Visa fullständig version : Team jojs trollingturer.
Planerar att trolla utanför Karlskrona imorgon och på torsdag, även i påsk ska jag ut så mycket som möjligt hoppas jag.
Nån mer som planerar fiske i området?
Kom ut sent och hade väl i spöna ca 2 timmar idag, allt funkade bra men ingen fisk i båten, enormt gott vårväder!!!
Planerar att dra ut på fredag och testa, nån mer som ska ut?
Bommade den dagen, ska ut tisdag igen, blir till att jaga tidiga vandrare nu!
Har inte varit många ute och testat här än men några laxar och öringar har kommit upp. Bara nån vecka kvar tills den riktiga anstormningen av sveriges trollare börjar härute.
Normalt sett är det ju runt 1 maj anstormningen av vandrare kommer men det har ju ofta fångats vandrare långt före det, nu väntar två dagar med sydvindar innan jag ska ut på tisdag, vem vet kanske det kan få igång några blanka.
Med facit i hand skulle man satsat på Rygen fisket senaste veckorna, jävlar vilka fångster dom gjort där!!
Kommer lägga in lite rapporter från trollingturerna jag gör utanför Karlskrona, är jag slö kanske jag bara länkar till min blogg:rolleyes:
Kjelle har lovat att hjälpa mej samla ihop dom korta rapporterna jag har utspridda i lite andra trådar på forumet.
//
Jojje
31 Augusti 2008
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/31%20augusti/tn_044.jpg
Körde en runda i tisdags som gav en 5,8 kg lax på en Ismo Magnum på riggen, rolig fisk som bjöd på lite hopp och lek men hamnade kontrollerat och fint i håven. En dansk tog en 12 kg lax precis vid sidan om mej, var rätt kul att följa hans drillning och håvning och vi nötte på i det området en stund men det gav inget, var efter det vi drog oss närmare land och laxen högg.
Var ute i onsdags med men bommade då och vi hörde inga rapporter på vhf, märkligt att det dog ut så efter söndagens kanonfiske...
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/002.jpg
Har du funderat på att prova lite runt Ölands södra udde?
Vet att det är ett gäng som skall köra där båda denna helgen och nästa helg.
Funderar själv på att åka ner dit till nästa helg.
/Kjelle
Inte just där men däremot kanske jag provar syd Utklippan och dom vattnen lite beroende på hur det känns med vindar och sånt.
Bild med Utklippan i bakgrunden, bommade tyvärr den dagen men det var en härlig dag på sjön.
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/6%20juni/tn_052.jpg
Kan rapportera in två bomturer med fint väder, god mat och allt annat man brukar poängtera när fisket gått åt helvete...
Tyckte jag såg Team Fiasko susa förbi i bra fart ut mot djupare vatten syd Karlskrona igår.
Det var nog Fiasko du såg, vi var nere ett gäng och där bland Fiasko.
Som jag sa så var jag lite längre ut och när jag rappoterade två fiskar så bytte de ställe :)
Ok misstänkte att han hade fått några rapporter, sån målmedveten körning ut mot havet brukar betyda laxrapport:rolleyes:
Hörde du om någon annan fick lax därute? Jag gör nog ett nytt försök på onsdag och då blir det sydost Utklippan!
Ja, en till kom in samtidigt som oss (från Växjö också) med en på 8,5 kg och så fattade jag det som att de bommat en med.
Men annars var det rätt snålt men jag börjar redan leta datum för nästa tur :)
Håller vädret så kör jag på måndag syd Karlskrona nånstans vet inte än vilket område jag kommer sikta in mej på.
Var ute i tisdags men det var inga hungriga laxar hemma. Körde i ett område sydväst Utklippan men hittade inget bete alls, kändes iskallt...
Skulle vara kul att se vad lite sydväst vindar kan göra med fisket.
Hej Johan!
Kör du nåt efter uppväxare om dagen?
Vecka 29 närmar sig nu, kommer du att traila upp din båt till Öland den veckan?
Jag har isåfall plats för båten på min gård om du inte vill betala för att ha den på campingplatsen.
/Kjelle
Var ute en sväng igår men mötte åska ute på havet så det var bara att dra in igen efter ett par timmar. Glad att jag åkte in för jag låg mitt i vägen där åskan gick.
Lite varmt vatten men hittade en lite kallare ström ett stycke ut i havet.
Mycket nöjd med min Depth Raider, mycket roligare att köra trollingbåt när det känns som att man har koll på vad som händer under båten. Känns som att en Speed & Temp probe är bland dom viktigaste verktygen till riggfiske i Östersjön.
Kommer inte traila upp båten, åker mest upp för att hälsa på brorsan och slappa på stranden men skulle det gå att hänga med någon ut på havet nån dag så vore det mycket roligt.
Åker upp till Grönhags camping på söndag morgon och drar hem på torsdag. Ser ut att vara lite mildare vindar nästa vecka. :-)
Körde ut och tog en liten fin lax utanför Karlskrona idag :D dodger + den stive på 95 fot var det som funkade idag. ;)
Grymt fint väder, perfekt för uppväxare! :cool::cool:
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/image-upload-6-728444.jpg
Hej Johan!
Skall du trolla nåt under de kommande dagar samt på lördag?
Kommer ni upp till lite Ölandstrolling och träff?
/Kjelle
Tjena!
Blir nog fiske fredag och lördag utanför Hasslö, fortfarande lite osäker på om jag hinner på fredag men ska försöka. Blir alltså ingen Öland träff...
Har inte riktigt lyckats hitta laxen utanför Karlskrona i år som jag gjorde förra hösten men kanske bättre nu.(?)
Ska du fiska något före helgen Kjelle?
//
Johan
Jag äker upp till Kårehamn ikväll eller på morningen imorn.
Fiske imorn, fredag och lördag om vädret(läs vindarna) håller sig på en vettig styrka.
/Kjelle
Jaha, börjar med att summera lördagen.... bommade totalt, hittade bara varmvatten, 12,7 som kallast på 20 meter... på kvällen fick jag lite lovande rapporter av Dalton som hade hittat kallvatten och lax på lite andra håll.
Söndag morgon drar vi ut till Daltons område
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/002-2.jpg
Vi var lite sena ut eftersom det låg en massa dimma i vägen tidigare men nu var det finfint.
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/003.jpg
Har egentligen bara hunnit få i prylarna, käkat lite frukost och justerat in farten så hugger det på nedersta riggspöt på babords sida, farsan står och drillar och jag ska precis håva när det ylar iväg på Dipsyspöt på andra sidan så snabbt in med den första lite mindre i håven och börjar drilla en mycket finare fisksom verkar lite argare men kan håvas rätt lugnt sen, rätt go start!
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/004-2.jpg
Exakt hur dagen var sen kommer jag inte exakt ihåg nu men vi lyckades få ännu en godkänd fisk i båten, tappade tre fiskar och fick tre som var för små, tror det var så, lite sjukt när man inte kommer ihåg exakt hur många hugg vi hade.
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/008.jpg
8 spön i aktern och två på taket.
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/007.jpg
Hade lite annat inbokat senare så det blev tidig hemgång, skitkul när man kan köra korta dagar med sånt sjukt bra resultat, förutom dom blanka fick vi väl oxå typ 50 kg gräs:-|
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/012.jpg
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/013.jpg
Team Cloud 9
2009-09-24, 12:18
Grattis Johan!!!
Är det bra med fisk i Karlskrona nu???
MvH Lars
Svårt att säga faktiskt, har varit ganska varierande fiske hittills, vissa dagar bra fiske och vissa dagar kasst fiske och vad dom här vindarna just nu gör med fisket är ju väldigt svårt att säga, kan tänka mej att dom rör sej lite mer västerut nu, borde ju bli kallare vatten där borta. Men i söndags var det mycket lax i Karlskrona vattnen.
Hade några riktigt fina fiskedagar i September med ganska många fina laxa på durken i gamla Flippern. Lyckades även få till ett par turer i oktober men då hade vi inte alls något bra fiske, svårt att hitta fisken när det bara är enstaka fiskedagar i dom blåsiga perioderna.
Körde troligen årets sista tur utanför Karlskrona kusten i lördags med farbror Dalton som områdesexpert i passagerarstolen, fisket var dock HELT dött, fanns lite aktivitet på lodet men inget upphetsande.
Vi hade en skön dag på havet i höstsolen men nu står båten på land och nu kommer jag försöka få lite tid att jobba på med båten istället, finns lite saker med den som inte är helt och hållet som jag vill ha det än men fan vilken bra trollingbåt det har blivit :-) En gnutta färg här, lite spackel där och sen ett par nya gångjärn så är den faktiskt klar.
Farbror sa du Johan vet hut på dig låter det som man har ena benet i kistan o andra i båten. Vi har många vandringslaxar o drilla innan man e där får en väl hoppas.vad det gäller denna turen så får man tacka för en underbar dag till sjös , att sen inte styrbordssidan fiska e väl nåt helt annat he he .
Dalton
Hade några riktigt fina fiskedagar i September med ganska många fina laxa på durken i gamla Flippern. Lyckades även få till ett par turer i oktober men då hade vi inte alls något bra fiske, svårt att hitta fisken när det bara är enstaka fiskedagar i dom blåsiga perioderna.
Körde troligen årets sista tur utanför Karlskrona kusten i lördags med farbror Dalton som områdesexpert i passagerarstolen, fisket var dock HELT dött, fanns lite aktivitet på lodet men inget upphetsande.
Vi hade en skön dag på havet i höstsolen men nu står båten på land och nu kommer jag försöka få lite tid att jobba på med båten istället, finns lite saker med den som inte är helt och hållet som jag vill ha det än men fan vilken bra trollingbåt det har blivit :-) En gnutta färg här, lite spackel där och sen ett par nya gångjärn så är den faktiskt klar.
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=1&pictureid=382
Sköna dagar.
Längtar efter sommaren och trolling i Kårehamn.
Härligt Kjelle, fast va långt bort det där känns just nu när man tittar ut genom fönstret och bara ser snöhögar.
Svarar med en bild på kapten Kjelle i sin grymma Cobia, helt perfekt trollingmaskin det där. Äh skickar med en akterdäcksbild med:cool:
Nu är säsongen igång, har precis tippat i Flippern och kört en kort runda för att kolla så allt funkar, ska strax köra ut till Angöringen och sätta i fullt ställ med 10 spön och se om det kan vara nån huggvillig blanking här.
Såååå gött att köra båt igen!!!
Gott Johan
en avundar en båt i havet
hoppas på nexta vecka
då går svanen i
Nu är säsongen igång, har precis tippat i Flippern och kört en kort runda för att kolla så allt funkar, ska strax köra ut till Angöringen och sätta i fullt ställ med 10 spön och se om det kan vara nån huggvillig blanking här.
Såååå gött att köra båt igen!!!
Niiiice!
Blev det några känningar eller var det dött?
Kjelle
Kände inget men det såg lite intressant ut på lodet en stund men jag hade ju bara i prylarna i 3 timmar så chanserna var ju inte så goda men vi hade sol och gott fika så vi klarade oss fint.
Kommer det snart en uppdatering på vårens fiske här?
Några bildrapporter från fisket vid Hasslö vore inte fel.
kjelle
Kan nog komma en rapport i veckan, ska försöka ta mej ut nån kväll i veckan och se om dom är kvar efter all vind, ikväll e jag för trött för att skriva mer, alldeles för många timmar på jobbet idag...
Vandrarsäsongeen är ju mer eller mindre över nu, kanske kör ett försök på torsdag i klassiska vandringsvatten. Har inte blivit det resultatet jag ville, tror det är 3 på ca 5 kg och en på 7-8 kg, känns lite som att dom kunde ha kvittat det är ju dom över 10 kg man fiskar efter nu på våren i våra vatten, på dom gamla klassiska områdena syd Hasslö har fisket varit fullständigt värdelöst bara enstaka ströfiskar här och där.
För ca 2,5 vecka sen så hade vi ju väldigt mycket grova laxar inne, hörde om 5 båtar som fiskade den helgen och alla hade kontakt eller landade grova laxar bl.a vi som tappade tokrusare:( Hade vi landat dom vi tappade där så hade vi kunnat summera säsongen som succe men nu blev det mest ett fiasko... Helt klart så visar ju den helgen att vi inte ska sluta fiska på vandrarna så fort dom tre första veckorna i maj har passerat.
Hoppas nu kunna leta upp lite uppväxare utanför Karlskrona, kommer försöka lägga en hel del tid denna sommaren på att hitta stabila områden med uppväxare, kommer fortsätta testa ett område åt sydost där jag hittills aldrig har bommat (Har visserligen bara fiskat där en gång)
Ett par bilder till men jag har tydligen fotat otroligt lite i vår.
Fina soliga trollingbilder!
Kommer du upp nåt till Öland på semester i år?
Jag tänker åka ut o trolla imorn och på torsdag och har inget sällskap i båten.
Hojta till om du vill eller kan gasta på.
Det vore skoj.
Kjelle
Blir säkert någon eller några dagar i Köpingsvik i Juli.
Imorgon är det tyvärr jobb som gäller :-( Surt att jobba nu när detta högtrycket är här.
Till helgen blir det kanske fiske eller så blir det bara sol och bad men det blir garanterat två dagar med mycket båtåka. Uppväxarfisket har inte alls kommit igång, tappade visserligen en liten lax i torsdags men åker jag ut så blir det +15 distans åt sydost.
Inte mycket trolling här och när man väl varit ute så har ju fisket varit uselt i år men nu har jag 5 dagars total ledighet framför mej så nu ska jag jobba med båten så den blir riktigt fin.
Lite synd att fisket har varit så dåligt i år för nu har båten funkat klockrent hela säsongen, fick bara ett litet haveri på en ekolodsgivare men med en ny Airmar p66 givare så blev det fart på Lowrance lodet igen.
Flodström
2010-10-12, 00:17
Ledig i 5 dagar? Du ska väll ut en trollingtur oxå?
Har du fått jämföra p66 mot Lowrance original? Något speciell skillnad? (lite nyfiken på just det) :rolleyes:
Johan begriper inte att du säljer den fina Flippern....
Det enda som det medför är en mindre bra båt till ett väsentligt högre pris, kanske med mycket högre fartresurser vilket du verkar gilla men iaf...
(hur ofta kan man köra fort i havssjö med båtar i vår klass...)
Tycker din Flipper med 100a hästars Yamahan är mycket svårslagen.
Min åsikt mvh och lycka till med försäljningen!!
Johan begriper inte att du säljer den fina Flippern....
Det enda som det medför är en mindre bra båt till ett väsentligt högre pris, kanske med mycket högre fartresurser vilket du verkar gilla men iaf...
(hur ofta kan man köra fort i havssjö med båtar i vår klass...)
Tycker din Flipper med 100a hästars Yamahan är mycket svårslagen.
Min åsikt mvh och lycka till med försäljningen!!
Mm... har nästan fått samma känsla själv senaste dagarna sen jag såg hur bra den blev nu efter det senaste plastprojektet, Flippern har så otroligt många bra sidor som man inte kan hitta på många andra båtar. Blir den inte såld så finns det ett projekt jag kommer göra som jag funderat på ett tag :mrgreen:
Mm... har nästan fått samma känsla själv senaste dagarna sen jag såg hur bra den blev nu efter det senaste plastprojektet, Flippern har så otroligt många bra sidor som man inte kan hitta på många andra båtar. Blir den inte såld så finns det ett projekt jag kommer göra som jag funderat på ett tag :mrgreen:
Behåller du den trots allt blir grundtipset att slänga på en trollingmotor av rätt typ, dels för säkerhet och kanske något för driftskostnader, har du en sådan extra i bak känner du dej trygg även långt från land, alltid tar någon snurra dej hem om du sköter bägge, önskar jag hade en 100a Yamaha själv, utomordentlig maskin jämfört med min Johnson 2takt......
Dessutom när man ser bilderna på Flippern känns en skjutdörr ut till aktern som något att tänka på definitivt, inget större problem att fixa men visst är det jobb, dock släpp den inte för skambud, enligt min åsikt gör du då ett misstag! mvh
Hehe... du anar inte hur när mina tankar du är, behåller jag den blir de en FT8 eller 9,9 det innebär ju sparade gångtimmar på stora motorn och framförallt en säkerhet, är ganska ofta ensam båt på havet. En Tapsa motorbrunn finns i planerna ;-)
Blir ingen dörr bakåt men ett lodrätt kapell men ett öppningsbart mittenparti ligger när till hands, har sett och prövat detta i polarens Flipper 620 Trolling Edition, på sommaren vill jag kunna ha helt rent och springa fritt så kapellvarianten passar mej bäst. Lutar just nu åt att den får stanna hos mej och vara trailerprinsessa och uppgraderas en del ;-)
Haha Johan helt rätt men satsa på Suzukis nya HT 10a med den fina generatorn! mvh :D
PikeLess
2010-11-04, 21:39
Man vet ju vad man har, men inte vad man får! ;)
Mailar dig lite senare med info om lite av varje, bla en väldigt smidig lösning på ett lillemotor fäste som jag byggde till min gamla Flipper 575'a.
Och väljer du en Yamma 9,9 av rätt årsmodell så har du en en 10A generator, de har jag på min! :cool:
Eller så köper du en släpjolle - en Frode 21 skulle nog passa ;-)
/F
Man vet ju vad man har, men inte vad man får! ;)
Mailar dig lite senare med info om lite av varje, bla en väldigt smidig lösning på ett lillemotor fäste som jag byggde till min gamla Flipper 575'a.
Och väljer du en Yamma 9,9 av rätt årsmodell så har du en en 10A generator, de har jag på min! :cool:
Hej Mattias har inte alla HT (Yamaha) 9.9or den generatorn?
Själv var jag sugen på en sådan oxå men problemet var att den inte hade power tilt av någon konstig anledning, ett tillbehör som jag tycker om allt mer, lovar jättebra och bekvämt och jag skulle inte köpa en trollingmotor utan..!
Suzukin har just detta både en 10amp generator OCH power tilt precis som min HT 8a.
Johan om du behåller.. kolla upp de senaste Yamaha HT motorerna finns 9.9an med Power tilt är den ett givet val (men här är jag iaf inte säker) min HT8a har gett mej problem av och till så det räcker, notera den är mycket känslig för bensin stående under lång tid i förgasaren, verkar becka igen på något vis, en tryckluftsbehandling av munstyckena löste detta (du kan inte se skiten annat än med microskop så små är föroreningarna) men jag fick driftsproblem så det räckte, dock total genomblåsning av munstyckena löste problemet, nu går den återigen perfekt, gillar den skarpt och märkligt nog verkar det som den lilla 6amp generatorn ändå klarar att hålla ställningarna.
Suzukin kanske inte är ett skit bättre vad gäller förgasarproblem vet ej har ingen aning men trots detta skulle jag köpa en sådan om jag hade pengarna....
Då den har 10amp laddning och power tilten mvh
Vi hamnade kratigt off topic i Plastningstråden så jag flyttade över inläggen om min Flippers vara eller icke vara och hur bästa high thrust motorn är hit till min lilla hörna!
PikeLess
2010-11-05, 17:25
Vi hamnade kratigt off topic i Plastningstråden så jag flyttade över inläggen om min Flippers vara eller icke vara och hur bästa high thrust motorn är hit till min lilla hörna!
Som vanligt när Hans dyker upp! ;)
Hej Mattias har inte alla HT (Yamaha) 9.9or den generatorn?
Den urgamla vita, samt efterföljaren med samma block men med den nya blåa kåpan har alla 10A generator, sen tror de sålde några med 6A generator från 98-04, men är inte helt hundra på årtalen ,men jag vet att 9.9 HT finns med 6A på vissa årsmodeller.
Är du säker på att dina bränsleproblem inte är relaterade till automatchooken? Jag har haft problem med min, och innan jag fick ordning på den så va min väldigt svårstartad, trodde också de berodde på bränslet men icke.
Om inte så tänk på att du kan få problem med soppan när du kör med lillemotorn upptilltad i hög fart och lite grövre sjö, eftersom att allt som finns i förgasaren både bensin och skräp åker omkring på ett sätt som de inte ska då.
Hade likn problem på en Honda 8 på min Flipper innan jag bytte till ett motorfäste där jag ej behövde tillta upp motorn alls.
Haha, ja bara erkänna visst sladdrar jag runt vilt på sidan, skapar problem för moderatorer men så farligt kan det väl inte vara om så påpeka via PM så lägger jag ned...lovar.
Nej uppfällning av motorn är inget problem alls den startar alltid direkt om förgasaren är rengjord och i skick tro mej....
PS finns ingen automatchoke alls på den...
Haha, ja bara erkänna visst sladdrar jag runt vilt på sidan, skapar problem för moderatorer men så farligt kan det väl inte vara om så påpeka via PM så lägger jag ned...lovar.
Nej uppfällning av motorn är inget problem alls den startar alltid direkt om förgasaren är rengjord och i skick tro mej....
PS finns ingen automatchoke alls på den...
Denna gången fick du ju lite hjälp av mej att sladda av banan:D
Dom bästa diskussionerna brukar komma när man hamnar lite ur ämnet och spinner vidare och lite städning bland inläggen har jag inget emot att göra. :)
Här har du den fullt utrustad ger 12A inte 10 i laddning och vilket bra (USA) pris.......mvh
http://www.newoutboards.com/Suzuki-9-9-hp-outboard-DF9-9TLK10.html
Flodström/Kjelle denna borde inte vara omöjlig att få fraktad till Linden NJ och sedan vidare med ert berömda Jetcarrier över hit eller hur?
Står att den endast säljs i USA....
Borde vara en skitsak står detta: FREE SHIPPING (to lower 48 states included in price)
Har precis raderat mina annonser...
Blev en förändring i jobbsituation i veckan dagen efter att blocket annonsen lades in, vill inte chansa på att dra igång ett projekt som man kanske inte hinner klart med.
Blir fiske för min del den 30 dec fast jag fuskar lite och har köpt en guidad tur med Per Lundberg på Wildwater. Ska bli kul att få uppleva Simrishamns fina fiskevatten och denna gången i drömbåten.
Fan vad skönt :-)
En Carolina classic går ju inte av för hackor.
Ja det ska bli kul, Carolina Classics express modeller är en favorit men det är tunga rackare det där, ca 8 ton väger 28 fotaren om jag minns rätt.
Fasiken va kul har själv vart sugen på en sån tur ,ha ett jädra skit fiske !
Blir fiske för min del den 30 dec fast jag fuskar lite och har köpt en guidad tur med Per Lundberg på Wildwater. Ska bli kul att få uppleva Simrishamns fina fiskevatten och denna gången i drömbåten.
Va tusan Johan!, glöm då inte en handportabel GPS instucken i mössan!
Nog bästa chansen att fånga intressanta positioner och inte glömma bort dem!
Sedan lägger du ut turen som en fil här att hämta!!:D mvh
Har bara 4 timmar batteritid i min hand GPS men på den tiden ska vi väl kunna hitta en hotspot, ska bli kul att höra om mina gamla områden från Simris fortfarande funkar.
Är redan jävligt taggad så närmaste veckan kommer kommer jag väl vara ivrig som en kåt han-kanin :-D
PikeLess
2010-12-23, 13:11
Grymt nice tur du har bokat in dig på, lär väl aldrig gå snacka båt med dig mera efter att du har åkt med ett sånt monster! ;)
Hoppas på bra väder och att kylan lindras lite till dess! :)
Antar att du sett de senaste från Carolina Classic redan: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/320349-carolina-classic-25-outboard.html
Svårt att inte bli kär i den.......
:cool:
Grymt nice tur du har bokat in dig på, lär väl aldrig gå snacka båt med dig mera efter att du har åkt med ett sånt monster! ;)
Hoppas på bra väder och att kylan lindras lite till dess! :)
Antar att du sett de senaste från Carolina Classic redan: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/320349-carolina-classic-25-outboard.html
Svårt att inte bli kär i den.......
:o:o:o DÄR ÄR DEN JU!!!!:p:p:p
Det där är ju precis som jag drömt om att en båt kan vara
Nej nu måste jag studera prislistan på Carolina Classic lite så jag lugnar ner mej lite;)
Flodström
2010-12-23, 14:30
Ser ju nästan ut som min Beason 22 Cabin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag avundas dig joj och ett riktigt skitt fiske då, hehehe ;)
PS, TAMTAMs förslag var topp. Tips: Inte kör GPSen under transport. Bara bortkastad batteritid. Kanske du i stället har en "Stand-By" funktion, isf använd den tills det blir dags att lägga in en Wpt :D DS.
:o:o:o DÄR ÄR DEN JU!!!!:p:p:p
Det där är ju precis som jag drömt om att en båt kan vara
Nej nu måste jag studera prislistan på Carolina Classic lite så jag lugnar ner mej lite;)
Haha ja prislappen är säkert dämpande, dock 500 häst i stjärten å lik förbannat sitter man under ett kapell!! mvh
Flodström
2010-12-23, 14:59
Det var därför jag skrev "nästan ut som" för på min är det en riktig cabin, hahaha :lol:
Haha ja prislappen är säkert dämpande, dock 500 häst i stjärten å lik förbannat sitter man under ett kapell!! mvh
Nu är du orättvis, man sitter faktiskt UNDER ett glasfibertak men med kapell på sidorna, precis en sån lösning som jag gillar! :p
HÄR (http://www.thehulltruth.com/boats-sale-wanted/302430-1983-albemarle-24-w-f150s-price-reduced-10-01-a.html) är en Albemarle 24 som delar skrovkonstruktion med Carolina Classic 25, skrovet kommer ursprungligen från gamla tävlingsbåten Formula 233 och har erkänt grymt bra sjöegenskaper. Just den Albemarlen jag länkar till har från början haft inombordare men nu ombyggd till utombordare, perfekt båt för mej!
PikeLess
2010-12-26, 22:20
HÄR (http://www.thehulltruth.com/boats-sale-wanted/302430-1983-albemarle-24-w-f150s-price-reduced-10-01-a.html) är en Albemarle 24 som delar skrovkonstruktion med Carolina Classic 25, skrovet kommer ursprungligen från gamla tävlingsbåten Formula 233 och har erkänt grymt bra sjöegenskaper. Just den Albemarlen jag länkar till har från början haft inombordare men nu ombyggd till utombordare, perfekt båt för mej!
Har han inte fått den såld ännu?! :eek:
Galet mycket båt för 140K svenska pengar,helt klart lockande, med den så blir de "pålacka-vannet" nästa! :cool: :mrgreen:
Nu är du orättvis, man sitter faktiskt UNDER ett glasfibertak men med kapell på sidorna, precis en sån lösning som jag gillar! :p
Jag tror jag har lest at han som designer Carolina Classic var tidligere anstäld på Albemarle. De er jo unektlig ganske like. Spesielt med midtmonterad motor och "jack shaft". Det eneste ting som saknas er en backslag med trolling valve. Det kommer nok en dag.
Ok Johan naturligtvis har du rätt, det finns ett glasfibertak!
Ett riktigt vackert skrov är det och resten är naturligtvis en smaksak, lycka till när tipsvinsten går hem! :D
Om du går igång på Florida USA båtar, googla "Everglade boats" och gå in på tillverkarens hemsida, riktigt läckra är de men som sagt kräver massiva köp av trisslotter eller hårt V75 spel för att gå hem! :D mvh
Galet mycket båt för 140K svenska pengar,helt klart lockande, med den så blir de "pålacka-vannet" nästa! :cool: :mrgreen:
Mmm med den kan man ju börja köra i åttor runt Wildwater båtarna.
Otroligt lockande men när jag ska byta båt måste jag först få tag på en verkstad och vara och skruva i så man kan få något gjort.
Jag tror jag har lest at han som designer Carolina Classic var tidligere anstäld på Albemarle. De er jo unektlig ganske like. Spesielt med midtmonterad motor och "jack shaft". Det eneste ting som saknas er en backslag med trolling valve. Det kommer nok en dag.
Tror jag har läst samma sak. Tror Carolina Classic är lite bredare och tyngre annars väldigt lika.
Trolling Valve verkar vara en smart sak!
Ok Johan naturligtvis har du rätt, det finns ett glasfibertak!
Ett riktigt vackert skrov är det och resten är naturligtvis en smaksak, lycka till när tipsvinsten går hem! :D
Tack tack TamTam, den dagen kommer jag vara lycklig och ringa in en beställning på en Carolina Classic 25 Outboard
Haha Johan kollade länken 140 tusen och det sitter TVÅ F150 i baken!!!
Sanslöst, man bor i fel land helt enkelt!! mvh
Jesus Kristus, när man tänker tillbaka på egna båtaffärer jämfört med detta så kommer ångesten smygande uppför ryggraden!...... :D:D mvh
Nåja fraktad hit och med pålagorna är skillnaden mindre, hur fan kan allt vara så billigt där frågar man sej????
PikeLess
2010-12-27, 18:34
De går rätt bra i sjön de där skroven, hmm..undra hur de klarar att bryta is? :rolleyes:
MA-k2eatbTI
Finns en annan Florida USA tillverkare av grymma skrov, kan bara inte minnas namnet, kommer ihåg att det är sex bokstäver och detta brukar vara printat längs sidan från aktern och framåt från reling till vattenlinje!
Mattias du vet säkert vad jag minns... mvh bästa hälsningar :D
De går rätt bra i sjön de där skroven, hmm..undra hur de klarar att bryta is? :rolleyes:
MA-k2eatbTI
Hehe grym film det där :D Ser kul ut :cool:
Det är väl en Edencraft Formula 233 va? Dom ser mycket spännande ut.
http://www.edencraft.com.au/formula.html
En annan fin Formula 233 här med lite roliga motorer.
Finns en annan Florida USA tillverkare av grymma skrov, kan bara inte minnas namnet, kommer ihåg att det är sex bokstäver och detta brukar vara printat längs sidan från aktern och framåt från reling till vattenlinje!
Mattias du vet säkert vad jag minns... mvh bästa hälsningar :D
Robalo var det ja mvh
15 minus och 8-12 m/s är inget väder för fiske på havet så vi fick ställa in fisket idag och bokar in en ny dag lite senare och kanske kör vi från Bornholm då istället.
Ok, då drar vi igång nästa projekt och det är att sy kapell, ska sy ett likadant som bilden men helt utan fönster. Har precis klippt upp det gamla i lagom stora bitar och klippt upp det nya tyget efter det fast jag la till ett par cm runtom så jag lite att sy i. :o
Får hjälp med själva symaskinsjobbet av min mamma som har hyfsad koll på hur man styr en sån där maskin.:D
Kollade priser hos flera kapellmakare men räknar med att spara ca 5000 kr på att göra det själv. :rolleyes:
Får väl se hur det här går... friskt vågat hälften vunnet :cool:
Ok, då drar vi igång nästa projekt och det är att sy kapell, ska sy ett likadant som bilden men helt utan fönster. Har precis klippt upp det gamla i lagom stora bitar och klippt upp det nya tyget efter det fast jag la till ett par cm runtom så jag lite att sy i. :o
Får hjälp med själva symaskinsjobbet av min mamma som har hyfsad koll på hur man styr en sån där maskin.:D
Kollade priser hos flera kapellmakare men räknar med att spara ca 5000 kr på att göra det själv. :rolleyes:
Men mamma då:confused: får inte hon ngt. betalt:confused:
/ Pära
Men mamma då:confused: får inte hon ngt. betalt:confused:
/ Pära
Haha jodå, jag hjälper farsan att sätta ny panel i taket i hallen och nya lister dessutom har dom fri tillgång till båten under sommaren.
Flodström
2011-02-07, 23:28
Lycka till då :D
Mitt eget "nästa projekt" blir att sätta in den stora fördäcksluckan så jag kan ta mig in och ur båten + få extra ventilation då plastarbetet tar vid :rolleyes:
Najs Johan, fan vad du är tuff och vågar dig på det mesta.
Kommer hålla kol på detta projektet. Sen kommer jag ner med Beasonen så får du sy akterdäckskapell(typ stort camping kapell).
Najs Johan, fan vad du är tuff och vågar dig på det mesta.
Kommer hålla kol på detta projektet. Sen kommer jag ner med Beasonen så får du sy akterdäckskapell(typ stort camping kapell).
Det är bara att prova sej fram, hade ju det gamla att klippa fram nya mallar av och sen kopiera på det nya tyget, hittills verkat mått och vinklar stämma. Kapell till Flipper 620 är faktiskt inte speciellt stort om man jämför med många andra båtar i samma storlek.
Har läst lite tips här med http://frewi.se/HTML/SyKapellSjalv.html och där köpte jag väven.
Ett kapell till ditt akterdäck måste ju bli extremt stort, låter hyfsat dyrt dyrt men blir ju en grym flytande sommarstuga med ett sånt.
Helt rätt Johan, lycka till knepiga och dyra grejor om man lämnar bort det! mvh bästa hälsningar!
PS jag antar kablarna hittade hem har inte hört något....
Helt rätt Johan, lycka till knepiga och dyra grejor om man lämnar bort det! mvh bästa hälsningar!
PS jag antar kablarna hittade hem har inte hört något....
Ja kablarna kom fram och sitter i båten och väntar på en antenn nu.
Har precis sytt ihop själva kapellet som bara består av tre stora delar, sprang ut och testade för en snabb koll och det verkar passa helt ok.
En kapellmakare strax norr om Karlskrona ville ha 12000 kr för ett kapell, dom måste ha en extremt hög timpenning...
Haha som sagt helt rätt blir inte bättre pris och morsan kan behöva lite sysselsättning i projektet!
Bästa hälsningar!
Ja hon verkar tycka det är rätt kul att sy, tur det.
Räknade lite fel när beställde tyg, räknade på att det var 1200 mm brett men det är 1500 mm så jag har massor av tyg över så det kommer räcka till en kapellvägg, bara att köpa lite rutmaterial, dragkedjor och såna där saker man fäster husvagnsförtält i husvagn.
Sydde lite själv idag... lite krokigt kan oxå vara rakt...
Inte så mycket kvar på kapellet nu, är några öljetter och kantband kvar bara.
Efter bilderna togs så syddes det dit dragkedjor på sidorna oxå.
Kallt som helvete att vara ute och prova sig fram.
Haha Johan ser skitfint ut! :D
Men häruppe i snickarbranchen brukar vi säga lite snett är oxå rakt! mvh bästa hälsningar!:D
Joj fiskar med Abelsson idag dom har
hittills 5 lax i baljan 12 kg i topp.
Vilka göttegrisar va he he
man får trösta sig med fiske i mörrumsån på sön
Vissa har det bra :-) det är bara att gratulera med fångsterna.
Joj fiskar med Abelsson idag dom har
hittills 5 lax i baljan 12 kg i topp.
Vilka göttegrisar va he he
man får trösta sig med fiske i mörrumsån på sön
Att fiska med Abelsson på ställen där det kokar av fisk är nästan för lätt!
En riktigt duktig rutinerad guide och en trevlig kille även om jag inte känner honom så väl.
Kan tänka mej Johan (Joj) har trevligt och det är han värd! mvh
Flodström
2011-03-18, 21:00
Inte så mycket kvar på kapellet nu, är några öljetter och kantband kvar bara.
Efter bilderna togs så syddes det dit dragkedjor på sidorna oxå.
Kallt som helvete att vara ute och prova sig fram.
Fan va fint det blev. :o och rätt färg oxå ;) :D :lol:
Flodström
2011-03-18, 21:03
Ja, vissa bor på rätt ställe ja, men man får ju bara GRATTA så innihelvetemycket JOJ :lol:
Inte ett dugg avundsjuk, nähä :confused: ( ;) )
Riktigt bra fiske nere i Södra Östersjön nu, träffar man på ett stim med lax så hugger dom gärna just nu. Fisket med Abel var helt sjukt, efter 1½ timma så hade vi fem fina laxar på durken, vi hade lite tur och körde rakt på två stim med huggvillig lax och dom höggverkligen på allt, efter att ha tagit två laxar där så hade vi bara 4 spön i vattnet när vi får ett klockrent trippelhugg på riggen och även det fjärde spöt hade lax på lite senare men släppte snabbt.
Trippelhugget resulterade i en 8 kg till norman en 9 kg till mej och Micke Team Flipper tog en 11,4 kg... Efter det tappade vi bort stimmet :-(
Flodström
2011-03-21, 00:05
Kan gott tänka mig att ni hade bra fiske då ni (Abel) träffade på STIMMET :rolleyes:
Vet själv vad som sker då, hehehe :o
Bara att Grattulera joj :D
coolt Johan, roligt att ni lyckades med fisket och att storleken var bra.
Posta gärna en bildrapport :-)
Ska försöka reda ut bilderna och posta om en stund.
Första huggen så blev det allmänt kaos på akterdäck med laxar som trasslade med paravaner mm. dessutom råkade kapten Abel stänga av autopiloten eller om han aktiverade u-sväng så det blev lite spännande men Lidberg lyckades landa den laxen blev fast, sen fick jag ta över rodret manuellt och det var inte lätt att styra den båten som har roder och är satans stor i den sjön som var efter blåsten dagarna före men jag tog oss på hyfsat rätt kurs igen och när jag på väg till det första hugget så drar vi på trippelhugget 7-800 meter från det förra så man ska ju ha en hel del tur.
Sista hugget var lite konstigt... jag fick syn på att ett riggspö stod och skakade som om det var torsk på och jag sa det till Abel, han gick då bak och vevade upp riggen och när han skulle lossa sista klämman sitter en fin lax på och linan har trasslat sej i klämman så den inte kunnat lösa ut, helt otroligt att den höll, han lossar linan och ger norman spöt och snart så är en 6 kg lax håvad.
Boendet på Verona är helt otroligt, maten är i absolut toppklass och jag inte klaga på något, fattar inte hur Verona Per orkar med allt så jag är otroligt imponerad, han är dessutom en jävel på att köra båt.
PikeLess
2011-03-21, 15:17
Fantastisk fiske ni hade, bara till att gratulera till en lyckad tur! :)
Och det känns bra att ni lät de riktigt stora simma vidare och så de kan växa till sig lite till innan de hamnar på gäddlös durk tredje veckan i maj! :mrgreen:
Fantastisk fiske ni hade, bara till att gratulera till en lyckad tur! :)
Och det känns bra att ni lät de riktigt stora simma vidare och så de kan växa till sig lite till innan de hamnar på gäddlös durk tredje veckan i maj! :mrgreen:
Tack! Det var kul med lite enklare fiske med förväntningar om riktigt stora laxar. Hörde talas om nån yrkesfångad som vägde 28 kg... rensad :eek:
3:e veckan i maj drar vi varsin 20+ ute vid kanten! :cool:
Här står Lidberg och drillar 9 kg lax med lättare kaos på akterdäck :D
Tack! Det var kul med lite enklare fiske med förväntningar om riktigt stora laxar. Hörde talas om nån yrkesfångad som vägde 28 kg... rensad :eek:
3:e veckan i maj drar vi varsin 20+ ute vid kanten! :cool:
Här står Lidberg och drillar 9 kg lax med lättare kaos på akterdäck :D
Härligt Johan, gratulerar till fullträffen!
Säga vad man vill om Wildwater men de grabbarna brukar leverera!
Hmm liten fråga när du skriver "kanten" är detta den knixiga vägen??
Låter långt iaf för dej vid Garpa :confused:
Mattias hemmahamn är väl en bra bit från Garpa, har iaf varit det, vet jag med säkerhet. mvh
Flodström
2011-03-21, 19:50
Boendet på Verona är helt otroligt, maten är i absolut toppklass och jag inte klaga på något, fattar inte hur Verona Per orkar med allt så jag är otroligt imponerad, han är dessutom en jävel på att köra båt.
Lyckligtvis så kör ju Per trolling och annat fiske. Han har fisket i blodet och vet precis vad fiskare behöver av service och maaaaaat :D
Tror aldrig en hotellvärd med ointresse i fiske hade kunnat fått till en service på den nivån :-|
Lyckligtvis så kör ju Per trolling och annat fiske. Han har fisket i blodet och vet precis vad fiskare behöver av service och maaaaaat :D
Tror aldrig en hotellvärd med ointresse i fiske hade kunnat fått till en service på den nivån :-|
Jag tror Verona Per hade två dubbelhugg med 10+ laxar i lördags, den största var väl mellan 13-14 kg så han kan det där och hans revbenspjäll i lördags fick Lidberg att sväva på små rosa moln;)
Jag tror Verona Per hade två dubbelhugg med 10+ laxar i lördags, den största var väl mellan 13-14 kg så han kan det där och hans revbenspjäll i lördags fick Lidberg att sväva på små rosa moln;)
Ja jävlar den tändstickan var på väg att sopa rent :lol::lol::lol:
Goa Gubbar :cool:
Grattis till fisket!
De där revbensspjällen är inte av denna världen. Precis när man ätit så man håller på att avlida så tar man en portion till. Sen sjunker man sakta bakåt i stolen och tänker att man kommer åtminstone att dö lycklig.
Då kommer Per & hans Fru med ytterligare ett rågat fat och undrar försynt om man vill ha backning. Man lyckas precis kväda fram ett "Nej tack, men det var väldigt gott" varpå Per kör lite kycklingvinge-rörelser och säger "kvack-kvack, kycklingsvenskar" medan hans Fru fyller upp tallriken igen.
De följande tre nätterna sover man på rygg, behöver definitivt ingen frukost och känner sig som en överjäst knubbsäl.
Men det är förb-nnat gott!
Grattis till fisket!
De där revbensspjällen är inte av denna världen. Precis när man ätit så man håller på att avlida så tar man en portion till. Sen sjunker man sakta bakåt i stolen och tänker att man kommer åtminstone att dö lycklig.
Då kommer Per & hans Fru med ytterligare ett rågat fat och undrar försynt om man vill ha backning. Man lyckas precis kväda fram ett "Nej tack, men det var väldigt gott" varpå Per kör lite kycklingvinge-rörelser och säger "kvack-kvack, kycklingsvenskar" medan hans Fru fyller upp tallriken igen.
De följande tre nätterna sover man på rygg, behöver definitivt ingen frukost och känner sig som en överjäst knubbsäl.
Men det är förb-nnat gott!
Ja så in i HELSICKE:D
Måste nästan åka dit bara för maten. Sen får bra fiske bli en ren bonus :-)
Din nya båt hör hemma där Kjelle, nästan slöseri att fiska Öland med en sådan! mvh bästa hälsningar
Måste nästan åka dit bara för maten. Sen får bra fiske bli en ren bonus :-)
Ska du bo där en vecka så se för fasen till att träna ner dej en 10 kg före resan så du har lite marginaler att bygga på där nere.
Din nya båt hör hemma där Kjelle, nästan slöseri att fiska Öland med en sådan! mvh bästa hälsningar
Ja den där Beason 29an kommer passa perfekt där men vilka intresanta vatten det går nå även från t.ex södra Öland, bara fantasin som sätter gränser.
På tal om Verona Per så hade han kört sin Trophy från Bornholm till Singö typ förra året i ett sträck på 15 timmar i hyfsat hårt väder, den gubben är inte rädd för att hoppa båt i vågor:cool:
Ska du bo där en vecka så se för fasen till att träna ner dej en 10 kg före resan så du har lite marginaler att bygga på där nere.
Ja den där Beason 29an kommer passa perfekt där men vilka intresanta vatten det går nå även från t.ex södra Öland, bara fantasin som sätter gränser.
På tal om Verona Per så hade han kört sin Trophy från Bornholm till Singö typ förra året i ett sträck på 15 timmar i hyfsat hårt väder, den gubben är inte rädd för att hoppa båt i vågor:cool:
Vora roligt att se sopparäkningen efter den resan :-)
Det öppnas helt nya möjligheter vad gäller områden att fiska på med en sådan båt. Kommer bland annat ta några turer över till Gotland :-)
Hehe kanske sant, men å andra sidan valde jag den båten för att det är en trevlig familjbåt också, inte bara för trollingen.
Japp. Väntas det revben så är man alltid hungrig:)
Vora roligt att se sopparäkningen efter den resan :-)
Det öppnas helt nya möjligheter vad gäller områden att fiska på med en sådan båt. Kommer bland annat ta några turer över till Gotland :-)
Lite fel blir det med rapporteringen av storfisket vid Bornholm, långa gångtider i öppet hav är det...
Man bör nog se till att ha ordentlig båt med marginaler om man ska ut och hälsa på Wildwater grabbarna därute i isvattnet, händer det nåt otrevligt är som sagt marginalerna små, mvh
Sant Tamtam.
Ni som var med på resan, ungefärligt hur långt gick ni?
Vad hette riggarna Lars hade på sin båt? Blev änna sugen på sånna. Sedan undrar jag om de finns i vita med samma elektronik.
Om det var Cannon Digi-troll du menade, kolla Cannondownriggers.com
Notera vet ej om Hedberg har den senaste modellen, Cannon har precis bytt till ny modell av elriggar
Tror att du nui tänker på Verona Pers rigg Tammtam? (Penn Fathom Master).
Tror dock att Lars Hedberg kör Cannon elrigg, och att denna finnes i vitt.
Men jag kan ha fel också :-)
Visst var det cannon Lars hade på sin båt och jag vet att Joj vet vad de hette då han nämnde det för mig. Men jag minns dock inte namnet på dem. Finns ju massor av olika cannon elriggar. Vet bara att Joj sa att de inte var billiga......
Vad hette riggarna Lars hade på sin båt? Blev änna sugen på sånna. Sedan undrar jag om de finns i vita med samma elektronik.
Riggarna heter Cannon Digi-Troll, TamTam kan det mesta som är värt att veta om Cannon riggar.
Gångtiderna var ca 15 distans och vi utgick från Aarsdale hamn.
Kul som fan när alla 4 båtar hade radar och AIS, blev otroligt effektivt att navigera mot den som senast ropade in dubbelhugg. Kul kul!
Tackar! Hehe. Ser att du även fått med den jobbiga targabågen på bild.
Sant Tamtam.
Ni som var med på resan, ungefärligt hur långt gick ni?
Vi bodde på verona körde bil till Arsdal ca 4 mil,gick ut därifrån ca 15-20 distans till ....... inte hemligt måste höja spänningen & se om nån annan än jag har WP på detta HEHE..:cool::cool::cool:
Riggarna heter Cannon Digi-Troll, TamTam kan det mesta som är värt att veta om Cannon riggar.
Det där är den gamla hederliga Digi-Troll IVan finns ej i vitt.
(letar man begagnat bör man forska på 2007 och nyare, de uppgraderades en aning då men ganska marginellt, har själv en före och en efter 2007 så jag har noterat)
Den nya Tournament Digi-Troll 10 däremot finns i vitt, nog en riktigt trevlig grej att bygga ut fullt med alla finesser bered dej dock på att rulla ut lädret......långt :D mvh bästa hälsningar
Tackar! Hehe. Ser att du även fått med den jobbiga targabågen på bild.
Här kommer en bild på denna targa båge som :mad:skulle ligga på havets botten.Men vi hadde kul,:p:p:p
Kul som fan när alla 4 båtar hade radar och AIS, blev otroligt effektivt att navigera mot den som senast ropade in dubbelhugg. Kul kul!
Marko om du läser så förstår du vad jag menar, vi vanliga dödliga har ingen chans mot proffs och deras grejor/kunnande! mvh
Här kommer en bild på denna targa båge som :mad:skulle ligga på havets botten.Men vi hadde kul,:p:p:p
Jaha nu är det klippt, Östersjö smittan har tagit honom, då börjar jakten på större båtar, motorer, dyra riggar och ekolod listan är oändlig!!!! :D
Helvete Johan det där låter förjävligt spännande, vete fan om man inte får utrusta Koskenkorva 600C med livbåt ändå! mvh
Dessutom ser det ut som om den har Vectors specialspöhållare till Cannon, fästet ser ut som en bumerang de står på.
Jaha nu är det klippt, Östersjö smittan har tagit honom, då börjar jakten på större båtar, motorer, dyra riggar och ekolod listan är oändlig!!!! :D
Ja du skadan fanns men nu ,ojoj stackars vapenskåp,bil allt nu åker det,MÅSTE ha större & bättre ,hehe skämt åsido ,bygger lite till på det jag har,det är ju så att jag har långa transport sträckor till östersjön,MEN skadan finns så ett tu tre så sitter man där & guppar :cool::cool::cool:
Flodström
2011-03-22, 14:57
Ser att han har el-planerbordrullar från Tigerfiske. Men dom har man inte lov att använda på Danskt farvatten tyvärr. :rolleyes:
Flodström
2011-03-22, 15:02
Vi bodde på verona körde bil till Arsdal ca 4 mil,gick ut därifrån ca 15-20 distans till ....... inte hemligt måste höja spänningen & se om nån annan än jag har WP på detta HEHE..:cool::cool::cool:
Om ni drog rätt söderöver från Aarsdale så vet jag var ni fiskade. Har själv fått flera lax i det området ;)
Var vel i området litt øst for Bob. Stenplaten - graven. Det var ihvertfall der de lå de første dagene.
Var vel i området litt øst for Bob. Stenplaten - graven. Det var ihvertfall der de lå de første dagene.
Ni får fundera lite till så kanske kordinaterna kommer när LAXEN flyttat sig:cool::cool::cool:
Ser att han har el-planerbordrullar från Tigerfiske. Men dom har man inte lov att använda på Danskt farvatten tyvärr. :rolleyes:
Nej vi använde spöparavaner men funkade hyfsat med den blåst mycke trassel blev många meter lina bort klippt,i 4hugget som vi hadde blev det håvad lax +spöparavan även dom andra 3 blanka fiskarna fick vi upp,:D:D
Nej men tydligen så funkade dom bra, felfria i ett år, inte all båt/fiske utrustning som är det.
Här skulle jag nog vilja tillägga, skulle tro Hedberg alltmer endast använder spöparavaner även i svenska vatten, är inte helt säker men skulle inte förvåna ett dugg.
Bröderna Anden använder aldrig mast och har inte gjort det någonsin, vet anledningen, för mycket strul och jobb för guider, kunderna lessnar och fiskas de på rätt sätt så fungerar de, om inte så har bröderna Anden bevisat, riktigt duktiga grabbar mvh
Hedberg kör oxå med Tigermaster, spöparavaner är bra men i hårt väder blir det för mycket strul, i finväder är dom vassa.
Lars "Captain Morgan" Hedberg är förresten är grymt bra guide.
Hehe kanske sant, men å andra sidan valde jag den båten för att det är en trevlig familjbåt också, inte bara för trollingen.
Och det vill du att vi ska tro på....:D mvh bästa hälsningar
Här skulle jag nog vilja tillägga, skulle tro Hedberg alltmer endast använder spöparavaner även i svenska vatten, är inte helt säker men skulle inte förvåna ett dugg.
Bröderna Anden använder aldrig mast och har inte gjort det någonsin, vet anledningen, för mycket strul och jobb för guider, kunderna lessnar och fiskas de på rätt sätt så fungerar de, om inte så har bröderna Anden bevisat, riktigt duktiga grabbar mvh
Det var därför jag ifrågasatte om man ska köra med mast eller spöparavaner,
frågan är man ska köra med mast över huvutaget ?
Troligen är svaret att du bör ha bägge med full koll på hur de fiskas på rätt sätt, använd dem så som förutsättningarna säger, kristallklart är att inlines är mycket enklare att hantera, du rensar på mycket kort tid om nödvändigt, de kanske inte fungerar lika bra i grov sjö men här skulle jag nog vilja säga att skillnaden är mindre än du tror, om de är rätt fiskade och tacklade, för min del är jag övertygad om att inlines kommer ta över på sikt, bara en fråga om vilket djup du siktar på, de klarar inte stora vikter som storpulkor...mvh
Flodström
2011-03-22, 19:27
Jag tror oxå det kommer att bli vanligare med inliners på sikt. Inta bara för att det är enklare och kräver mindre ressurser, utan oxå, och här tänker jag bara med egen erfarenhet, att dom faktiskt kan ha en viss lockelse på fisken/laxen. Tror det attraherar laxen att gå upp och kika på vad som får det att bli en strimma där uppe på ytan. Och då är ju betet inte så långt ifrån :rolleyes:
Flodström
2011-03-22, 19:28
Nej men tydligen så funkade dom bra, felfria i ett år, inte all båt/fiske utrustning som är det.
Nä, inte sant. Bra att höra att dom har funkat så bra :rolleyes:
Jag tror oxå det kommer att bli vanligare med inliners på sikt. Inta bara för att det är enklare och kräver mindre ressurser, utan oxå, och här tänker jag bara med egen erfarenhet, att dom faktiskt kan ha en viss lockelse på fisken/laxen. Tror det attraherar laxen att gå upp och kika på vad som får det att bli en strimma där uppe på ytan. Och då är ju betet inte så långt ifrån :rolleyes:
Hmmm, korta släp 10 fot lite bly stor fisk dag 1 .
långa släp många små dag 2.
Kan finnas ett samband ??????
Ja det beror på våghöjd och ljus antagligen mvh
Då det är förbjudet med pulkor på dansktvatten så körde vi med spöparavaner under våran Bornholms vecka förra året. Och ja vist strular det lite då och då men dom fiskar förvånasvärt bra!!! Vi körde med tre på varje sida förutom när det blåste som allra värst.
Flodström
2011-03-22, 20:18
Hmmm, korta släp 10 fot lite bly stor fisk dag 1 .
långa släp många små dag 2.
Kan finnas ett samband ??????
Kanske det ja, det var lite av det jag funderat på. Korta släp på inliners är ingen nackdel, tvärt om, kanske det ligger en viss fördel med korta släp i stället (som de vanligare 20-50 fot)? Tror oxå att korta släp fiskar klart effektivare då det går högre sjö, något som kanske TAMTAM här påpekade
Inliners är ju inte så vanligt än så länge, bortsätt från i Danmark då.
På sikt kommer det att visa sig hur korta och långa släp fiskar i effektivitet :rolleyes:
Spännande tider vi gå tillmötes, hehehe ;)
Flodström
2011-03-22, 20:22
Då det är förbjudet med pulkor på dansktvatten så körde vi med spöparavaner under våran Bornholms vecka förra året. Och ja vist strular det lite då och då men dom fiskar förvånasvärt bra!!! Vi körde med tre på varje sida förutom när det blåste som allra värst.
Helt enig med dig här.
Under TMB 2009 så hade vi faktiskt lika många laxkontakter på inliners (3 på varje sida) som på riggarna (ungefär 50% av 10 hugg). Säger ju lite om effektiviteten till inliners. Men då hade vi alldeles för långa släp konstaterade jag efteråt. Blev mycket "strul" :cool: :D
Helt enig med dig här.
Under TMB 2009 så hade vi faktiskt lika många laxkontakter på inliners (3 på varje sida) som på riggarna (ungefär 50% av 10 hugg). Säger ju lite om effektiviteten till inliners. Men då hade vi alldeles för långa släp konstaterade jag efteråt. Blev mycket "strul" :cool: :D
Skulle tro att 70% av huggen var på detta vis,något som är nytt denna tid på året när rigg fiske brukar funka bäst,:cool:Skulle vara vara kul om nån av våra suveräna GUIDER kunde lämna ett svar,vet att dom läser detta men vill hålla sig anonyma än så länge ??????????????
En sak e jue säker att kan yrkesfiskarna fiska lax denna period i ytan
tror det e 4 famnar på deras tafs så borde jue trollingen fiska i ytan också
En sak e jue säker att kan yrkesfiskarna fiska lax denna period i ytan
tror det e 4 famnar på deras tafs så borde jue trollingen fiska i ytan också
Det är väll såna platser man ska leta efter .........................
Jajamen linefisket brukar pågå mellan slutet dec till slutet av mars
Tror många missar pga av att man inte prioriterar ytfisket så mycket
utan kör mest på riggarna
Jajamen linefisket brukar pågå mellan slutet dec till slutet av mars
Tror många missar pga av att man inte prioriterar ytfisket så mycket
utan kör mest på riggarna
Halleluja !!!!!!
Vart är vi på väg ?????????detta är joj" sida med trolling turer,urspårat totalt eller ??????
Enda felet med slutet av dec till mars e att vi inte e sjösatta
och har för små båtar och för långa gångtider tyvärr. Laxen e på hugget skulle tro att det igentligen är bästa tiden även för trolling
Läste lite fångststatistik från trollare på hotellet och det skiljde ju väldigt mycket vilket djup som var bäst fiske mellan olika år, för 2 eller 3 år sen var det bara riktigt djupfiske som gällde +120 fot
Vi hade ju hugg i ytan eller på 100 fot förutom när vi körde på storstimmet och det högg överallt.
Man kan ju hoppas att spöparavanerna fortsätter utvecklas så dom funkar bättre i hård motsjö, kändes lite hårt att klippa 30 meter flätlina för Abelsson efter att paravenerna hoppat över varandra i vågorna, det var ingen snäll sjögång därute.
Imorgon blir det Flipper fiske, ska köra igång autopiloten och Sjöinställningarna i den och sen kanske lite fiske, kanske öringtrolling vi får se.
Flodström
2011-03-23, 02:41
Vart är vi på väg ?????????detta är joj" sida med trolling turer,urspårat totalt eller ??????
Som vanligt det , hmmmmm :oops: :lol: :lol: :lol:
Hahaha inget som förvånar.
Men denna gång har inte jag några åsikter, det är Jojs tråd som han själv får städa när det blir tillräckligt mycket kaos.
Kjelle
Läste lite fångststatistik från trollare på hotellet och det skiljde ju väldigt mycket vilket djup som var bäst fiske mellan olika år, för 2 eller 3 år sen var det bara riktigt djupfiske som gällde +120 fot
Vi hade ju hugg i ytan eller på 100 fot förutom när vi körde på storstimmet och det högg överallt.
Man kan ju hoppas att spöparavanerna fortsätter utvecklas så dom funkar bättre i hård motsjö, kändes lite hårt att klippa 30 meter flätlina för Abelsson efter att paravenerna hoppat över varandra i vågorna, det var ingen snäll sjögång därute.
Imorgon blir det Flipper fiske, ska köra igång autopiloten och Sjöinställningarna i den och sen kanske lite fiske, kanske öringtrolling vi får se.
Johan, detta tror jag har ett samband med bytena faktiskt, de jagar mer skarpsill och spigg än tidigare, dessa följer strömmarna mer pga att de är mindre i storlek, helt ovetenskapligt jag vet och blir väl hudflängd av Flodström när som helst.... :D
Fisket på Bholm i mars 02 med samme vatntemp som nå. Den tiden kjørte vi kun en sideparavan på hver side, en dipsy på hver side og 3 stenger på hver dr. På 7 fiskedager hadde vi ikke et hugg over 100', og den dypeste laksen tok vi på 170'. Allan på Melsted Trolling Center sa den gangen at vi skulle satse fra 100' og nedover under sånne forhold. I fjol var det 60-70' på dr og ytparavaner med 20-50gr bly som var hot. Den her sesonen er det vært mest i yta. Så det er en klar endring i området, men hvorfor? I november i fjol tok jeg laks nede på bakkene som hadde spist spigg, og det har jeg aldri sett der før.
Skitfiske i simris under helgen Johan, silvret verkar vara på hugget där med !
Nu drar jag till Simris och fiskar där imorgon, har motiverat mej med en timmes prat under lunchrasten med Sverige bästa laxtrollare, många intressanta historier där.
rs2johan
2011-04-01, 22:00
Jag ska ner imorgon med! ses där!
Blev ett dubbelhugg vid lunchtid på två Grizzly skedar en helt i ytan utan bly på spöparavan och en efter liten dipsy 50 fot släp, tappade såklart den större 10 meter från båten men landade en liten arg 70 cm lax.
Jävulsk dimma hela dagen så det var mycket jobb att hålla utkik efter andra båtar. Snart kör vi igen!
Blev ett dubbelhugg vid lunchtid på två Grizzly skedar en helt i ytan utan bly på spöparavan och en efter liten dipsy 50 fot släp, tappade såklart den större 10 meter från båten men landade en liten arg 70 cm lax.
Jävulsk dimma hela dagen så det var mycket jobb att hålla utkik efter andra båtar. Snart kör vi igen!
Gött kämpa på är inre lite avis ,tror inte det är lång tid kvar här heller:cool::cool:
Ja snart ska den stora upp, svårt igår i den dimman som blev, när vi körde ut kändes det inte alls farligt och vi hade helt ok sikt men sen tog det nån timme så var vi insvepta i tjock dimma, grymt skönt att ha autopilot igång då så man kan hålla fokus på att leta efter andra båtar. Suget efter radar blev ju inte direkt mindre under gårdagen.
Mötte Per Lundberg mitt inne i dimman och råkade få syn på att han håvade en lax så jag smet in i hans spår och det tog ett par minuter så Tjoff! Poff! så var det dubbelhugg, lite tur ska man ha ibland för jag var på väg i en helt annan kurs när jag såg Per :-)
sånt är lite äckligt, tänk o ligga där i tät dimma utan
radar så kommer ett stort tankfartyg, då e man inte stor =)
Ja snart ska den stora upp, svårt igår i den dimman som blev, när vi körde ut kändes det inte alls farligt och vi hade helt ok sikt men sen tog det nån timme så var vi insvepta i tjock dimma, grymt skönt att ha autopilot igång då så man kan hålla fokus på att leta efter andra båtar. Suget efter radar blev ju inte direkt mindre under gårdagen.
Mötte Per Lundberg mitt inne i dimman och råkade få syn på att han håvade en lax så jag smet in i hans spår och det tog ett par minuter så Tjoff! Poff! så var det dubbelhugg, lite tur ska man ha ibland för jag var på väg i en helt annan kurs när jag såg Per :-)
Haha Johan kul med dubbelhugg, PS Per Lundberg (och andra) skulle jag tro som charter skeppare MÅSTE ha en sändande AIS transponder igång hela tiden.... inte säker här men med betalande kunder ombord borde andra regler gälla, om jag har rätt skulle AIS på den gamla Flippern bli väldigt intressant direkt! eller hur mvh bästa hälsningar
Å fan för vad jag sett så slår dom av Ais sändaren när dom går ut och slår på den igen när dom går in i hamn.
Å fan för vad jag sett så slår dom av Ais sändaren när dom går ut och slår på den igen när dom går in i hamn.
Ja kan vara så om inte lagen säger att de måste sända då de har betalande kunder ombord som sagt jag vet inte, dock tycker jag det verkar konstigt om olycka skulle hända och ingen sändande AIS signal finns registrerad från någon av deras båtar vid tillfället..... men som sagt jag har ingen direkt aning om vad lagen säger, visserligen har de stora båtar men långt ifrån 300 bruttoregister ton
Haha Johan låt oss veta hur stora Tjoff och Poff var, om de satt kvar hela vägen till håven då??? :D
Tjoff var 70 cm lång och var alldeles nyss mycket delikat på tallriken, Poff var kanske 8-10 kg och simmar vidare efter att ha skakat sig loss... jävla skit...
Haha Johan känner igen det där, förhoppningsvis är det Poff som sitter kvar nästa gång, du vet iaf var han bor! mvh bästa hälsningar till dej! :D
Det är alltid Poff som släpper tyvärr. Men nästa gång du krokar honom väger han mer:)
Sånna firrar blir bara större till nästa gång,Fortsatt skitfiske:p
rs2johan
2011-04-04, 13:49
vi tappade två st poff i simris i lördags...det svider=)
Förstår det, bevisar att du antingen slarvat med både (sten) hårda utlösare och riktigt vass krok eller endast vass krok om det var rigghugg iaf! mvh bästa hälsningar:D
PS nu ska du inte ta illa upp, detta har jag lärt mej den "hårda vägen"
Den jag tappade tog på en liten dipsy och levde rövare en stund men det jag märkte sen var att dipsyn inte hade löst ut, den satt stenhårt! Kroken var en helt ny Gamakatsu. Den som stannade kvar tog på en Owner krok från förra året.
Förstod att det var många där nere som tappade fisk och däribland flera mycket rutinerade herrar. Laxen tyckte väl det var otäckt i dimman och högg försiktigt.
rs2johan: Högg dina på rigg eller i ytan?
Ok Johan, vad gäller Dipsyn, ställ utlösaren mot en liten fjädervåg, finns sådana reklamgrejer tror jag ganska vanliga kanske 7cm långa fyrkantiga mot ca 1,5 kilos tryck så brukar de lösa riktigt bra och rätt men här måste man vara noga, minsta vridning för mycket på utlösarskruven (på Dipsyn) ger ett klart högre motstånd och tvärtom, de utlösarna är inte direkt raketforskning, grova steg är det.
Körde du den lilla direkt från båten?, fiskar ni på svenskt vatten därnere är de utmärkta på planer boards iaf om du vill gå lite djupare.
Vete fan vad som hänt med dipsyn, så hårt tror jag inte den satt i höstas men det kanske kan hända saker med materialen över vintern, utlösaren släppte inte även om jag släppte skruven men när jag höll den över spritköket lite så mjuknade den och lossnade så sen gick den lösa ut lätt, körde den direkt från båten 50 fot släp. Den andra högg ju helt i ytan bakom spöparavan och även där 50 fots släp...
Körde bara 4,5 distans innan jag satte i prylarna så det är lättfiskat i Simris om laxen finns i området.
Johan vid tillfälle, googla "slide diver" om du inte redan känner till den då.
En ren kopia av Dipsyn med en stor skillnad iaf, denna är av genomlöpstyp dvs du har ingen tafs bakom som normalt med en vanlig Dipsy, den sitter direkt på linan och är lite mer bånglig att hålla på med pga av detta, men jag såg ett riktigt bra tips i en amerikansk tidning vad gäller detta, person ifråga hade ett beteslås på divern och hängde upp den i toppöglan på spöet vid utsläpp, bara låta rätt antal meter enligt din egen åsikt passera igenom divern sedan stänga utlösaren, gör man så kan man bygga stimeffekt runt riggbeten, bara kolla på räkneverket vid utsläpp.
Notera jag känner till och förstår den men jag har ännu inte provat, dock i era vatten skulle jag kolla upp den direkt mvh
Slide divern funkar riktigt bra, och har ju en klar fördel i och med att du inte är låst till någon fast tafslängd som du är på Dipsyn.
Jag hade lite problem med att flätlinan gled i låsmekanismen, men sen tog jag dubbla gummi i låsningen, sen inga problem ej hellre med flätad lina.
Kjelle
Här finns mycket att spinna på, vill du fiska Dipsy liknande grejor ytligt gå på nylon av lagom grovlek eller till och med grov sådan..... på ganska korta avstånd då löser den även med nylon.
Flät är i första hand för djupt fiske och att få den att lösa på långa avstånd vid hemtagning, flät dyker våldsamt mycket brantare, bara en fråga om var man tror fisken uppehåller sej djupmässigt, själv föredrar jag alltid riggar och planerboards framför Dipsy, första jag utesluter på vårfiske iaf dessa bara adderar spön jag egentligen inte vill ha ute, skapar oftast bara problem och tråkigheter enligt min åsikt.
Men det finns situationer där de kan användas på ett bra sätt, då de stora körda direkt från båten, de lilla använder jag bara på pulkor aldrig från båt direkt, de har ingen spridning att tala om även i läge tre på undersidan men väl de större.
Man ska veta att utomlands är det vanligt med vissa inskränkningar vad gäller hjälpmedel och antal spön, många lösningar kommer av just detta men i Sverige har vi inte dessa begränsningar ännu.....mvh
Johan vid tillfälle, googla "slide diver" om du inte redan känner till den då.
En ren kopia av Dipsyn med en stor skillnad iaf, denna är av genomlöpstyp dvs du har ingen tafs bakom som normalt med en vanlig Dipsy, den sitter direkt på linan och är lite mer bånglig att hålla på med pga av detta, men jag såg ett riktigt bra tips i en amerikansk tidning vad gäller detta, person ifråga hade ett beteslås på divern och hängde upp den i toppöglan på spöet vid utsläpp, bara låta rätt antal meter enligt din egen åsikt passera igenom divern sedan stänga utlösaren, gör man så kan man bygga stimeffekt runt riggbeten, bara kolla på räkneverket vid utsläpp.
Notera jag känner till och förstår den men jag har ännu inte provat, dock i era vatten skulle jag kolla upp den direkt mvh
Man kan tackle opp en dipsy diver ved å hekte på en liten gummi skyddad krokodille klemme bak på dipsyen. Den vil da løse ut ved hugg, och skli ned til ca 1,5m foran betet hvor man plasserer en swivel. Den orginale utløsermekanismen på dipsyen er ikke særlig pålitlig. Blir den stilt inn i forkant for så å bli sendt ut i kaldt vatten så forander utløser kraften med en gang. Denne modfikasjonen er mye tryggere i så måte. Alle andre funksjoner på dipsyen er ivaretatt.
Lykke til !
Flodström
2011-04-05, 00:52
Den jag tappade tog på en liten dipsy och levde rövare en stund men det jag märkte sen var att dipsyn inte hade löst ut, den satt stenhårt! Kroken var en helt ny Gamakatsu. Den som stannade kvar tog på en Owner krok från förra året.
:mrgreen:
Det jag alltid har sagt "Owner, the one and only" Och kroken behöver inte ens vara ny, fisken sitter endå :D
rs2johan
2011-04-05, 01:50
båda tog i ytan med 10g bly framför
Förstod att det var många där nere som tappade fisk och däribland flera mycket rutinerade herrar. Laxen tyckte väl det var otäckt i dimman och högg försiktigt.
rs2johan: Högg dina på rigg eller i ytan?
båda tog i ytan med 10g bly framför
Så grunt?
Antar det var spöparavaner då, nja extra viktigt då att dina krokar är lite mindre men oxå riktigt kemvässat SYLVASSA, tro mej och testa, absolut inget över 1/0 här och enligt min åsikt är även dessa för stora då det inte riktigt finns ett mothugg med spöparavaner som på riggar mvh lycka till
:mrgreen:
Det jag alltid har sagt "Owner, the one and only" Och kroken behöver inte ens vara ny, fisken sitter endå :D
Nja Flodström. min favorit oxå men att ha sådana längst bak betyder dessvärre inte att alla hamnar i påsen, lärde jag mej i våras men visst är de bra! mvh beste hilsen :D
rs2johan
2011-04-05, 21:32
[QUOTE=Tamtam;16988]Så grunt?
Antar det var spöparavaner då, nja extra viktigt då att dina krokar är lite mindre men oxå riktigt kemvässat SYLVASSA, tro mej och testa, absolut inget över 1/0 här och enligt min åsikt är även dessa för stora då det inte riktigt finns ett mothugg med spöparavaner som på riggar mvh lycka till[/QUOT
vi hade bra fiske förra året när vi körde 10g bly och 180fot släp längst ut på pulkan (inte paravan). Krokarna som satt på är owner strl 2 så absolut ingen skit! Men i lördags verkade många laxar ta extremt försiktigt så det var VÄLDIGT många som tappade fisk. Ibland hjälper det inte med det bästa....
Maatte ha vaert spesiellt disse dagene. Er paa bholm og jeg mistet flere fisker söndag og mandag enn jeg normalt gjör paa flere aar. Men alle paa sideparavaner. Den nye moten her er aa bruke enkeltkrok paa skjeene man bruker etter sideparavaner. Det som var merkelig var at alle som tok paa 6" og grov 1/0 treble satt, men de jeg mistet var paa mindre skjeer med 1 og 2 treble.
Nja Flodström, kroklära från laxeelverna, vad säger den i detta fallet, dåliga mothugg stor trekrok osv... mvh
För min del blir de små og vassa, ju sämre mothugg man kan räkna med, men detta betyr inte att alla hamnar i påsen iaf
Igår: Boooomm...
Idag: Gast i en Silver, blev ett dubbelhugg 5 och 9 kg som landades och en tappad (det var inte jag denna gången) Nya tag på fredag!!!
Flodström
2011-04-16, 19:20
Nja Flodström, kroklära från laxeelverna, vad säger den i detta fallet, dåliga mothugg stor trekrok osv... mvh
För min del blir de små og vassa, ju sämre mothugg man kan räkna med, men detta betyr inte att alla hamnar i påsen iaf
Från laxälven: sista mothugget var väll ca år 1985 skulle jag tro.
Samma i trollingbåten. Owner sitter och det är det fina med dom.
Ju mindre krok desto bättre sitter dom, min erfarenhet redan från tävlingsmetet på 1970-talet, men gäller i stort sätt i allt fiske :rolleyes:
Dock, pressen du kan lägga på en liten krok är som regel mindre för den "skär sig" lättare ur krokfästet i laxkäften, så det gäller att ha koll på vad man fiskar med (typ spö i kombination med krokstorlek) :D
Igår: Boooomm...
Idag: Gast i en Silver, blev ett dubbelhugg 5 och 9 kg som landades och en tappad (det var inte jag denna gången) Nya tag på fredag!!!
Grattis!!
Hörde från flera att det var trögt igår förutom för de som hittade varmvattnet väst Bornholm, bla Abelsson så klart.....
Idag var det vad jag förstått också trögt så verkligen kul att ni hittade fisk.
Själv kunde jag tyvärr inte komma ut idag, och du vet ju varför :(
Tors-fre då jävlar ska jag ut om det så ska vara i min Linder 410 :-o
Grattis!!
Hörde från flera att det var trögt igår förutom för de som hittade varmvattnet väst Bornholm, bla Abelsson så klart.....
Idag var det vad jag förstått också trögt så verkligen kul att ni hittade fisk.
Själv kunde jag tyvärr inte komma ut idag, och du vet ju varför :(
Tors-fre då jävlar ska jag ut om det så ska vara i min Linder 410 :-o
Haha Abelsson "hittar" inte varmvattnet så där, han visste redan innan att det fanns där därav resan dit garanterat, ingen slår lokalkännedom och det är precis vad guider har (och överjävlig utrustning dessutom) därför kan inte vi amatörer någonsin mäta oss med dem, möjligen på vårfiske norrut men då av tillfälliga framgångar endast. mvh
Tack! Hittade ett litet område med mycket bete som det högg på men annars var det mycket trögt, en på Grizzly sked helt i ytan 30 fot bakom pulkan och en på Ismo Mag 10 gram bly 50 fot släp, på båda lossnade krokarna i håven... den som tappades var på samma Grizzly sked när vi vände tillbaka efter dubbelhugget och efter det var det stendött igen.
Igår var det aldrig ens nära kändes det som men man blev lite avundsjuk på kvällen i hamnen när man hörde om vilka fångster en del gjort neråt Bornholm, bl.a ett 8-hugg där alla landades.
Haha Johan, för min del nu för tiden ser jag det som semester från den grå vardagen, skit i guiderna och deras resultat, vi kan aldrig konkurrera som sköter vanliga jobb men visst är det kul att läsa om resultat, visar att det är möjligt om man sitter där för jämnan, vilket jag nog inte är så sugen på finns annat oxå mvh Johan bästa hälsningar till dej!
Haha Johan, för min del nu för tiden ser jag det som semester från den grå vardagen, skit i guiderna och deras resultat, vi kan aldrig konkurrera som sköter vanliga jobb men visst är det kul att läsa om resultat, visar att det är möjligt om man sitter där för jämnan, vilket jag nog inte är så sugen på finns annat oxå mvh Johan bästa hälsningar till dej!
Det som håller hoppet om drömfiske uppe är faktiskt att det är många fritidstrollare som fiskar bättre och ofta mycket bättre än superguiderna.
Det man kan lära av guiderna är att köra till rätt plats, vara vaken på väderförändringar och verkligen fiska aktivt HELA dagen, annars så fiskar dom väldigt enkelt med säkra prylar men visst är det en enorm fördel att fiska varje dag och hålla koll på allt som kan ändras och hur fisken förflyttar sig.
Blir mer imponerad när det ständigt finns en del duktiga trollare som kanske fiskar i Simris en vecka varje vår och varje år fiskar sjukt bra. Samma sak när Regal-Jimmy kommer till Blekinge och alltid fiskar bäst av alla därute.
Det som håller hoppet om drömfiske uppe är faktiskt att det är många fritidstrollare som fiskar bättre och ofta mycket bättre än superguiderna.
Det man kan lära av guiderna är att köra till rätt plats, vara vaken på väderförändringar och verkligen fiska aktivt HELA dagen, annars så fiskar dom väldigt enkelt med säkra prylar men visst är det en enorm fördel att fiska varje dag och hålla koll på allt som kan ändras och hur fisken förflyttar sig.
Blir mer imponerad när det ständigt finns en del duktiga trollare som kanske fiskar i Simris en vecka varje vår och varje år fiskar sjukt bra. Samma sak när Regal-Jimmy kommer till Blekinge och alltid fiskar bäst av alla därute.
Regal-Jimmy är något utöver det vanliga, helt säkert, den grabben har en känsla som ligger lite längre, och en stenhård disciplin när han fiskar, målmedveten till tusen, först ute och sist i hamn, jag har sett det flera gånger, han anser att när man väl är ute är man där för att fiska till 100% och det är helt riktigt, viker inte för något och tar de rätta beslutena när det är nödvändigt.
Notera han arbetar på nog troligen Sveriges mest namnkunniga trolling/fiske firma vad detta kan gälla kontaktnätet....... (förutom då att han är riktigt duktig själv)
Guiderna ja som sagt, de är många i området som fiskar bra, dessutom samma bolag alla har ett intresse av att det går bra för firmans ALLA båtar.....
Ingen av dem är övermänniskor, bara folk med mycket god lokalkännedom och viss förhandskunskap! mvh
Jaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Borta bra men hemma bäst, dagens fångst blev en Hasslö lax på 9,6 kg som högg när jag plockade upp och bara hade 4 spön kvar i vattnet...
Grattis Johan!!!!!!!!!!
Nu får du ta dej en god wiskey och fira med:) Det är du värd.
Borta bra men hemma bäst, dagens fångst blev en Hasslö lax på 9,6 kg som högg när jag plockade upp och bara hade 4 spön kvar i vattnet...
Nice! Fan vad roligt när det händer på hemmaplan, grattis :)
Vi summerar påskfisket i Team Beast med 14 landade upp till 9+, allt hände nere vid Bornholm. Vilket väder och vilket fiske det har varit och detta toppat av en fullt fungerande motor igen :)
Härligt Johan!
Vattnen utanför Hasslö är fina grejor, det kändes direkt, dessvärre finns inte tid och resurser i år...
Lycka till framöver! mvh
Fiskeberra
2011-04-25, 21:19
Stort grattis!
Värdesätter själv fiskarna utanför karlshamn/karlskrona mer är simris då det ligger mer arbete bakom varje lax. Som belöning finns chans till riktigt stor lax och det är det man får tänka på efter dagar av trolling utan ett pet. En riktig vandringslax är grejjer det!
Troligtvis kommer vi ner nästa helg så då får storlaxen akta sig!
Stort grattis!
Värdesätter själv fiskarna utanför karlshamn/karlskrona mer är simris då det ligger mer arbete bakom varje lax. Som belöning finns chans till riktigt stor lax och det är det man får tänka på efter dagar av trolling utan ett pet. En riktig vandringslax är grejjer det!
Troligtvis kommer vi ner nästa helg så då får storlaxen akta sig!
Haha, då kan du tänka dej hur man värdesätter fiskarna från framförallt Landsort men i viss mån även Understen.... apropå mycket jobb och engagemang bakom!!
Tack Alla!
Åkte ut vid halv 8 tiden i morse, först skulle farsan varit med men ryggont stoppade honom så jag drog ut själv och hade en lugn och skön dag på ett blankt hav i fanstastiskt väder.
Hade bestämmt att jag skulle börja plocka upp vid kl 16 och gjorde det eftersom inget hade hänt och hade rivit upp båda riggarna och två ytspön när det skrammlar till på taket och sen börjar en Daiwa rulle med flätlina att fullständigt tok-yla och den rusade på riktigt bra, jag var lite nära land och farleder så jag var tvungen att vända under drillningen men med världens bästa autopilot i båten så är ju det enkelt, håvningen gick bra men efter håvningen när jag står och andas ut så får jag syn på en nätflagga snett framför båten :eek: och inser direkt att jag inte hinner svänga :eek: så det var bara att stanna båten och ta in pulkor för hand. Sen var det bara att packa ihop och åka hem.
Dom här laxarna i hemmavattnet är så otroligt mycket roligare och betyder otroligt mycket mer än laxarna på Bornholm/Simris. Den riktiga trolingsäsongen kunde inte ha startat på bättre sätt än såhär :D
Nu blir det en norman-whiskey, dvs en 12-14 cl finwhisky fast denna gång är det inte Lidbergs flaska :cool:
Riktigt fin Johan!
Jag sa ju det, dags för dej att bli kung av Hasslö i år!
Grattis! Alltid roligt att få fisk som man jobbat för. Tycker det ser ut som en unik sked i bakgrunden, tog dem på en sån?
PikeLess
2011-04-25, 22:03
Grattis än en gång, den fisken va du mer än väl värd! :)
Kul att du är nöjd med piloten, aldrig fel med en riktigt pilot även när man har fisk på. Får du större fisk på i sid el motsjö och behöver vända runt för att kunna håva, så använd dig av cirkel-funktionen, sätt den på 15 min så får du en riktigt mjuk och fin sväng även med ett stort släp. Självklart en klockren funktion även om du ska svänga vanligt utan fisk! ;)
Blekingefisket är helt klart mer spännande än fisket här nere i söder, så vi ses snart..du vet var! ;)
Riktigt fin Johan!
Jag sa ju det, dags för dej att bli kung av Hasslö i år!
Haha ja jo det har väl börjat bra men satan va svårt det ska vara att komma över 10 kg :rolleyes:
Grattis! Alltid roligt att få fisk som man jobbat för. Tycker det ser ut som en unik sked i bakgrunden, tog dem på en sån?
Tack! Nej den tog på en NK28, Unik Mag har inte levererat än
Grattis än en gång, den fisken va du mer än väl värd! :)
Kul att du är nöjd med piloten, aldrig fel med en riktigt pilot även när man har fisk på. Får du större fisk på i sid el motsjö och behöver vända runt för att kunna håva, så använd dig av cirkel-funktionen, sätt den på 15 min så får du en riktigt mjuk och fin sväng även med ett stort släp. Självklart en klockren funktion även om du ska svänga vanligt utan fisk! ;)
Blekingefisket är helt klart mer spännande än fisket här nere i söder, så vi ses snart..du vet var! ;)
Stort Tack Mattias! Och tack även för all stöttning under allt pyssel under vintern!
Ska testa cirkeln och lära mej den på lördag!
Ses på lördag på där?
Fiskeberra
2011-04-25, 22:48
Vårt rekord är elva dagar utan lax i båten...men dag 12 fick vi en på 17.5kg...så det gäller att ligga i! Vet att det är minst lika svårt på andra ställen och vill bara ha sagt att det är dagarna som räknas. Förr eller senare så kommer belöningen! Skoj att det börjar komma igång iaf! Snart syns vi på vattnet!
Vårt rekord är elva dagar utan lax i båten...men dag 12 fick vi en på 17.5kg...så det gäller att ligga i! Vet att det är minst lika svårt på andra ställen och vill bara ha sagt att det är dagarna som räknas. Förr eller senare så kommer belöningen! Skoj att det börjar komma igång iaf! Snart syns vi på vattnet!
Haha Berra, det är aldrig över förren båten går på trailern för då är det över.... iaf för den gången, lycka till Hasslö fina grejor avundsjuk men i år blir det bara hemmaplan.
Snygg fisk. När blir man nerbjuden till dina vatten på fiske?;)
Grattis!! Jäkla fin fisk!!
Team Cloud 9
2011-04-26, 19:33
Grattis till den fin fisk!!!!
Snygg fisk. När blir man nerbjuden till dina vatten på fiske?;)
Helgen som kommer har jag bara möjlighet att fiska på lördag men känner du för det så är du välkommen :cool: Behöver en riggvevare på däck då ;)
Synd att det skall vara skitvindar hela veckan. Så jäkla surt :-(
Haha ja jo det har väl börjat bra men satan va svårt det ska vara att komma över 10 kg :rolleyes:
Tack! Nej den tog på en NK28, Unik Mag har inte levererat än
Stort Tack Mattias! Och tack även för all stöttning under allt pyssel under vintern!
Ska testa cirkeln och lära mej den på lördag!
Ses på lördag på där?
Vill ju inte direkt snoka sådär men kanske man kan få en PMad rapport om vad som hände "på där" har en viss känsla av var "på där" ligger och det är långt från land.... om jag har fel låt mej veta kanske "på där" ligger betydligt närmare land mvh :D
Synd att det skall vara skitvindar hela veckan. Så jäkla surt :-(
Mmm, verkar ha blivit tradition med nordost vindar i början av maj...
Vill ju inte direkt snoka sådär men kanske man kan få en PMad rapport om vad som hände "på där" har en viss känsla av var "på där" ligger och det är långt från land.... om jag har fel låt mej veta kanske "på där" ligger betydligt närmare land mvh :D
Mycket nära land tog den, fick svänga för att inte hamna bland sjömärkena :cool:
Grattis joj! Jävligt snygg lax, och man blir riktigt glad och extremt fiskesugen av att se den stora lyckan över fångsten.
Helgen som kommer har jag bara möjlighet att fiska på lördag men känner du för det så är du välkommen :cool: Behöver en riggvevare på däck då ;)
Kan tyvärr inte kommande helg. Jobbar..... Men sedan är jag ledig en vecka:)
Kan tyvärr inte kommande helg. Jobbar..... Men sedan är jag ledig en vecka:)
Ok det verkar ändå blåsa bort på lördag :o:( Tråkigt med blåsiga helger, har bara möjlighet att fiska på helgerna den här våren men nästa helg är du välkommen ner och fiska 2 dagar, boende finns hos mej. :)
Mycket nära land tog den, fick svänga för att inte hamna bland sjömärkena :cool:
Ok tack mvh!
Då är jag tyvärr oxå upptagen. Kompisen fyller 30 år och har ställt till med storfest. Han har tom hyrt in Peter Sipens (stavning???) som Dj. Men tack ändå. Det går fler tåg om fisket hoppas jag.
Här kommer en liten veckorapport:
Fick lite bra rapporter från havet i fredags förmiddag så jag bestämde mej för att dra ut på en kvällstur, farsan riggade i ordning båten så drog vi direkt när jag kom hem vid kl 15, otroligt fint väder och vid 19:30 drar vi på en hyfsad lax på 5-6 kg som tyvärr släppte ganska fort.
Igår hade jag stora förhoppningar men det var helt stendött, inte en vandrare utanför Karlskrona...
Nya tag på fredag eftermiddag, lördag och söndag...
Här kommer en liten veckorapport:
Fick lite bra rapporter från havet i fredags förmiddag så jag bestämde mej för att dra ut på en kvällstur, farsan riggade i ordning båten så drog vi direkt när jag kom hem vid kl 15, otroligt fint väder och vid 19:30 drar vi på en hyfsad lax på 5-6 kg som tyvärr släppte ganska fort.
Igår hade jag stora förhoppningar men det var helt stendött, inte en vandrare utanför Karlskrona...
Nya tag på fredag eftermiddag, lördag och söndag...
Haha Johan du har det bra iaf, farsan är intresserad och engagerad i fisket!
För min del är jag farsan men sonen är totalt ointresserad.... visst fiskar han iofs men laxtrolling blir nog aldrig grejen dessvärre, får satsa på sonsonen när han blir gammal nog, se om det funkar, inte direkt övertygad är jag!!! mvh bästa hälsningar till dej!
vet hur det är tamtam mörrum eller jaga en grönuschling
duger för grabben men om man säger trolla då himlar han me ögonen
som om det vore någe straff he he kan inte se någon bättre avkoppling
än lite troll möjligtsvis ett torn 16/8 o lite råbock
Jodå han gillar att vara med ute fast inom vissa gränser och dom gränserna saknar ju jag ;-) Han uppskattar väl inte direk långturerna ut på havet jag då och då gör och inte heller att ligga ute på havet under 12-14 timmar och leta silver.
Hoppas kunna komma ut några imorgon trots vinden, idag blir det ren vilodag efter en vecka med allt för många arbetstimmar på ett åt helvete för fysiskt tungt jobb som sliter ner kroppen i molekyler, så känns det i alla fall... Efter veckans sydvästvid så borde det kunna vara fisk härute.
Jaha då får man stanna på land och räkna fåglar eller något annat idag med, hade vissa förhoppningar om att kunna kämpa mej ut idag men det blåser och regnar...
Ska ner till båten senare idag om vädret bättrar sej och ska plocka av masten, ska köra med spöparavaner i fortsättningen, mycket smidigare vid ensamfiske tycker jag och säkert effektivare fiskemässigt.
Jaha då får man stanna på land och räkna fåglar eller något annat idag med, hade vissa förhoppningar om att kunna kämpa mej ut idag men det blåser och regnar...
Ska ner till båten senare idag om vädret bättrar sej och ska plocka av masten, ska köra med spöparavaner i fortsättningen, mycket smidigare vid ensamfiske tycker jag och säkert effektivare fiskemässigt.
Vilket märke på paravanerna tänker du använda Johan,är själv inne på samma linje ? norman.
Jag kör med ett par röda paravaner som säljs på fiskeshopen i Karlshamn. En kollega till mej tillverkar dom. Annars verkar Ghost väldigt fina och genomtänkta.
Team Cloud 9
2011-05-29, 17:36
Hejsan Johan ska du testa mina???? http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=812
MvH Lars
Jag kör med ett par röda paravaner som säljs på fiskeshopen i Karlshamn. En kollega till mej tillverkar dom. Annars verkar Ghost väldigt fina och genomtänkta.
Gohst är fantastiska!!
Team Cloud 9
2011-05-31, 18:26
Ja visst men dom löser utt och det är inte det som jag tyker om!!!!!
Ja visst men dom löser utt och det är inte det som jag tyker om!!!!!
Helt med dej Cloud, dra utlösaren i botten och ta hem dem i den takt det går, ställer man dem för att lösa kommer de göra detta när det passar minst..... hela tiden, visst vore det idealiskt men då bör sjön vara lugn och jämn.
Dessutom bör man använda passande lina för de sliter på densamma, gå ner i tafs om man vill kan man göra närmare betet.
Bara min åsikt, inget påstående alls mvh
Jag sätter en lös Scottyklämma 30 cm bakom paravanen så stannar den där istället för att glida bak till fisk/bete.
Hej Johan togs en på 15,8 idag vid Landsort, själv jobbar man....
Men iaf på torsdag sticker vi till Singö men måttligt fiske har bara rapporterats så här långt därifrån, vem vet kanske riktiga flak dyker upp!! mvh absolut bästa hälsningar till dej!
Blev en långtur idag, hugg på rigg redan efter ett par timmar men märker rätt fort att den är felkrokad, kroken såg ut att sitta bakom ryggfenan och dra en lax på 5-6 kilo på sidan mot båten är ju inte helt lätt men efter 20 minuter lossnade den.
Hade sjuka mängder betesfisk hela dagen men svårt att få laxen att hugga, vi 13:30 har jag kört 5-6 distans norrut när nedersta riggspöt på styrbord sida börjar tok-yla och en fin lax hoppar upp och sätter sen full fart bakåt, dom kan simma fort dom där rackarna, upp med dom andra riggspöt medans spöt med laxen står i hållare och laxen är sen 800 fot bak sen blir det en långdragen kamp på 25 minuter innan jag har laxen inne vid båten, ser att kroken sitter klockrent i mungipan, att håva när jag är ensam i båten har jag inte gjort så många gånger och denna gången misslyckades jag och lyckades sätta en krok i håvgarnet jag trodde ett tag jag kunde lösa det men sen gör laxen ett dyk, lossnar och är borta...
Ett par vändor till där i området ger 3 st för små och en 4 kg tröstlax.
Kul att lyckas hitta fisk och få den att hugga men det vore ju rätt kul med lite högre landnings procent än vad jag har i år...
Flasher på 65-75 fot var dagens melodi, tycker det här fisket långt ut på djupkanter med mycket betesfisk och hugg på riggar är det roligaste fisket man kan hålla på med.
Jag sätter en lös Scottyklämma 30 cm bakom paravanen så stannar den där istället för att glida bak till fisk/bete.
Hmm känner igen den metoden :cool:
PikeLess
2011-06-05, 23:53
lyckades sätta en krok i håvgarnet jag trodde ett tag jag kunde lösa det men sen gör laxen ett dyk, lossnar och är borta...
Kanske kör du redan med en sån här lösning, om inte så för att slippa att det händer igen så se längst ner på sidan här: http://www.scotty.com/fishing-gear-equipment/fishing-supplies/landing-nets.htm
Kanske kör du redan med en sån här lösning, om inte så för att slippa att det händer igen så se längst ner på sidan här: http://www.scotty.com/fishing-gear-equipment/fishing-supplies/landing-nets.htm
Klockren
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.