handdator

Visa fullständig version : Apropå båtvärme......

Tamtam
2011-11-20, 17:25
Den förbannade Wallasen funkar inte IGEN!!
Senast den startades för nån månad sen funkade den perfekt, idag smällde den 10 amp säkringar på löpande band när tändningsfasen skulle gå igång, dvs glödtråden, blir riktigt less här, ser framför mej total demontering av den ur båten för att komma åt innehållet, ingen lek utomhus i kallt väder, f-n i h-lvete, grejorna är inte speciellt pålitliga direkt, tycker de verkar struliga fotogen värmarna, nån som har nåt tips så jag slipper riva ut eländet igen, har kollat inkopplingarna i båten, inget uppenbart fel vad gäller korrision osv på säkrings och jordplint mvh

Tamtam
2011-11-20, 17:30
I tillägg glödtråden byttes och pumpen gicks igenom i våras.....

Flodström
2011-11-20, 17:52
Du har visst en Sail 1800 ? om jag inte minns helt fel.

Dom jäkla anslutningarna till glödtråden brukar vara pissiga (påskjutskontakterna) men det finns andra delar i Wallasen som kan ryka. Men att smälla säkringar låter som en ren kortis och det kan ligga va fan som hällst.

Sitter ett stort relä på kretskortet. Bytte det på min förra (men ingen kortis här). Men det kan vara soppapumpen som gått, allternativt att fläkten hängt sig (kärvat fast). Då drar wallasen mer än de 7-8A som behövs till startsekvensen skulle jag tippa.
Kolla först efter lösa/eller skadade ledningar. ;)

leffe
2011-11-20, 17:54
Buurr har fortfarande inte kollat min Wallas som la av i somras. Låter som att det är lite pyssel att hitta felet på dom!
Hoppas att du får fart på din, ska vid lämpligt tillfälle ta tag i min.

Mvh
/Leffe

Flodström
2011-11-20, 18:00
Btw, då kanske en service-manual kan vara till hjälp här. Står dock på Norska, men det är väll inga problem med det numera.......... eller? :D

Flodström
2011-11-20, 18:01
Btw, btw, behöver ni hjälp med översättning, bara kom igen ;) :cool:

leffe
2011-11-20, 18:07
Spanska gärna:)

/L

Flodström
2011-11-20, 18:13
I tillägg till servicemanualen som jag postat i post nr 5 hittade jag oxå två andra dokument på maskinen min, som ev skulle kunna vara till hjälp om ni servar själva. Det rent finska dokumentet är intressant p.g.a. att det oxå beskriver kretskortet med kopplingsschemat för wallas 1600. Men det schemat var likadant som det som satt i min wallas 1800 Sail. M.h.a. kopplingsschemat hittade jag felet (en liten skitdiod). Bytte den, och sen funkade logiken.
Det andra dokumentet har en del originala reservdelsnummer som kan vara bra att ha vid bestälningar från Wallas.

Tamtam
2011-11-20, 18:13
Du har visst en Sail 1800 ? om jag inte minns helt fel.

Dom jäkla anslutningarna till glödtråden brukar vara pissiga (påskjutskontakterna) men det finns andra delar i Wallasen som kan ryka. Men att smälla säkringar låter som en ren kortis och det kan ligga va fan som hällst.

Sitter ett stort relä på kretskortet. Bytte det på min förra (men ingen kortis här). Men det kan vara soppapumpen som gått, allternativt att fläkten hängt sig (kärvat fast). Då drar wallasen mer än de 7-8A som behövs till startsekvensen skulle jag tippa.
Kolla först efter lösa/eller skadade ledningar. ;)

Hej Ramon, det är först då glödtråden går in för start/förbränning som säkringen ryker, detta säger mej att felet troligen ligger just där, vilket betyder utrivning av eländet, omöjligt att komma åt på annat sätt, övriga inkopplingar och funktion verkar helt normala och har varken ändrats eller skruvats på, lämnade bort den senast för fel/reparation och troligen får man betala nu för detta...(andra gången!)

Flodström
2011-11-20, 18:14
Spanska gärna:)

/L

:shock::shock::oops:

Flodström
2011-11-20, 18:21
Hej Ramon, det är först då glödtråden går in för start/förbränning som säkringen ryker, detta säger mej att felet troligen ligger just där, vilket betyder utrivning av eländet, omöjligt att komma åt på annat sätt, övriga inkopplingar och funktion verkar helt normala och har varken ändrats eller skruvats på, lämnade bort den senast för fel/reparation och troligen får man betala nu för detta...(andra gången!)

Låter vettigt det där. Reläet sitter på kretskortet närmast anslutningen till glödspiralen. Om det blivit kortis i själva spiralen så ryker säkringen direkt då reläet slår till.
Reläet lägger ena sidan av spiralen till jord (på "on") vilket betyder att det inte kan vara kortis mellan spiral och jord för då hade säkringen rykt så fort båten får ström(till wallasen). I.o.m. att säkringen ryker då reläet slår till måste det helt enkelt vara en kortslutning i själva spiralen. :(

Flodström
2011-11-20, 18:28
vilket betyder utrivning av eländet, omöjligt att komma åt på annat sätt

Då jag servade min egen wallas så måste jag riva ur den...3 ggr phu! :shock:
Ja, du vet ju vilket jäkla jobb det är.
det var 3 fel i min: reläet var bränt, glapp i glödspiralens påskjutskontakter och en diod hade gått i logikdelen (kontrollpanelens funktioner var "bakvända")
Men att det var 3 fel i wallasen viste jag ju inte på förhand tyvärr ......... :mad:

Efter att jag sålde båten med wallasen fick jag veta att året efteråt så stoppade fläkten............... :rolleyes:

Kjelle
2011-11-20, 20:52
Lösning på era problem stavas "Webasto Marin" !! :-)

kjuliussen
2011-11-20, 20:52
Eller Ebersprecher.. :D

Kjelle
2011-11-20, 21:07
Jeg googlet en del för jeg kjöpte varmer, og det virker som om at det var ganske mange som hadde en del ymse småfeil med sine Eberspächer varmere.
Jeg valgte iaf Webasto, og den er jeg kjempefornöyd med.
Sender den bare ett sms, så er den varm 10 minutter senere .-) luksus.

Tamtam
2011-11-23, 18:30
Jeg googlet en del för jeg kjöpte varmer, og det virker som om at det var ganske mange som hadde en del ymse småfeil med sine Eberspächer varmere.
Jeg valgte iaf Webasto, og den er jeg kjempefornöyd med.
Sender den bare ett sms, så er den varm 10 minutter senere .-) luksus.

Sende sms og den er varm tio minutter senere.... (sponsrad)luksus som sagt......:D

67n
2011-11-23, 19:13
Gammel Wallas = bra. Nyere Wallas = sucks. Min Wallas 800 kokeplate m/viftelokk er hos importøren. Men har en Eber D2 som går på 4. året uten problemer. Mange som bruker Eber herover (D2,B2 og D4) og har ikke hørt noe om "ymse småfel". Mest driftsikker er Pod/Alladin, men de er ikke luktfrie!

Tamtam
2011-11-23, 19:18
Haha Einar min favoritt norman! mvh beste hilsen tro ikke annat!:D

Kjelle
2011-11-24, 09:27
haha en pod og en alladin står i garasjen :-)

Tamtam
2011-11-27, 17:39
Uppdatering dum Wallas 1800 Sail som smäller säkringen......
Har rivit ut värmaren ur båten då inga andra uppenbara fel kunde hittas, glödspiralen och brännaren höll jag trots allt som mindre sannolika då allt byttes på firma i juni i år och hade jag fel..........
Efter isärtagning kunde konstateras att de muttrar som håller veke och glödtråd på plats inte var åtdragna alls, den ena satt ca 3mm ifrån och den andra ca 10mm!!!! brännaren hölls på plats av en inskjuten grunka som spänner i cylinderröret där brännaren sitter, ser ut som en propeller, lyfte ur detta och kunde konstatera totalt kvaddad glödtråd som på ena sidan lagt sej mot metall, allt i övrigt som byttes i vår totalförstört och måste bytas.
Kan väl säga att det Wallas serviceföretaget inte får några mer jobb av mej, jävla fyllskalle, misstänker jag får vara glad att inte hela skiten brann upp.
En fördel är att jag upptäckt att det är ganska lätt att serva grejorna själv vilket kommer göras i fortsättningen för nu litar jag inte på någon annan längre.
Hänger inte ut företaget ifråga offentligt men behöver ni serva en Wallas i Stockholms området PMa mej så ska ni få veta var ni INTE vänder er iaf mvh
Tillägg, ej heller var brännarkammaren sotad, all skit var kvar, sådant trodde jag gjordes per automatik men så var inte fallet den här gången iaf.....

Flodström
2011-11-27, 18:45
Då var felet, det jag trodde, hehehe, kortis före reläet Om det blivit kortis i själva spiralen så ryker säkringen direkt då reläet slår till. :rolleyes:

OK, då vet du hur lätt/enkelt det är att serva wallasen, det upptäckte jag med. Dock, ett helvete att få ur wallasen från båten. En "plugin" värmare hade varit optimal, eller hur TAMTAM :D

Btw, fick du ingen garanti på repet från "firman" :confused:

Tamtam
2011-11-27, 18:53
Nja Ramon, snarare kortis efter reläet....:D
Garanti, vete fan, dock ska jag ringa upp och påpeka ett och annat, var övertygad om detta men de lägger inga fingrar i min värmare framöver, har de någon skam i kroppen bjuder de på nödvändiga delar för att fixa till den men jag är inte säker, man letar billigt och det finns konsekvenser! mvh

Tamtam
2011-11-27, 18:57
Med viss insikt i Wallas fotogen nuförtiden skulle jag vilja säga att dyrare tyska dieselvärmare alt gasolvärmare nog är ett bättre val, för min del skulle jag nog gå den vägen med facit i hand, jag har ingen direkt erfarenhet av annat än Wallas fotogen men som sagt vid nytt köp blev det annat fabrikat och då diesel helt klart, min åsikt för vad den är värd mvh

Flodström
2011-11-28, 09:36
Med viss insikt i Wallas fotogen nuförtiden skulle jag vilja säga att dyrare tyska dieselvärmare alt gasolvärmare nog är ett bättre val, för min del skulle jag nog gå den vägen med facit i hand, jag har ingen direkt erfarenhet av annat än Wallas fotogen men som sagt vid nytt köp blev det annat fabrikat och då diesel helt klart, min åsikt för vad den är värd mvh

Har samma åsikt ang. nyköp. Blir en Webasto för min del, antagligen. Är fortfarande för kritisk till gas/gasol värmare till trotts för lovord av andra forumsmedlemmar. :rolleyes:

Tamtam
2011-11-29, 11:46
Liten uppdatering till av Wallas värmare som kan vara bra att veta vid service.

Gäller i första hand 1800 sail, det finns tydligen piratdelar till brännaren på dessa dvs veke och glödtråd, de delar som satt i min (förstörda) såg inte ut som reservdelarna jag köpte, ganska olika, de nya delarna låg i förpackning märkt Wallas klart och tydligt, ringde upp säljaren och frågade om jag verkligen fått rätt grejor, okey sa han du har piratgrejor inmonterade för det du har i förpackningen är exakt vad som ska sitta där i din modell....

Nog värt att hålla reda på då jag känner det som att Wallas original delar känns avsevärt mer gedigna.

Dessutom sa han till mej att det sitter en mindre fläktmotor högt upp i värmaren (finns två i burken) denna är till för att kyla brännaren (efter stopp) samt ge luft till förbränningen när den går, mycket känslig grej enligt honom, kommer vatten in med tiden via tak/däckmonterad skorsten vilket inte är ovanligt att mindre mängd gör drabbar detta den lilla motorn med tiden, axeln i den börjar kärva, lägger den av helt drar detta enligt service gubben med sej kretskortet i fallet och då börjar det bli riktigt dyrt.....

Tog isär min så jag kom åt den fläkten (riktigt pyssel!) och smorde uppifrån med enligt honom symaskinsolja, den var inget fel på snurrade lätt och fint iofs men har man den ute är det nog värt att kolla upp evt smörja i förebyggande syfte, den sämsta och känsligaste punkten på värmaren enligt honom.

Fick själv den bra iden att köpa billig fotogen 25lit dunk via Fogas i Stockholm, denna enligt firman fungerar hur bra som helst med Wallas, frågade service gubben vad han trodde om detta att de försäkrat mej, nja känner inte till deras fotogen alls om den skulle vara bra eller dålig, jag rekommenderar ENDAST Statoils campingparrafin absolut inget annat än den, oavsett priset den är lite dyr som sagt men det absolut enda jag rekommenderar.

Dessutom sa han att en liten skvätt K-sprit är bra i tanken, typ nån matsked på full tank för att binda vatten på längre tid mvh