Visa fullständig version : Savage Gear Paravan
Halla boyz,
Provade Savage Gear paravaner igår. Ja, det är fattigmans variant av planer men jag har förbud mot att go bananas med riggning av denna båten. Jag var faktiskt imponerad av gången på dem, trots ett billigt pris och väldigt låg vikt. De började hoppa lite i 3 knop i motvind men det gör ju riktiga pulkor oxå så det såg jag inte på som något problem.
När jag i dag skulle googla för att se om andra är lika nöjda med dessa paravaner så haglade det av missnöjda kunder. Varför då tänkte jag? Det visar sig att dessa grabbarna har kört en gammal variant som är vändbar, inte denna 2011 modellen jag hittade: Sida 23 i deras katalog.
Savage Gear paravaner på sid 23 (http://www.savage-gear.com/ecatalogue/Savagegear/flash.html#/22/)
Är det fler än jag som har testat den och är nöjd med den? Jämfört med de Great Light jag har så tycker jag denna, för halva priset, presterade riktigt bra!
Hade tänkt att handla ett gäng till idag så Speak Up om ni tycker jag gör bort mig och kom med motförslag på brukbara gejor isf.
Muskytracker
2011-09-22, 07:53
Den går säkert OK speciellt i jämförelse med Great Lighten, men jag blev skumrädd första gången jag höll paravanen i min hand och såg infästningarna. Skruvar och dylikt där linan kan hamna bakom??? Satsa på Ghost-paravanen istället. Dyrare, men helt makalös.
Blev oxå lite skeptisk till alla dessa skruvarna men provkörde i rätt hård vind med en sällsynt ovan trollinggast vid rodret ( mycket virrigt svängande med linor åt alla håll ) utan att det sket sig. Vid invevning var den lätt som en smekning oxå så Ghosten bör ju vara bra mycket bättre för att försvara ett högre pris.
Ligger det någon review på ghosten någonstans man kan kolla?
Muskytracker
2011-09-22, 18:00
www.ghosttrolling.com. Kanske lite viktad jämförelse, men ändå. Hm... Länken verkar inte fungera. Någon som vet varför den ligger nere eller har jag skrivit fel?
Hittade massor på Youtube när jag sökte lite.
Den verkar ju vara riktigt bra men jag fick fyra stk Savage för priset av 1,5 Ghost så jag får testa de först.
De ska få pröva sig på Vänern i helgen så får vi väl se om de funkar eller inte.
Återkommer med rapport.
Har testat Ghostparavanen men är inte så impad, drar bra som fan men när den släpper så sprätter den iväg en j-vla bit och trasslar in sig själv ibland( lägger sig på sidan och tappar all dragkraft).
Hade rejäla trassel 2 ggr sist jag var ute då båda paravanerna på ena sidan la sig upp o ner vid svag sväng. Körde med strike pro och 30 gram bly på dessa ca 2 kn fart
Skall testa att vikta kölen på dom mer en den medföljande vikten och se om det hjälper risken är väl att flytkroppen inte tål mer vikt och det blir en djupparavan istället:grin:.
En nackdel till är att flytkroppen är så liten att det blir svårt att se dom när man släpper ut dom 30-40 meter och det är lite sjö.
Bästa paravanen jag testat ännu med tanke på dragförmåga och stabiletet är I-Fish nackdelen med den är vikten.
Har testat black beast medium, I-Fish, blocket kopia av Great White, Ghost
Två jag kan rekommendera är Church tackles röda paravaner samt Off-Shores gula, dessa går jättebra, i lugnare väder/vind kan du släppa så mycket som 200 fot till de yttersta enligt räkneverket, säkert går det ännu längre oxå vid rätt förhållanden, ökar vinden får man "täta" till släpet en aning annars finns risk för att de av någon anledning de två yttersta linorna hoppar över varandra, använder ledigt tre på varje sida och upp till iaf 80gram bly på linorna, även i grövre sjö.
Mycket nöjd med bägge, dock vill jag påpeka att jag inte direkt jämfört dem med andra, dessa funkar kanon och jag byter inte nåt mer mvh
PS mina Church heter Walleye board, dock har de tydligen plockat fram en ny större modell kallad TX-44 som ska kunna hantera riktigt tunga grejor, nog värt att kolla upp för den som är intresserad, länk nedan
http://www.churchtackle.com/Index.html
Finns videos bla denna, en stor Dipsy bakom!
http://www.youtube.com/user/churchtackleco?feature=mhum#p/a/u/2/4YkFeSF7qrk
Muskytracker
2011-10-13, 19:02
Har testat Ghostparavanen men är inte så impad, drar bra som fan men när den släpper så sprätter den iväg en j-vla bit och trasslar in sig själv ibland( lägger sig på sidan och tappar all dragkraft).
Hade rejäla trassel 2 ggr sist jag var ute då båda paravanerna på ena sidan la sig upp o ner vid svag sväng. Körde med strike pro och 30 gram bly på dessa ca 2 kn fart
Skall testa att vikta kölen på dom mer en den medföljande vikten och se om det hjälper risken är väl att flytkroppen inte tål mer vikt och det blir en djupparavan istället:grin:.
En nackdel till är att flytkroppen är så liten att det blir svårt att se dom när man släpper ut dom 30-40 meter och det är lite sjö.
Bästa paravanen jag testat ännu med tanke på dragförmåga och stabiletet är I-Fish nackdelen med den är vikten.
Har testat black beast medium, I-Fish, blocket kopia av Great White, Ghost
Yes Harvest, man måste vikta kölen! Och något som borde stå i instruktionerna. Hört flera som haft problem innan de viktat.
Hur mycket har du viktat dina?
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.