handdator

Visa fullständig version : Geo fence diskussion, flyttad pga off topic.

kjuliussen
2011-06-07, 12:04
Enheter som er kjøpt i USA har Geofencing. så de vil IKKE fungere her i skandinavien. dvs kartplotter delen.

JSteele
2011-06-07, 13:51
Enheter som er kjøpt i USA har Geofencing. så de vil IKKE fungere her i skandinavien. dvs kartplotter delen.

That's exactly what I was told a few weeks ago when I had a problem with my HDS 10, if you buy one in the USA & start it up here it will not work as it has Geofencing just as Kim says......
John. :(

Hejnr2
2011-06-07, 19:33
Funkar dessa inställning för göstrolling med eller ska man ändra på ngt speciellt?!?

solle
2011-06-07, 19:41
Köpte en från Usa med geofencing förra året. Enda skillnaden är att du får farenheit istället för grader fot istället för meter samt en liten text i underkant som säger att den inte gäller här. Men i övrigt så är allt som det ska. Fot på riggen , så det tog inte många turer så tänker man fot istället. Farenheit tog jag bort från skärmen när jag har den på Fish Hawken. Det som skulle kosta 32 000 kom hem för 17500. Tycker att de pengarna inte är värda en svensk meny. Det roliga var att jag monterade den i garaget , och la in allt i svensk meny. Men när jag slog på den i hamnen och den hittade positionen så fick jag ändra mph tillbaka till knop när allt på svenska försvann.

Team Larsen
2011-06-07, 22:33
Det finns HDS att köpa på Ebay, *utan* geofence. Kolla en säljare på kanadensiska Ebay, han säljer den internationella versionen. Wheelmark heter han har jag för mig.
Jag köpte en HDS-8 för ca 12 000 i höstas (strax under 2000$) och allt funkade som det skulle.

kjuliussen
2011-06-08, 13:05
Det finns HDS att köpa på Ebay, *utan* geofence. Kolla en säljare på kanadensiska Ebay, han säljer den internationella versionen. Wheelmark heter han har jag för mig.
Jag köpte en HDS-8 för ca 12 000 i höstas (strax under 2000$) och allt funkade som det skulle.

Ja Wheelmark var jeg i kontakt med akkurat når geofencing kom på enhetene. og han har hvist koll på hva som er US og internationell versjon.

Så løp å kjøp.. :)

Det som jeg synes er ille er at de skandinaviske/europeiske importørene klarte å legge press på Lowrance med tanke på geofencing. Hadde dem tatt litt mer normale priser hadde de solgt mange flere enheter. men når man tar nesten 3 ganger pris i forhold til usa så sier det seg selv at folk handler der..

kjuliussen
2011-06-08, 13:13
http://stores.ebay.com/wheelmark

Tamtam
2011-06-08, 18:24
En sak måste man dock tillägga vad gäller priser här, åtminstone vad gäller USA, känner inte riktigt till Kanada vad gäller den saken, utannonserat pris i USA är UTAN moms, deras priser visar varans pris UTAN moms, handlar du över disk kommer du få betala delstat i fråga "sales tax" vilket kommer öka priset motsvarande delstatens procentsats.
Handlar du däremot inom USA på postorder men över delstatsgräns bortfaller detta, lite som export inom USA ett sanslöst konstigt system är det men så fungerar det....
I Norden betalar vi pris som redan har adderad moms på prislappen och i svenskt fall 25% pålagd, denna diskuteras aldrig då vi tar den för självklar men så är det inte därborta på något vis, dock ska tilläggas att om köp därborta icke manipuleras och fraktaren/evt posten inte sover vid tull deklarationen läggs de 25% på iaf samt några andra avgifter när grejorna anländer här, detta är enligt svensk och/eller skandinavisk lag helt enkelt, här ska man inte lura sej, det finns skillnader mvh

Flodström
2011-06-09, 22:46
Det jag har funderat på är vad geofencing betyder. Jag menar, ligger den funktionen i programvaran så kan det gå snett vid en uppdatering? Jag menar, hur vet en ny "programvara" (lastad ner från Lowrance) att den här maskinen inte skall ha någon geofencing?? Kanske får man det senare vid en uppdatering :confused:

Eller är det skillnader i programvarorna så att det finns en USA-version + en Internationell version? Någon som vet exakt hur det ligger till :rolleyes:

Kjelle
2011-06-09, 22:54
Jag tror inte att hela mjukvaran byts ut vid en mjukvaruuppdatering.
Utan jag tror att Geofence är en mjukvara som ligger med i operativsystemet, och att uppdateringar av mjukvara bara lägger till/tar bort/ ändrar funktioner i detta operativsystemet.

Jag är säker på att det är mjuvarustyrd, och vet att det går att ta bort.
Då måste dock enheten skickat till Navico i Nederland. Detta är dock såpass dyrt, så kostnaden hamnar på ungefär samma slutsumma som om du köpte enheten här med garanti.

Flodström
2011-06-09, 23:03
Jag är säker på att det är mjuvarustyrd, och vet att det går att ta bort.
Då måste dock enheten skickat till Navico i Nederland. Detta är dock såpass dyrt, så kostnaden hamnar på ungefär samma slutsumma som om du köpte enheten här med garanti.

Vad jag syftade på var vid köp av en "International" modell (från t.ex. Canada, Australien eller Japan). Har man garanterat ingen geofencing i så fall, även efter uppdateringar? Skulle det bli en geofencing, ja då undrar man varför blir det inte geofencing på maskiner sålda i t.ex Sverige, eller England? Det är väll samma maskiner??? :-?

Kjelle
2011-06-09, 23:06
Vi menar samma sak, en HDS med ett operativsystem utan geo fence kommer hellre inte att beröras av en uppdatering.
En HDS utan geo fence, kommer inte få geo fence genom en mjukvara uppdatering.
Vem vet hur det blir i framtiden?

Kjelle
2011-06-09, 23:08
Det är väll samma maskiner??? :-?

Ja, fast USA modellen har ett operativsystem med geo fence.
USA modellen är ej hellre CE märkt/godkänd. Vilket efter vad jag läst, gör att dessa modeller produceras billigare, då tillverkaren måste betala någon fast CE kostnad för enheter som CE godkänns.

Har ingen aning om detta stämmer, men det stämmer att USA modellen inte är CE godkänd.

Flodström
2011-06-09, 23:20
Ja, fast USA modellen har ett operativsystem med geo fence.
USA modellen är ej hellre CE märkt/godkänd. Vilket efter vad jag läst, gör att dessa modeller produceras billigare, då tillverkaren måste betala någon fast CE kostnad för enheter som CE godkänns.

Har ingen aning om detta stämmer, men det stämmer att USA modellen inte är CE godkänd.

Ang CE-märkning så ligger den biten på producenten. Det är han som själv CE-märker produkterna. Han har då ett regelverk från EU att förhålla sig till. Uppfyller han dom kraven/specifikationerna som står där kan han bara sätta på ett CE-märke. Kostar ca 1-5 öre skulle jag tro :D

Att USA-modellerna inte är CE-märkta är bara för att dom inte skall kunna exporteras (normal business trading) till EU-land. Här har man i tillägg oxå kompletterat med den förhatliga geofence-funktionen.

Att dessa produkter är så mycket billigare än i andra länder står hällre att finna i att det är ett försäljningsled mindre (ingen generalagent/imortör). Butikskedjorna köper direkt av Lowrance. Det gör USA-grejor i USA mycket billigare.

Team Larsen
2011-06-09, 23:43
När jag importerade min HDS från Canada (men paketet skickades från Hongkong, de tillverkas i Kina) hade den mjukvaruversion 3 nånting.
Efteråt har jag uppdaterad den med både 3.5 och 4.0.
Inget har ändrats avseende geofence.
F.ö. var den CE-märkt och hade den internationella bakgrundskartan.

Jag tycker det är stötande att den vara ska vara dubbelt så dyr i Sverige som den är i USA.

Visst vår moms är 25% och den i USA 6-7% nånting, men det är de europeiska importörerna som har för höga påslag. Tror inte att återförsäljarna har så feta marginaler.

kjuliussen
2011-06-10, 13:39
När jag importerade min HDS från Canada (men paketet skickades från Hongkong, de tillverkas i Kina) hade den mjukvaruversion 3 nånting.
Efteråt har jag uppdaterad den med både 3.5 och 4.0.
Inget har ändrats avseende geofence.
F.ö. var den CE-märkt och hade den internationella bakgrundskartan.

Jag tycker det är stötande att den vara ska vara dubbelt så dyr i Sverige som den är i USA.

Visst vår moms är 25% och den i USA 6-7% nånting, men det är de europeiska importörerna som har för höga påslag. Tror inte att återförsäljarna har så feta marginaler.

Det er nog helt rett.. Men jeg fatter ikke at ikke importørene skjønner at ved å redusere prise kraftig så vil de selge fler enheter og tjene kanskje litt mer enn ved salg av 1 stk enhet. jeg vil tippe at salget vil doble seg minst hvis de legger seg på en fornuftig pris. og ved garanti. så er det jo ikke noe problem å sende enheten til usa eller der hvor den er kjøpt. koster litt mer i frakt, men ikke mye..

kjuliussen
2011-06-10, 13:51
Ett bedre exempel er.

Si at man selger 100 stk enheter i Norge/sverige til 30,000kr
og man selger ikke mer pga priset er for høgt.
Ved å redusere prisen til 20,000 for da har man en fortsatt god margin vil jeg tro. Så selger man kanskje 200-300 enheter istedet.

Si kost prisen er 10,000 for en hds 10 (den er kanskje ikke så høy engang fra produsent) Og ved flere enheter man kjøper fra produsent jo bedre pris får man
100 x 30,000 = 3 millioner (kost pris 10,000 pr stk totalt 1 mill)
250 x 20,000 = 5 millioner (kost pris pr stk kanskje 8-9000 tusen ved kjøp av fler. totalt 2,25 mill)

fortjenste ved 100 er da 2 mill og 2,75 ved 250 stk samt at man har kunder som kjøper mer utstyr som sonic hub, structurscan osv i tillegg.

Ta de talla med en klype salt, men det er sånn jeg tenker.. kan jo hende jeg tar helt feil da.. ;)

Kjelle
2011-06-10, 13:59
så er det jo ikke noe problem å sende enheten til usa eller der hvor den er kjøpt. koster litt mer i frakt, men ikke mye..

Det blir faktiskt ganske dyrt å sende de tilbake på reparasjon.
Jeg betalte ca 400kr i frakt til USA, og $55 for frakten tilbake til Sverige igjen.
Når jeg fikk hjem den igjen så dukket det opp ett annet problem, min LCX112C hadde ikke blitt reparert, de sendte meg istedet en helt ny LCX.
Problemet ble da at serienummeret på den nye, stemte ikke lenger med serienummeret som jeg måtte skrive på tollpapirene da jeg sendte den til USA på reparasjon.

Siden dette nå var en ny enhet, så spiller det ingen rolle om du allerede har betalt toll og moms på den jeg sendte tilbake, så jeg måtte betale toll og moms en gang til.
Med dobbelt betalt moms og toll så ble min LCX112C dyrere fra USA enn hva den hadde blitt her i Sverige.

To ganger fikk jeg sende enheter tilbake på reparasjon, begge to ble byttet ut til helt nye enheter, og fikk problemer med tollen på vei in til Sverige igjen.

Dette sammen med Geo Fence gjorde at det ble nok for meg.

Fikk noen småproblemer med min Svenskkjöpte HDS10, ringte supporten på Sportmanship på morgenen, dagen etter hadde jeg en ny liggende på Posten, med returfraktseddel for den som det var feil på.

kjuliussen
2011-06-10, 14:26
Ja det er jo mere strul. men jeg synes nå det er verdt det inntil de gjør noe med prisene sine... Synes det er direkte frekkt av dem å ta sånne priser.. de har ikke så mye mere utgifter pr enhet..

Men når det gjaldt de du fikk nye med nytt serie nr, så burde du fått dokumentasjon fra produsent at det var en erstatting for en enhet som var for ødelagt til å reparere.. Trur ikke du må betale moms på det altså.
Men man vet jo ikke med det norske tollvesenet ihvertfall... :P

Kjelle
2011-06-10, 14:34
Det var med full dokumentasjon, "Warranty replacement unit", men det spiller ingen rolle, for reglene sier at om den blir byttet ut så er det ikke lenger samme enhet, og da skal ny moms for den nye enheten betales.

Jeg satt i flere telefonsamtal med tullverket men fikk bare betale.

Vet dog ikke om det er samme regler i Norge.

leffe
2011-06-10, 15:57
Elände!
Köpte min LCX104C (föregångaren till LCX112C) via Cabelas har för mig att det var 2004, (använder den fortfarande). Var på jobb i NY så jag fick den levererad till hotelrummet. Då kostade den 34000:- här hemma och 16000:- där! Bra avans måste jag säga. Funderar på en HDS10, men hur är det med kvaliten? Tycker jag hört en hel del strul med dom. Min gamla 104 tuffar på år ut och år in, har inte haft ett fel på den. Pepparpeppar.
Finns den internationella varianten utan geo fence att få tag på i US?
Nån som vet?

Leffe

Kjelle
2011-06-10, 16:24
Nån som vet?

Leffe

Den skall inte finnas att få tag på i USA, utan bara i länder som kräver CE märkning och använder metriskt system.

Det hjälper inte att du köper en enhet med "world base map" istället för "Insight", har den sålts ny i USA så kommer den geo fenced.

Tamtam
2011-06-10, 19:04
Elände!
Köpte min LCX104C (föregångaren till LCX112C) via Cabelas har för mig att det var 2004, (använder den fortfarande). Var på jobb i NY så jag fick den levererad till hotelrummet. Då kostade den 34000:- här hemma och 16000:- där! Bra avans måste jag säga. Funderar på en HDS10, men hur är det med kvaliten? Tycker jag hört en hel del strul med dom. Min gamla 104 tuffar på år ut och år in, har inte haft ett fel på den. Pepparpeppar.
Nån som vet?

Leffe

Har du inget direkt behov av AIS visning evt radar på skärmen eller "fantastiska" 3D sjökort av något slag så kör vidare med 104an, den tar iaf Navionics Gold, mitt enda skäl till att byta mina pre HDS enheter är just isf AIS annars skiter jag fullständigt i det personligen, bara ett tips inget påstående, lycka till