handdator

Visa fullständig version : Mercury Optimax

Jihmanner
2009-04-28, 12:10
Dagens!
Jag kör med en 75 hk Mercury Optimax, -06, som har gått fint tills i söndax då den plötsigt stannade å inte gick att få igång.
Drivremmen till luftpumpen hade totalhavererat! :(
Har nån hör talas om liknande??
Eller annat om driftsäkerheten på Optimaxen?
Kör Örnvik 530 nästan bara i Vänern!

Anders

Kjelle
2009-04-28, 14:22
Hej!
Har inte haft någon Optimax men har hört en del negativt tyvärr, och vet att det varit flera rättergånger mot Mercury i USA på grund av stora motorproblem med Optimaxen.
Hoppas det löser sig för dig, mycket tidigt att remmen till kompressorn dör på en -06 motor, om den då inte har gått 1000 timmar.

Lite info om Optimax:

Optimax has been in production since 1996 and uses the Orbital direct-injection air-assisted approach. This is a very complicated method to achieve the goal of better fuel economy and lower emissions. The Optimax engine has:

--Air pump (belt driven from engine)
--Fuel pump (electrical)
--Fuel/Air injector (electrical)

The air pump robs some horsepower from the engine. The fuel pump is an electrical load on the engine.

The noise signature of the Optimax engine is often cited as objectionable.

The Optimax has a history of spark plug fouling problems. It also has a history of power head failure due to piston or ring failures.

The principal problem of any low-emission two stroke is increased cylinder heat due to overly lean fuel/air mixtures. Without a circulating oil lubrication system to carry away some of the heat, cylinder temperatures can become very high under certain speeds and loads. The tournament Bass Boat users found this out the hard way.

All low-emission two-stroke engines operate in a stratified charge mode at low speeds. At higher speeds they transition to a homogenous combustion mode. Often in the transition there is rough performance and problems.

Mercury Marine President MacKay recently announced that warranty costs on the Optimax were down 80-% from the high-water mark year (2002).

Tohatsu is making some smaller marine engines using this technique. No automotive engine manufacturers use the Orbital technology in their engines. Some have examined it and tried it in pilot programs, but I believe that Mercury is perhaps alone in using it in high-horsepower engines. OMC looked into using Orbital in their two-strokes, but decided it was too complicated and went another path which eventually led to E-TEC.

Yamaha HPDI uses higher fuel pressure and does not pre-mix with air.

I think it is telling that no automobile engine manufacturer use the Orbital technology. In comparison, marine four-stroke engines all use technologies widely seen in automobile engines, such as variable valve timing, dual overhead cams, multiple intake and exhaust valves per cylinder, air induction boosting, tuned air induction paths, etc.

FannyFarm
2009-04-30, 17:57
Nu är det väl tyvärr så att om du vill vara alldeles säker på att det inte ska bli något haveri så är det nog åror som gäller, detta oavsett vilket fabrikat du har bakom dig ;)

Jag har hört om en som blivit ute för samma sak (drivremmen) men det var en mariner 115 om jag minns rätt, men det är ju samma motor, så jätte vanligt kan det ju inte vara för då skulle man hört om betydligt fler.
Själv har jag en liggande i reserv då dom inte kostar så mycket och tar ca 3min att byta, så jag kan väl inte kalla just det för ett stort problem precis.

Annars så tror jag inte längre att det har någon större betydelse vad man sätter där bak, alla fungerar och alla märken kan strula, så det är mest en fråga om tycke och smak, än att något märke skulle vara mera driftsäkert än andra i fråga om moderna motorer.

Själv var jag inne på en suzuki länge men som någon sa, dom har också gott från ett kvalitetsmärke till ett kvantitetsmärke, så det får vara så länge..

Pekkman
2009-05-02, 13:36
jepp varit med om det på en 75:a optimax, remmen brast efter 200h nånting, bara att köpa likadan hos en bilfirma, det gjorde han, så nu har han några extra st med sig ut, byter lätt om det ej går grov sjö förstås..
Original var rätt dyra vill jag minnas han sa, så han hittade samma rem med rätt mått hos ngn firma som säljer bilgrejer/reservdelar, gått bra sedan dess med den remmen...

Dagens!
Jag kör med en 75 hk Mercury Optimax, -06, som har gått fint tills i söndax då den plötsigt stannade å inte gick att få igång.
Drivremmen till luftpumpen hade totalhavererat! :(
Har nån hör talas om liknande??
Eller annat om driftsäkerheten på Optimaxen?
Kör Örnvik 530 nästan bara i Vänern!

Anders