Visa fullständig version : Rostfri propeller 3 vs 4 blad
Jag planerar att byta min alu propp mot en RF till Suzuki 140 df. Den nuvarande har dim 14 x 21" vilket verkar vara för hög stigning eftersom motorn bara varvar till 5 600 rpm när jag är ensam. Det vettigaste vore väl att satsa på en 3-bladig propp men jag är lite nyfiken på 4 blads proppar eftersom de ger lite bättre bränsleekonomi i marschfart och mindre vibrationer. Jag räknar även med att få lite jämnare fart när man trollar och det är lite vågor.
Är det någon som kör med en fyrklöver skulle det vara intressant att höra era åsikter. Vad hade ni för propeller innan och vilken skillnad blev det med en 4-blads?
Här är två st som jag tittat lite närmare på:
http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9961/power_tech_cff4_stainless_propeller_suzuki.html
http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9943/power_tech_scd4_stainless_propeller_suzuki.html
Mvh
Johnny
Flodström
2011-10-07, 23:49
5600 rpm är för lite på din motor då du är ensammen. Borde gå upp mot 6000 i alla fall. betyder att proppen är fel för just din båt, antagligen för hör stigning eller för stor diam. Kanske bägge delar?
Det du i första hand vinner med en 4 bladig propp är bättra ax, vilket gör att du kommer upp i plan snabbare (sparar brännsle på det), och att du kan ha lägre varvtal på motorn med bibehållen marschfart (sparar bränsle på mindre varvtal).
Nackdelarna med 4 bladig är vanligtvis dyr i inköp + lite lägre toppfart med 2-3 kn, men det är ju inte ofta man ligger på full patte, eller? :rolleyes:
5600 rpm är för lite på din motor då du är ensammen. Borde gå upp mot 6000 i alla fall. betyder att proppen är fel för just din båt, antagligen för hör stigning eller för stor diam. Kanske bägge delar?
Det du i första hand vinner med en 4 bladig propp är bättra ax, vilket gör att du kommer upp i plan snabbare (sparar brännsle på det), och att du kan ha lägre varvtal på motorn med bibehållen marschfart (sparar bränsle på mindre varvtal).
Nackdelarna med 4 bladig är vanligtvis dyr i inköp + lite lägre toppfart med 2-3 kn, men det är ju inte ofta man ligger på full patte, eller? :rolleyes:
Hittade den här hos Boats.net som verkar mycket prisvärd: http://www.boats.net/parts/detail/props/R-9453-130-19.html
Undrar bara om minskning av diametern från 14 till 13" och stigningen från 21 till 19" räcker för att höja varvet tillräckligt. 4 blad ökar ju samtidigt verkningsgraden med ca 1" stigning.
Med hubkit kostar den under 290 dollar fraktfritt till JetCarrier.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-10-08, 19:59
Håller med, verkar vara prisvärt. Solas är ju oxå ett känt märke. På deras hemsida (solas.com) finns massa matnyttigt........ :rolleyes:
http://www.solas.com/newweb/propeller/tech/basic.asp
kjuliussen
2011-10-14, 21:24
Tror det holder å ge ned til 19" i pitch. man reknar ca 200 rpm per tumme i pitch.
Flodström
2011-10-22, 15:37
Hej Johnny, blev det den 4-blads Solas, eller?
Du får gärna berätta om dina erfarenheter här :D
Hittade den här hos Boats.net som verkar mycket prisvärd: http://www.boats.net/parts/detail/props/R-9453-130-19.html
Undrar bara om minskning av diametern från 14 till 13" och stigningen från 21 till 19" räcker för att höja varvet tillräckligt. 4 blad ökar ju samtidigt verkningsgraden med ca 1" stigning.
Med hubkit kostar den under 290 dollar fraktfritt till JetCarrier.
Mvh
Johnny
Nja, säger så här, behöver man byta propeller och handlar via nätet(dvs USA) så ska man veta om det visar sej att valet var fel för båt/motor kombination ifråga blir det betydligt svårare och krångligare, lite som spön, erfarenheten har lärt mej iaf att vissa grejor som med säkerhet kräver utprovning köps lokalt, exv proppar speciellt svinigt dyra rostfria sådana samt som sagt spön...
Dock notera trollingspön ingen större finess, mindre risker men flugspön samt toppklass mycket dyra spinn/haspel bör man förvissa sej noga om att man verkligen gillar i detalj före köpet allt annat blir dyrt och RF propellrar ligger i samma nivå..... mvh
PS sen kan man naturligtvis vara en riktigt snål och jävlig fuling... låta testa ut i detalj hos den lokala handlaren exakt vad som passar, i detalj exakt stigning och pitch samt fabrikat för att därefter gå hem och handla över nätet... sägandes att nja blev inte riktigt som jag tänkt mej tror jag avvaktar här med köpet!
Hej Johnny, blev det den 4-blads Solas, eller?
Du får gärna berätta om dina erfarenheter här :D
Mina erfarenheter hittills är att jag är mer osäker på vad som är rätt nu än när jag började.
När jag redovisat alla data om motor och båt m.m. så får man så vitt skilda förslag så man häpnar. Maxvarv är 5600-6200 och jag varvar bara 5600 och 31 kn med min alu 3x14"x21". Propellertrim tycker att rätt propp är en 4 blads Power Tech PTR4 13,5x19. Det känns inte så övertygande att jag skulle få upp varvet till runt 6000 varv med ett sånt byte, snarare oförändrat 5600.
PTpropeller.com tycker absolut att jag ska ha en Power Tech LNR4 14x17". Solas tycker deras Rubex HR4 13x19" skulle vara rätt.
Så just nu lutar det till att jag köper en billig Solas Amita 4 13,75x19" bara för att ha något att börja prova mej fram med. $109 på Boat.net fri frakt till JetCarrier. Samfraktar med annat så den bör inte kosta mer än 11-1200 kr hem.
Blir den bra så nöjer jag mej med det, annars har jag något att utgå från om jag beställer en stål propp istället. Antingen försöker jag sälja den gamla propellrn eller Amita'n. Det är ju bra att ha någon i reserv hemma.
Mvh
Johnny
Mina erfarenheter hittills är att jag är mer osäker på vad som är rätt nu än när jag började.
När jag redovisat alla data om motor och båt m.m. så får man så vitt skilda förslag så man häpnar. Maxvarv är 5600-6200 och jag varvar bara 5600 och 31 kn med min alu 3x14"x21". Propellertrim tycker att rätt propp är en 4 blads Power Tech PTR4 13,5x19. Det känns inte så övertygande att jag skulle få upp varvet till runt 6000 varv med ett sånt byte, snarare oförändrat 5600.
PTpropeller.com tycker absolut att jag ska ha en Power Tech LNR4 14x17". Solas tycker deras Rubex HR4 13x19" skulle vara rätt.
Så just nu lutar det till att jag köper en billig Solas Amita 4 13,75x19" bara för att ha något att börja prova mej fram med. $109 på Boat.net fri frakt till JetCarrier. Samfraktar med annat så den bör inte kosta mer än 11-1200 kr hem.
Blir den bra så nöjer jag mej med det, annars har jag något att utgå från om jag beställer en stål propp istället. Antingen försöker jag sälja den gamla propellrn eller Amita'n. Det är ju bra att ha någon i reserv hemma.
Mvh
Johnny
Hmmm och Hmmm igen, bor du i Stockholm vilket jag misstänker, besök isf Propellertrim med skutan på vagnen och be om råd, har viss erfarenhet av nämnda företag och mitt intryck är mycket gott, dock mitt ärende gällde svetsning av kvaddad skädda på motorn vilket de löste både fort och någorlunda prisrätt, inte direkt proppar men iaf bara ett råd mvh
Flodström
2011-10-22, 23:56
Mvh
Johnny
Du bor vist i Laholm om man skall tro det som står bak på båten din, eller :D
Tror du gör rätt här Johnny. Svårt val definitivt. 31 kn tycker jag dock låter alldeles för lite med en 140 hk. Polarns Galia tror jag går fortare med 115 hk. Min gamla båt (TG-7200), 7,2 m gjorde 35 kn (SOG-fart) med Honda (115 hk) och den båten är tyngre än din (1000kg). Ingen direkt jämförelse i o f men ändå.... :rolleyes:
Får du upp den i 35-36 kn så skulle jag tycka det var i underkant men jag vet dock inte hur tung den är, fullastad med trollingutrustning :mrgreen:
Om den proppen inte funkar så bra kan den, som du säger alltid säljas och du får tillbaks pengarna. Tror att med en optimal 4 blads så bör du hamna på ca 35 kn som topp och i marshfart (25-28 kn) kommer du att kunna sänka varvtalet betydligt mot den proppen som sitter på nu (om den inte är helt bort i väggarna fel då?) :rolleyes:
Det gäller ju att hitta rätt stigning så motorn varvar ur annars kommer jag inte ytnyttja hästkrafterna. Och om jag inte får ner kraften till vattnet får jag ju inte upp båten ur vattnet tillräckligt heller = lägre fart. Men man kan ju inte gå ner i stigningen hur långt som helst, då kommer jag ju inte nå ens 31 kn.
Teoretisk hastighet med nuvarande propp 3x14x21 - 5600 rpm/2,59 = 2162 prop-rpm x 21” x 60 min = 2724120” x 0,0254 = 69 193 m/1 852 = 37,3 kn.
Slip = 17%
Om man lägger in som önskevarv på motorn 6000 rpm och max 10-12% slip så får jag inte gå lägre än 18" stigning.
6000 rpm/2,59 = 2316 prop-rpm x 18" x 60 min = 2501220" x 0,0254 = 63 532m/1852 = 34,3 kn - 10% slip = 31 kn
Eller har jag fel:eek: Kan jag då få tag i en lättdriven 4 blads propp i 19", så borde jag kunna bättra på toppfarten med en 3 kn. Och där ligger Solas 4x13x19" väldigt bra till http://www.boats.net/parts/detail/props/R-9453-130-19.html
Mvh
Johnny
Flodström
2011-10-23, 21:44
Om jag sätter in dina data på slip, rpm, stigning, utväxling, 140 hk och fart i Propp´n speed programmet så poppar det ut ett svar som säger 41 kn !!?? :shock:
Då har jag räknat med följande data på båten, så som jag mins just nu?
vikt 900
längd 6,6 m
vikt motor 215
vikt förare 90
(Med en 79 hk/5600rpm skulle den göra 31 kn enl programmet)
.
Kan se ut som att din motor inte lämnar full effekt (eller har du hela skrovet fullt av havstullpaner/balanus?)? :rolleyes:
Kan du ha en dåld vikt i båten (vatten?)
Hade den gjort 41 kn på full patte så hade jag inte reagerat, men 31 låter faktiskt konstigt.
Kompisen som kör 660 + 115 Suki var tyvärr inte hemma just nu men jag skall snackka med honnom i morn. ;)
Flodström
2011-10-23, 21:50
Btw Johnny, tror du skall vänta lite med propp-beställningen tills vi har redit ut det här, mitt tipps dock. ;)
Om jag sätter in dina data på slip, rpm, stigning, utväxling, 140 hk och fart i Propp´n speed programmet så poppar det ut ett svar som säger 41 kn !!?? :shock:
Då har jag räknat med följande data på båten, så som jag mins just nu?
vikt 900
längd 6,6 m
vikt motor 215
vikt förare 90
(Med en 79 hk/5600rpm skulle den göra 31 kn enl programmet)
.
Kan se ut som att din motor inte lämnar full effekt (eller har du hela skrovet fullt av havstullpaner/balanus?)? :rolleyes:
Kan du ha en dåld vikt i båten (vatten?)
Hade den gjort 41 kn på full patte så hade jag inte reagerat, men 31 låter faktiskt konstigt.
Kompisen som kör 660 + 115 Suki var tyvärr inte hemma just nu men jag skall snackka med honnom i morn. ;)
Ingen blomrabatt under båten, står i garage mellan turerna.
Absolut inget dolt vatten.
Kan det inte bero på att jag helt enkelt inte kommer upp i rätt varv, och därför inte har max hk?
Btw Johnny, tror du skall vänta lite med propp-beställningen tills vi har redit ut det här, mitt tipps dock. ;)
Visst
Mvh
Johnny
Flodström
2011-10-23, 22:37
Ingen blomrabatt under båten, står i garage mellan turerna.
Absolut inget dolt vatten.
Kan det inte bero på att jag helt enkelt inte kommer upp i rätt varv, och därför inte har max hk?
Mvh
Johnny
Hmmm, Tycker inte du skall tappa över 40% av motoreffekten på 5600rpm.
Den skall göra betydligt mer än 31 kn på t.ex 90 hk (om nu mina viktangivelser var riktiga)
Du kan t.ex kolla om du kan hitta en effektkurva för din motor. Kolla i s f vad för effekt den skall lämna från 5600 och upp till 6200 rpm. Ligger effekten på runt 79-81hk på 5600, då är det OK som du menar :?
Hur beter sig motorn på 5600 rpm? låter bra? etc... :rolleyes:
Flodström
2011-10-24, 00:01
Kan det inte bero på att jag helt enkelt inte kommer upp i rätt varv, och därför inte har max hk? Mvh Johnny
Johnny, har kollat lite på nätet.
Det som genomgående står på alla broschyrer och all info om motorn din är att den varvar 5600-6200 på Full Throttle . D.v.s. att på dom 600 rpm så har du oxå (skall eg. ha) full effekt på proppen d.v.s. 140 hk.
Dessutom så ligger största vridmomentet motorn kan ge en bra bit under toppvarv (6200rpm). Tror den låg någonstans i registret 5000-5800 rpm. Din motor är rel ny har jag förstått och då har den de nya finesserna typ "lean burning" , och ett brett effektregister etc, eller?
Om det stämmer så är det jag nämnt här relevant
Det här börjar bli intressant.... :cool:
Jag har inte reagerat på den låga hastigheten av uppenbara skäl. Förra ägaren annonserade ut den på Blocket med uppgift 33 kn som topp. Vår förra båt, ser jag nu borde gjort 30-31 kn med Yamaha F60 enl samma Prop'n speed program, men den gjorde bara 25 kn. Men när jag kollade särtrycket från Båtnytts test av Galia 660 2001, så toppade den 35 kn med Suzuki 115 hk!!
Jag ska försöka få in den för service nästa vecka hos någon större verkstad med lite erfarenhet och utrustning. Behövs i alla fall någon som kan koppla upp och diagnostisera.
Mvh
Johnny
Hur högt är motorn monterad i förhållande till botten på skrovet.
Min gamla flipper gör 31 knop med lätt last med en F100 och 21 tums propp.
Flodström
2011-10-24, 15:38
Jag har inte reagerat på den låga hastigheten av uppenbara skäl. Förra ägaren annonserade ut den på Blocket med uppgift 33 kn som topp. Vår förra båt, ser jag nu borde gjort 30-31 kn med Yamaha F60 enl samma Prop'n speed program, men den gjorde bara 25 kn. Men när jag kollade särtrycket från Båtnytts test av Galia 660 2001, så toppade den 35 kn med Suzuki 115 hk!!
Jag ska försöka få in den för service nästa vecka hos någon större verkstad med lite erfarenhet och utrustning. Behövs i alla fall någon som kan koppla upp och diagnostisera.
Mvh
Johnny
Snackade med min kompis, han med 660an i dag. Hans båt toppar ca 31-32 kn med två man ombord, fullt trollingutrustad (med 115 Suzuki). Han visste dock inte vilken propp han hade (bara att det var original Suzuki)
Så den testen du snackar om, d.v.s. 35 kn, kan nog stämma för en original 660a.
Johan är inne på nått jag oxå har tänkt på men nämnde det aldrig för jag tror nog du har kontroll här? :rolleyes:
Hur har du mätt hastigheten på båten din ? SOG (GPS) funkar i.o.f men då måste du köra två ggr, en gång åt var sitt håll (180° skillnad). Ta sen genomsnittet.
Bästa sätt är att på kartan mäta upp två referanspunkter (eg två parallella linjer) med exakt en sjömils avstång (1852 m) mellan dom och sen klocka hur länge båten befinner sig mellan de båda ref. punkterna. Kör sträckan i lugnt väder, en gång åt var sitt håll och ta genomsnittet på den och räkna sen ut hur långt det blir per timme. ;)
Intrassant med en diagnostisering. T.ex min XC90 är det fel på. Diagnosen (diagnostisering av felkoder) visar att turbon inte funkar som den skall :(
Blir service på den oxå.................
Jag kom att tänka på en annan sak, är det möjligt att reglaget är felinställt så det inte ger full trottle?! Finns det någon manuell inställning av begränsning någonstans? Vad är vredet på framsidan av det sidmonterade gasraglaget till för(på motsatta sidan tändningsnyckeln)? Fick dessvärre ingen instruktionsbok med köpet.
Mvh
Johnny
Mvh
Johnny
Fullt skaft, kolla din varvräknare vilket jag antar du har en, med båten normallastad, den bör ligga inom rekommenderat varvområde för full effekt, detta kommer sjunka något om du är mycket tungt lastad av någon anledning, normalt kommer "motorörat" höra om maskinen är plågad både uppåt och neråt och som Johan påpekar, motorn bör ligga rätt i höjdled normalt kanske skäddan i linje med botten och upp till 5cm högre på bruksgrejor då ligger du i närområdet för vad som är rätt, ska tillägga enligt min erfarenhet är de flesta motorer med standard prop på lämplig båt alltid i närområdet med få undantag kan säga med viss säkerhet, iaf på enkelmontage, lycka till lyssna på snurran, låter den "tung" eller plågad är något fel mvh
motorn bör ligga rätt i höjdled normalt kanske skäddan i linje med botten och upp till 5cm högre på bruksgrejor då ligger du i närområdet för vad som är rätt, ska tillägga enligt min erfarenhet är de flesta motorer med standard prop på lämplig båt alltid i närområdet med få undantag kan säga med viss säkerhet, iaf på enkelmontage, lycka till lyssna på snurran, låter den "tung" eller plågad är något fel mvh
Om du menar kavitationsplattan så ligger den ngn cm under kölen.
Mvh
Johnny
Om du menar kavitationsplattan så ligger den ngn cm under kölen.
Mvh
Johnny
Testa hissa ett hål och se vad det ger :)
Flodström
2011-10-25, 00:17
Jag kom att tänka på en annan sak, är det möjligt att reglaget är felinställt så det inte ger full trottle?! Finns det någon manuell inställning av begränsning någonstans? Vad är vredet på framsidan av det sidmonterade gasraglaget till för(på motsatta sidan tändningsnyckeln)? Fick dessvärre ingen instruktionsbok med köpet.
Mvh
Johnny
Vredet är antagligen bara till för kallstarter och är en typ choke el. liknande. Man ställer om den då motorn är kall och ca 1 min efter start så ställer man tillbaka reglaget. Har en liknande annordning på mitt Honda reglage. Bra att ha på vintern (finns tydligen ingen automat- choke på moderna utombordare!!??).
Kan ju vara så enkelt att din gaswire inte är riktigt inställd (dubbelverkande)? Men vet dock inte om det är möjligt?
Kolla med någon servicekunnig person på Suzuki Sverige om den kan gå på halv effekt på full gas och vad som ev. kan vara värt att kolla, mitt tips här.
Försökte hitta en manual på nätet men alla skulle ha betalt för den :confused:
Du bör dock skaffa en. Den är en mycket bra referans att ha med sig. Där står oxå när/och hur allt skall servas typ oljebyte, ventil kontroll, etc.... ;)
Flodström
2011-10-25, 00:25
Tipset TAMTAM och Johan pekar på kan ha en viss betydelse för toppfarten men jag tvivlar på att det skulle skilja 10 kn!!?? Men säkert kan det göra 2-4 kn på den hissningen (Kaviationsplattan ca 1-2 cm ovanför kölen om det går).
Vredet är antagligen bara till för kallstarter och är en typ choke el. liknande. Man ställer om den då motorn är kall och ca 1 min efter start så ställer man tillbaka reglaget. Har en liknande annordning på mitt Honda reglage. Bra att ha på vintern (finns tydligen ingen automat- choke på moderna utombordare!!??).
Choken är armen som sitter över tändningsnyckeln. Tyvärr syns inte det aktuella vredet på framsidan p.g.a. ratten.
Mvh
Johnny
Patrik E
2011-10-25, 08:27
Är det inte friktionsjustering, så att det går att justera hur trögt reglaget ska gå.
Är det inte friktionsjustering, så att det går att justera hur trögt reglaget ska gå.
Vet inte, men så här ser den ut.
Mvh
Johnny
Vet inte, men så här ser den ut.
Mvh
Johnny
Japp, du ställer in "trögheten" på reglaget med den.
/pära
Testa hissa ett hål och se vad det ger :)
"Det är av största vikt att välja rätt rigglängd för den aktuella båttypen och höjden på akterspegeln. Vid normal monteringshöjd ska motorns kavitationsplatta ligga cirka 50 mm under båtens bottenlinje i aktern. Propellern garanteras då en ostörd vattenström och båten går med optimalt djupgående under planing och klarar även tvära girar utan att propellern suger luft. Under planing ligger kavitationsplattan i höjd med vattenytan."
Då har alla dessa instruktioner som ovan fel då, eller.
Mvh
Johnny
Jag har en engelsk servicemanual i pdf format på datorn 48 Mb så om du kan ta emot så mycket på mailen hojta till. Är till DF90,100,115 och 140 upp till 2009.
"Det är av största vikt att välja rätt rigglängd för den aktuella båttypen och höjden på akterspegeln. Vid normal monteringshöjd ska motorns kavitationsplatta ligga cirka 50 mm under båtens bottenlinje i aktern. Propellern garanteras då en ostörd vattenström och båten går med optimalt djupgående under planing och klarar även tvära girar utan att propellern suger luft. Under planing ligger kavitationsplattan i höjd med vattenytan."
Mvh
Johnny
Ja det är enligt min och många andras åsikt helt fel. :ugeek:
Min var monterad precis så och toppade 27 knop och gick som en badanka i sjön när jag köpte den, helt omöjligt att trimma upp fören, hissade sen så mycket den gick så den nu nästan är uppe med kavitationsplattan i nivå med botten och skrapade bort en massa ojämn bottenfärg så gjorde den dagen efter 31,7 och ett helt annat gångläge.
För övrigt tror jag min 93 åriga mormor hade gjort en snyggare och bättre installation av motorn än vad Växjö Bil & Marin lyckades med...
Ja det är enligt min och många andras åsikt helt fel. :ugeek:
Min var monterad precis så och toppade 27 knop och gick som en badanka i sjön när jag köpte den, helt omöjligt att trimma upp fören, hissade sen så mycket den gick så den nu nästan är uppe med kavitationsplattan i nivå med botten och skrapade bort en massa ojämn bottenfärg så gjorde den dagen efter 31,7 och ett helt annat gångläge.
För övrigt tror jag min 93 åriga mormor hade gjort en snyggare och bättre installation av motorn än vad Växjö Bil & Marin lyckades med...
Jag kanske låter lite otacksam för alla era råd, men jag är tacksam för alla synpunkter. Klart att jag skall försöka hissa motorn ett hål.
Ska åka ned till Helsingborg på ons nästa vecka och testa motorn. Pratade med dom idag. Fick medhåll om att det var ovanligt dålig fart och fick medhåll om att gaspådraget kanske inte ger full trottle.
Mvh
Johnny
Jag har en engelsk servicemanual i pdf format på datorn 48 Mb så om du kan ta emot så mycket på mailen hojta till. Är till DF90,100,115 och 140 upp till 2009.
Tackar, testa får vi se. iron9@strictlyipsc.com
Mvh
Johnny
Det sket sig men då man i princip är klassad som datanoob:o så passade jag på att lägga upp en fjärracsess till mediaservern. Du har ett pm
Mvh
Johnny
Hmm 50mm under köl för då kommer kaviationsplattan ligga i vattenytan vid planing...... låter konstigt det där om det inte är en flygbåt då! :D
För min del skulle jag hissa per omgående till i linje eller kanske något över, skulle tro den då ligger bättre i vattenlinjen vid planing, så har jag min skädda och det fungerar precis som tänkt, dock vill jag inte såga de manualer du läser, exemplet gäller min båt och erfarenhet endast men kan vara värt att testa om du inte är nöjd, kolla din varvräknare och framför allt lyssna på snurran hur den låter vid bägge alternativen.
Haha, en liten historia vad gäller proppar, en gång skulle jag ut i skärgården för att titta på jobb/bygga om en större sommarstuga, nåväl blev hämtad av en mitt/akterhyttbåt med en Volvo inombordare, satte mej på motorkåpan i ruffen och tomten som körde drog på gasen för att sedan sätta sej på den.......
Aldrig hört dylik övervarvning av motorn, klev ned från kåpan tänkte här får man närsomhelst en kolv i arslet, bättre stå upp vid sidan om, nåväl vi kom ut tll ön, jag påpekade att han borde kolla upp propellern.... nej för fan den är perfekt, sa iaf varvet som skruvade dit den!
Blev hämtad några timmar senare, tänkte bara Volvon håller till fastlandet så skiter väl jag i detta, mitt på fjärden i blåst och fullt med grynnor i vindriktningen gick kammen tvärs av..... stollen fick i ett ankare och där låg vi i tre timmar innan bärgaren kom.. ett litet äventyr, han hade iaf inget motoröra den saken var klar! :D
Patrik E
2011-10-25, 23:26
Jag tycker också att du ska hissa motorn, om man har en propeller som det är skapligt grepp i så är en bra start att ha kavitationsplattan 25 mm över botten.
Det borde ge dig nästan alla varv du saknar, nu är det väl ovanligt små och klena hästar på 140an men 35 borde den göra.
Propellerprogram är inget att lita på pga att dom inte tar hänsyn till olika skrov och propellerdesigner, en 14x19 och en 14x19 kan vara väldigt stor skillnad på.
Lycka till med fartoptimeringen.
Jag har nu så att säja överbevisat mej själv om att en hissning av motorn är fullt möjligt och hur mycket. Trodde faktiskt inte att det skulle skilja så mycket från att mäta längs med botten som monteringsanvisningarna föreskriver, och att mäta med motorn upptrimmad i optimalt planingsläge.
Jag tror inte jag kan hissa motorn mer än ett hål (cc 22mm). Uppmätt avstånd mellan köl och vattenpasset är 25 mm.
Ska få jobbet gjort på fredag och testar på lör i Simris.
Det ska bli intressant att se hur den beter sig när jag trimmar ned motorn helt som jag brukar göra för att tvinga ned fören när det är lite vågor. Då hamnar faktiskt kavitationsplattan över kölen med 10 mm. Då blir det nog till att montera trimplan.
Mvh
Johnny
Kul läsning,
Ska själv fixa ny prop till nästa säsong och damsuger nätet på bra info...
Hoppas det går bra för dig
Flodström
2011-10-27, 01:18
Jag kanske låter lite otacksam för alla era råd, men jag är tacksam för alla synpunkter. Klart att jag skall försöka hissa motorn ett hål.
Ska åka ned till Helsingborg på ons nästa vecka och testa motorn. Pratade med dom idag. Fick medhåll om att det var ovanligt dålig fart och fick medhåll om att gaspådraget kanske inte ger full trottle.
Mvh
Johnny
Nej för tusan, du låter inte otacksam. Möjligen fundersam och det skall man ju vara.
Det här har säkert kommit som en shock för dig :D. Nä, bara skojar ;)
Det är ju helt klart att det verkligen är effektivt att presentera olika projekt här i forummet. T.ex för din del, hade du inte skrivit om det här så hade du köpt ny propp och båten hade gått lika dant i alla fall (troligtvis).
Nu sker det grejer och det här är ju oxå stor hjälp för oss andra som är amatörer på området (dock med olika lång erfarenhet på sjön) :D
Din problemlösning är guld värd Johnny. :cool:
Flodström
2011-10-27, 01:19
Btw, intressant att höra om dom hittar nått på onsdag nästa vecka........ :rolleyes:
Jag har nu så att säja överbevisat mej själv om att en hissning av motorn är fullt möjligt och hur mycket. Trodde faktiskt inte att det skulle skilja så mycket från att mäta längs med botten som monteringsanvisningarna föreskriver, och att mäta med motorn upptrimmad i optimalt planingsläge.
Jag tror inte jag kan hissa motorn mer än ett hål (cc 22mm). Uppmätt avstånd mellan köl och vattenpasset är 25 mm.
Ska få jobbet gjort på fredag och testar på lör i Simris.
Det ska bli intressant att se hur den beter sig när jag trimmar ned motorn helt som jag brukar göra för att tvinga ned fören när det är lite vågor. Då hamnar faktiskt kavitationsplattan över kölen med 10 mm. Då blir det nog till att montera trimplan.
Mvh
Johnny
Hmmm trimma ned motorn i vågor... skulle jag vara försiktig med, hamnar du i svåra tråkigheter bör du snarare trimma ut motorn så den lyfter fören mot sjön när du drar på gasen istället för att plöja, inte bra mvh
Hmmm trimma ned motorn i vågor... skulle jag vara försiktig med, hamnar du i svåra tråkigheter bör du snarare trimma ut motorn så den lyfter fören mot sjön när du drar på gasen istället för att plöja, inte bra mvh
När det är "lite vågor" brukar jag trycka ned fören så båten klyver vågorna bättre i 25 knop. Annars slår det så förbannat.
Mvh
Johnny
Trimplan är bra i motsjö så man kan hindra att fören lyfter och sen landa hårt, sätter trimplanen och powertrim bara lite under neutralt.
I medsjö har jag trimplanen helt uppe och utrimmad motor.
En del båtar får för sej att plöja och gira åt sidorna när man trimmar ner, min Skibsplast 600 hade massa sånt skit för sej, framförallt i sidsjö men även medsjö var det en lynnig rackare men riktigt bra i rak motsjö.
Flodström
2011-10-28, 03:05
När det är "lite vågor" brukar jag trycka ned fören så båten klyver vågorna bättre i 25 knop. Annars slår det så förbannat.
Mvh
Johnny
Är enig med dig här Johnny. Är en vanlig strategi då man kör fort i motsjö. TG boats t.ex har den informationen med i sin beskrivelse av hur man kör deras båtar :cool:
Flodström
2011-10-28, 03:08
Trimplan är bra i motsjö så man kan hindra att fören lyfter och sen landa hårt, sätter trimplanen och powertrim bara lite under neutralt.
I medsjö har jag trimplanen helt uppe och utrimmad motor.
En del båtar får för sej att plöja och gira åt sidorna när man trimmar ner, min Skibsplast 600 hade massa sånt skit för sej, framförallt i sidsjö men även medsjö var det en lynnig rackare men riktigt bra i rak motsjö.
Kör på samma sätt jag med.
Det sista du nämde här har jag oxå upplevt, inte speciellt kul. Har dock aldrig upplevt det med mina egna båtar
Finns tydligen fler som har 140 hk motorer som underpresterar. Hittade den här texten för en Galia 630 på Blocket.
"Galeon 630 WA från 2005 med Johnsson 140 hk.
Regelbundet servad.
Rufflucka bytt från plexi till teak.
Matta i sittbrunnen.
GPS Garmin 520 med ekolod.
Delbart helkapell, körkapell eller hela sitbrunnen, med eller utan sidor.
Ankare med 5m kätting, 50 m lina.
Extra propeller.
Perfekt för fiske, vattenskidor, övernattningar på kortare turer.
Två vuxna sover bekvämt i ruffen.
Hyfsat snål - 0.8 per M i 25 knop. Topp 32 knop"
Mvh
Johnny
Flodström
2011-10-28, 12:32
Du har nog rätt i det Johnny. Hittade den här annonsen på just Galia 630 WA (34,3 kn med 115 hk) :D
Galia 630 WA
Længde 6,42 m
Bredde 2,41 m
Vægt u. motor 850 kg
Motor maks. 150 hk
Pris: Med Yamaha 115 hk motor ca. 215.000 kr.
Planingstærskel 13,5 kn
Marchfart 18,2 kn
Omdrejn. 4000
Tophastighed 34,3 kn
Omdrejn. 6100
Producent:
Galeon, Polen.
Importør: Yamaha Center Syd
Btw, intressant att höra om dom hittar nått på onsdag nästa vecka........ :rolleyes:
Hittade en ny firma som servar båtar här i Laholm, så idag har jag både fått motorn hissad och gasvajern justerd! Reglaget gick framåt i botten, men gaspådraget i motorn gick inte i botten. Sen återstår det och se ifall det där sista har någon effekt. Den kanske var maximalt öppen i alla fall. Ska bli spännande att provköra den i Simris i morgon.
Mvh
Johnny
Pratade med ägaren till blocket 660an du länkade till innan och hans båt med Honda 130 hk gjorde 33 kn med tre mannar i.
Flodström
2011-10-28, 19:18
Pratade med ägaren till blocket 660an du länkade till innan och hans båt med Honda 130 hk gjorde 33 kn med tre mannar i.
Jo, men det var ju Honda det, hehehe :rolleyes:
Hurra för Honda, min favorit :D
Flodström
2011-10-28, 19:23
Hittade en ny firma som servar båtar här i Laholm, så idag har jag både fått motorn hissad och gasvajern justerd! Reglaget gick framåt i botten, men gaspådraget i motorn gick inte i botten. Sen återstår det och se ifall det där sista har någon effekt. Den kanske var maximalt öppen i alla fall. Ska bli spännande att provköra den i Simris i morgon.
Mvh
Johnny
Ah-ha, se där, kanske det har någon effekt, vi får se......... :rolleyes:
Skall i alla fall bli kul att höra hur det gått i Simris, både vad gäller fart och fiske :rolleyes:
Skitt fiske :D
Honda 130 är väl en riktigt stark maskin men ganska tung och stor, skönt ljud i dom :-)
Flodström
2011-10-28, 19:58
Honda 130 är väl en riktigt stark maskin men ganska tung och stor, skönt ljud i dom :-)
Honda mod. 2002 är nog tung ja. Men de nya VTEC-modellerna är mer på nivå med andra 4-takt. Min gamla 115 (2004) vägde ca 225 kg. Min Nya VTEC 150 väger 226 ;)
Mvh
Johnny
Skulle tro att din inställning av gaswiren väger tungt här, dock lätt att kolla, koppla ifrån under kåpan sedan jämför wirens slaglängd från reglageboxen med fullt pådrag vridet med handen på kontrollarmen, om märkbar skillnad justerar du höljet till kabeln till passande läge för full gas under kåpan.
Detta i kombination med hissning till rätt höjd (samt exakt rätt propeller) ger rätt prestanda och fartbild, säkert! mvh och lycka till!
Det blev inget högfartsprov i går och ingen lax heller. Det var bara närmast land i Simrishamn som förhållanderna var tillräckligt bra utan vågor. Tänkte göra det när vi fiskat klart satt av frun på kaj, för hon gillar inte att åka fort. Men tyvärr så var dimman så kraftig senare att man inte vågade köra mer än 15 kn sista biten.
Men två förbättringar kunde jag i alla fall se som har med motorlyftet att göra. Den går rakt i låga farter och slingrar sig inte fram längre.
Jag kan fortfarande trimma ned motorn fullt utan att den verkar suga luft. Den gick mycket bekvämt med nedtrimmad motor i vågorna och gjorde 26 kn vid 4 200 rpm, så jag är nog ganska säker på att motorhöjningen allena kommer att ge 2-3 kn i toppfart. Sen återstår det att se om gasvajer justeringen kan ge högre varv.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-10-30, 14:59
Ja det låter positivt det där Johnny. Synd att vädret inte var med på noterna den här gången :mad:
Flodström
2011-10-30, 15:02
Btw, det där med att "suga luft" märks i.s.f. då du svänger, det är i dom manövrarna du får checka i första hand. Rakt fram brukar gå bra oavsett ;)
Flodström
2011-10-30, 15:15
Kollade upp slippen på det varvtalet o farten. Blev 7,22 vilket teoretiskt skulle betyda 37 kn vid 6000rpm (inte övervarv). tror övervarv (rödmarkering) startar på 6200? Men slip ändras oxå i olika farter så vad det verkligen blir på 5600-6200rpm återstår att se................ :rolleyes:
Kollade upp slippen på det varvtalet o farten. Blev 7,22 vilket teoretiskt skulle betyda 37 kn vid 6000rpm (inte övervarv). tror övervarv (rödmarkering) startar på 6200? Men slip ändras oxå i olika farter så vad det verkligen blir på 5600-6200rpm återstår att se................ :rolleyes:
Körde på en spegelblank Västersjön idag. Det blev tyvärr en besvikelse. 32,5 kn i meldelfart tur och retur över sjön ett antal ggr, och bara 5 500 rpm. Propellern släppte och sög luft strax innan topp på trimmätaren, där högsta farten också uppnåddes. När den släppte och sög luft varvade den till 6 000 rpm vilket i viss mån kan tas som intäkt för att varvräknaren troligen visar rätt.
När den trimmats till högsta läge och fart släppte propellern givetvis när man svängde tvärt, men om man trimmade ned motorn lite lite grand så klarade den ganska tvära fullgassvängar utan några tendenser till att släppa.
Det kan tyckas som mycket skrik för lite ull som kärringen sa när hon klippte grisen, men jag tror i alla fall att jag har en optimal nivå på motorn nu i alla fall.
Jag vet bara inte var man ska söka felet till att den inte varvar högre. Tror i alla fall att jag ska pröva en annan propeller.
Mvh
Johnny
Testa nån dag när det blåser litegrann, bl.a mitt skrov suger liksom fast i helt blankt vatten och det är svårt att komma över 28-29 knop, blir det lite små vågor så går fören upp klart högre och farten ökar till 31.
Enligt ett test i en gammal Båtnytt ska min båt- motorkombination göra 34 knop men det tror jag inte riktigt är möjligt så hur dom testade vet jag inte.
Flodström
2011-11-03, 00:38
Körde på en spegelblank Västersjön idag. Det blev tyvärr en besvikelse. 32,5 kn i meldelfart tur och retur över sjön ett antal ggr, och bara 5 500 rpm.
Hey Johnny! Medelhastighet över t.ex en sjö med vändtider etc kan aldrig visa topphastigheten på båten i fråga ;)
Du kan nämligen inte mäta topphastigheten på det viset, garanterat.
Du ex.v. bara klocka hastigheten mellan 2 punkter (noga uppmätta på t.ex sjökortet eller på topografisk karta och då måste du ha nått toppfart max rpm) INNAN du tangerar den första punkten. Tiden du är mellan de båda punkterna visar vilken hastighet du hadde där i mellan.
Du har fortfarande ingen anledning till att deppa ihop, hehe 8-)
Flodström
2011-11-03, 00:47
Btw, Johnny, har du avskrivit det du funderade på tidigare? Eller har du fått besked att motorn är OK? :rolleyes:
Btw, Johnny, har du avskrivit det du funderade på tidigare? Eller har du fått besked att motorn är OK? :rolleyes:
Nej då, killen som lyfte motorn anlitar en annan som har den utrustningen. Så jag hoppas att få det gjort i samband med service senare när arbetsbelastningen minskar lite.
Hastigheten mättes med två gps på en nästan 5 km lång sjö!
Mvh
Johnny
Hey Johnny! Medelhastighet över t.ex en sjö med vändtider etc kan aldrig visa topphastigheten på båten i fråga ;)
Du kan nämligen inte mäta topphastigheten på det viset, garanterat.
Vad jag menar med medelhastigheten är ett medel på maxhastighet som jag uppnådde åt vardera hållet. Det skiljde dock ytterst lite då det var bleke och vindstilla.
Mvh
Johnny
Testa nån dag när det blåser litegrann, bl.a mitt skrov suger liksom fast i helt blankt vatten och det är svårt att komma över 28-29 knop, blir det lite små vågor så går fören upp klart högre och farten ökar till 31.
Enligt ett test i en gammal Båtnytt ska min båt- motorkombination göra 34 knop men det tror jag inte riktigt är möjligt så hur dom testade vet jag inte.
Ligger nog någonting i det eftersom den gick överraskande fort i marschfart nedtrimmad i lite vågor i lördags.
Mvh
Johnny
Jag tänker ta hem en Amita 4 aluprop 4x13,75x19 för att få någon referens till nuvande prop 3x14x21. Om jag inte får ur motorn någon mer kräm längre fram så bör denna ändå kunna ge 150-200 högre rpm.
Eftersom jag blivit besviken på JetCarrier två ggr nu så tänkte jag testa direktimport från iBoats (http://www.strictlyipsc.com/Diverse/amita4_iboats.png). Är det någon som testat denna variant någon gång. Man betalar frakt, tull och moms direkt, och som det står längst ned i hö hörnet, inga ytterliggare avgifter tillkommer.
Mvh
Johnny
... förutom posten som snor 100kr för ingenting.....
På vilket vis då?
Mvh
Johnny
Team Char
2011-11-03, 23:03
Var in på iBoats och fick nått elakt virus som stängde ner alla program och raderade alla genvägar på datorn även alla mina favoriter. Som tur var gick det starta om i felsäkert läge så det gick göra en system återställning men det går inte få bort trojanerna vad göra
jo när jag tog hem saker från us så tog posten 100kr för "hantering" som de sa... tror iofs att paketet skickades med någon annan speditör från us, men en hundring skulle de ha för vad jag uppfattade som ingenting.
jo när jag tog hem saker från us så tog posten 100kr för "hantering" som de sa... tror iofs att paketet skickades med någon annan speditör från us, men en hundring skulle de ha för vad jag uppfattade som ingenting.
Okej, jag litar inte längre på att det "garantipriset (http://www.strictlyipsc.com/Diverse/amita4_iboats.png)" som de utlovar håller hela vägen. Momsen på bara varan och frakten bör vara 287 kr. I deras specifikation blir moms och tull 246 kr.
Så nu har jag beställt den från Boats.net istället via JetCarrier.
iBoats webforumulär tillåter inte att man betalar från Swe och skickar till adress i US.
Mvh
Johnny
Var in på iBoats och fick nått elakt virus som stängde ner alla program och raderade alla genvägar på datorn även alla mina favoriter. Som tur var gick det starta om i felsäkert läge så det gick göra en system återställning men det går inte få bort trojanerna vad göra
Hej Lennart, detta då om datorn är användbar, dvs om du kan nå in i den vilket du borde om du kan göra systemåterställning.
Googla samtliga "besvärliga" element du upptäckt, finns alltid nån fiffig jävel som fixat det, dvs plocka bort detsamma, kan vara knepigt och kräva att man går in i datorns register, kör "Regedit" Windows Defender finns för nedladdning och Avira i gratisversion fungerar jättebra, får du ordning på det vilket inte borda vara omöjligt ta hem "Tweak now" gratis och gör en rensning av ditt "Windows Registry" efteråt, skitbra program, snabbar upp burken och bör regelbundet användas, mvh lycka till kan definitivt vara en hel del huvudbry men det går, har jag lärt mej den "hårda vägen"
Okej, jag litar inte längre på att det "garantipriset (http://www.strictlyipsc.com/Diverse/amita4_iboats.png)" som de utlovar håller hela vägen. Momsen på bara varan och frakten bör vara 287 kr. I deras specifikation blir moms och tull 246 kr.
Så nu har jag beställt den från Boats.net istället via JetCarrier.
iBoats webforumulär tillåter inte att man betalar från Swe och skickar till adress i US.
Mvh
Johnny
Hmmm. Iboats mej veterligt är ett USA företag, dessa kan mej veterligt oxå aldrig ta betalt för svensk tull och moms, vad de kan göra är att sälja utan sales tax eftersom grejorna går out of state/USA samt ta betalt för shipping enligt deras tariffer över hit men inget mer, varorna när de anländer här kommer sedan att tas om hand av Tullposten och taxeras enligt uppgivna värden på frakttalongen, plus de 100 spänn som är en avgift för Tullpostens pappersarbete med din försändelse eftersom den hamnade i deras nät helt enkelt.
På senare tid kan säkert ytterligare tjänster finnas tillgängliga men en betalning för svensk tull och moms i USA ligger nog långt borta ännu iaf.
Som sagt vet inte säkert här men jag har aldrig hört talas om liknande iaf mvh
Iron9, överse inte amerikanska Ebay, testa alltid en sökning där på grejor du är ute efter, verkar det intressant skaffa dej ett Paypal konto, har haft ett i många år och inte ett problem (så här långt iaf), handlar du där är betalning sekundsnabb, kan inte säga annat än att det är helt enkelt skitbra för att inte säga grymt bra faktiskt.
Dock ska man alltid vara uppmärksam, kan finnas risker och känner man sej det minsta osäker bör man avstå, men kan säga att för egen del har jag nog genomfört minst 400 transaktioner och det bara fungerar och fungerar.... mvh
Iron9, överse inte amerikanska Ebay, testa alltid en sökning där på grejor du är ute efter, verkar det intressant skaffa dej ett Paypal konto, har haft ett i många år och inte ett problem (så här långt iaf), handlar du där är betalning sekundsnabb, kan inte säga annat än att det är helt enkelt skitbra för att inte säga grymt bra faktiskt.
Dock ska man alltid vara uppmärksam, kan finnas risker och känner man sej det minsta osäker bör man avstå, men kan säga att för egen del har jag nog genomfört minst 400 transaktioner och det bara fungerar och fungerar.... mvh
Jo, jag har lusläst Ebay sedan jag började leta propp, men jag har inte hittat något intressant. Jag har ett Paypal konto också.
Mvh
Johnny
Jo, jag har lusläst Ebay sedan jag började leta propp, men jag har inte hittat något intressant. Jag har ett Paypal konto också.
Mvh
Johnny
Ok förstår Johnny, sånt händer men det är iaf kul att leta av och till!
Det händer att man hittar fynd mvh och bästa hälsningar!
Team Char
2011-11-05, 09:11
Jag tänker ta hem en Amita 4 aluprop 4x13,75x19 för att få någon referens till nuvande prop 3x14x21. Om jag inte får ur motorn någon mer kräm längre fram så bör denna ändå kunna ge 150-200 högre rpm.
Eftersom jag blivit besviken på JetCarrier två ggr nu så tänkte jag testa direktimport från iBoats (http://www.strictlyipsc.com/Diverse/amita4_iboats.png). Är det någon som testat denna variant någon gång. Man betalar frakt, tull och moms direkt, och som det står längst ned i hö hörnet, inga ytterliggare avgifter tillkommer.
Mvh
Johnny
Vad är det som gått fel med JetCarrier? Har tänkt berställa en flödesgivare men företagen tar minst $50 i frakt för ett litet paket men fri frakt i USA
Vad är det som gått fel med JetCarrier? Har tänkt berställa en flödesgivare men företagen tar minst $50 i frakt för ett litet paket men fri frakt i USA
För egen räkning är det för det första att jag fick hem en försändelse som jag inte bokat frakt för. Det var en firma jag beställde spöhållare från som inte hade grejorna i lager och då avbokade jag och tog hem från en annan. När första firman fått in dessa spöhållare i lager så skickade dom det av misstag till mej. Dom hade upptäckt felet omgående och försökt få JetCarrier att skicka tillbaka grejorna på deras bekostnad från Linden, NJ. Detta missade dom tydligen och frakten gick hela vägen hem till mej innan jag fick reda på det. Och då krävde Jetcarrier mej på tull/fakt/moms på en tusing.
För det andra så beställde jag för ett tag sen från två olika firmor och bokade frakt hos JetCarrier samtidigt för bägge. Den första kom in snabbt och gick vidare raka vägen hem. Alltså ingen samfrakt.
Mvh
Johnny
Hur mycket tjänar man på att gå till 4 bladigt när det gäller bränsleförbrukningen?
Flodström
2011-11-05, 16:46
Vad jag menar med medelhastigheten är ett medel på maxhastighet som jag uppnådde åt vardera hållet. Det skiljde dock ytterst lite då det var bleke och vindstilla.
Mvh
Johnny
OK, I see. :D
Flodström
2011-11-05, 17:03
Hur mycket tjänar man på att gå till 4 bladigt när det gäller bränsleförbrukningen?
Det finns troligtvis ingen som kan ge ett riktigt svar på den frågan. Bara att den minskar.
Anledningen till det är att du kan sänka varvtalet på motorn i marshfart en del med 4 bladig jämfört med tidigare 3 bladig. Man vinner i "slip", d.v.s. slip-procenten blir mindre och i verkligheten betyder det att den 4 bladiga får bättre "tag" i vattnet. Det minskade varvtalet med bibehållen marshfart gör att du minskar bensinförbrukningen då förbrukningen är en funktion av motorvarvtalet.
Exakt hur stor minskningen blir för en given båt/motor/propell-kombination måste praktiskt mätas upp :D
Enda nackdelen med 4-bladig (om man bortser från priset) är att topphastigheten sjunker något, mellan 1-3 kn skulle jag tro. Men det har bara en praktisk betydelse om man ofta kör på fullgas :o
Hur beräknar man vilken 4-bladig man skall ha om man har en rätt avstämd 3 -bladig.
Har fått info att man på gamla tunga båtar kan få högre toppfart med 4 blad än med 3 blad men jag kan tänka mej att olika motor och båtkombinationer reagerar olika på propellerval.
Min båt har samma toppfart med 17 tums rostfri Ballistic som med Origainal 21 tums alu men högre toppvarv och bättre bett och klipp med Ballistic, jag lånade den bara ett par timmar så det är svårt att ge så mycket omdömen men bättre var det.
Flodström
2011-11-05, 18:50
Hur beräknar man vilken 4-bladig man skall ha om man har en rätt avstämd 3 -bladig.
Lite info från Solas.com hemsida (Solas=propp designer och producent):
In general, 3- blade props are the most common. They are available in wide size ranges and cost less
than 4-blades. They typically yield a slightly higher top end speed than 4-blades. They are available in a
wider variety of designs and offer more left hand rotation pitch options for twin counter-rotating engine
applications.
Four-blades have some features of their own, though. They often provide more lift at the stern which will
help accelerate the hull, especially if it is stern heavy. They come out of the hole strong and work well for
pulling skiers and water toys. In fishing and offshore boats, they are oftentimes slightly faster than 3-blades
at mid-range rpm’s, where coastal anglers most often run their engines. They also deliver slightly better fuel
economy at mid-range rpm. Oftentimes, a poor-handling boat will improve by switching to a 4-blade
propeller, and more often than not, a 4-blade will run smoother with better balance than the 3-blade
equivalent.
A 4-blade propeller will usually have a smaller diameter for the same pitch size of the 3-blade
equivalent. This is one reason they spin up quickly and yield good acceleration. The blades are often a bit
smaller but offer more total blade area because of the additional blade, so they have more grip on the water.
When switching from a 3-blade prop to a 4-blade, you’ll usually need to decrease the pitch by 1 or 2 inches
to keep the engine RPM in the same range.
Du kan i tillägg oxå gå ner lite i diametern, kanske 1 tum, men det måste eg. provas ut vilket som är mest effektivt att göra med hänsyn till accelleration, bensinförbrulning och toppfart.
Nu har jag fått hem min Solas Amita alu 4:a och testkört den. Den förra propellern var ju original alu 3x14x21" och gav max 33 knop vid 5 600 rpm.
Den nya 4x13,75x19" gjorde 34 kn vid 6 200 rpm.
Jag fick ju upp varvet som jag önskade och den klarar ju att köra med högre last med rätt varvtal, men varvet ökade ju samtidigt vid marschfart 24-25 kn vilket förmodligen inte förbättrar bränsleekonomin.
Köpet av denna propeller var ju ett slags test så antingen säljer jag denna eller originalpropellern, eller kanske bägge för jag vill i alla fall ha en 4 blads stålpropeller. Idealet skulle nog hamna på 4x13x20".
Mvh
Johnny
Flodström
2011-11-22, 15:28
Nu har jag fått hem min Solas Amita alu 4:a och testkört den. Den förra propellern var ju original alu 3x14x21" och gav max 33 knop vid 5 600 rpm.
Den nya 4x13,75x19" gjorde 34 kn vid 6 200 rpm.
Idealet skulle nog hamna på 4x13x20".
Mvh
Johnny
Mycket intressant Johnny. Där ser man.
Enl Solas så skall man gå ner i stigning om man behåller diam. Eller gå ner i diam. om man behåller stigningen.
I ditt fall skulle det betyda
4 x 14 x 20
eller
4 x 13 x 21
men så var ju originalproppen inte optimal, och då kan man spekulera lite:
4 x 14 x 19
eller
4 x 13 x 20
M.a.o. du har nog rätt i ditt resonemang här Johnny, den föreslagna 4 x 13 x 20 verkar vara den optimala 4-bladaren till din båt. Jag själv hade nog valt den oxå :rolleyes:
Mycket intressant Johnny. Där ser man.
Enl Solas så skall man gå ner i stigning om man behåller diam. Eller gå ner i diam. om man behåller stigningen.
I ditt fall skulle det betyda
4 x 14 x 20
eller
4 x 13 x 21
men så var ju originalproppen inte optimal, och då kan man spekulera lite:
4 x 14 x 19
eller
4 x 13 x 20
M.a.o. du har nog rätt i ditt resonemang här Johnny, den föreslagna 4 x 13 x 20 verkar vara den optimala 4-bladaren till din båt. Jag själv hade nog valt den oxå :rolleyes:
Solas har ju en riktigt prisvärd 4 blad, HR4 4x13x21 för 290 $ fraktfritt till JetCarrier. Tyvärr finns det inte många 4 blad med 20" stigning.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-11-24, 14:58
Solas har ju en riktigt prisvärd 4 blad, HR4 4x13x21 för 290 $ fraktfritt till JetCarrier. Tyvärr finns det inte många 4 blad med 20" stigning.
Mvh
Johnny
Den 4 x 13 x 21, verkar vara en poppulär modell och tillverkas kanske i många fler ex? Tänker du satsa på den?
Har du hittat något pris på den 4 x 13 x 20? :rolleyes:
Flodström
2011-11-24, 15:36
Kollade på Solas hemsida och hittade ingen 4 blads med 20" stigning :confused:
Verkar vara "bannlyst" med 20" stigning, i alla fall till Suzuki. Till Honda (BF150) fanns det bara 2 modeller med 20" stigning.
Så då är ju valet enkelt för dig kanske, 4 x 13 x 21............... :rolleyes:
Kollade på Solas hemsida och hittade ingen 4 blads med 20" stigning :confused:
Verkar vara "bannlyst" med 20" stigning, i alla fall till Suzuki. Till Honda (BF150) fanns det bara 2 modeller med 20" stigning.
Så då är ju valet enkelt för dig kanske, 4 x 13 x 21............... :rolleyes:
Jag har funderat lite över resultatet med den nya propellern Amita 4x13,75x19".
Den gav ju 34 kn vid 6200 rpm. Om jag satte dit en likadan i 21" stigning så hade jag förmodligen sänkt rpm med 400 till 5800 rpm. Med en stålpropp skulle jag väl få samma rpm med 20" stigning och samma diameter, förutsatt att bladen har ungefär samma form och yta. Ser man på bilderna så har proppen ganska stor bladyta ändå, så det är ganska överraskande att den varvar 600 rpm mer än originalproppen som hade 3x14x21".
Om du håller med det här resonemanget så har Solas R4 rätt stigning, men kanske för liten diameter. Jag vill nog försöka hitta en 4x13,25x21" eller 4x13,5x20" istället. För övrigt har jag hittat två 4x13,25x20, Stilletto Bay Pro 1 och Turbo FX4. Men jag har inte hittat någon att beställa från ännu.
Mvh
Johnny
Här är en bra kandidat med 20" stigning och 13,5" diameter. "High rake and cupping" vilket borde borga för hög verkningsgrad. Tyvärr ganska dyr.
Mvh
Johnny
Flodström
2011-11-25, 12:18
High Rake betyder ju stor vinkel på bladen baköver. Frågan är hur stor betydelse det har i sammanhanget? Blir kanske större yta på propp.bladen men oförändrad diameter kanske :rolleyes:
En annan fråga gäller vad diametern har att säga i det här resonemanget. Mindre diameter men större blad-yta? I så fall skulle en 13 funka men har för liten praktisk erfarenhet till att uttala mig............
Jag är dock enig i att det är en bra kandidat du har hittat men som du sa, ganska dyr......
Du får leta efter en sån till ett bättre pris kanske.
I måndags kom äntligen den nya fläkten (http://www.strictlyipsc.com/Diverse/Jan12056.jpg), men det gjorde vintern också - 10 minus.:mad:
Solas HR4 13x21"
Mvh
Johnny
Flodström
2012-01-25, 21:58
Spännande att höra om resultatet, men nu är det vinter, vilket skit, och jag som skulle monterat portlightsen på min båt.
Och här har vi storm.............................som vanligt, och -10 är ju ingen höjdare just nu hos dig heller. :confused:
shark580
2012-04-15, 15:05
Om din motor är en -02 så är väl utväxlingen 2,38? 2,59 kom väl -07?
Flodström
2012-04-15, 15:55
I måndags kom äntligen den nya fläkten (http://www.strictlyipsc.com/Diverse/Jan12056.jpg), men det gjorde vintern också - 10 minus.:mad:
Solas HR4 13x21"
Mvh
Johnny
Ja och så undrar vi hur det gick med 4-bladaren? Vilka erfarenheter har du så här långt? :rolleyes:
Jag har bara varit ute en kort stund på Västersjön (Ängelholms kn) förra veckan och provkört den på lungt vatten (till sommarstugeägarnas förtret).
Båten gick inte mycket fortare än originalpropellern men det var en grym acceleration från stillasltående. Jag kunde dra gasen i botten från stillastående utan att den störders av kavitation upp till maxfart. Den toppade ca 34 kn vid 5 550 rpm. Så vid 4 000 rpm gjorde den 25 kn vilket säkert kommer att ge en god bränsleekonomi vilket kanske är viktigare än några extra knop på fullgas vid enstaka tillfällen.
Om jag endast velat uppnå hög hastighet skulle jag satsat på en trebladig.
Det blev ju en till slut en viss chansning när det gällde stigning på proppen mm, men jag hamnade ju klart godkänt på 5 500 rpm.
Mvh
Johnny
Hur många varv/min får du vid 2,5 knop?
Flodström
2012-04-15, 22:48
Du har helt rätt ang topfart och 3-bladigt, det hör ihop.
Det intressanta med din 4-bladiga var accellerationen (snabbare upp i ekonomi-planing) och den marshfarten på 4000 rpm, kommer antagligen att spara en del soppa......... :rolleyes:
Kul att det blev bra till slut :D
Hur många varv/min får du vid 2,5 knop?
Minns inte vad jag hade för rpm men tomgångs-farten var 2,8 kn. Det som är intressant är vilket varv/fart jag hamnar på med alla beten i vattnet.
Mvh
Johnny
Det som är intressant är vilket varv/fart jag hamnar på med alla beten i vattnet.
Det var det jag menade men frågan var mycket luddig.
Glöm inte ett par "stygga" pulkor!, om du använder sådana, påverkar definitivt mvh
Det var det jag menade men frågan var mycket luddig.
Jag får återkomma med det eftersom jag inte fiskade då jag provkörde. Hoppas på helgen som kommer i Simrishamn.
Mvh
Johnny
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.