handdator

Visa fullständig version : Djuprigg

Tommy
2009-04-27, 20:24
Hej

Går och funderar på att införskaffa djuprigg inför det här året. Vad använder ni andra för djupriggar, vad är bra respektive dåligt med dom? Skall köra i östersjön, kom gärna med tips

Mvh Tommy

Patrik
2009-04-27, 21:48
Hej Tommy!
Det är nog en smaksak och tidigare erfarenheter vad man väljer för riggar.
Kör själv med cannon, har provat scotty depthking ett år men det hände flera gånger att riggvajern lopade över sin spole och det blev stopp på alla håll. Så man bör se upp med slak vajer . Det är nog inga problem med scottys elriggar. Men som sagt har nu cannon och är mycket nöjd.

joj
2009-04-27, 22:03
Har Scotty Longarm, mycket nöjd!

Zeeker
2009-04-27, 22:22
Scotty Strongarm 30
Har bara haft Scotty och har inte haft anledning att byta.
Ser inte vevandet som nått problem och köpte därmed inte elriggar.
Se till att ha dubbla spöhållare och swivel mount direkt, jag fick köpa till dyrt...

lasse
2009-04-27, 22:27
Som andra säger så är det en smaksak.
Jag använder cannon unitroll men skulle inte säga nej till en elrigg mest för att jag är lat.

Jari
2009-04-27, 22:50
Cannon magfemmor spänner mina linor...

Kjelle
2009-05-01, 21:15
Jag kör numera bara Scotty pro pack.
Har haft massor av olika Cannon och tyvärr haft lite strul med dessa.
Har aldrig haft några problem alls med Scottys el riggar.
Scottys manuella riggar har jag inte testat.

/Kjelle

Jari
2009-05-02, 09:45
Manuellt när det finns el? =)

Tommy
2009-05-02, 22:04
Tack för svaren

Ha nu beställt Scotty longarm med dubbla spöhållare och svirvelfäste till. Har inget lod ännu, funderar på 7 eller 9kg. Finns det någon nackdel med att välja ett tyngre lod, så länge riggen tål det bara?

Kjelle
2009-05-03, 00:18
Tack för svaren

Ha nu beställt Scotty longarm med dubbla spöhållare och svirvelfäste till. Har inget lod ännu, funderar på 7 eller 9kg. Finns det någon nackdel med att välja ett tyngre lod, så länge riggen tål det bara?

Frågan är lite hur djupt du kommer att köra, ju djupare ju tyngra lod för att minska mängden "blowback".

Men tyngre än vad du behöver ger bara onödig slitage på rigg, wire, riggfästen i båt med mera.

Nu kör jag 7kg på mina fyra riggar, har aldrig känt av att jag behöver tyngre, men smaken är som baken.

/Kjelle

BigFish
2009-06-10, 15:32
Jag köpte 2 av mina 3 Scotty el-riggar 1994 och dom har varit kanon. Jag har bytt kontakten på dom men det är allt på 15 års fiske. Rekomenderar verkligen dessa till alla som funderar på riggar!

joj
2009-06-11, 17:17
Tack för svaren

Tror inte du har någon större nytta av att gå på 9 kg jag kör 7 kg på min Scotty Longarm och det funkar fint på dom och behöver inte tyngre för fisket ner till 100 fot som jag kör.

lasse
2009-10-25, 11:14
Jag måste ju införskaffa nya riggar igen då min båt blev stulen.
Valet står mellan cannon och scotty men det ska vara elektriska.
Hört mkt positivt om scotty.
Åsikter om dessa riggar cannon DIGI-TROLL™ IV HS eller scotty 1116 Propack

Flodström
2009-10-25, 21:33
Åsikter om dessa riggar cannon DIGI-TROLL™ IV HS eller scotty 1116 Propack

BigFish har väll sagt det som behöver sägas om Scotty 1116. Numera behöver man inte byta kontakten häller för nu kör Scotty med en bättre variant (korrosionsfri) än dem som BigFish bytte ut.

Digi-Troll IV er en mycket bra rigg med touch-kontroller och smäckfull med elektronik (på gott och ont). Det är en rigg där man inte behöver ett Humminbird ekolod/plotter för att styra riggarna, dom har egen inbyggd elektronik med programvara. Den har många funktioner som pos. feedback-spänning på wiren, möjligheter at köra automatisk höjning/sänkning efter program på loden m.m. Dem som kör med Cannon säger i varjefall att den är bra.
Man kan inte direkt gämföra dem riggarna med varandra
Och hur är det med livslängden på dem riggarna? Kostar dessutom ca 3 ggr mer än vad Scotty 1116 kostar.

Det enda negativa jag hört om Scotty är wiren dom är laddade med. En mycket sämre wire än Cannons. Så byt ut den i så fall.
Men om det gäller alla Scottys modeller skall jag låta vara osagt.....

Hade själv planer om att köpa Digi-Troll IV til nya trollingskutan men måste antagligen tänka om då priset inte inbjuder till test av dem riggarna. Får nog bli Scottys elriggar igen som jag hade på gamla båten.

Jari
2009-10-25, 21:40
Jag hade vansinnigt kul med min DigiTroll IV, men köpte Mag5 nu, då jag tänkrt att de skulle räcka till för mina ändamål. Mest östersjökusten.

Flodström
2009-10-25, 21:43
Jag hade vansinnigt kul med min DigiTroll IV, men köpte Mag5 nu, då jag tänkrt att de skulle räcka till för mina ändamål. Mest östersjökusten.

Hehehe, jag kan se dig stå där och knappa på touch-kontrollerna........ Kanske en fördel då det kan bli långt mellan huggen i bland........... :D

Jari
2009-10-25, 22:04
De har en kul cyclefuntkion som jag körde mycket med och jag tror jag lockade till mig extra fisk med den, men extra trassel fick jag helt säkert. =)

Flodström
2009-10-25, 22:07
men extra trassel fick jag helt säkert. =)

:confused: :eek: :D

Jari
2009-10-25, 22:17
Om man stackar tätt och blandar drag och hissar upp och ner så kan det lätt bli så.
Jag är förhoppningsvis lite klokare nu

trollarn
2009-10-26, 15:27
En stor fördel som Scottyriggarna har är invevningen. Oavsett riggens placering blir det aldrig avigt...Cannonriggarna, kan beroende av placering bli svårvevade, långt bak styrbord - om inte riggen monteras bakåt, då kan det bli svårvevat...vis av egen erfarenhet

Flodström
2009-10-26, 17:40
Det har du fasen rätt i Trollarn. Har jag faktiskt inte tänkt på, men du har rätt här. Bra att veta. :D

lasse
2009-10-26, 18:38
BigFish har väll sagt det som behöver sägas om Scotty 1116. Numera behöver man inte byta kontakten häller för nu kör Scotty med en bättre variant (korrosionsfri) än dem som BigFish bytte ut.

Digi-Troll IV er en mycket bra rigg med touch-kontroller och smäckfull med elektronik (på gott och ont). Det är en rigg där man inte behöver ett Humminbird ekolod/plotter för att styra riggarna, dom har egen inbyggd elektronik med programvara. Den har många funktioner som pos. feedback-spänning på wiren, möjligheter at köra automatisk höjning/sänkning efter program på loden m.m. Dem som kör med Cannon säger i varjefall att den är bra.
Man kan inte direkt gämföra dem riggarna med varandra
Och hur är det med livslängden på dem riggarna? Kostar dessutom ca 3 ggr mer än vad Scotty 1116 kostar.

Det enda negativa jag hört om Scotty är wiren dom är laddade med. En mycket sämre wire än Cannons. Så byt ut den i så fall.
Men om det gäller alla Scottys modeller skall jag låta vara osagt.....

Hade själv planer om att köpa Digi-Troll IV til nya trollingskutan men måste antagligen tänka om då priset inte inbjuder till test av dem riggarna. Får nog bli Scottys elriggar igen som jag hade på gamla båten.
Wiren jag hade på mina unitroll bytte jag ut mot scottys då cannons wirer small av vid några tillfällen.
Ja man undrar lite om livslängden då cannons är bra mkt dyrare.

En stor fördel som Scottyriggarna har är invevningen. Oavsett riggens placering blir det aldrig avigt...Cannonriggarna, kan beroende av placering bli svårvevade, långt bak styrbord - om inte riggen monteras bakåt, då kan det bli svårvevat...vis av egen erfarenhet
Jo men nu ska jag inte veva jag ska trycka på en knapp:D
Det lutar mer och mer åt scotty.
Däremot tycker jag cannons terminalkit är bättre.

Flodström
2009-10-27, 22:39
Wiren jag hade på mina unitroll bytte jag ut mot scottys då cannons wirer small av vid några tillfällen.
Ja man undrar lite om livslängden då cannons är bra mkt dyrare.

Hmmmm, kanske man skulle söka efter en högkvalitativ wire från andra säljare än dem som säljer trollingutrustningar?