handdator

Visa fullständig version : Team jojs trollingturer.

Sidor : 1 [2]

joj
2011-06-06, 09:56
Kanske kör du redan med en sån här lösning, om inte så för att slippa att det händer igen så se längst ner på sidan här: http://www.scotty.com/fishing-gear-equipment/fishing-supplies/landing-nets.htm

:cool:

Har flera gånger tänkt att jag ska knåpa ihop något liknande men nu SKA jag göra det, tappade greppet om håvgarnet i extremt fel läge i lördags och det ska ju den här lilla prylen motverka, får väl hoppas på bra uppväxarfiske i sommar så man kan trän lite på enmanshåvninar.

Nu ska jag iväg och malla för en kapellvägg på Flippern!

Tamtam
2011-06-06, 19:37
Skulle inte våga håva utan nåt liknande på skaftet, sätt dit sådan Johan! mvh

joj
2011-06-13, 21:18
Vi fick med oss en fin lax på ca 11 kg hem idag, den högg på en Ismo Quack 30 fot ner nära Utklippan, trots enkelkrok så lyckades den bli felkrokad så det blev en sinnesjuk fajt på 3 timmar innan jag kunde få den så nära båten att den kunde håva.
Det var inte förrän dom sista 20 minuterna den gick upp i ytan och vi såg att den inte var en 20+ utan en 10+. Var helt övertygad om att det var en storlax fram till dess eftersom vi inte lyckades få den inom synhåll på så lång tid. Första rusningen var ca 1000 fot... Varje gång vi fick den nära båten bjöd på en 150 fots rusning rakt ner till botten....
Synd att den var felkrokad men skit händer!

Får hoppas detta var starten på en lång sommar med fina och starka uppväxare.

Nya tag inom kort!

Muskytracker
2011-06-14, 20:26
Har flera gånger tänkt att jag ska knåpa ihop något liknande men nu SKA jag göra det, tappade greppet om håvgarnet i extremt fel läge i lördags och det ska ju den här lilla prylen motverka, får väl hoppas på bra uppväxarfiske i sommar så man kan trän lite på enmanshåvninar.

Nu ska jag iväg och malla för en kapellvägg på Flippern!

Fäst en vanlig Power Grip/Mini Grip med ett buntband runt håvestangen, slipper man böket med en glidande konstruktion.

Muskytracker
2011-06-14, 20:40
Blev en långtur idag, hugg på rigg redan efter ett par timmar men märker rätt fort att den är felkrokad, kroken såg ut att sitta bakom ryggfenan och dra en lax på 5-6 kilo på sidan mot båten är ju inte helt lätt men efter 20 minuter lossnade den.

Hade sjuka mängder betesfisk hela dagen men svårt att få laxen att hugga, vi 13:30 har jag kört 5-6 distans norrut när nedersta riggspöt på styrbord sida börjar tok-yla och en fin lax hoppar upp och sätter sen full fart bakåt, dom kan simma fort dom där rackarna, upp med dom andra riggspöt medans spöt med laxen står i hållare och laxen är sen 800 fot bak sen blir det en långdragen kamp på 25 minuter innan jag har laxen inne vid båten, ser att kroken sitter klockrent i mungipan, att håva när jag är ensam i båten har jag inte gjort så många gånger och denna gången misslyckades jag och lyckades sätta en krok i håvgarnet jag trodde ett tag jag kunde lösa det men sen gör laxen ett dyk, lossnar och är borta...

Ett par vändor till där i området ger 3 st för små och en 4 kg tröstlax.

Kul att lyckas hitta fisk och få den att hugga men det vore ju rätt kul med lite högre landnings procent än vad jag har i år...

Flasher på 65-75 fot var dagens melodi, tycker det här fisket långt ut på djupkanter med mycket betesfisk och hugg på riggar är det roligaste fisket man kan hålla på med.

OKI KFII Blue Mist eller Coho Special är mina favorit-flashers betade med NK28, gärna knallgula på ovansidan (spraya själv) med röd (blir svart på djupet, men ser bättre ut i lådan) tejp snett över. Dubbla ringar mellan bete och Gamakatsu är givetvis ett krav även här. Fungerar bra upp till 2,5 knop. Tveka inte att hålla släp på 20-30 fot från riggwiren.

joj
2011-06-15, 14:36
Vill nån hänga på som gast i min båt imorgon så är det bara att hojta till. Fisket kommer att vara Sydost Karlskrona.

pära
2011-06-15, 15:15
Fäst en vanlig Power Grip/Mini Grip med ett buntband runt håvestangen, slipper man böket med en glidande konstruktion.

Har en kraftig gummi snodd längst ner på skaftet som jag fäster garnet med. Kanske inte lika proffsigt, men funkar kanon.

joj
2011-06-26, 09:00
25 grader sol och vindstilla! Fan va gött det är här i Rimini! Skål!

Kjelle
2011-06-26, 11:15
Haha, vissa har det bra.

Skål tebax.

joj
2011-07-04, 12:10
Dags att börja fiska igen efter en skön semester på Riminis stränder och nattklubbar, nåja bara två nattklubbsbesök men dom är minnesvärda. Kan verkligen rekommendera semester i Rimini som har grymt långa fina stränder, jag har varit där 14 somrar så jag känner mej ganska hemma där och jag tycker stället bara blir bättre, renare och finare men samtidigt med Italiensk charm.

Imorgon drar jag ut på havet här hemma igen ska leta upp lite sommarlax, kanske blir det övernattning i båten på Utklippan och fiske även på onsdag.

joj
2011-07-20, 07:56
Två laxar med hem igår, största på 6 kg, tappade en och en för liten, tog lång tid att hitta kallt vatten och när jag gjorde det så kom även betesfisken. Två högg på rigg och två på Dipsy.

Tamtam
2011-07-20, 18:26
Härligt Johan! som sagt du har fina vatten därnere, skulle tro det var syd till ost Utklippan, borde vara bra där mvh

joj
2011-07-20, 19:27
Nästan rätt område ;-) utan min Depth Raider hade jag fiskat i blindo i ett helt fel område där det var 12 grader varmt vatten 5 meter över botten, var bara att fortsätta utåt tills man hittade 7 grader på 75 fot och där var laxen. Grymt effektiv pryl att använda i båten den där Depth Raidern.

Tamtam
2011-07-20, 19:32
För att inte säga en X-4a! mvh bästa hälsningar!