handdator

Visa fullständig version : Uppväxare Karlskrona

skepparn
2011-08-16, 18:52
Har funderingar att för första gången i mitt liv åka ner till områdena kring Karlskrona nu under hösten för att försöka mig på lite uppväxarfiske. Har som sagt aldrig varit nere och jagat lax annat än under majmånad och skulle vara tacksam för så mycket information som möjligt. När ? hur ? vart ? o.s.v

Tacksam för allt hjälp jag kan få

joj
2011-08-16, 19:57
Du fiskade väl väl rätt bra i våras om jag minns rätt?

Vissa år kan man ha grymt fiske vid 40 meterkurvan utanför Hasslö och andra år får man dundra ut en massa distans på havet. I söndags var det 14 grader varmt på 37 meters djup där det är 42 meter djupt utanför Karlskrona och då finns det ingen lax där men blåser varmvattnet ut så så kan det ändra sej fort, eller om det blir lugnt väder några dagar och man kan hitta ett språngskickt.
Området ost Utklippan är dåligt utforskat men kan vara fantastiskt bra

Många av positionerna du tog fisk på i våras kan säkert funka, jag vet inte exakt var ni fiskade men jag hörde dej på vhf en dag och då kan jag inte varit långt ifrån dej med den taskiga mottagningen jag hade då...

Uppväxarfisket kan vara fantastiskt kul med många hugg och jag hoppas verkligen vi kan få uppleva det i år.

Dalton
2011-08-16, 20:03
Har inte mycket o tillägga där det Joj säger
gäller bara o få ner vattentempen lite så har vi nog dom här.
Med rätt vind så felar ej heller ostsidan.

Dalton
2011-08-16, 20:07
Oftast smäller det på riggarna så ett par stora
dipsy på var sida ökar chansen ytterligare en bit.

skepparn
2011-08-16, 22:01
Tackar för informationen, vårfisket där nere har jag kört under ungefär 10 år så några platser för detta känner man till, låg för övrigt på yttregrund mest när jag var nere i våras. Jag har inte hört så mycket om fisket på uppväxare i dessa trakter men känner till att det åtminstonde förr gick en tävling där under september?. Är det normalt att fisket börjar någon gång i sep?
Fiskar ni efter uppväxare vidare sen ända till vandrarna kommer igen eller är det helt meningslös under vissa perioder?

joj
2011-08-16, 22:47
Såg ett helt gäng båtar bortåt yttre grund en lördag i maj så det stämmer nog att det var där jag hörde er.

Jag kommer nog sikta min nästa tur mot vraken eller ost om dom, kanske kan det ge något.

Efter 15 september måste man 4 distans utanför baslinjen så det tar ju bort ett enormt område mellan Utklippan och Hasslö. Det har varit bra fiske både i december och mars men inte varje år så det är svårt att säga, vi är så få som fiskar här så det är svårt att få en bra bild av det men tempen under vintern styr ju mycket vad som händer då.

Kjelle
2011-08-28, 23:05
Nu verkar ni fått lite fart i vattnen neråt Karlskrona hållet.
Tyvärr ställer vinden till det hela tiden utanför Öland, så det har knappt varit några båtar alls ute i år.

Kom gärna med lite rapporter.

joj
2011-08-29, 08:04
Har varit en bra vecka nu, svårt väder med mycket dimma när det inte blåst men fisk har det kommit upp i hela området och i alla båtar som varit ute vad jag vet.

Blåsigt några dagar nu men sen kommer vi igång igen till helgen och hoppas verkligen den fina mängden lax är kvar och att jag lyckas hitta dom stora.