Visa fullständig version : Ventilspel Suzuki DF50 -00
Feskfixarn
2009-05-23, 23:05
Är det någon som vet vad det ska vara för ventilspel på insug resp. avgas?? Jag fick tyvärr inte med några böcker på motorn när jag köpte båten så jag har ingen aning.
Är det någon som vet vad det ska vara för ventilspel på insug resp. avgas?? Jag fick tyvärr inte med några böcker på motorn när jag köpte båten så jag har ingen aning.
0.18-0.24 enligt denna länk: http://www.ovikmarinamotor.se/FileUploads/File/2007marinTBH.pdf
DF40/50 Antal Art.nr.
20 tim
inkörning
Var 50:e tim
3 mån
Var 100:e tim
6 mån
Var 200:e tim
12 mån
Tändstift 3 DCPR6E I I R
Motorolja 2,4 MnM 10-40 R I R R
Oljefilter 1 16510-87J00 R R R
Packning plugg 1 09168-12012 R R R
Växelhusolja 0,61 MGO-025 R R R
Oljepluggspackning 2 09168-10022 R R R
Saxpinne 1 09204-03003 I I I R
Bränslefilter Low * 1 15410-87J10 I I I I
Bränslefilter High ** 1 15410-87J00
Impeller 1 17461-96311 R
Ventilspel 0,18-0,24
Ventkåpspackning 1 11189-87J00 R
Kamrem 0
Anoder och vajrar
Feskfixarn
2009-05-24, 15:35
Tack!
Jag tolkar det som att det ska vara samma spel på både insug och avgas, vissa motorer har ju olika.
Tack!
Jag tolkar det som att det ska vara samma spel på både insug och avgas, vissa motorer har ju olika.
yepp det verkar vara så att det är samma för båda.
Feskfixarn
2009-06-01, 21:08
Har nu kollat ventilspel och konstaterade att det var för litet spel på 3 ventiler. Då de är injusterade med schims åkte jag till min lokala Suzuki återförsäljare för att få låna lite schims att byta med för att sedan lämna tillbaka de som satt i motorn då det inte är en slitage grej (så funkar det iaf hos MC handlarna i stan).
Det första han frågar är om spelet verkligen behöver justeras då det är mycket ovanligt, och säger sedan att de beställer hem schims de gånger det behövs. Jag tycker detta verkar lite märkligt, är det verkligen så ovanligt med en ventiljustering på en båtmotor?? Det är inte första gången jag blir ifrågasatt av dem heller det var likadant när jag köpte de grejer som jag ville byta vid servicen oxå bränslefilter m.m.
Har nu kollat ventilspel och konstaterade att det var för litet spel på 3 ventiler. Då de är injusterade med schims åkte jag till min lokala Suzuki återförsäljare för att få låna lite schims att byta med för att sedan lämna tillbaka de som satt i motorn då det inte är en slitage grej (så funkar det iaf hos MC handlarna i stan).
Det första han frågar är om spelet verkligen behöver justeras då det är mycket ovanligt, och säger sedan att de beställer hem schims de gånger det behövs. Jag tycker detta verkar lite märkligt, är det verkligen så ovanligt med en ventiljustering på en båtmotor?? Det är inte första gången jag blir ifrågasatt av dem heller det var likadant när jag köpte de grejer som jag ville byta vid servicen oxå bränslefilter m.m.
Jag vill minnas att jag har läst nånstans att man måste beställa ett helt kit med schims, och har aldrig hört om den bytesdeal du nämner.
Ventilspelet skall till exempel alltid kollas efter de första tjugo inkörningstimmarna och det är tydeligen rätt ovanligt att de behöver schimsas om, kan forsöka kolla runt lite i detta ämne, ge mig en dag eller så.
/Kjelle
Feskfixarn
2009-06-02, 22:19
Jag vill minnas att jag har läst nånstans att man måste beställa ett helt kit med schims, och har aldrig hört om den bytesdeal du nämner.
Ventilspelet skall till exempel alltid kollas efter de första tjugo inkörningstimmarna och det är tydeligen rätt ovanligt att de behöver schimsas om, kan forsöka kolla runt lite i detta ämne, ge mig en dag eller så.
/Kjelle
Jo det är ett sådant kit jag nu tvingas köpa. Ventilerna ska ju även kollas årligen och Suzuki har ju ändå haft 4-t motorer ganska länge och är populär i trollingsvängen så det borde börja bli ganska vanligt med ventiler som behöver justeras.
Jag tycker då att det är konstigt en märkesverkstad inte har sådant hemma.
//Stefan
Jag tycker då att det är konstigt en märkesverkstad inte har sådant hemma.
//Stefan
Ja, det säger väl mera om verkstaden när basic utrustning inte finns hemma.
/Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.