Visa fullständig version : Tips på trollingpaket
Hej,
Skall införskaffa mig nytt trollingset av lite mer allroundtrolling.
Vad föreslår ni om man trollar mkt insjö dvs, gädda, gös men också lax i Vänern och då och då med dipsy.
Är jag helt ute och seglar med detta set:
Rulle: Abu Amb 7000i Lc
Lina: 250 m 0,40 nylon
Spö:Ugly Stick Gold Tiger 8´15-40 lbs
Önskar era svar på dessa saker. Är det rätt lina, spö mm för dipsy etc?
Förslag på ovan 3 punkter är intressanta.
M vh/
Torparn
fel spö för djupparavaner, finns en tråd om detta. För dipsys och andra djupparavaner krävs ett fastare spö, t ex ett för havsfiske eller ett rent dipsyspö.
Fel lina till djupparavaner också, använd flätlina!
om du ska ha djupriggar med flera spön till så kan du ta ambassadeur seven(samma som 7000 i princip) varvat med 7000 LC, behöver ju inte djupmätning på alla som går lika djupt så att säga.
gös är enligt min uppfattning något mer försiktig av sig jämfört med gädda som hugger på allt som rör sig. Likaså når gösen inga enorma storlekar, till de funkar vanlig haspelrulle av större modell med wobbler.
Hej!
Kan säga med en gång att det är svårt att kombinera ett spö för både gädda, gös, lax som även ska kunna användas till dipsy. Sen beror det givetvis på vilka dipsy du tänkt använda. Jag kör själv med Shakespear Gold Tiger samt 7000 lc syncro. Idealiska för djupriggarna. 8' fungerar nog till lättare dipsy men tror att du tjänar på att köpa rejäla sidoparavaner och köra ner betena med djupparavaner eller bly.
Det är mitt tips.
Jani
Team Char
2011-08-10, 20:27
Hej,
Skall införskaffa mig nytt trollingset av lite mer allroundtrolling.
Vad föreslår ni om man trollar mkt insjö dvs, gädda, gös men också lax i Vänern och då och då med dipsy.
Är jag helt ute och seglar med detta set:
Rulle: Abu Amb 7000i Lc
Lina: 250 m 0,40 nylon
Spö:Ugly Stick Gold Tiger 8´15-40 lbs
Önskar era svar på dessa saker. Är det rätt lina, spö mm för dipsy etc?
Förslag på ovan 3 punkter är intressanta.
M vh/
Torparn
Riktigt fina spön funkar bra till fiske efter lax öring och gös men är det 10+ gäddor du jagar ska du nog leta efter ett set med BFT Predator Heavy Trolling 8'6 spön
Ska du köra med 0ans dippsy och dom mindre ner till 8-10m funkar ugly stick spöna men se till att ha en flätlina
Daiwa och Okumas nyaste räkneverks rullar funkar bra dom med
Riktigt fina spön funkar bra till fiske efter lax öring och gös men är det 10+ gäddor du jagar ska du nog leta efter ett set med BFT Predator Heavy Trolling 8'6 spön
Ska du köra med 0ans dippsy och dom mindre ner till 8-10m funkar ugly stick spöna men se till att ha en flätlina
Daiwa och Okumas nyaste räkneverks rullar funkar bra dom med
Tackar för tipsen. Tänkte på dipsy typ 0. Eftersom jag inte är den mest erfarna trollingexperten och dess utrustning kommer en följdfråga på flätlinan:
Vilken dim är vettig för detta? hade du spolat hela längden med flät eller bulkat? om så var fallet hur mkt. av varje?:confused:
Kanske du har en prisvärd lina du kan rekommendera?
En trollingnybörjare som fått blodad tand. Skall ut på sjön Mjörn i Alingsås imorgon kväll var tanken för att hämta lite gös;) De sägs vara bra där.
Team Char
2011-08-10, 23:40
Fiskar bara med Power pro. 0.36 funkar bra något mer än 110m behövs nog inte för gösen. Men tycker nog det är ganska onödigt med dippsy till Gös fisket vi brukar få nästan all gös kring 4-6m och dit kommer man med lite bly eller djupgående wobbler sällan man får nått djupare fast det är 15-20m djupt.
Fiskar bara med Power pro. 0.36 funkar bra något mer än 110m behövs nog inte för gösen. Men tycker nog det är ganska onödigt med dippsy till Gös fisket vi brukar få nästan all gös kring 4-6m och dit kommer man med lite bly eller djupgående wobbler sällan man får nått djupare fast det är 15-20m djupt.
Hej igen,
Tänkte inte bara på gösen för linlängden och dippsyn. om man nu skall dra lax ett ggr/år är det väl bra att ha lite längre linlängd ex 200-250 m? Tar man den längden helt i flätlina då?
Bruker PP 0.28 til dipsy i Østersjøen. Legger 0.45 mono innerst på rullen og fyller opp med 270m PP. Kjører Daiwa 47LCA. Bruker multifilamenten i 2 år, snur den og kjører 2 år til før jeg bytter.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.