handdator

Visa fullständig version : Pulkor... Vilka?

Team Big F
2009-05-03, 16:59
Funderar på att köpa nya och vill höra vad ni rekommenderar?
Funderar på dom YMS fiske säljer står så här: YM planerboard big heter dom ochdom har skrivit följande om dom ( Stora planerns mått utfälld är 87* 50 cm, höjd 25 cm. I Ihopfällt läge är den endast 15 cm bred. Flagga för god synlighet.

Grymt bra drag. Denna modell används av de flesta trollarna i Finland. Ställbart drag i 4 lägen. Hoppar ej i vågorna som andra pulkor. Går jämt och fint även i grov sjö. Dyker aldrig.)
Här finns en bild av den:
http://www.ymsfiske.com/P1110041.JPG

Någon som har provat den ? Och /eller vad tror ni ?:D

Hälsn/Janne

Tommy
2009-05-03, 21:22
kör med den modellen och är väldigt nöjd, ha aldrig varit problem trots hög sjö....

Team Big F
2009-05-03, 22:10
Låter bra. Fler som har provat ? eller vet nåt om den? Behöver bli övertygad.

mvh Janne

Dalton
2009-05-05, 20:41
Jag har kör såna kompisen kör såna
vi e bägge mycket nöjda

Team Big F
2009-05-05, 20:53
Hej Alla

Tack för era svar. Det blir ett par sådana ..men tyvärr är dom slut på YMs fiske och dom vet inte när dom får in dom igen.

Någon som vet något annat ställe man kan köpa dom på?

mvh Janne

drittling
2009-05-05, 21:54
Se till att du skaffar en bra plannerboardlina som svarar upp till dina förväntningar på plannerboard fisket!! Annars kommer du att bli grymt besviken på dom nya plannerboardsen. Jag har provat många olika linor och justerat pulkor för att få ut det bästa möjliga av plannerboard fisket.

Lycka till!!

Mvh Jörgen

Team Big F
2009-05-06, 19:49
Tack drittling för den tanken. Tycker du att linorna är för klena och inte klarar pulkorna?
Har du isåfall något bra tips på vad jag ska köpa för lina som är rejäl?
Tacksam för tips!

mvh janne

lasse
2009-05-06, 21:41
Tack drittling för den tanken. Tycker du att linorna är för klena och inte klarar pulkorna?
Har du isåfall något bra tips på vad jag ska köpa för lina som är rejäl?
Tacksam för tips!

mvh janne

Själv har jag nån planerboardlina från olssons denna (http://www.olssonsfiske.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=2484) om jag inte minns fel.
Den är 90 meter nånting.
Kör smedpulkan på den och inte haft några problem.

drittling
2009-05-07, 21:33
Det är oftast inga problem med tennissträngar, polyestersilk linor, etc. Plannerboardlinorna är oftast grövre tar mycket vind samt att dom suger vatten och sjunker vid stopp och kurvtagning. Samt att dom fjädrar en hel del och då hamnar pulkorna bakom båten. En superlina är stum, tunnare, högre brottstyrka, och en helt slät yta så utlösarna glider lättare. Med superlinorna omtrimmade pulkor får du plannerboardsen att gå jämnsides med båten och ett effektivare fiske.

Kjelle
2009-05-12, 16:51
Jag kör med TL pulkan samt med linan som Drittling nämner, mycket nöjd.

/Kjelle

Alessandro
2009-05-14, 12:05
Så brukar det vara hos YMS, dom har inte så mycket grejor hemma, dock har dom stenkoll på sitt sortiment och fiskat med det dom säljer, vilket är guld värt.

PikeBuer
2010-01-14, 19:24
Det är oftast inga problem med tennissträngar, polyestersilk linor, etc. Plannerboardlinorna är oftast grövre tar mycket vind samt att dom suger vatten och sjunker vid stopp och kurvtagning. Samt att dom fjädrar en hel del och då hamnar pulkorna bakom båten. En superlina är stum, tunnare, högre brottstyrka, och en helt slät yta så utlösarna glider lättare. Med superlinorna omtrimmade pulkor får du plannerboardsen att gå jämnsides med båten och ett effektivare fiske.

Superline som i Berkley fireline? Hvilken diameter funker bra?

Team Fiasko
2010-01-15, 08:51
Hej.... Köp inte bios Lina. Brottstyrka på ca 1 kg.. Jag kör grizzlypulkan och persiennlina....

PikeBuer
2010-01-15, 10:32
Jeg har kjørt med bios lina i hele år og er greit fornøyd med de men har heller ikke pulker som drar noe bra men dette skal jeg ordne på med å kjøpe nye.

Tamtam
2010-01-15, 17:16
Persienn lina i mitt tycke skitbra tammefan omöjlig att köra av även med kraftiga pulkor dessutom är den ganska bra vad gäller åldersbeständigheten har inte haft ett problem med denna glidet är bra också iaf inte sämre än mycket annat dessutom är den billig Hjertmans har 90m spolar för runt 80 spänn st om jag minns rätt
Dock är den helt stum fjädrar inte ett dugg vill man ha ryckdämpning rekommenderas en sådan på pulkan eller ett fjäder upphängt block i masten.

PikeBuer
2010-01-15, 23:43
Persienneline suger ikke til seg vann heller?

Fiskarn0383
2010-01-16, 00:19
jo det gör den tyvärr.

Flodström
2010-01-16, 00:46
Vilken tennislina rekommenderar ni som använder sådan? typ, fabrikat, priser etc?

Tamtam
2010-01-16, 09:15
jo det gör den tyvärr.

Det har jag aldrig funderat på, skulle det spela någon direkt roll?
Har inte märkt något direkt negativt av detta själv iaf.

PikeBuer
2010-01-16, 12:16
Aner ikke om det spiller noen rolle, leste det et eller annet sted her på forumet, pga da synker linene ved stopper. Tror ikke det spiller noe noe større rolle om linen suger til seg vann eller ikke.

Tamtam
2010-01-16, 17:36
Aner ikke om det spiller noen rolle, leste det et eller annet sted her på forumet, pga da synker linene ved stopper. Tror ikke det spiller noe noe større rolle om linen suger til seg vann eller ikke.

Jag antar du trollar sakta med agnfisk då.
Där har jag ingen aning om det är en nackdel för visst sjunker den nog, så LÅNGA stopp gör jag aldrig själv lycka till
Dock har det hänt när man haft stor lax på och inte hunnit ta hem pulkorna att linorna sjunkit innan håvning men så fort man ökat farten reser de sej igen utan problem

Fiskarn0383
2010-01-16, 19:13
Om linan sjunker eller inte har ingen betydelse. Utlösarna kommer ju dra ner linan iallafall vid stopp. Om man nu inte har flöten på dem också. Det jag tänkte på med vattnet var att den kunde bli stel och få tjockare isbeläggningar vid minusgrader.

Tamtam
2010-01-23, 16:18
Ok förstår brukar bara själv använda spöparavaner de få gånger man kör i minusgrader.
Skulle tro nåt vattenavstötande vaxmedel skulle fungera i sådant läge nånting liknande som till fluglinor kanske mvh

Dalton
2010-01-23, 16:31
Har hört att nån kör med nylonlina som man har till stora grästrimmer.
Någon som testat detta.

Team Char
2010-01-23, 17:39
Har hört att nån kör med nylonlina som man har till stora grästrimmer.
Någon som testat detta.

Det är ganska vanligt här uppe har inte provat men dom som kör med det är nöjda och det är billigare än tennis linan
Själva kör jag med PlanerLine Extreme sedan 05 och den har funkat perfekt bra glid drar inte åt sig vatten och är väldigt nöttålig

Fiskarn0383
2010-01-23, 17:53
Två av båtarna jag brukar vara gast på kör med 1,2 mm nylon. Bra glid och fjädrar bra mot rycken i pulkorna men det gäller att hålla koll på ålder och nötning. Den ena båten körde av båda sina linor på Vättern för nån månad sen. Roligare kan man ha.

Dalton
2010-01-24, 00:44
Ja de e la ung va man hört förlåtande mot rycken och
väldans bra glid på linan.
Hur e priset da?

Fiskarn0383
2010-01-24, 22:03
Vet inte. De kör med 1.2 millimeters havsfiske lina. Själv kör jag med persiennlina.

kjuliussen
2010-06-09, 22:00
Hva med å kjøre typ Fireline og kjøre en snubber mot planerboardet for å ta de værste rykkningene?

spökfiskarn
2010-09-05, 20:07
jag tänkte med köpa mig ett par pulkor, är YM planerboard big som är dom bästa lr?

Kjelle
2010-09-05, 22:40
Jag kör TL power planer och är grymmt nöjd med mina pulkor.
Kör utan problem tre spön med stora dipsy med ringar på varje sida, planerboarsen har altså inga problem att dra sex stycken dipsy divers.

Kör detta upplägget på sommarfisket.

Kjelle

Tamtam
2010-09-06, 17:57
Jag kör TL power planer och är grymmt nöjd med mina pulkor.
Kör utan problem tre spön med stora dipsy med ringar på varje sida, planerboarsen har altså inga problem att dra sex stycken dipsy divers.

Kör detta upplägget på sommarfisket.

Kjelle

Hugger det på stor Dipsyna därute, dvs kommer du tillräckligt djupt?
Haha måste vara bra sväng bakåt på drag linorna!!
Inte ovanligt att jag kör 4st av storleken mindre på varje sida under vårfisket har gett några fina bla en på 17,4 och naturligtvis är det mina (moddade) TL PP som gör grovjobbet mvh

Kjelle
2010-09-06, 19:26
Inga problem, kommer ner så det räcker.
Faktisk inga problem med vinkeln på planerlinan, har standard loden kvar på pulkan, kör på mellersta hålet.
Kör som sagt tre på varje sida på planern, 40-50 meter ut med pulkan. Använder dock Scottys djupriggsstackers som planerutlösare :-)
Kör också en eller två dipsys direkt från båten, här då ofta Magnum dipsy, med magnum ring och flätlina. Sen ut 160-240fot :-)

Sen sex spön på riggarna.

spökfiskarn
2010-09-07, 19:36
vart går det och köpa TL power planer?

skepparn
2010-09-07, 21:40
Detta med pulkor är intressant tycker jag, vissa föredrar modeller som mycket andra inte. Själv tycker jag om pulkor som drar mycket så att farten inte varierar så mycket vid fiske med löja. Där emot vid fiske med plastbeten så gillar jag pulkor som drar och släpper, det ger ju lite extra liv i betena. För det senare fördrar jag de riktigt gamla mariestadpulkorna utan extra stora kölar. Men som sagt, smaken är ju som baken, delad i två.

Kjelle
2010-09-07, 21:51
vart går det och köpa TL power planer?

Olssons fiske, där köpte jag mina pulkor.

Kjelle

Tamtam
2010-09-08, 17:44
Detta med pulkor är intressant tycker jag, vissa föredrar modeller som mycket andra inte. Själv tycker jag om pulkor som drar mycket så att farten inte varierar så mycket vid fiske med löja. Där emot vid fiske med plastbeten så gillar jag pulkor som drar och släpper, det ger ju lite extra liv i betena. För det senare fördrar jag de riktigt gamla mariestadpulkorna utan extra stora kölar. Men som sagt, smaken är ju som baken, delad i två.

Helt rätt använd pulka efter förutsättning vill man ha snabbrusande med lätta beten nära ytan efter, kör lätta pulkor annars tyngre grejer om man ser till spridning och djupgående på betena.
Här törs jag påstå min moddade TL slår allt den kan man bestycka precis som man vill dock blir det nästan alltid på linan pulkor vid lätta grejor (dock inte så ofta på havet/vårfiske även om inlines är dödliga även där helt säkert) så mycket snabbare att jobba med.

Tamtam
2010-09-08, 17:51
Inga problem, kommer ner så det räcker.
Faktisk inga problem med vinkeln på planerlinan, har standard loden kvar på pulkan, kör på mellersta hålet.
Kör som sagt tre på varje sida på planern, 40-50 meter ut med pulkan. Använder dock Scottys djupriggsstackers som planerutlösare :-)
Kör också en eller två dipsys direkt från båten, här då ofta Magnum dipsy, med magnum ring och flätlina. Sen ut 160-240fot :-)

Sen sex spön på riggarna.

Ok du kommer ned men hugger det??
Du svarade inte på frågan :rolleyes: mvh
Dessutom funkar magnum ringarna bra, själv är jag måttligt förtjust i dessa tycker de ger så skarp vinkel att Dipsyn blir instabil i svängarna och vad som då kan hända är lätt att räkna ut.

Kjelle
2010-09-08, 18:14
70-75% av sommarens hugg har tagit på dipsy på planern.

Så visst funkar det :-)

Team Cjap
2010-11-04, 04:19
Hvor langt kører i jeres pulkor ud, og hvor meget line har i på planerhjulet

TOKFishing
2010-11-04, 07:42
Hvor langt kører i jeres pulkor ud, og hvor meget line har i på planerhjulet

Kör 1mm mono på planerboarden fungerar mycket bra, har ca 60m lina på rullarna. 30-40m släpp på varje sida, har målat sträck med spritpenna på linan 2 sträck för 20m 3 för 30m osv. Kör LMP-pulkor till det långsamma fisket och CWC pulkor till snabbare fiske!

Skitfiske!

Mvh. TOKFishing

Kolja
2010-11-04, 13:30
jag tänkte med köpa mig ett par pulkor, är YM planerboard big som är dom bästa lr?

Jag hade grizzly pulkorna först, men det var rena rama skiten (min åsikt). Sålde dem ganska fort och köpte mig ett par YM big och är efter det super nöjd.

Kjelle
2010-11-04, 14:35
Som jag säkert skrivit 100ggr, i mitt tycke är TL power planer den bästa pulkan.
Som mest har jag kört med fem dipsy divers i normalstorlek på varje pulka, inga problem överhuvudtaget.

I mitt tycke finns ingen bättre planer.

Kjelle

Dalton
2010-11-04, 15:16
Kör också Ymspulkor mycket nöjd me dom.

Fischer
2010-11-04, 17:02
Ym.s helt klart :) smidiga och bra drag

joj
2010-11-04, 17:18
Märkte när jag fiskade med Kjelle att hans TL drar klart bättre än mina Gizzly pulkor. Finns TL att köpa fortfarande?

MTW
2010-11-04, 20:25
YM's pulkor kan rekommenderas, kanondrag även med Dipsy's. Enda nackdelen kan vara när det är mycket "skräp" i vattnet, samlas lätt på tvärstagen.

Tamtam
2010-11-04, 20:37
Märkte när jag fiskade med Kjelle att hans TL drar klart bättre än mina Gizzly pulkor. Finns TL att köpa fortfarande?

Haha Johan du som gillar plastarbeten, här har du enligt min åsikt de bästa TL som någonsin simmat, ett par gjorda av TL själv sedan kraftigt modifierade av mej, kan låta som skryt medger detta utan tvekan :D
Dock känns det som jag inte ljuger alltför mycket tro mej! mvh

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=702

Tamtam
2010-11-04, 20:48
Även här har jag sålt några par men fick som vanligt endast tillbaks kostnaderna samt några mycket nöjda kunder!

Tamtam
2010-11-04, 20:54
Skarpslipar man kölarna skär de igenom all skit antagligen som kommer ivägen i vattnet, har inte vågat själv ännu men något som definitivt behövs på Blekinge kusten, aldrig varit med om mängden därnere hittills jämfört med häruppe! :D
mvh

joj
2010-11-04, 21:22
Skarpslipar man kölarna skär de igenom all skit antagligen som kommer ivägen i vattnet, har inte vågat själv ännu men något som definitivt behövs på Blekinge kusten, aldrig varit med om mängden därnere hittills jämfört med häruppe! :D
mvh
Mmm... några dagars nordvind så är det ett helvete att fiska härute:o Lite otäckt när det flyter omkring små öar på ett par kvadratmeter:eek:

Slipade upp mina kölar i våras och det gjorde stor nytta:)

Magnus Eklund
2010-11-07, 17:07
Hej
Vad är det för linor du använder?
Magnus

Team Cjap
2010-12-10, 20:08
Hvor tyk skal jeg vælge nylon line til planerline, har fundet et sted hvor de har 100 meter ruller fra 1,0-2,2 mm, der er demn line man bruger til forfang til big game
http://shop.tempo-baade.dk/picview.asp?pid=1744
og kan denne bruges

67n
2010-12-10, 20:40
Selv brukte jeg 1,2mm mono på mine TL-pulker. Det holdt uten brudd i 2 år, og jeg fisker mye. Tror de fleste andre som har brukt mono har gått for 2mm.

Team Cjap
2010-12-11, 08:29
Jeg kommer til at fiske, mest i simrishamn ( Østersøen) med dem, og derfor ville jeg lige hører inden jeg køber noget, har prøvet Cortland Planelina, den syntes jeg er for tung når man svinger

Team Char
2010-12-11, 10:51
Här har du en riktigt bra pulkalina http://www.trollingcenter.se/shop/index.php?cPath=145&osCsid=crfuqfavi9329rikfcrqs2a0c4