Visa fullständig version : HDS8m NMEA0183 <--> AP+AIS
Team T.U.R.
2011-06-15, 10:29
Hej,
Uppdaterade elektroniken för ett tag sedan och har nu monterat. Bytte både plotter (HDS8m) och ekolod (HDS5). Investerade även i en AIS mottagare för att kunna överlagra denna info på plottern.
Då både AP (Raymarine S1000) och AIS skall kopplas in mot plottern/HDS8m och de dessutom kör på olika Baud rate så måste jag ju köra RS-232 för att få två COM portar. Det innebär att jorden delas mellan portarna. Jag kör AP på COM1 och AIS på COM2.
AIS fungerar klockrent, kommer att bli kanon och en extra trygghet att ha koll på havet!
Däremot får jag inte AP att fungera... Får felmeddelande "No GPS Fix" vilket enl manual skulle tyda på dålig signal och skulle försvinna när signal är starkare igen. Nu har jag bara testat vid kortare turer men startat om ett antal ggr och samma problem varje gång...
Någon som kan ge ett bra tips?!
Tack på förhand,
/Andreas
Har du kryssat i rutan för sändning av nmea ut signal ?
Denna ligger under nätverksmenyn.
Denna är som default inte bockat i.
Om du inte har bockat i denna, så får du förmodligen detta problem.
AIS vill fortfarande funka på din HDS, då AIS är RX(mottagande) signal till HDS,.
Är din HDS-5 en HDS-5X?
Annars så kan du ju använda denna att sända gps info till din autopilot, och således ha båda två HDS på rs422.
Team T.U.R.
2011-06-15, 13:24
Tack Kjelle, ska kolla upp de där inställningarna. Har varit överallt och pillat... Kan ju ha gjort något dumt också... =)
Det är en HDS5:a (skiljde ju bara någon 100-lapp på JGTech jmf med HDS5x!), så jag har funderat på att använda den som en reservplan (trodde mig kommit på en nackdel med detta när jag funderade på hur jag skulle montera och koppla in, men kan inte komma ihåg hur tankarna gick just då...)!
Jag kan inte komma på någon nackdel med att din HDS-5 "matar" autopiloten med gps info.
Även om du använder den som rent ekolod utan karta, så kommer denna fortfarande försörja autopiloten med den infon denna behöver.
Är inte riktigt uppdaterad på HDS men i NMEA kablarna bör finnas com port med kombinerad TX/RX möjlighet, troligen delar de samma jord iaf enligt RS-232, (dock kanske inte enligt RS-422) AIS TX till plotter RX samt Plotter TX till pilotens RX port så ska det fungera dessutom som sagt måste du kolla att NMEA sentencer både sänd och mottages i menyerna.
Ta inget för givet här vad jag skriver, detta funkar på exv LCX men jag är inte säker på HDS mvh
Jag kommer på en nackdel Andreas om
du brukar peta ut en pos på plottern
som du säger till piloten att köra till.
Då måste det jue va bättre och ha den
kopplad ihop med plottern.
Fast spelar det egentligen någon större roll vilken kartplottare du sätter ut kursen på?
När du till exempel väljer "go to waypoint" på HDS-8, så kommer även HDS-5 att gå över i nav läge tror jag. Detta delas via nätverket.
Så är det iaf med min hds-10 och min NSE12, sätter jag en av dom i navigering mot WP, rutt, eller cursor, så visar även den andra exakt samma navigation.
Så jag tror autopiloten lär få samma nav info, oberoende av vilken plottare du aktiverar nav mode på.
Jag kan dock ha fel, men vet att det är så på min hds/nse, men det är inte säkert samma sak gäller mellan två hds, fast annat vore konstigt.
Kjelle
Team T.U.R.
2011-06-15, 22:18
Tack Dalton, det var just den detaljen jag funderade på innan då jag monterade! Minnet är bra men kort! =)
Hur som helst, hann testa en kort runda ikväll och det var precis som du sa Kjelle - bara att aktivera utgående NMEA signal. Finns mkt att pilla och leka med här i dessa nya HDSer jmf med min gamla Garmin plotter och enklare Lowrance ekolod! =)))
Efter att ha klickat i den checkboxen synkade AP och plotter (samt AIS) kanon!!!
Det är härligt att man måste koncentrera sig för att höra den nya AP pumpen numera! Kommer att lägga in en separat tråd om det för alla som har en Raymarine S1000.
Tack Kjelle för snabbt svar.
Muskytracker
2011-06-15, 22:30
Härligt Hallon, då behöver man inte använda förstoringsglas fortsättningsvis när man är gast i din baut! :)
Tack Dalton, det var just den detaljen jag funderade på innan då jag monterade! Minnet är bra men kort! =)
Hur som helst, hann testa en kort runda ikväll och det var precis som du sa Kjelle - bara att aktivera utgående NMEA signal. Finns mkt att pilla och leka med här i dessa nya HDSer jmf med min gamla Garmin plotter och enklare Lowrance ekolod! =)))
Efter att ha klickat i den checkboxen synkade AP och plotter (samt AIS) kanon!!!
Det är härligt att man måste koncentrera sig för att höra den nya AP pumpen numera! Kommer att lägga in en separat tråd om det för alla som har en Raymarine S1000.
Tack Kjelle för snabbt svar.
Gött att det snurrade igång enligt boken.
Väntar spänd på tråden om AP pumpen.
Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.