Visa fullständig version : Pro-Troll High Speed Planer
Som rubriken lyder.
LÄNK TILL DE SOM DET GÄLLER. (http://www.fish307.com/pro-trollhighspeedplaner.aspx)
Är det nån som har testat dessa eller nått liknande på riggarna?
Tidig höst när det är varmt i vattnet så brukar jag vilja köra ganska så fort och täcka stora vattenytor.
Hur fungerar ett par sånnahära? Är sugen på att kunna köra ungefär 5kn. ;)
Finns det nån motsvarighet här hemma eller är det nån som har ritning på nått liknande?
Hand upp alla som tycker jag verkar ha knäppa idéer. :cool:
Skulle gärna trolla ännu fortare på hösten om det gick. Fatta va gött det skulle skrika i rullen när det väl hugger. :twisted:
Den uppnår djup med hjälp av egen inbyggd "dykning" ungefär som en pink lady eller annan djupparavan istället för ren vikt som på normala rigg vikter, ungefär så uppfattar jag det iaf,
Min tro är att om du verkligen vill öka farten så är det bättre att reducera trycket mot wiren istället, dvs gå ner till tunnare material, för den här grunkan kan inte göra något övermänskligt, för att uppnå visst djup och fart enligt fysiken krävs ett och annat och jag tror att kabeln neröver är den viktigaste komponenten här för att evt kunna öka farten, kan du väl iofs göra med vilken riggvikt som helst det blir bara mera blowback i wiren samt högre tryck på dina riggar men om allt är stabilt och säkert borde det gå, finns % satser att räkna på vad gäller fart, tyngd och djup mvh
(tror om du laddar hem nån Cannon manual så har du vissa exempel på detta kanske av värde iaf om det gäller de större elriggarna)
Begränsar betesvalet regält om du speedar upp i över 5 knop....
Begränsar betesvalet regält om du speedar upp i över 5 knop....
Haha Henrik, som vanligt är du helt rätt ute, men kanske kan vara värt att testa kanske med något ovanliga beten då som kanske tjockplåt Toby avsedda för kastfiske, skulle inte förvåna om Robin är på nåt här, dessutom de berömda flugorna utan fylltratt framför klarar betydligt mer.. mvh och absolut bästa hälsningar!
Å andra sidan finns nog ingen småspigg som rör sej med en fart av fem knop men vem vet!
10 st 4" spik...
4 knop är det högsta som gett fisk i min båt. Var dock min bror som fiskade då.....
En flyende betesfisk är också jäkligt snabb.... Tvivlar inte på att du får framgång med rätt prylar i sjön!
En flyende betesfisk är också jäkligt snabb.... Tvivlar inte på att du får framgång med rätt prylar i sjön!
Haha Henrik där har du rätt, dock som sagt inte småspigg men resten i större storlekar som nors och siklöja vem vet! mvh
Brukar köra hårt också. Fisken har nog inga bekymmer att hinna med om vi pratar om lax och öring. Förstås blir betesvalet ganska begränsat.
Prova med torpeder i stället för djuprigg, nästa grej som alla pryltokiga trollare behöver;)
http://www.torpedodivers.com/gla.asp
Flodström
2011-10-31, 00:36
4-5 kn är ju inget ovanligt här i de norska fjordarna.
Tror att om man skall fiska ännu fortare typ big game så bör man vara extra noga med betesvalet. Tror att "döda" beten funkar bäst i det här fallet. Döda beten är t.ex alla typer av flugor och en del wobblers (utan sked) inklusive "den Stive" Även det som nämndes här ovan d.v.s. Toby men blir farten för hög så roterar den bara.
I älvfisket har jag sett folk veva på rullen så jävla fort som en klarar. Betet går fruktansvärt fort, kanske med en hastighet på 4-5,5 kn. Har sett att div. Rapala har tålt det. Det otroliga är att då laxjäveln hugger så går det så jävla fort att man faktiskt inte kan observera från vilket håll den kommer. Det går som en blixt och plötsligt är laxen bara där.
Har tagit min största enhandsfångade lax (9,5) på samma sätt men då var det flugfiske med snabb hemtagning tvärs strömmen
Själv har jag stor tro på höghastighets presentation av betet då fisken annars är ointresserad och vattnet badvarmt (nåja, i alla fall över 12-13°C)
Kunde oxå varit intressant att höra om erfarenheterna med den Pro-Troll grejen om det är någon som har testat den :rolleyes:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.