Visa fullständig version : Flashers
Är ganska ny på det här så jag har ett par frågor. Jag fiskar i Jämtland mestadels, kallsjön, torrön. Börja ifjol att testa lite med flasher och löja. Det gav en del större fisk men inte så bra som jag hoppats. De här sjöarna är ju väldigt djupa, men av tips från andra fiskare så rekommenderas fiskedjup ner mot 15meter. Har en djuprigg som ja tänkt 2 spön på, om jag kör med flasher och löja på t.e.x 12meter är det då nån ide med en till 4-5 meter upp eller blir det för mycka av det goda då? Är kanske bättre med löja/wobbler utan flasher på övre. På andra sidan brukar jag ha en djupparavan och ett i ytan, oftast med rapala/bomber efter. Om jag förstått rätt så är det ju mest laxfiske här men mycket av detta ska nog funka på öringen i jämtland också. Vore tacksam för lite tips:cool:
Alessandro
2009-05-16, 22:37
Inga pärlemo-spinnare efter röding?
Är ganska ny på det här så jag har ett par frågor. Jag fiskar i Jämtland mestadels, kallsjön, torrön. Börja ifjol att testa lite med flasher och löja. Det gav en del större fisk men inte så bra som jag hoppats. De här sjöarna är ju väldigt djupa, men av tips från andra fiskare så rekommenderas fiskedjup ner mot 15meter. Har en djuprigg som ja tänkt 2 spön på, om jag kör med flasher och löja på t.e.x 12meter är det då nån ide med en till 4-5 meter upp eller blir det för mycka av det goda då? Är kanske bättre med löja/wobbler utan flasher på övre. På andra sidan brukar jag ha en djupparavan och ett i ytan, oftast med rapala/bomber efter. Om jag förstått rätt så är det ju mest laxfiske här men mycket av detta ska nog funka på öringen i jämtland också. Vore tacksam för lite tips:cool:
Hej Anders!
Jag tror inte det finnes något standard svar på din fråga, utan att vissa dagar funkar det mycket bra med flashers båda nede vid lodet (en 11" flasher) samt en 8" vid varje stacker, samt även 8" på dipsy diverna, även vissa dagar verkar det som om ju flera flashers , ljud och bling bling där nere, ju bättre fiskar man.
Andra dagar när fisken är lite svårare kanske man får ta bort alla flashers och köra bara skeddrag och pluggar för att inte skrämma bort fisken.
Provar själv båda dessa alternativ flera gånger under en och samma dag för att finna vad som funkar bäst just den dagen.
Om du är helt ny och behöver flashers, skeddrag eller Dipsy divers så kolla gärna mina sälj annonser i sälj delen av forumet.
Mvh
Kjelle
Inga pärlemo-spinnare efter röding?
Jorå, blänkeslängor med.
/Kjelle
Ledsen för min dåliga svenska. Jag använder ett språk program som översättare.
Jag har använt flashers i åratal. Jag använder ProTroll echip flashers och Siggs Rigs flugor.
Jag använder en flasher / fluga kombination när jag använder dem. Längden på tafsen är vanligtvis 2 till 3 gånger längden på en flasher.
När du kör flashers bakom cannonballs måste du hålla dem ca 3 meter bakom lodet. Flashers kommer att ha en stor rotation i vattnet. Om du har dem för långt bakom bollen, kommer de att vira in i andra linor.
Merparten av tiden när jag kör flashers, jag kör dem bakom en dipsey diver utanför sidorna av båten.
På de stora sjöarna, flashers och flugor fångar fisk större delen av året. Peak tid att använda dem år i juli och augusti.
trollarn
2009-08-06, 10:55
Vilket språkprogram? ger en så bra översättning - bortsett från lite särskrivning så är det hel ok..
Jag har samma problem och försöka lösa det, men förgäves. När du får lösningen vänligen låt mig veta.
Tack på förhand ...
väntar ditt svar!
Jag har samma problem och försöka lösa det, men förgäves. När du får lösningen vänligen låt mig veta.
Tack på förhand ...
väntar ditt svar!
Flasher eller språkprogg relaterade problem?
Jag fattar inte helt vad du menar.
Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.