport.

Mvh Olof

Kjelle
2010-03-22, 21:21
Regal registrerar inte heller vissa fiskar över 15 heller. Min fisk och även min kompis Petter som du träffade är inte upplagda. Detta trots att båda har mailat in rapport.

Mvh Olof

Det var seriöst..

Engstedt
2010-03-22, 21:56
Ja.. Jag hoppas det beror på något fel, men jag har mailat in mer än en gång.

Tamtam, jag lovar rapportera vårt fiske från Grönhögen i denna tråd.

Mvh

Tamtam
2010-03-23, 17:47
Ja.. Jag hoppas det beror på något fel, men jag har mailat in mer än en gång.

Tamtam, jag lovar rapportera vårt fiske från Grönhögen i denna tråd.

Mvh

Haha det gör du helt rätt i enligt min åsikt skapar förutsättningar på sikt för oss tokiga dock fångster gjorda ena dagen ger absolut inga garantier för att de är där efter två timmar senare som att jaga gasmoln, här måste man fiska in sej och ha tålamod helt enkelt........ alltid så vid vandrande pelagisk fisk :D

Engstedt
2010-05-26, 23:54
Den båt vi fiskar från har kört fyra dagars fiske utanför Grönhögen, jag har fiskat en dag bara (idag). Ingen lax! Näbbgäddor i massor, nästan lite väl många. Var nog en 40 st i båten och vände idag. Kändes hett som fan, men så är det!

//Olof

Tamtam
2010-05-27, 21:48
Engstedt, fick tips i Garpahamnen (yrkesfiskare pensionerad rattade räddningsbåten där) om ett område syd till sydost Ölands södra udde av och till förr fick de riktigt bra med vandringsfisk, kanske läge att studera sjökortet, ta det för vad det är värt, folk pratar mycket men det var en trevlig och snäll gubbe, pensionerade blekingar verkar vara så beskaffade! mvh

Kjelle
2010-05-27, 22:18
Läg och snurrade i området Tamtam nämner, tio timmar förra helgen.
Med undantag av ett enda hugg som drog iväg lite och sen släppte, så var det hel lugnt.
Bara näbbgäddor och en liten BAKFYLLA.

Jag, Team Atomic Trolling, Fiskarn o831 och Team Tica double strike planerade nästa dags fiske lite väl sent på natten :D men trevligt var det :-)

Vet att några lokala hjältar planerar testa Grönhögen nu i helgen om inte vädret ställer till med bekymmer.

Kjellle

Fiskarn0383
2010-05-27, 23:37
Ja det blev lite sent. När Fredrik tog sig en lur var jag tvungen att rensa beten för att inte somna i ljudet från motor och autopilot.

Tamtam
2010-05-28, 00:20
Haha ja men det gäller att vara där när flaken passerar och vem vet om inte detta är nattetid, nät fiskar dygnet runt, som jag sa som att jaga gasmoln!
Den duktige Regal Jimmy rapporterar två lax från Huvudskär (rakt öster om Dalarö i stockholms södra skärgård dock ej stenhårt bekräftat) idag ett område jag för längesedan lagt åt sidan som bortkastad tid.......
Tror den ena vägde 8-9 kilo och den andra runt 14....... återigen är man slagen med häpnad! :D

Peter S
2010-05-28, 15:48
Jag och Persson fiskade också Grönhögen i onsdags, fiskade eftermiddag-kväll men fick bara näbbdjur... Började ganska grunt (50-60ft), fullt med näbbisar, flyttade ut till djupare, lite mindre näbbar, och sedan i skymningen till mörker fiskade vi grunt (30-40ft), fortfarande en del aktiva näbb-slinkor. Synonymt för de olika djupen var vår blankning på laxkontakter.

Enligt de yrkesfiskare man har snackat med så ska de ha fått bra med lax i drivgarnen på riktigt grunt vatten, speciellt kvälls/nattetid, men jag funderar på om de inte är FÖR inriktade på förflyttning och jävligt stissiga när de är så landnära oavsett ljusförhållanden, så att de helt struntar i våra beten? Fisken finns kanske, men ignorerar allt?

Hur djupt krävs det för att vandrarna ska kunna retas till reflexen/viljan att hugga? De är ju inte direkt på jakt efter föda öht, men tappar de helt huggreflexen om det blir för grunt? Laxen gick ju bevisligen in i näten fram till drivgarnsförbudet, så de ska ju finnas där... Nån som har några funderingar kring det?