handdator

Visa fullständig version : Autopilot för kabelstyrning

enigma
2011-04-27, 17:41
Hej

Skulle vilja höra med er va ni tycker man skall ha för autopilot till en kabelstyrd båt. Jag har alltså inte hydraulisk syrning. Är det AP14 som gäller eller finns där något alternativ?

Behöver man köpa något extra för att det skall fungera eller är det komplett? Jag läste lite i bruksanvisningen och det verkar som den använder sig av NMEA0183. Kan jag inte koppla in den i mitt befintliga NMEA2000 nätverk då, är det en annan kontakt?

MVh Hans

Tamtam
2011-04-27, 17:55
Hej

Skulle vilja höra med er va ni tycker man skall ha för autopilot till en kabelstyrd båt. Jag har alltså inte hydraulisk syrning. Är det AP14 som gäller eller finns där något alternativ?

Behöver man köpa något extra för att det skall fungera eller är det komplett? Jag läste lite i bruksanvisningen och det verkar som den använder sig av NMEA0183. Kan jag inte koppla in den i mitt befintliga NMEA2000 nätverk då, är det en annan kontakt?

MVh Hans

Skulle tro ditt bästa val är att uppgradera till hydraulstyrning innan piloten, om inte annat blir urvalet större och troligen även andrahandsvärdet på den den dan du vill byta upp dej, notera jag är inte säker på något vis bara en känsla.
Vad gäller nätverket, du kan inte koppla den till NMEA 2000 iaf inte utan mycket dyra och komplicerade burkar emellan, sånt finns men inte värt det.
Kolla upp din manual till plottern, med största säkerhet har den sändande utgångar för NMEA 0183 och piloten fungerar lika bra med det nätverket som med 2000, skillnaden ligger i större hastighet och bandbredd, oväsentligt för denna installation och bägge näten fungerar parallellt på plottern.
Observera dock, för att använda piloten på normalt sätt dvs den du anger i texten, behöver du inte ansluta GPS/plotter alls, för att bara hålla kurs vilket är det vanligaste får den allt den behöver från fluxgate kompassen som medföljer kitet, GPS ansluter och använder du endast om du vill att piloten skall styra till bestämd punkt/waypoint som kommer från plottern och då oxå ta hänsyn till avdriften till skillnad om fluxgaten styr då den endast håller rätt kompasskurs utan hänsyn till avdrift mvh

Tamtam
2011-04-27, 18:14
Tror iofs Raymarine har en bra kabelpilot nu för tiden, den senaste av Sportpilot typ minns inte beteckningen på den bara kolla dock vet jag inget om den bara att den monteras på styrhuset och funkar oavsett kabel eller hydraul, bästa resultat borde du trots all få med en pilot av pump typ då ju längre från motorn som det som styr sitter borde innebära sämre precision men som sagt jag är inte säker mvh

enigma
2011-04-27, 19:51
Borde vara den här du menar? Lite dyrare dock.

http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=1839&PRODUCT=4177

Jag tycker det verkar vara onödigt många prylar ja måste skaffa för att ha en "riktig" autopilot. Byta hela styrningen + att ha en pump stående någon stans. Den andra lösning verkar mer attraktiv då och dessutom billigare.

När det gäller den äldre nmea standarden. Räcker det att kolla så att plottern stödjer den och sen koppla in den till befintliga nätverket, är det samma kontakt?

enigma
2011-04-27, 20:33
Har bläddrat lite i manualen till gpsen och det verkar som man skall koppla ihop den med strömkabeln till gpsen. Skall man bara skarva ihop kablarna då, inget speciellt nätverk då? Det är helt separerat med 2000 nätverket?

Fiskeberra
2011-04-27, 21:44
Jag har en Raymarine Sportpilot som jag knappt använt. Köpte den 2008 och direkt efter installation så fick jag ett brev från återförsäljaren att alla sportpiloter var återkallade då en fjäder eller nått kunde släppa vilket gjorde att styrningen låste sig helt (inte speciellt bra).

Jag monterade bort den men de ville inte ha in den innan de fått in utbytesenheter. Detta tog nästan 2 år! För en månad sen fick jag min utbytt och den är nu monterad. Så äntligen skall man få prova om den fungerar bra eller ej.

Till detta har jag en färgskärm med diverse roliga mönster valbara såsom sicksack, spiral, 180graders sväng mm. Jag har monterat ihop den med en Lowrance GPS via NMEA och det var i princip bara att skarva ihop send och revieve på respektive enhet.

Men som sagt...jag köpte den 2008 och har inte testat hur den fungerar i verkligheten. Allt pratar dock med varandra och verkar fungera.

enigma
2011-04-27, 21:57
Låter sjukt att du fått vänta så länge. Installationen var väl hyfsat lätt iaf?

Fiskeberra
2011-04-27, 22:16
Installationen var ganska lätt...i princip bara att ta bort ratten och sen montera på styrenheten ovanför. Det var lite fel på färgerna på kablarna i manualen men det fixade sig ändå. Tror jag kommer få problem med kompassen när jag börjar testa riktigt. Den måste vara 60cm från närmaste sändare/kabel etc och det är inte så lätt i en liten styrpulpet. Jag har dock ställt in allt och kört kalibreringen och den igenom iaf. Har testat lite med att styra lill-motorn (6hk) men den ger för dålig styrkraft så om jag skall använda autopiloten så måste jag köra med stormotorn.

Håller med om att man fått vänta för länge. Ringde någon gång per kvartal och hotade slutligen med att lämna tillbaka allt. Deras svar var då att montera tillbaka den och köra så länge det gick. Jag frågade då om de tog ansvar för om styrningen la av i 10m/s västan utanför Omberg i Vättern i november/december...det hade de inget svar på.

rs2johan
2011-04-28, 01:35
funkar denna?
http://www.wikingmarine.se/catalog/st1000-p-140.html

enigma
2011-04-28, 09:26
funkar denna?

Grymmt pris men man blir nog galen på att behöva gå tillbaka till motorn för att justera autopiloten.

Musky
2011-04-28, 15:21
Har själv Raymarine SPX-5 monterat på min trollingbåt (utan hydraulstyrning). Har kört den i 1 år nu och det funkar klockrent. Hade turen att när jag beställde min var det tidigare felet åtgärdat. Då den kör enligt en separat fluxgate kompas är den fristående från plottern och fungerar således även om plottern lägger av. Även om avståndet till båtens magnetiska kompass är under 60 sm fungerar den precis som den ska. Har kalibrerat den 1 gång men det är nog dags snart igen då den diffar ca 25 grader från båtens kompass.

Köp i USA eller UK är min rekommendation.

Team Busters
2011-04-28, 18:24
Jag köpte en Simrad AP 12R ifrån UK. Denna är för kabelstyrning och styr efter fluxgate kompas men kan även kopplas ihop med GPS. Det jag behövde göra var att byta ut styrkabeln samt tillverka ny bricka att fästa styrväxeln/piloten i, man byter helt enkelt ut sin gamla styrväxel mot denna som har elmotor som tar över styrningen när man trycker på auto knappen. Hade den hemma efter mindre än en vecka, fick böta 10,000 sek inkl, frakt. (2 års garanti)
Gamla beprövade grejor som verkar göra sitt jobb, men tillverkningen har tydligen upphört för denna modell, Simrad lovar tydligen att tillverka res,delar i minst 5 år till. Jag köpte sista av firman, men finns kanske hemma här:

http://www.sea-kit.co.uk/product/AP12R_SIMAP12R

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-04-28, 18:27
funkar denna?

I princip borde den fungera men då endast på trollingmotor och låg fart, nackdelen är att den måste manuellt frikopplas från motorn dvs lyftas av helt från motor vid manuell styrning av någon anledning, dessutom måste möjligen nån stång från motorn tas ut ungefär som ett styrhandtag om detta inte skulle finnas redan, detta för utväxlingens skull, den är avsedd för styrpinne på mindre segelbåt.
Dock har jag inte testat på något vis men som sagt det borde fungera så bra som piloten är. mvh

Tamtam
2011-04-28, 20:27
Har bläddrat lite i manualen till gpsen och det verkar som man skall koppla ihop den med strömkabeln till gpsen. Skall man bara skarva ihop kablarna då, inget speciellt nätverk då? Det är helt separerat med 2000 nätverket?

Jag antar du har en Lowrance plotter, så här är det, på baksidan av instrumentet (om det har ingångar för NMEA2K) finns en anslutning för "network" antingen blå eller röd/svart, kolla upp det eller posta den modell du har.
Normalt om du har rätt grejor hittar du i strömkabeln till ditt Lowrance instrument ingångar för det äldre nätverket NMEA 0183, detta finns i manualen hur kopplingar utföres, vad gäller APs så är det så att piloten vill ha en TX/Tramnsmit/sändande signal från plottern, inget annat, du ska leta reda på den kabel som är TX från plottern och ansluta denna till RX receive på piloten samt att system/signaljord skall sammankopplas sen ska det fungera klockrent vad gäller detta, dock ger jag ingen garanti för hur bra den anslutna piloten fungerar... dock får den då den styrinformation den frågar efter i GPS mode från plottern.
Skilj på NMEA 2000 och NMEA 0183, två skilda system, dock fungerar de samtidigt på en plotter som har stöd för bägge nätverken, bara kolla manualen, allt framgår normalt mvh lycka till