Visa fullständig version : Repskydd på fönster (Pilothouse mfl)
cliff barnes
2012-01-19, 10:59
Båtar med fönster i plexiglas (typ örnvik pilothouse är känsliga för smuts, grus etc och blir lätt repade. I synnerhet om man har vindrutetorkare. (Glasfönster har inte alls detta problemet, exempelvis bilfönster). Fönsterna blir också utsatta för mycket stänk (vatten, grus) när man trailar. Har någon provat skyddsfilm liknande de man kan montera på mobiltelefondisplayer eller någon annan lösning. Teflon, nano ????
Usch, torkare och plexi.......
Enda råd jag har är att när det blir slitet, testa det medel för hårda plastdisplayer (typ mobphone) för att återställa eller byt till glas om de inte är böjda.....
Medel ifråga finns på Kjell&co dessvärre på SMÅ DYRA förpackningar (funkar bra dock)
Övrigt i frågan kan jag inte hjälpa dej med
PS tror inte metod ifråga hjälper mot åldrade plexirutor, ser ut som crackade gulaktiga utan endast mot inte alltför grova repor mvh
jimmyrya
2012-01-19, 21:24
Fick rådet att smörja in rutorna med typ rainoff el. något liknande medel som gör att regndropparna lätt rinner av rutorna, för att slippa använda torkarna så mycket.
Finns skyddsfilm som monteras på nya fina bilar i fronten. Ska vara klar och tunn som den. Dessutom motstå ganska mycket stryk.
Jani
Flodström
2012-01-19, 22:40
Båtar med fönster i plexiglas (typ örnvik pilothouse är känsliga för smuts, grus etc och blir lätt repade. I synnerhet om man har vindrutetorkare. (Glasfönster har inte alls detta problemet, exempelvis bilfönster). Fönsterna blir också utsatta för mycket stänk (vatten, grus) när man trailar. Har någon provat skyddsfilm liknande de man kan montera på mobiltelefondisplayer eller någon annan lösning. Teflon, nano ????
http://www.ebay.com/itm/BOAT-PLASTIC-WINDOW-renewer-haze-cleaner-scratch-polish-/270398233586?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item3ef4fd9bf2
Köpte nått liknande på eBay för ett år sedan. Använde 1/100 av vad som var i flaskorna och rutan blev kanonbra.
Sålde resten till en båtägare, d.v.s. han fick med sig allt jag hade köpt med beskedet, du kan betala om det funkar. Senare fick jag 200 kr av honom, det hade varit hellyckat med den cleanern/puttsmedlet :D
Skall finnas något medel som dom använder till mchjälmarnas
visir som tar repor har däremot tappat lappen som jag sskrev upp tipset på.
cliff barnes
2012-01-20, 09:06
Har varit i kontakt med ett företag som gör repskydd/stenskottsskydd till bl.a. rallybilar Det är en 4 lagers "tear-off" men det är laminerad i motsats till de som används av cross och speedwayåkare. Dock används dessa på normala bilglas som då är av glas. Det som kan vara problemet med PC fönster är att det fäster omedelbart så det kan vara svårt att montera samt att limmet antingen binder kemiskt så att det aldrig går att ta bort alterrnativt att limmet sitter så hårt att man måste ta bort det mekaniskt vilket inte går på PC utan att göra repor. Återkommer med mer info.
cliff barnes
2012-03-14, 13:09
Har nu scannat igenom marknaden och bara hittat en film som motsvarar kraven. Tyvärr är framrutan på Örnvik Pilothouse något dubbelkrökt så det går inte att montera en repskyddsfilm. Vi har försökt 3 ggr hos ett företag som monterrar skyddsfilm men resultat blev inte bra. Man kan värma filmen något så den formar sig efter rutan men då man använder passivt lim (för att enkelt kunna dra av och byta filmen) på repskyddsfilm så släpper limmet.
Andra filmer såsom säkerhetsfilm går att montera då dom har aktivt lim men man kan inte demontera dom från plastfönster utan att limmet blir kvar på rutan.
Jag kommer att ta bort/koppla ur vindrutetorkaren och lägga på någon form av nano/teflon vax istället.
/O
Flodström
2012-03-14, 19:58
Tycker det är skit med en båtproducent som sätter in plastrutor i en kabinbåt med vindrutetorkare. Dom vet ju att det inte funkar, eller hur :confused:
Och det här, bara för att spara in 15-20.000 kr till kunden och som sen blir sittande där med alla rut-problem. Snacka om att bita sig själv i svansen.
Har du fått ett pris på riktiga rutor av t.ex Hönö Båtvindrutor i Gbg
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.