Visa fullständig version : Hur är fisket i Vättern nu?
Är så klart sugen på att prova på fisket i vättern nu, men hur är fisket där nu under sommaren?
var finns fisken?
någon som varit där o provat sista tiden?
Är så klart sugen på att prova på fisket i vättern nu, men hur är fisket där nu under sommaren?
var finns fisken?
någon som varit där o provat sista tiden?
Hej!
Fisket är bra, dock är det röding man fiskar riktat. Hugger även en del öring ibland med. Tyvärr en del under måttet. Kompisarna var ute idag, 13 i båten 8 returer. En fin öring på 3,6.
Bara ut o prova, enda sättet!
Jani
nice
var i vättern fiskade de?
skepparn
2011-08-07, 15:40
Kan passa på att uppdatera denna tråden då jag äntligen fått tillbaka båten och hunnit med ett pass på vättern. Detta resulterade i 10 landade Rödingar och 2 Öringar. Inga monster men Rödning upp till 2,2kg. De mesta av fiskarna fick vi mellan 65 och 90 fot på löja men även några på pärlemorspinnare.
Det är fiske som en annan drömmer om:shock: antar att du befann dig någonstans i södra vättern? en liten vink kanske om var:cool:. Vet någon var man kan köpa löjor? har pratat med ganska många om vätterfisket nu och det verkar som att fisket med löjor is the shit för tillfället.
MVH Jonas
Det är fiske som en annan drömmer om:shock: antar att du befann dig någonstans i södra vättern? en liten vink kanske om var:cool:. Vet någon var man kan köpa löjor? har pratat med ganska många om vätterfisket nu och det verkar som att fisket med löjor is the shit för tillfället.
MVH Jonas
Hej Jonas!
Olssons i Tibro säljer löja! Vet dock inte on de har nått hemma nu!
Olssons har i Mariestad iaf så dom har säkert i Tibro oxå...
hörde ett rykte om att olsson i tibro håller till i en gammal bensinmack?
är det sant?
skepparn
2011-08-08, 08:22
Harvest: Jag fiskade utanför Hjo.
hörde ett rykte om att olsson i tibro håller till i en gammal bensinmack?
är det sant?
Kan man nästan säga att dom gör... Dock fina lokaler!
Så här ser dom ut. http://www.olssonsfiske.se/vara-butiker-i-48.aspx
Ska ut en sväng i eftermiddag/kväll. Ett försök nu när temperaturen på sjön gått ner. Yrkesfiskaren i närheten hade fått en lax på 8 i sin fälla i natt =0
trodde knappast det fanns några kvar i sjön, speciellt inte här omkring.
Rapport kommer i kväll!
Jani
Var ute i 3 timmar. Lyckades tajma in världens hällregn. Vi hade inte mycket aktivitet förutom några betesfisk stim. Blev dock en godkänd röding. Vattentempen hade sjunkit rejält. Ytvattnet låg på 10-11 grader jämfört med förra veckans 21.
Jani
Vi var i Hjo för att fiska lite i lördags på vägen hem från några dagars sem norröver. Vilken röra i hamnen. Packat med folk och knappt någon plats kvar att parkera på. Det stod massor med folk och matade brödänder framför rampen och man fick nästan backa på dem innan dom flyttade på sig.
Jag vill inte kritisera rampen, ja kanske andskiten man trampade på och fick med sig i båten, men det var verkligen en annorlunda upplevelse att lägga i/ta upp med så mycket kritiskt granskande publik.
Mvh
Johnny
Hallå! Ska åka över till karlsborg i nästa vecka troligen onsdag och sen vara med på laxcup Vättern den 3-4/12. Anmälde mig till tävlingen bara för att komma till Vättern någon gång. Blir aldrig att jag åker dit när det är 10 min till rampen i Mariestad. Men vart ska man åka då? Betesval Vänern vs Vättern? Nån Vätterfiskare som inte ska tävla kanske vågar sig på ett tips?
Kom igen nu för tusan kära forumvänner!:cool: Någon måste ju ha lite koll!
Min kunskap när det gäller lax är mycket begränsad men det man hör bland de som är mer bevandrade är att löja is the skit 8 av 10 dagar annars så strikepro wobblers och 3tums apex verkar vara ganska bra, de två små laxar jag tagit i Vättern är på dessa i uv färg.
Flasher ihop med grizzly wobblers har jag fått en del öring på så det borde väl funka för lax också.
Min kunskap när det gäller lax är mycket begränsad men det man hör bland de som är mer bevandrade är att löja is the skit 8 av 10 dagar annars så strikepro wobblers och 3tums apex verkar vara ganska bra, de två små laxar jag tagit i Vättern är på dessa i uv färg.
Flasher ihop med grizzly wobblers har jag fått en del öring på så det borde väl funka för lax också.Vill lägga till Bomber 15A samt Tomic 3-4" på rigg. Vissa perioder när laxen jagar spigg i ytan kan tubfluga funka bra.
Mindre strike pro, små Abu terminator samt ej att förglömma tubflugan men det är hemligt... då vid ytfiske, 3-4 tums Tomic fungerar
Måste även komplettera med skedar. Mycket underskattat bete på Vättern. Har alltid minst en sked i släpet.
Jani
Vill lägga till Bomber 15A samt Tomic 3-4" på rigg. Vissa perioder när laxen jagar spigg i ytan kan tubfluga funka bra.
En helt vanlig tubfluga eller är det en speciell "trollingfluga"?
Typ svart tubfluga 4-5 cm "spigg-storlek", kan vara lite silver, grönt eller rött i den också, kör den oblyad med ex. bombardaflöte nån spölängd framför (för att få ut linan efter båten). Vill minnas att vi har haft som bäst framgång med den i kallare vatten.
Edit: Länk till en tubfluga i lagom storlek/färg: Länk (http://www.olssonsfiske.se/tubfluga--25cmf31-p-19095.aspx).
Fiskarn0383
2012-03-06, 21:56
Var väldigt många båtar i Hästholmen i lördags. Några härifrån som var där? Hur gick det?
Gastade team Landsbrostugan. För oss så var förmiddagen mellan 8 och 14 väldigt långtråkig utan ett pet. Men strax efter 14.30 fick vi en liten returlax som höjde moralen.
Så vi vände tillbaka mot waypointen och när vi passerat den ca kl 15 fick vi ett förmodat fyr hugg. Bägge djupriggspöna på ena sidan och ett pulkaspö löste ut. Första fisken som tog en del lina direkt efter hugg klev dock av. Men de andra som snällt följde med var en lax på 73 cm 6,1 kg och en godkänd röding. Plockade upp även den andra djupriggen när vi satte om och nedersta löjan som bytts strax innan kalabaliken var söndersliten.
Vi hade då 5 löjor och 5 plast ute och hade haft 5 av 5 hugg på löjorna så det blev att byta till 8 löjor och 2 plast.
Efter detta fick vi 3 hugg till på löja men landade enbart 1 godkänd röding.
Men dagen gick från långtråkig till lyckad på nån timme. Och lugnade den värsta trolling abstinensen.
Ser du stänk av småspigg i ytan vid båtsvallet, ut med tuber ungefär som Magic beskrev dem, mindre korta med flash i vingen, gärna bundna på metalltub, kanske en fylltratt framför, det hugger nog ganska säkert iaf DÅ på den tiden, idag, kanske men trots allt borde det finnas en del fisk kvar.
Kör dem helst på inline boards då det är ett helvete att få ut dem på pulkor och vinden om den är hyfsad kommer få flugorna att klättra uppöver pga den låga vikten, gummisnodd och 10-30 gram bly kan vara användbart mvh
Någon som hört hur isläget vid Aspa bruk i norra Vättern är.
Börjar bli sugen att jerka eller slowtrolla lite gädda.
rs2johan
2012-03-26, 20:32
[QUOTE=Harvest;29843]Någon som hört hur isläget vid Aspa bruk i norra Vättern är.
Börjar bli sugen att jerka eller slowtrolla lite gädda.[/QUOTE
i helgen låg det is hörde jag. Men om det stämmer vet jag inte=)
Hej! Funderade på en påsktur på vättern. Har aldrig kört där innan. Tittade på fiskereglerna och kände mig lite korkad. Hur funkar det egentligen med fredningsområderna. Står ju att det råder fiskeförbud under 15sep-31 dec men att trolling är förbjudet, undantaget 1-31dec. . Mao man får trolla under fiskeförbudet. Antar att jag har fattat allt fel?! :)
Det jag egentligen undrar är om jag får trolla mellan norrgrund och visingsö nu?
Har fisket vart bra där nu? All is är väl borta antar jag?
trolling beckman
2012-04-06, 11:45
Fiskeförbudsområdena Tängan, Norrgrundet, Fingals, är förbjudet att fiska i året runt.
Fredsområde 1-7 samt allt enskilt vatten söder om begränsningslinjen, gäller fiskeförbud
15 sep -31 dec. Trolling i dessa områden är förbjuden med undantag 1-31 dec då man får gå in i fredningsområdena och fiska . Men fångar man Sik, Öring, Röding inom fredningsområdena så ska dessa fiskar släppas tillbaka.
ah, bra. tack! hoppas vi bara på vädergudarna!
Idag blev det en sväng i Hästhomen. Men det var trögt fiske endast två laxar under minimimåttet som klev på annars var det helt dött. Och så verkar det varit för de vi pratade med i hamnen också. vädret var dock kanon särskilt under eftermiddagen.
Fiskarn0383
2012-04-14, 22:21
Stod i rådhusparken i Jönköping och tittade ut över Vättern och kände mig lite avundsjuk på dig idag. På öst sidan var det spegelblankt. Kanske inte bästa fiskevädret men det är underbart att vara ute i.
Jag trailar upp till gränna imorgon från gbg. Hoppas på en fin dag. Har aldrig vart ute på vättern, några bra tips?
Kör paralellt med färjelinjen där har det varit bäst när vi kört Gränna
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.