handdator

Visa fullständig version : Jaris Trollingdagbok

Jari
2009-04-25, 23:16
Kära dagbok.... Äsch!
Vi är långt ifrån klara med utrustningen av hawken, men eftersom den ligger i vatten så måste man ju ut och kolla om lodet visar rätt, gps:n visar rätt fart osv och om man kanske kan se vart det rör sig i närområdet och eftersom vi råkade ha några spön med oss och ett par planers så skickade vi ut dem med några bombers i några olika färger för att pejla av vad som funkar häromkring. Nåja, lång historia kort. Vi åkte in i en vik, solen gassade, 20 grader i skuggan som det inte finns så mycket av på sjön i en öppen båt och äntligen fick vi bloda ner botten med lite hjälp av en fyrakilos utlekt gädda.
Körde inte ens efter öringen utan gös och gädda, så det passade ju bra. Filéerna blir en trevlig middag i morgon och jag tror jag ska testa en grej jag bara gjort med kyckling förr. Rulla dem först i vetemjöl, sen ägg och sen i krossade corn flakes, lite flingsalt och ett par var med pepparkvarnen så får vi se.
=)

Kjelle
2009-05-01, 22:19
Huj Jari!

Hur går det, hunnit trolla nåt?
Det verkar vara saker på gång i södra Östersjön med båda någon 19,9kg och nån 16 kg senaste tiden.

/Kjelle

Jari
2009-05-02, 02:29
Nä, riggningen tar tid när man inte jobbar fort nog för att hinna få den lön man förtjänar

Kjelle
2009-06-09, 02:19
Nä, riggningen tar tid när man inte jobbar fort nog för att hinna få den lön man förtjänar

haha så kan det vara.
Vad är det som återstår?

/Kjelle

Jari
2009-06-09, 06:24
Jag behöver fortfarande stadiga fötter till riggarna och ett par bra pulkor.
Det finns en kille (din kompis L), har ett par gamla mariestadare med viktade och i behov av lite kärlek mariestadspulkor (gula?) men jag börjar svänga mot nya vid nästa lön med Regalkölen.
De han har kan jag åta mig som projekt för nästa höst/vinter och göra lite experiment med reparationer och kanske avgjutningar o dyl. Det verkar som att jag ska till Oskarshamn på en långhelg om barnen ska på träningsläger där, så kombinerar jag det med lite fiske i så fall.

Kjelle
2009-07-09, 02:08
Hur går det med riggningen av båten?
Fiskar du nåt om dagen?
Du pratade på att eventuellt komma ner till O-hamn under sommare, blir det så, och skall du fiska den veckan?

/Kjelle

Jari
2009-07-09, 12:09
Jag har fått på spöhållare för tolv spön och blev lätt uppehållen av ett inbrott i båten där gps och lite annat stlas. Jag har haft förmånen att få en massa besök också, som gjort att jag fått hålla mig närmare hemmahamn och vara social i stället för att fiska mer än att jag visat hur man sticker ut och hämtar lite fisk. Med "underrubriken" de större tar längre tid. =)
Meningen var att vi skulle tillbringa en lång helg i O-Hamn under tiden ungarna hade ett träningsläger i Jiu Jutsu i byn.
Det verkar dock som att detta inte blir av. Som löneslav är ekonomin inte den bästa just nu.
Kanske när vandrarna kommer tillbaks?
Jag hade behövt en bättre trailer, fått klart trollingbaren, fått ut pulkor osv innan jan haft full utdelning av en trimresa dithän. Nu ligger ju inte O-hamn så långt bort så det kan lätt bli fler gånger. Denna sommar blir nog mest på Kanholmsfj och Nämndöfjärdarna. Troligen mest söder om Klacknäset.

//Det är mycket man vill.

Kjelle
2010-06-13, 22:44
Hur går det med fisket jari?

Inga rapporter på ett bra tag, men ni har väl högsäsong där uppe nu?

Kjelle

Jari
2010-06-14, 02:29
Jodå, vi har varit ute idag också, eller ja igår blir det väl nu.
Ryckte lite strömming med lilla frun och sonen och sen skulle jag och sonen visa mamma och sonens kompis hur man "hämtar" en gädda.
=)
Hursomhelst, tio minuter senare hade vi en i båten på runt 2,5 kilo pch eftersom jag hade en idé om att fylla den med lite grönsaker, lök och smör med lite salt i ett foliepaket för att göra sällskap åt störmmingarna så fick den åka med i fina båten.
Men jag förstår vad du menar, dvs har vi trollat?
Svaret är nej, inte med riggar och pulkor. Är fortfarande inte klar med trollingbaren och har inte hittat bra pulkor ännu. Tänkte köpa upp mig på det sista som fattas när vi besöker finland om några veckor hos goa vänner på Samfishing i Kuopio (http://www.samfishing.fi/kauppa/)
Vi är en aning stukade just nu med en hel del extrautgifter så vi får bita i lite i det syrligare äpplet.

Jari
2010-11-13, 17:03
Vaffaaaa!!!
min dagbok?!

joj
2010-11-13, 17:55
Vaffaaaa!!!
min dagbok?!
Skräpet borta!!! :D