Visa fullständig version : Team Scandinavian Trollings trollingdagbok
Yoooo!
välkommen till min trollingdagbok/rapport sida, först kommer en liten uppsummering av vårens testturer med nyrigget båt och sen är tanken att jag skall lägga in en liten rapport efter varje trollingtur.
Först några bilder från vårens testturer,
Första turen var faktisk förra året, den 27e december.
Givetvis blev det ingen firre i Kalmarsund men iallafall en trevlig tur.
Den nionde April, mycket trevligt väder körde 4-5 timmar, vatten temp 3,1C.
Nästan ingen fisk alls på ekolodet, och inte ett enda hugg på varken mig eller Team Atomic trolling som också testade samma dag. När jag kom hem så hade jag fått ett paket från DreamWeaver med nägra av årets färger: bild
Påsken firades vid sommarhuset på Öland, vi väntar småbarn vilken dag som helst så jag var inte vidare sugen på att åka iväg något längre bort.
Fiskade två dagar från Kårehamn på Ölands Ostsida.
Vi var total fyra båtar som fiskade i flera dagar, bara två laxar kom upp, det var Gordon som fick båda två. Gordon driver forövrigt sidan Olandsfiske.se (http://www.olandsfiske.se/).
Det var massor av betesfisk på lodet, i princip vindstilla med en vattentemp på 5,3 grader.
Här kommer några bilder.
aqCxfcYjum0
Lite Påskrock på Östersjön hehe...
Vi hade gett upp fisket.
är boken Precision Trolling "The trollers Bible" big water edition 2.
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/dipsy001.jpg
Boken innehåller data för i stort sett alla divers som finnes på marknaden, och visar vilet djup dina beten är på om du till exempel kör mono lina 0.36mm 200 fot bakom båten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/dipsy002.jpg
Tabellerna visar skillnader i djup om man kör med flätlina, minilina, stålwire, samt olika djup vid olik släplängd.
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/dipsy003.jpg
Boken hittar ni här www.precisionangling.com (http://www.precisionangling.com)
/Kjelle
Här har det inte skrivits mycket, och det av en enda anledning, att det inte fiskats nåt:-(.
Är nu i stugan på Öland och skall fortsätta renoveringen, Har anlitat några takgubbar och bjudit ut en av dessa på trolling idag söndag. Åker ut om fyra-fem timmar och kör iallafall till lunch.
Det är fortfarande tidigt men vi gör att ryck så får vi se.
Rapport kommer från båten online :-)
Kommer att fiske Kårehamn och startar nog i 1:an och 2:an området och fiskar oss ut mot "Dansken".
Nå??????
Vi väntar fortfarande på onlinerapport från fisket
Chivas
ahh skit det blev ingen online rapport, mitt mobila bredband ville inte vara med där ute.....
Tre näbbgäddor var allt vi fick, och fiskade bara tre-fyra timmar på morningen fram tills klockan 12.00. Räknar med att prova igen på fredag om jag lyckas ragga upp någon matros tills dess.
Mvh
Kjelle
Som sagt, jag ska till Köpingsvik några dagar vecka 29 så behöver du en matros då så bara säg till!
Jag hojtar till när det är dags.
Letade matros förgäves igår inför dagens trolling men lyckades tyvärr inte hitta någon.
Vi hörs inemot V.29.
/Kjelle
Sticker upp söndag eftermiddag och stannar till fredag eller nåt beroende på hur vädret ser ut. Lördagen är jag i Hultsfred och lyssnar på lite tung musik!
Kjelle spräckte nollan i nya fina båten igår! Glad fångstman med sin fångst på bilden!
Way to go Kjelle!
Vi körde väldigt lokalt inne i gädd/gösvikar idag och bordade en gös och en gädda idag. Bara smått tyvärr, men de räknas och luktar fisk det med......
Tackar Jari!
Vi trollar igen båda idag och imorn, denna gång är det Jari från Team Atomic Trolling som mönstrar på i matrosstolen.
/Kjelle
Grattis till fisken kjelle
Nu när nollan är spräckt så öser du väl upp fisk.
Nada.............................................. ...........
Har nu hunnit fiska några dagar, en del laxar runt fyra kilo har det blivit.
Igår var den första dagen då det kändes som att det lossnade lite, fiskade från 07.00 på morningen och var inne i hamnen igen klockan åtta på kvällen.
Morningen och förmiddagen var helt död i min båt, hörde hur Nicklas rapporterade om en tre kilos och en på ca tio kilo, Lasse fick två stycken direkt på morningen, båda var på ca sex-sju kilo.
Först vid klockan 14.30 fick jag första hugget, en fin fisk på ca sex-sju kilo som jag brända vid håvningen*SKIT*,den tog en DreamWeaver Spindoctor flasher och Dreamweaver fluga på 85 fot djup.
Någon timme senare fick jag en på ca fyra kilo, samma flasher och samma DW fluga på nittio fot.
Körde några ronder i samma området sen låter det i rullen igen, denna gången tog det lite längre tid att få upp fisken, ensam i båten och massor av riggar och spön som är i vägen. Lyckades efter ett tag att håva laxen, iland på kvällen vägde den 6,5kg.
Ytterligare en timme senare fick jag en på ca tre kilo, tyvärr lite sönderriven så jag tog hem den med.
Denna tog också en DreamWeaver fluga på kort släp bakom en DreamWeaver Spindoctor flasher.
Fiskade även med Apex, alla möjliga skeddrag men det enda som funkade för mig igår var DW.
Körde fyra och en halv timme idag med, tappade en som kunne vara i sex sju kilos klassen, på samma DW flasher och fluga.
Nu hinner jag inte trolla mer föräns i nästa vecka.
Lite bilder hittar ni här: http://scandinavian-trolling.blogspot.com/
Lägger även in bilder i denna tråden när jag kommer hem.
/Kjelle
http://4.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/Sns-NRRZZdI/AAAAAAAAAUs/vFBDoMnoyQc/s1600/bild-730683.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/Sns-cxrvHjI/AAAAAAAAAU0/LQl6E4nPG80/s1600/bild-733473.jpg
Nicklas, Team Öland med en lax på ca nio-tio kilo
http://3.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/SnlhBqh9pUI/AAAAAAAAAT8/6M-Gj-uh6N4/s1600/bild-778611.jpg
Nu äker jag hem.
http://3.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/SnnvxHMvJVI/AAAAAAAAAUc/9xkOVrWETLU/s1600/bild-720414.jpg
Fy fan så sugen man blir på att trolla lite lax.
Men nu har man inget att trolla med:evil:
Grattis till fångsten kjelle.
Många dagar med mycket vind har satt ett stopp for fisket men imorn åker jag till Öland igen.
Planerar fiska torsdag, fredag och lördag.
Lördag och eventuellt söndag är det trollingträff med en liten tävling vid Kårehamn så den finns med i planerna.
Återkommer med rapporter.
Än så länge kör jag själv på fredag samt på lördag.
Om någon vill mönstra på så går det bra.
Skicka isåfall ett PM.
Jag har all utrustning som behövs, vi delar på kostnader, hamn och bränsle.
Hojta till om det låter intressant.
/Kjelle
Fiskade Öland i helgen, trögaste fisket jag kan minnas.
Körde torsdag eftermiddag och kväll, fredag från klockan 07.00 till 14.00, sen från klockan 08.00 till 18-00 under helgens trollingträff.
Nada fisk, några näbbgäddor och en torsk var allt.
Av tretton båtar under träffen så kom det upp bara tre fiskar.
Största fisk fick Team Hängaround, en lax på 6,6kg (om jag inte minns fel på siffrorna).
Nu är båten delvis inpackad för vintern, men den är nog snart ute igen :-)))
Har några av er fiskat i helgen och hur har det gått?
/Kjelle
/Kjelle
Skulle tävlat i Åmål men motorproblem satte stopp för det. 20 båtar kom till start. Segrande team Backa fick 3 blanka på lördagen och 3 andra båtar fick varsin lax. Under söndagen kom inte en enda lax eller öring in enl vad jag läst!! Man kan undra vad f**n som hänt med Vänern. Det här var 15:e året för den här tävlingen och efter att varit med varje år kan jag konstatera att det helt klart blir sämre och sämre.
Fel tid för i år.
Det är nog mitt i leken just nu och pendlande hög och lågtryck.
Spolarna ligger och trycker på djupet...
Körde torsdag eftermiddag och kväll, fredag från klockan 07.00 till 14.00, sen från klockan 08.00 till 18-00 under helgens trollingträff.
Största fisk fick Team Hängaround, en lax på 6,6kg (om jag inte minns fel på siffrorna).
/Kjelle
Laholmsbukten, se PM ifall det har allmänintresse (trollingintresse).
Mvh
Johnny
/Kjelle
Tråkigt att fisket var dåligt när det är tävling:(
Jag fiskade fredag och lördag syd Hasslö och det gav rätt bra resultat, i fredags en lax på 68 cm med hem och två tappade tror jag.
Lördagen började med ett dubbelhugg, tappade ena och sen högg det med lite jämna mellanrum, ytterligare tre hugg blev det och en av dom landades ca 4 kg vägde den, tappade en större tyvärr men det var gött att få lite action därute.
Nya tag nästa helg men då måste vi längre ut...
Fel tid för i år.
Det är nog mitt i leken just nu och pendlande hög och lågtryck.
Spolarna ligger och trycker på djupet...
OM det är mitt inlägg du svarar på så verkar inte det stämma, tror bara vi var i fel område. Neråt Blekinge och Karlshamn har det varit bra fiske.
Skulle tävlat i Åmål men motorproblem satte stopp för det. 20 båtar kom till start. Segrande team Backa fick 3 blanka på lördagen och 3 andra båtar fick varsin lax. Under söndagen kom inte en enda lax eller öring in enl vad jag läst!! Man kan undra vad f**n som hänt med Vänern. Det här var 15:e året för den här tävlingen och efter att varit med varje år kan jag konstatera att det helt klart blir sämre och sämre.
Det verkar tyvärr som om all odlad fisk dör direkt, vårsesongen var ju likadan, dåligt fiske och de som kom upp hade fettfenan kvar.
Laholmsbukten, se PM ifall det har allmänintresse (trollingintresse).
Mvh
Johnny
Jag återkommer om detta.
Tråkigt att fisket var dåligt när det är tävling:(
Jag fiskade fredag och lördag syd Hasslö och det gav rätt bra resultat, i fredags en lax på 68 cm med hem och två tappade tror jag.
Lördagen började med ett dubbelhugg, tappade ena och sen högg det med lite jämna mellanrum, ytterligare tre hugg blev det och en av dom landades ca 4 kg vägde den, tappade en större tyvärr men det var gött att få lite action därute.
Nya tag nästa helg men då måste vi längre ut...
Nice JOJ, jag har fullt upp ett tag så inget fiske på de kommande tre-fyra veckorna.
Jorå jag har flashers kvar, DreamWeaver, tror de ligger ute i säljdelen av forumet.
/Kjelle
Har haft några dagar utan fiske, lite småmek på båt och mycket tid med familjen.
Stora dottern fyllde tre år i söndags och lilla dottern fyllde fem månader samma dag.
Håller på att montera lite spöhållare och håvhållare från Lorents marin, det blir riktigt snyggt så rapport med bilder kommer.
Håller också på att spana in värmare till båten, har varit i kontakt med båda Eberspächer, Wallas och Webasto.
Just nu lutar det åt en Eberspächer D4 Airtronic.
http://www.eberspaecher.com/servlet/PB/show/1008842/image.jpg
Hoppas ha detta klart och igång tills en eventuell tur ner till Simrishamn i höst.
Kommer också att köra lite senhösttrolling efter laxen vid Kårehamn.
Vill inte längre sitta kall och fuktig i tio tolv timmar.
Rapport kommer.
Håller också på att planera lite inför en eventuell Trolling Masters Bornholm tävling nästa vår.
Budget ligger nånstans 5-7000kr per person.
Mera om detta kommer också.
/Kjelle
Har prexsis satt in en D:2 A i en båt på
ca 30 fot 3 uttag på utblåset verkar funka bra
ingen lukt o bra värme men de e jue lätt o säga
när det e nästan 20 grader ute lättinstallerat va de i alla fall.
såg inga nackdelar heller.
Skt jag har inte uppdaterat denna på ett bra tag.
Det blev en Webasto Marin Evo 3900, denna ligger i garaget och väntar på en Beason 25FC :-)
Fisket, jorå knappt något alls denna våren.
Har haft så fullt upp med jobb och fix i huset. Nytt kök är nästan klart, håller på att klä om båten invändig, är nästan klar här, har bara taket kvar. kommer fixa klart detta under sommaren.
Idag har jag och en polare polerat hela båten, båda utvändig och invändig.
Tog 7 timmar med först grov rubbing, sen polish och avslutade med en riktigt fin vax.
Nu är glansen i båten bättre än när den var ny.
Kommer transportera båten över till Öland veckan efter midsommar, då är det dags att lägga timmar på uppväxarfisket, ser fram mot detta.
Skall se om jag får lagt upp några bilder på båten efter tvätt och vaxning :-)
FISH ON.
Kjelle
Nu skall jag bli duktigare på att uppdatera denna delen av forumet, är klar med köksrenoveringen hemma, och åkte idag på semester till Öland.
Inga större renoveringsplaner här i år, skall skrapa och måla fasaden på stugan, i övrigt skall det bli en hel del fiske.
Har laddat inför uppväxarsäsongen med flera nya färger (enligt Team Öland Niklas, avgörande färger vid Kårehamn) time will tell :-)
Svängde förbi Lasse en ikväll och kollade in utvecklingen på riggningen av hans nya Beason 28FC med Penta diesel och trollingsnurra, riktigt spännande bygge.
Kommer bli en optimal trolling och familjbåt, mycket jobb kvar (gött, då hinner jag, Niklas och Ulf ta viktiga poäng på första träffen:)
Fish ON
Kjelle
Nu skall det bli gynnsamma vindar i några dagar, så jag tänker trolla Iaf imorn onsdag och på torsdag. Kanske även fredag, men det beror lite på om det händer något de första två dagarna.
Har ingen gast i båten, så om någon här vill hänga med ut en dag eller två så hojta till.
All utrustning finnes, så det enda ni behöver tänka på är mat och drycka.
Skicka isåfall ett PM.
Kjelle
Flodström
2010-06-29, 21:04
Fan Kjelle, hade inte avståndet varit så jävla långt hade jag blitt med. Men det tar mer än en dag att ta sig till dig och då är man ganska mosig och inte nån pigg kompis, :confused:
Inte lätt att knalla omkring på land just nu, suck! :(
rs2johan
2010-07-01, 21:30
trollade du något igår? eller kanske idag? lite nyfiken=)
Hej Johan!
Blev halvdeckad med huvudvärk igår och idag blev det lite annat.
Nu verkar det bli lördag och Söndag som blir fiskedagar istället, kanske en liten tur senare idag (fredag).
Tycker det är as-tråkigt att åka ut själv så det beror på om det finnes någon som hänger med ut...
Kjelle
rs2johan
2010-07-02, 01:49
Hej Johan!
Blev halvdeckad med huvudvärk igår och idag blev det lite annat.
Nu verkar det bli lördag och Söndag som blir fiskedagar istället, kanske en liten tur senare idag (fredag).
Tycker det är as-tråkigt att åka ut själv så det beror på om det finnes någon som hänger med ut...
Kjelle
okej! hoppas du kan ge en rolig rapport i helgen då.
okej! hoppas du kan ge en rolig rapport i helgen då.
Hoppas kunna bjuda på en bra rapport efter helgen, en vecka kvar till första del-träffen i ÖTM så nu måste vi ut och testa lite.
Det har vad jag vet bara varit två båtar ute såhär långt i år, ena av dessa var Torbjörn som var ute idag.
Gordon på Ölands Trolling fick en MMS rapport med denna bilden:
990
En fin Kårehamnslax på 8-9 kilo.
De tappade ytterligare en på ungefär samma storlek.
Fångstman Andreas i Team Hangaround.
Det verkar som om vi blir några båtar i helgen.
Kjelle
Fiskade några timmar igår ute vid Kårehamn.
Peter W mönstrade på som gast, trevligt!
Hade en fisk som dro iväg några meter med en stor dipsy och 200 fot släplängd, men efter några meter klev den av.
Kör igen imorn, kommer leta på lite andra områden.
Det gäller att hitta fisken nu inför helgens tävling :-)
Enda arten i båten igår blev två näbbizzar.
http://3.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/TC9322f6zFI/AAAAAAAAA_E/tmUs31cIkcE/s1600/bild-791342.JPG Peter med en av Näbbbbbizzarna.
Rapport kommer.
Kjelle
har kört några turer och det har varit extremt trögt.
Det var första ÖTM träffen nu i helgen, en lax kom upp på tio båtar, men det är fortfarande tiiidigt.
Räknar med bättre fiske inom ett par veckor.
Det är ju augusti och september som brukar vara bäst ute vid Öland.
Nu blir det några dagar utan fiske, men räknar med att köra en sväng kommande helg.
Rapport kommer.
Är det några forummedlemmar som kommer vistas på Öland under sommaren?
Kjelle
Hoppas fisket är på gång nu inför helgens tävling.
Peter i Team Fiasko fick i söndags en öring på 7kg, och Jocke i Team Formsvacka fick en lax på 9,5 kilo.
Jocke tappade också en stor lax på morningen.
Jag och Magic här på forumet åker ut klockan åtta på morningen idag för att testfiska lite inför lördagens tävling.
Det gäller att ta reda på vart vi hittar vinnarlaxen på lördag :-)
Rapport kommer.
Kjelle
Har några lugna dagar här hemma i Oskarshamn nu innan vi åker till Öland igen på Söndag.
Sitter o planerar lite vad som skall monteras i nybåten, vad som eventuellt behöver beställas och vad som eventuellt skall säljas av det jag har idag.
Har lagt upp tre annonser med prylar som inte skall vara med över på Beason båten när jag får den.
Bland annat en ny Simrad ap14h, en begagnad Lowrance Lcx112C och två stycken Scotty 1116 proack el riggar.
Ni hittar annonserna i sälj delen.
Jobbar också lite med planeringen inför kommande helgs träff/tävling i Kårehamn.
Det börjar dra ihop sig nu, så nu hoppas vi på en positiv inställning från vädergudarna, samt mycket lax.
Ojdå, det var ett bra tag sen jag uppdaterade denna tråden.
Skall bli bättre på att hålla denna vid liv :-)
Inget fiske, gillar inte isfiske så jag längtar till sommaren.
Nya båten är på plats, försöker komma igång med montering av alla prylar, men min arbetsmängd överstiger just nu alla vettiga begränsningar, så ting tar mycket mycket längre tid än jag egentligen vill.
Men å andra sidan så verkar det inte vara någon större brådska med att få båten klar.
Bara massa snö och vinter.
Vad håller ni på med i vinterkylan?
Fiskar ni? riggar ni båt?
Nåt nytt på gång?
Berätta :-)
Kjelle
Flodström
2011-01-14, 22:45
Kjelle, du har ett PM ;)
Svarar på detta imorn.
Jag tänker använda mig av LMP skruvade i befintligt takgrejs.
Återkommer om detta via PM.
Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.