handdator

Visa fullständig version : Targabåge

Harvest
2012-01-08, 18:06
Sitter på kammaren o funderar lite över targabågen jag skall tillverka till min Trophy 2002 och har några funderingar.
Räcker det med 25 mm rör syrafast rostfria rör har tänkt mig två rör som går parallellt från sida till sida med ett gäng tvärstag emellan.
Skall försöka rita en skiss så det är lättare att förstå.

Harvest
2012-01-08, 19:08
3848typ en sådan här är det jag har tänkt att bygga.

trango
2012-01-08, 19:51
Ser vettigt ut! Kolla bara att den går ovanför kapellet!

Hur har du tänkt montera den?

Ska du svetsa själv?

/F

Dragon
2012-01-08, 19:52
På våran silver Eagle 650wa är targan gjord i 25mm och det verkar hålla iaf.

Harvest
2012-01-08, 20:14
Har tänkt mig stora plattor som bultas i sidorna på styrpulpeten.
Svetsningen har jag en kille på jobbet som är överjävlig på.
Skall bara hitta någon som kan böja o knäcka lite.

Harvest
2012-01-08, 20:29
3849ungefär så här

Flodström
2012-01-08, 20:50
Den du skissat på ser jävligt fin ut. Blir perfekt

Dock ang stabiliteten så är det inte tillräckligt att fästa den på plattor i nederkant (2 st?). Du bör ha någon fästpunkt längre upp (en tredje) för sidostabilliteten. Annars är risken stor att den viker sig åt styrbord eller babord sida vid belstning (då någon håller i den, och båten kränger till kraftigt, blir stor sidobelstning på targan då).

Kan du inte få till en tredje fästpunkt kan alternativet vara att tillverka targan med 3 rör som går ca metern upp och som sen övergår till 2 rör. De tre rören placeras som i en trekant i nedre del.

Ett annat alternativ, som du själv var inne på var att fästa targan mot sidorna på pulpeten (om det är möjligt). Se dock till att rören kommer parallellt med sidorna och att pulpeten klarar av den stora belastningen den kan utsättas för. Dock lika viktigt här med fler, spridda fästen i höjdled.

joj
2012-01-08, 21:00
denna verkar ju ha 25 mm rör http://www.nb-trolling.dk/sider/baadteams/baadteams_team_belize.html

iron9
2012-01-08, 21:22
Den targabågen du skickade bild på är det väl http://adammarin.se/targabåge som säljer. Jag är lite intresserad av den. Är det dyrt 7 900 eller? Förra året tog dom 6 900 för den.

Mvh
Johnny

Harvest
2012-01-08, 21:58
Japp det är den på adammarin jag har tjuvkikat på, vet ej om det är prisvärt eller ej för min del kan jag fixa material och svetsning nästan gratis så då känns det dyrt.
Infästning i pulpeten borde funka då de inte har fuskat med plast någonstans på den här båten. Tänkte svetsa plattor på rören som man bultar igenom pulpeten med likadana plattor på insidan. Targan blir väl ca 1,4 meter hög så det borde bli ganska stadigt med bara två infästningar på vardera sida om man förstärker hörnen med en platta.

SteveSL
2012-01-08, 22:52
Jag tror det räcker med 25mm. Har köpt polerade pulpitrör. bara böja o svetsa :) Håller just nu på att bygga en båge till min Big Fish. Jag kommer förankra bågen i den befintliga railen som går runt pulpiten.

Gårme
2012-01-16, 13:48
Jag byggde min i 25 mm rör till min 2002 trophy, fäste den med 2st "vågräta" plattjärn per sida. Funkar kanon, visst går det att röra den i sidled men inte så det stör på något sätt. Båten är inställd på förvaring men om du vill kanske jag kan fixa ett par bilder.
Skall för övrigt bygga om förpulpiten till våren då det är enorm snubbelvarning då det inte finns ngn öppning på Trophyn

Harvest
2012-01-16, 17:33
Om det inte är till för mycket besvär så skulle ett par bilder vara guld värda.

joj
2012-01-16, 18:17
Kanske kan vara en bra förstärkning att förlänga bågen neråt nästan ända till durken i gångbordet och göra fästpunkt där samt där dom sitter på dom här bilderna.

Gårme
2012-01-16, 18:41
Precis så har jag gjort, min båge sitter lite längre fram men lutar mer bakåt så spöhållarna kommer precis bakom kapellet samt att kapellet hamnar precis framför när man fäller det, sedan går mina rör längre ner så mina fästen har två plattor per sida. Tyvärr har jag slängt svetsmallen jag hade, ett tips är att göra en mall med elrör av plast så har du en bra bockningsmall.

Harvest
2012-01-16, 18:45
Kommer att spreta isär mer så att infästningarna kommer längre isär. Kan inte köra ner rören för långt då detta kommer att inkräkta för mycket på ytan att gå på, mina 47or kräver manöverutrymme:D

Gårme
2012-01-16, 20:17
Har samma fötter som du, jag skall försöka fixa ett par bilder i helgen om tid finns, jag har även satt hjulen till masten på bågen, funkar ypperligt.

LUMI
2012-05-17, 18:12
Hej på er, jag byggde en egen targabåge till min förra båt i 25 mm syrafast. Det blev riktigt stadigt. Se till och ha 3 infästningar/sida om du skall få in en spray hood under ( se bilder nedan). Dessutom behövs kraftiga plattor som mothåll på andra sidan glasfibern för styrkans skull. En extra löstagbar båge att fästa spöhållare och planerhjul på var också en lösning som funkade bra, gjorde båten lättare att konvertera till badbåt under sommaren ;-)

Flodström
2012-05-17, 19:10
Hej Mike! Hur polerade du rören efter svetsning, har du nått bra grundtips? :rolleyes:

LUMI
2012-05-17, 19:16
Lämna in för elpolering ;-)

Team Char
2012-05-17, 21:15
Hej Mike! Hur polerade du rören efter svetsning, har du nått bra grundtips? :rolleyes:

Prova polera svetsarna med en sån här 3M Clean & Strip™ XT Purple™
Roloc+™ Rondell XT-ZR (http://www.ergocraft.se/UserFiles/Archive/3M_kataloger/sweden_ExpressLine.pdf) på sidan 15. Andvänds av alla svetsare på jobbet som håller på med syrafasta konstruktioner

Flodström
2012-05-17, 22:38
Lämna in för elpolering ;-)

Ah-Äh, din jäkla slöback :D :D

LUMI
2012-05-17, 22:42
Ah-Äh, din jäkla slöback :D :D

:grin: Men det blir bra som fan ;)

Flodström
2012-05-17, 22:43
Prova polera svetsarna med en sån här 3M Clean & Strip™ XT Purple™
Roloc+™ Rondell XT-ZR (http://www.ergocraft.se/UserFiles/Archive/3M_kataloger/sweden_ExpressLine.pdf) på sidan 15. Andvänds av alla svetsare på jobbet som håller på med syrafasta konstruktioner

Tack Lennart. Har faktiskt en del av det där på sid 15 hemma. Skall testa det då det är svetsat färdigt. Annars så vet jag nu vad som behövs i alla fall, fin-fint :grin: