handdator

Visa fullständig version : Vänerlax :Vilka beten,storlek färger?

Team Big F
2009-05-03, 17:48
Hej Alla.

Skulle behöva lite bra tips på beten, storlek och färger som fungerar bra i Vänern. Har tänkt prova några turer dit. Jag kommer att lägga i båten antingen Otterbäck eller Kristinehamn. Vore kanon att få lite bra tips ....

hälsn/Janne :D

Kjelle
2009-05-03, 19:05
Hej Alla.

Skulle behöva lite bra tips på beten, storlek och färger som fungerar bra i Vänern. Har tänkt prova några turer dit. Jag kommer att lägga i båten antingen Otterbäck eller Kristinehamn. Vore kanon att få lite bra tips ....

hälsn/Janne :D

Hej Janne!

Mina favoriter på Vänern är Tomic 3" och 4" (akta dig för kopiorna Tee plug och Vänern pluggen). Bomber Long 15A funkar bra.
Skeddrag likaså, storlek 3" och 4", Har tagit någon enstaka fisk på Mag storlek men tycker mera om de mindre storlekarna på Vänern, och enda mindre storlekar på Vättern.

Löja funkar också, fast det är inte mitt favvo fiske.

Färger är ofta en smaksak, jag kör mycket grönt och blått.
Ju soligare ju ljusare färger, ju molnigare ju mörkare färger kör jag, men det finns alltid undantag.

På soliga dagar så har jag fiskat mycket bra med glittriga skeddrag och Bomber long 15A ljusa, nästan vita G-Fleck färger.

Glöm ej bort att använda en flasher längst ner på riggen.

/Kjelle

Team Big F
2009-05-03, 20:57
Hej Kjelle!

Tack för tipset.Passar bra med tanke på att bomber och Tomic är lite av mina favobeten.
Vet du om krokupphängningen på bomber ska vara "normal".Eller funkar det bättre och plocka bort någon krok ? för att få mer oregelbunden gång?
Funderar också på om någon vet om Yo-zuri (storlek,färg)och Batrix Tunable (löjorna i beteshållare) brukar funka bra??
Tar gärna emot andra tips på fler wobbler...

mvh Janne

Kjelle
2009-05-04, 00:31
Jag kör alla möjliga trix på Bomber och övriga wobblers,
plockar bort och kör enbart en krok, andra gånger kör jag bombers där jag har slipat ur skeden och ändrat gången en hel del.

Men det är massor av faktorer som påverkar hur jag kör och när såsom, årstid, vattentemp, sol, ljus, vind, vilka andra beten jag kör och deras farttålighet.

/Kjelle

Team Big F
2009-05-04, 21:25
Ok. att variera och hitta det bästa för dagen är viktigt.Har själv inte experimenterat så mycket med att "ändra" på wobblerna). Men tänker defintivt börja.Alla tips jag kan få vad man kan prova att ändratas emot med största tacksamhet . Bomber och Tomic tycker du/ni att dom funkar bra i samma släp?
Och vilka mer wobbler storlekar, färg brukarfunkar bra i Vänern. Jag funderar på Strike pro och Yo.zuri någon som vet eller har något annat förslag?
mvh Janne