Visa fullständig version : motorkonvertering av manuella riggar
uffejokers
2012-02-04, 12:18
Som rubriken lyder har jag sysslat med ett vinterpyssel,jag har byggt om en av mina Cannon Uni-troll och monterat motor på den. ,om någon mer går i samma tankar så finns det lite bilder och information hur jag gjort på min blogg,nu vill jag bara testa den vid fiske för att se att det funkar som jag vill, sen ska de andra riggarna göras klara också.
uffejokersblogg.blogspot.com
uffejokers
Nu ska jag inte vara dum men att du inte bara köpte ett par mag 10 hs istället för allt jobbet...... eller möjligen ett par el Scotty mvh
Flodström
2012-02-04, 23:16
Som rubriken lyder har jag sysslat med ett vinterpyssel,jag har byggt om en av mina Cannon Uni-troll och monterat motor på den. ,om någon mer går i samma tankar så finns det lite bilder och information hur jag gjort på min blogg,nu vill jag bara testa den vid fiske för att se att det funkar som jag vill, sen ska de andra riggarna göras klara också.
uffejokersblogg.blogspot.com
uffejokers
Ser jäkla fint ut. Vilket jobb du måste ha haft :o
Men du har säkert skitkul med att konstuera nya ting kan jag tänka mig.
Vad för elektronik är det du snackar om på bloggen din? Motorstyrning? Autostopp, eller? :rolleyes:
Vad är det för motor, en PM motor antar jag men är det en vindrutetorkarmotor eller nått annat?
Fan jag låter nyfiken, och skall jag vara ärlig så är jag jäkla nyfiken, hehehe :lol:
uffejokers
2012-02-05, 09:05
Nu ska jag inte vara dum men att du inte bara köpte ett par mag 10 hs istället för allt jobbet...... eller möjligen ett par el Scotty mvh
eftersom jag har egen verkstad med alla maskiner och material man behöver blir det ofta så att man bygger prylarna själv, bara för att man vill ha lite skoj/omväxling på jobbet och inte bara göra jobb till tjatiga kunder
uffejokers
2012-02-05, 09:20
Ser jäkla fint ut. Vilket jobb du måste ha haft :o
Men du har säkert skitkul med att konstuera nya ting kan jag tänka mig.
Vad för elektronik är det du snackar om på bloggen din? Motorstyrning? Autostopp, eller? :rolleyes:
Vad är det för motor, en PM motor antar jag men är det en vindrutetorkarmotor eller nått annat?
Fan jag låter nyfiken, och skall jag vara ärlig så är jag jäkla nyfiken, hehehe :lol:
det är väl en sjuka vi som fiskar, speciellt trollare, har att man bygger o fixar trixar istället för att köpa färdigt, jag tycker det är halva nöjet med fisket att göra sakerna själv.
motorn är av typ torkarmotor med snäckväxel ,det är en motortyp som ofta används i tekniska applikationer inom industrin tex specialmaskiner m m
elektroniken är enklast möjliga, ett par relä, strömbrytare, automatsäkring+
inkoppling av autostoppet,jag är jäkligt dålig på elektronik så därför blir det så enkelt som det går bara det funkar som jag vill:D
uffejokers
Ser riktigt snyggt ut! Håller med om nöjet att bygga åt sej själv och göra allt som man själv vill ha det och att det får ta den tid det tar. Såna motorer borde väl även funka till planer-rullarna? Fan va jag saknar ett garage att vara i och bygga båtdelar och annat.
Klart imponerade bygge! Hoppas de funkar precis så bra som du hoppas!
/Fredde
eftersom jag har egen verkstad med alla maskiner och material man behöver blir det ofta så att man bygger prylarna själv, bara för att man vill ha lite skoj/omväxling på jobbet och inte bara göra jobb till tjatiga kunder
Visst kan jag förstå det och det ser ut som fint hantverk men enligt min åsikt satsar du på helt fel stomme dvs Unitrollen dessvärre.
Håll i minnet att med vissa modifieringar kan man använda Cannons elstommar med unitrollens delar, (förutom fästet då) det som egentligen krävs är att byta kåpan över backspärren till den som sitter på easytroll den mindre fyrkantiga, på iaf något äldre stommar fanns borrhålen redan klara på dessa, en längre tid tillbaka gjorde man manuella med elstommarna oxå, dessa var helt överlägsna unin av någon anledning la man ned........ mvh
PS vet man vad man gör och tillverkar mall för borrningen kan säkert unins kåpa oxå användas på elstommen, bara borra fyra passande hål om jag minns rätt, övriga delar passar rakt av
uffejokers
2012-02-05, 14:01
har även byggt mast med samma typ av motorer men större modell har haft det säkert i femton år funkar klockrent ,speciellt om man vill fiska ensam då är det inte så kul att gå fram till masten för att veva in pulkorna och är man 2 ibåten plockar man in de flesta spöna under tiden paravanerna kommer in mot båten,de motorerna är jäkligt starka kan mata in bägge paravanerna samtidigt i motsjö i normal trollingfart utan problem.
Vet att Unitrollen inte är den starkaste stommen men hade dessa redan, och har endast behövt borra 2 extra hål på stommen för att inte försvaga den,har annars nyttjat redan befintliga hål för att fästa motorkonsolen,med andra ord så om jag vill återställa riggarna till original igen, skruvar man bort motorkonsolen sätter på veven igen och backspärrkåpan sen är de som tidigare igen
uffejokers
Du verkar vara en riktig pysslare....
Här har du ett objekt, stomme i alu rakt igenom
http://www.ebay.com/itm/CANNON-DOWNRIGGER-ALUMINUM-/250987426203?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7004319b
Motorerna du talar om, var finns dessa har du någon länk eller så för dem? mvh
uffejokers
2012-02-05, 14:15
Du verkar vara en riktig pysslare....
Här har du ett objekt, stomme i alu rakt igenom
http://www.ebay.com/itm/CANNON-DOWNRIGGER-ALUMINUM-/250987426203?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7004319b
Motorerna du talar om, var finns dessa har du någon länk eller så för dem? mvh
syftar du på motererna till masten?
uffejokers
2012-02-05, 14:36
motererna jag använt till masten är riktigt dyra men kom över dom sjukt billigt,listpris på nya av dom ca 4500 kr/st ,jag betalade 450 kr för 2st:D
jag tror det finns motorer från den leverantör som jag köpte av till riggbygget
som orkar ungefär lika mycket men till helt andra priser
jag har de tekniska specar och artikelnummer till de olika motorerna på firman kan försöka komma ihåg att ta med dom hem imorgon,
om du vill kika på olika motorer sök på oem-motor.se
där köpte jag motorn till riggen dom har mängder av motorer i olika styrkor att välja på som borde passa till mastmotorer
uffejokers
Lägg ut lite bilder på mast och motorer mvh
uffejokers
2012-02-05, 16:19
Lägg ut lite bilder på mast och motorer mvh
det blir svårt då jag har båten nere i Simrishamn,finns bilder på äldre inlägg i bloggen men de är tagna på långt håll så de säger inte så mycket, men motorer och montering ser ut ungefär som Big Jons elmastkonstruktion,jag har löst det så att jag har strömbrytare både vid förarplatsen och i en elbox på masten.
När andra trollare fiskat från min båt och sett hur smidigt det funkar med elmast så brukar avundsjukan lysa lång väg på dom:D
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.